Szerző: Szarka Dóra
Megjelent: 13 éve

Adókedvezményt kaphatnak a CSR-t folytató cégek

Adókedvezményben részesülhetnek a CSR tevékenységet folytató vállalatok –- tudtuk meg a hatodik alkalommal megrendezett CSR Hungary Konferencián. Brüsszel új CSR stratégiája szerint az EU-s tagországoknak kedvező feltételeket kell biztosítaniuk a felelős üzleti magatartáshoz és a fenntarthatósághoz. Egy önálló CSR program ugyan nem változtatja meg a világ működését, de egy apró változtatás pozitív hatásokat tud elindítani a társadalmi-gazdasági folyamatokban.

A társadalmi felelősségvállalás nem váltja meg a világot -fogalmazott előadásában Takács Júlia CSR tanácsadó az idén hatodik alkalommal megrendezett CSR Hungary Konferencián. Akkor mégis, miért érdemes vele foglalkozni? Hogyan segít a CSR a társadalmi-gazdasági problémák megoldásában? A választ részben a Malcolm Gladwell által megfogalmazott "betört ablak szindrómában" is kereshetjük: a betört ablak effektus azt jelenti, hogy ha valahol betörik egy ablak, és nem javítják ki rövid időn belül, hamarosan újabb ablak fog betörni, és egy idő múlva megjelennek a falfirkák, a szemetelés, a vandalizmus, és a terület hanyatlásnak indul.

A jelenség oka az emberi mentalitásban rejlik, mert amit tapasztalunk, befolyásolja viselkedésünket, ha az emberek csak szeméthalmokat látnak maguk körül, nem motiváltak a szemetes használatára. A CSR, a vállalatok társadalmi felelősségvállalása ----– ezzel szemben pozitív folyamatok elindítója kíván lenni, a rombolás helyett az építésre, a segítségnyújtásra helyezve a hangsúlyt. Igaz, hogy egy-egy CSR program nem változtatja meg az egész világ működését, de egy apró változtatás pozitívan tud hatni a társadalmi-gazdasági folyamatokra, ezáltal az elfogadható és élhető helyi környezet lassan, de biztosan a globális környezetre is hatással lesz.


Közös cél: közös eredmények



Nemcsak a cégeknek, az államnak vagy a civileknek van felelőssége, hanem közös felelősség is van, mind a három érdekeltnek egyszerre és együttműködve kell munkálkodnia a közös célok eléréséért, egy jobb világért. A változást egy vállalat egyedül nem tudja megvalósítani, a tartós változásokhoz partnerekre van szükség, ebből adódóan az állami és vállalati szektornak közelednie kell egymáshoz, és hosszú távú elkötelezettséget kell vállalnia a megvalósítandó társadalmi problémák megoldása mellett.

Nem véletlen, hogy Brüsszel új CSR stratégiát dolgozott ki, mely szerint a jövőben az EU-s tagországoknak kedvező feltételeket kell biztosítaniuk a felelős üzleti magatartáshoz és a fenntarthatósághoz. Ehhez az szükséges, hogy ahelyett, hogy a cégek a CSR-t kommunikációs vagy marketing célokra használnák, stratégiailag közelítsék meg, és egy olyan felső vezetőkhöz tartozó eszköznek tekintsék, amely a társadalom megsegítése mellett piaci előnyökhöz, mint például adókedvezményekhez is juttatja a vállalatot.

A konferencián dr. Gajdos Róbert, a Közbeszerzések Tanácsának elnöke is leszögezte, hogy ezen a területen az állam legfőbb feladata a vállalatok felelősségvállalásának ösztönzése, amihez meg kell teremteniük a szükséges szabályozási keretet. Emellett hivatalból is példát kell mutatniuk a felelősségvállalás gyakorlati megvalósításából, mint szelektív hulladékgyűjtés a hivatalokban, papírfelhasználás racionalizálása, hiszen az állami szféra értékrendje a magán és üzleti szférában is tükröződik.


HR-CSR kombináció a gyakorlatban



A CSR Hungary Díjat 2010-ben a CSR Menedzsment ----– Nagyvállalatok kategóriában a Budapest Bank Nyrt. nyerte el, amelynek célja az innovációt ösztönző munkahelyi környezet biztosítása, és az egymás iránti bizalom kiépítése. A Budapest Bank sikeresen ötvözi a HR és CSR eszközöket, aminek eredményeképpen biztosítják kollégáik motiváltságát és felkészültségét. CSR tevékenységének keretén belül a bank mindenki számára egyenlő esélyeket kíván teremteni. Női munkavállalóinak érvényesülési lehetőségét többek között állásinterjúkon alkalmazott szigorú normarendszer követésével -----– amelynek értelmében nem tesznek fel olyan kérdéseket, amelyek veszélyeztetnék a munkakör ellátásához való alkalmasság és szakmai tapasztalat alapján történő döntést -, valamint rugalmas munkavégzéssel kívánja biztosítani.

