Megjelent: 11 éve

Aki kérdez: Dr. Jagicza Ágnes

HR Szubjektív rovatunkban Dr. Jagicza Ágnes az Invitel Zrt. HR- és Szervezetfejlesztési vezérigazgató-helyettese kérdez, miután Gál Csilla, a Kirchhoff Hungária Kft. HR-menedzserének kérdésére válaszolt.

Mitől jó egy vezető?

Ez a kérdés olyan, mint az örökzöld dallamok…

Ha elméleti tudás oldaláról közelítjük a kérdést, az alábbi ismérvek alapján definiálható a jó vezető manapság.

  •  Eléri a kitűzött célokat, teljesíti a feladatokat
  •  Képviseli a cég jövőképét és stratégiáját
  •  Bizalmat teremt – munkatársak és a vezetőség felé
  •  Motivál - inspirál
  •  Egyértelműen meghatározza a célokat
  •  Delegál - támogat- erőt ad
  •  Összehangolja a cégen belüli rendszereket
  •  Elismeri a teljesítményt
  •  Támogatja az ambíciót és a tehetséget

    Egy ideálisan megálmodott világban ezen kritériumoknak megfelelő egyénekre valóban azt lehet mondani, hogy jó vezetők. Azonban ahhoz, hogy minden pontnak eleget tegyen, számos készség birtokában kell lennie. Hogy közelebb kerüljünk a válaszhoz, nézzünk meg néhány elengedhetetlen összetevőt.

    Az egyik legfontosabb kritérium még mindig az, hogy a vezető tökéletesen ismerje az üzletet, értse, és ebben innovatív legyen. A kontextus és a rendszer értése nélkül nem tudja, hogy merre vezesse az embereit. Ezt a stratégiát el is kell, hogy mondja az embereinek, akiknek ezt szintén érteni kell. Tapasztalataim alapján ez nagyon kevés vállalatban van meg ma Magyarországon. Természetesen ez még csak a beugró a versenyhez, de e nélkül még a pályára sem érdemes menni egyetlen vezetőnek sem.

    Emellett számos úgynevezett „soft” képességeket fejlesztő program van, amit a vállalatok a különböző vezető fejlesztő programokon keresztül biztosítanak vezetőik számára. Erre szükség van, és amikor egy vezető elkezd rá tudatosan figyelni és gyakorolja, akkor nagy valószínűséggel egyre jobban is teszi. De ettől még nem biztos, hogy igazán jó vezető lesz. Véleményem szerint a sikerkritérium következő lépcsőfoka, hogy csapatot legyen képes építeni, ahol a csapattagoknak vele együtt van egy közös célja, mindenki érti, hogy a másik nélkül ezt nem tudja elérni, tehát van interdependencia a csapattagok között.

    Egyetlen vezetőnek sem könnyű nyílt, őszinte kommunikációjú, összetartó csapatot építeni. Akkor jó egy vezető, amikor tudatosan foglalkozik a csapatán belüli dinamikával és a csapattagok elfogadják, tisztelik egymást és mindenki úgy érzi, hogy a helyén van, nem utolsó sorban ezt a juttatások is visszatükrözik.

    Az alábbi gyakorlattal remekül ellenőrizheti mindenki saját magának, hogy ő valójában milyen vezető?

    Nézz reggel a tükörbe és kérdezd meg magadtól a következőket:

  •  100%-osan hiszek abban, amit csinálok?
  •  Beleteszek mindent, az összes energiámat arra fordítom, hogy a legjobbat hozzam ki magamból?
  •  Megvan a belső motivációm és nem kifelé nézek?
  •  Ezt át tudom adni a csapatomnak?
  •  Képes vagyok csapatot építeni és nem csak egyénekben gondolkodni?
  •  Mindenki jó helyen van a csapatomban?
  •  Nem csak racionálisan, hanem emocionálisan is ott vagyok?
  •  Beleteszem az érzéseimet, szenvedéllyel dolgozom?
  •  Képes vagyok saját egómat háttérbe tenni és meghallani a körülöttem lévőket?
  •  A szolgáló és az alázattal teli vezetés alapján működöm?

    Ha egy vezető ezekre a kérdésekre őszintén, igennel tud válaszolni, továbbá egy 360 fokos értékeléssel alá is tudja támasztani ezeket, akkor ő nyilvánvalóan a jó vezető. Az, akitől érdemes és lehet is tanulni, aki példát mutat és irányokat szab, akire lehet számítani, aki hagyja fejlődni az embereit és teret biztosít a tanulásnak, aki megbízik az embereiben és hitelesen működik, vagyis azt mondja, amit tesz, és azt teszi, amit mond, valamint hisz a folyamatos fejlesztésben, ezzel rácsatlakozik a jó vezetők klubjának pályájára.

    KÉRDÉS:

    Kérdésem Gaálné Dr. Vass Kornéliához, az EDF DÉMÁSZ Zrt. Humánerőforrás Igazgatójához:
    Miben változott a HR vezetői szerep/feladat az elmúlt 10 évben?
    • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Próbaidő: munkavállaló hosszabbítaná, munkáltató elengedné?

    A munkavállalók rettegték, az érdekképviseletek támadták, a munkáltatók visszaéltek vele –sommásan talán így lehetne leginkább jellemezni a... Teljes cikk

    Munkahelyi mentális egészség: mit tesz a cég, és mi a felelőssége?

    Milyen törekvések, intézkedések vannak a cégüknél a munkavállalók mentálhigiénéjének támogatására és pszichés jóllétének... Teljes cikk

    Csókosok, ejtőernyősök és egyéb protekciósok

    Még mindig nem az a fontos, hogy mit tudsz, hanem hogy kit ismersz?! Papp Tamás István HR szakértő állandó szerzőnk kicsit visszamegy a múltba, majd a... Teljes cikk