Megjelent: 8 éve

Aki kérdez: Dr. Jagicza Ágnes

HR Szubjektív rovatunkban Dr. Jagicza Ágnes az Invitel Zrt. HR- és Szervezetfejlesztési vezérigazgató-helyettese kérdez, miután Gál Csilla, a Kirchhoff Hungária Kft. HR-menedzserének kérdésére válaszolt.

Mitől jó egy vezető?

Ez a kérdés olyan, mint az örökzöld dallamok…

Ha elméleti tudás oldaláról közelítjük a kérdést, az alábbi ismérvek alapján definiálható a jó vezető manapság.

  •  Eléri a kitűzött célokat, teljesíti a feladatokat
  •  Képviseli a cég jövőképét és stratégiáját
  •  Bizalmat teremt – munkatársak és a vezetőség felé
  •  Motivál - inspirál
  •  Egyértelműen meghatározza a célokat
  •  Delegál - támogat- erőt ad
  •  Összehangolja a cégen belüli rendszereket
  •  Elismeri a teljesítményt
  •  Támogatja az ambíciót és a tehetséget

    Egy ideálisan megálmodott világban ezen kritériumoknak megfelelő egyénekre valóban azt lehet mondani, hogy jó vezetők. Azonban ahhoz, hogy minden pontnak eleget tegyen, számos készség birtokában kell lennie. Hogy közelebb kerüljünk a válaszhoz, nézzünk meg néhány elengedhetetlen összetevőt.

    Az egyik legfontosabb kritérium még mindig az, hogy a vezető tökéletesen ismerje az üzletet, értse, és ebben innovatív legyen. A kontextus és a rendszer értése nélkül nem tudja, hogy merre vezesse az embereit. Ezt a stratégiát el is kell, hogy mondja az embereinek, akiknek ezt szintén érteni kell. Tapasztalataim alapján ez nagyon kevés vállalatban van meg ma Magyarországon. Természetesen ez még csak a beugró a versenyhez, de e nélkül még a pályára sem érdemes menni egyetlen vezetőnek sem.

    Emellett számos úgynevezett „soft” képességeket fejlesztő program van, amit a vállalatok a különböző vezető fejlesztő programokon keresztül biztosítanak vezetőik számára. Erre szükség van, és amikor egy vezető elkezd rá tudatosan figyelni és gyakorolja, akkor nagy valószínűséggel egyre jobban is teszi. De ettől még nem biztos, hogy igazán jó vezető lesz. Véleményem szerint a sikerkritérium következő lépcsőfoka, hogy csapatot legyen képes építeni, ahol a csapattagoknak vele együtt van egy közös célja, mindenki érti, hogy a másik nélkül ezt nem tudja elérni, tehát van interdependencia a csapattagok között.

    Egyetlen vezetőnek sem könnyű nyílt, őszinte kommunikációjú, összetartó csapatot építeni. Akkor jó egy vezető, amikor tudatosan foglalkozik a csapatán belüli dinamikával és a csapattagok elfogadják, tisztelik egymást és mindenki úgy érzi, hogy a helyén van, nem utolsó sorban ezt a juttatások is visszatükrözik.

    Az alábbi gyakorlattal remekül ellenőrizheti mindenki saját magának, hogy ő valójában milyen vezető?

    Nézz reggel a tükörbe és kérdezd meg magadtól a következőket:

  •  100%-osan hiszek abban, amit csinálok?
  •  Beleteszek mindent, az összes energiámat arra fordítom, hogy a legjobbat hozzam ki magamból?
  •  Megvan a belső motivációm és nem kifelé nézek?
  •  Ezt át tudom adni a csapatomnak?
  •  Képes vagyok csapatot építeni és nem csak egyénekben gondolkodni?
  •  Mindenki jó helyen van a csapatomban?
  •  Nem csak racionálisan, hanem emocionálisan is ott vagyok?
  •  Beleteszem az érzéseimet, szenvedéllyel dolgozom?
  •  Képes vagyok saját egómat háttérbe tenni és meghallani a körülöttem lévőket?
  •  A szolgáló és az alázattal teli vezetés alapján működöm?

    Ha egy vezető ezekre a kérdésekre őszintén, igennel tud válaszolni, továbbá egy 360 fokos értékeléssel alá is tudja támasztani ezeket, akkor ő nyilvánvalóan a jó vezető. Az, akitől érdemes és lehet is tanulni, aki példát mutat és irányokat szab, akire lehet számítani, aki hagyja fejlődni az embereit és teret biztosít a tanulásnak, aki megbízik az embereiben és hitelesen működik, vagyis azt mondja, amit tesz, és azt teszi, amit mond, valamint hisz a folyamatos fejlesztésben, ezzel rácsatlakozik a jó vezetők klubjának pályájára.

    KÉRDÉS:

    Kérdésem Gaálné Dr. Vass Kornéliához, az EDF DÉMÁSZ Zrt. Humánerőforrás Igazgatójához:
    Miben változott a HR vezetői szerep/feladat az elmúlt 10 évben?
    • 2023.02.08Az MT. új szabályai - munkajogi aktualitások, változások 2023. Az Országgyűlés 2022. decemberében módosította a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvényt, mely több pontban is módosult a korábbiakhoz képest. On-line programunk keretében szeretnénk bemutatni résztvevőinknek a módosításban érintett részeket, aktualitásokat gyakorlati megközelítésben. Részletek Jegyek
    • 2023.02.15Hoshin Kanri képzés A Hoshin Kanri, amely a minőségi termékek és szolgáltatások biztosítása érdekében a változásmenedzsment projektek lebontásával segíti elő az egész vállalatra kiterjedő stratégiai tervezést, ezáltal megvalósítja a munkafolyamatok racionális napi menedzsment rendszerének hosszú távú kialakítását a szervezetnél. A Hoshin Kanri módszer megismerése és a stratégiai célok lebontása, célmegállapodások megkötése, erőforrás és projekttervek, akció meghatározása a célok elérése érdekében. Részletek Jegyek
    • 2023.02.16Lean black belt képzés A képzés során a résztvevő megismerhetik azokat a haladó és új lean módszereket, illetve az Ipar 4.0-hoz kapcsolódó fejlesztéseket, amelyek ráépülnek és kiegészítik a korábbi lean ismereteiket, ezzel szélesebb körben tudják a szervezetüknél folyó lean bevezetést támogatni. Részletek Jegyek
    • 2023.03.22recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét. Részletek Jegyek
    További cikkek
    A növekedés fájdalma: magyar cégek szervezetfejlesztési buktatói és a visszarendeződés jelenség

    A magyar tulajdonú cégek életében 150-200 fős munkavállalói létszámnál jelenik meg az igény arra, hogy legyen dedikált HR csapat, majd egy... Teljes cikk

    Alapbéremelés dilemmái

    A 2022-es év ismét nem szokványos, van itt minden kérem, visszatérő COVID, inflációrobbanás, többszöri béremelés, háborús helyzet,... Teljes cikk

    Így kérj béremelést és így kezeld munkáltatóként

    20 százalékos infláció, dráguló rezsiköltségek, nehezebb piaci helyzet. Munkavállaló és munkaadó is présben. És ekkor jön a közös mumus, mi... Teljes cikk