A Budapest Bank vállalati kultúrájában kiemelt szerepet kap az egészségtudatos magatartás ösztönzése. Az "Egészség mindenek előtt" kampánya is azért született meg, hogy a munkatársak és családtagjaik nagyobb figyelmet fordítsanak egészségük megőrzésére. A programsorozat rendezvényein a megelőzésre, az egészséges étkezésre és a mozgás fontosságára próbálják ösztönözni a dolgozókat. Az évente megrendezett Családi- és Sportnapon orvosi szűrővizsgálatok, dohányzási, étkezési és stresszkezelési tanácsadást is tartanak. A Nyugalom szigetének nevezett stresszmenedzsment sátorban gyógyteákkal, masszázzsal, felolvasással, jóga és Pilates órával is találkoznak a bank dolgozói. Az egészségprogram különlegessége, hogy lebonyolítását a bank dolgozóiból álló önkéntes csapat végzi, akik belső kommunikációs csatornákon keresztül folyamatosan felmérik kollégáik igényeit, és azok családtagjait is igyekeznek bevonni a kezdeményezésekbe.

A Budapest Bank több mint egy évtizede indult önkéntes programját évente két alkalommal, tavasszal és ősszel rendezik meg. A program célja, hogy a munkavállalókat és családtagjaikat önkéntes munkára ösztönözzék. Motiváció szempontjából sokat jelent, hogy a támogatásra szoruló intézményeket a munkatársak maguk választják ki, és nem felülről kényszerítik rájuk. Olyan munkákat végeznek el ----–- például óvodák, iskolák, parkok, játszóterek felújítása -, amelyeknek hosszú távú pozitív hatásuk van a helyi közösségek számára, valamint közösségformálóak a résztvevő kollégákra nézve. Az önkéntes munkát próbálják kiterjeszteni más GE üzletágak munkatársaira és külső partnerekre is.


Pozitív gondolatok elültetése



Dr. Monostori Katalin főiskolai docens szerint egy CSR program csakis akkor eredményes, ha az egész szervezet átitatódik a társadalmi felelősségvállalás érzésével. A vállalatnak hosszú távon kell elköteleződnie az érintettekkel szembeni felelős magatartás mellett. Ehhez viszont az szükséges, hogy a CSR-t ne ad hoc döntésként, hanem a stratégiában lefektetett, a vállalat egészére kihatással bíró, felső vezetés által támogatott tevékenységnek tekintsék.

A társadalmi felelősségvállalás szempontjából az ügyfélkör, a helyi közösségek és a természeti környezet mellett az egyik legfontosabb érintetti csoportot az alkalmazottak alkotják. Dr. Monostori Katalin úgy látja, a HR területnek meg kell erősödnie azoknál a cégeknél, amelyek etikusan és felelősen kívánnak működni. Ma sok vállalat a részmunkaidős foglalkoztatást és az anyák újbóli munkába állásának megkönnyítését is a CSR tevékenységek közé sorolja, holott ha ezt nem komplex program keretén belül valósítja meg, akkor az inkább a hagyományos HR feladatok közé sorolható.

A CSR másik feladata, hogy a munkatársakban pozitív gondolatokat indítson el a felelős magatartással kapcsolatban. A különböző társadalmi munkák ----– amelyeket a cégek előszeretettel alkalmaznak CSR tevékenység gyanánt ----– főleg akkor jelentenek elkötelezettséget a munkavállalók körében, ha a résztvevők valóban önkéntesen, segítő szándéktól vezérelve festik le az iskolák kerítését vagy takarítják ki az óvodák kertjét. Fontos, hogy az önkéntes munkák elvégzésére inkább belsőleg legyenek ösztönözve a dolgozók, nem célszerű a vállalatoknak ráerőszakolni az akaratukat az alkalmazottakra ezekben a programokban, mert könnyen ellenállást válthat ki körükben, ami csak rontja a lojalitást. Egy jó hangulatú önkéntes munka nemcsak a helyi lakosság életkörülményein tud javítani, hanem a munkatársak közötti informális viszonyon is képes pozitív változást előidézni.
  • 2024.07.10GDPR A HR-BEN: ADATVÉDELEM A MUNKAHELYEN Programunkon gyakorlati oldalról tekintjük át a munkaviszonnyal összefüggésben leggyakrabban előforduló kérdéseket, tipikus buktatókat és lehetséges hibákat, melyek az elmúlt 6 év során a GDPR szabályozás létrejöttét követően felmerültek.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.05Business Beach Conference Az Ingatlan Regatta már 8 éve köti össze az ingatlanpiac legfontosabb szereplőit egy különleges sporteseménnyel. Az idei évtől kezdve, Litkey Farkassal közös szervezésben “új” eseményként csatlakozik hozzánk a Bankár Kupa.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.26Best Practice Fórum - Roto A Fórum Célja: A Digitalizációs és Lean szemléletű folyamatfejlesztések sikeres vállalati megoldásainak, jó gyakorlatainak megosztása a fórum résztvevői között. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kiderült, mennyire dolgoznak hatékonyan és a magyar fehérgallérosok

A hibrid munkavégzésre hosszabb távon is fel kell készülnünk: a magyar szellemi munkát végzők több mint egyharmada legalább egy-két napot... Teljes cikk

Dolgozói motiváció 2024 - top 10 nem pénzbeli motivációs eszköz

Nem csak a pénz számít - a vállalatok folyamatosan dolgoznak azon, hogy különböző, béren kívüli motivációs eszközökkel is javítsák a... Teljes cikk

Végre egy jó hír: meglepően gyorsan alkalmazkodtak a polikrízishez a női felsővezetők

Megnövekedett munkaterhelésük ellenére optimisták a női felsővezetők a vállalati növekedést, a társadalmi változásokat, a nemek közötti... Teljes cikk