Megjelent: 10 éve

Amikor a HR és lean menedzsment együttműködik

A lean menedzsment és az emberi erőforrás menedzsment szorosan összefüggő területek. E páros együttműködéséről, a nehézségeiről beszélgettek a LeanCenter vendégei mintegy 180 jelenlevővel a Lean HR Est-en, 2010. április 9-én.

Kollégáink bevonása, meggyőzése - főként a gazdasági válság közepén - komoly kihívást jelent. Fejlesztési potenciálokat és operatív folyamat-fejlesztéseket feltárni illetve végrehajtani nem egyszerű olyan személyzettel, akik bizonytalanságban töltik mindennapjaikat, munkahelyük csupán egy szálon múlik.

Válságtól függetlenül is fontos, hogy a HR ügyeljen a munkatársak motivációjára, képezze, fejlessze a csoportot, felelős támogató szervezetként működjön együtt az értékteremtő folyamatok emberi oldalának fejlesztésében.

Tömpe László (LeanCenter alapítója) és Gelei Andrea (tanszékvezető, Budapesti Corvinus Egyetem) rövid bevezetőjét követően Egyed Ildikó, a LeanCenter vezető HR tanácsadója osztotta meg nézeteit és tapasztalatait a lean munkaerőpiac mai helyzetéről, a lean szakemberek előtt álló kihívásokról. Bemutatta a LeanCenter besorolási rendszerét, mely értékelő rendszeren immár több száz kolléga mérette meg tudását.








Dara Péter, a DGS GLOBAL RESEARCH ügyvezetője friss adatokat hozott a múlt héten lezárult Országos HR Benchmark felmérésről. A beérkezett adatok az előadó szerint még nem engednek túl nagy bizalommal nézni a közeljövőbe. Szintén kutatási, felmérési eredményeket hozott magával Demeter Krisztina, a BCE oktatója, aki kollégáival közösen végzett elemzések bemutatásával mutatott rá a lean és a HR összefüggéseire.

Rövid szünet után egy színi előadás várta a résztvevőket, akik meglepetten csodálták az előadásban a lean vezető és a sori operátor közötti információs és kommunikációs problémák okozta konfliktushelyzetet.

Horváth József HR vezető (Sapa Profiles Kft.) a színészeket követően épp a dolgozók bevonásának és fejlesztésének szempontjairól, és céljairól beszélt. Elemezte a lean környezet és az emberi tényező kapcsolódási pontjait, valamint kifejtette, miként is kell felmérni az egyén lehetséges fejlődési útvonalait, valamint hogy miként illeszkedik végül be az egyén fejlődése a vállalati célokba.

A Rába móri gyárának igazgatója, Czetli Imre, a gyár pár évvel ezelőtti tapasztalatairól beszélt, mikor is a szervezet megélte azokat a buktatókat és sikereket, melyek mára lean módon gondolkodó csoporttá fejlesztették a munkavállalókat. Az elmondottakat remek példákkal és történetekkel támasztotta alá.

A lean menedzsment működéséhez szorosan köthető és attól különálló megoldásokat is alkalmazott a National Instruments az elmúlt egy évben annak érdekében, hogy dolgozói létszámát ne kelljen csökkenteni. Dr. Ábrahám László, a vállalat ügyvezető igazgatója nagy sikernek értékelte, hogy tartani tudták azt a vállalati irányelvet, miszerint a leépítés a legutolsó lépés, amit a költségcsökkentés jegyében megtesznek. Nagy szerepe volt ebben annak is, hogy a környékbeli Jabil Kft.-vel együttműködve megosztották humán erőforrásaikat bizonyos helyzetekben.

A humán erőforrás menedzsment folyamatok - hasonlóan más nem termelő folyamathoz - nehezebben követhetők, elemezhetők és mérhetők, mint például a termelési folyamatok. Ennek alapvető oka az, hogy a termék maga sem minden esetben egy fizikai darab, inkább információ, egy létrejött szolgáltatás, amit a folyamatok eredményeznek. Szabó Péter szervezetfejlesztési szakértő előadásában alaposan kifejtette, melyek azok a munkáltatói és munkavállalói érdekek és célok, amelyek mentén a közös munkát célszerű kialakítani. Kitért arra is, hogyan sorakoztathatjuk fel munkavállalóinkat a törekvéseink mögé, és hogy milyen kommunikációs csapdákat kell elkerülnünk.

Katona Ágnes HR vezető és Király Zoltán ügyvezető igazgató a Jabil Circuit Gyártó Kft. képviseletében bemutatta, hogyan volt képes növekedni a vállalat a tavalyi évben, sok száz vállalattal szemben. Ágnes szemléletesen rámutatott a HR kiemelt szerepére ebben a növekedésben, valamint elmondta azt is, miként oldották meg például három hét alatt 1500 új dolgozó toborzását, kiválasztását, és felvételét. Végül mindketten alátámasztották, hogy a HR valódi támogató együttműködése és a termelési területhez hasonlóan lean elvek szerinti munkavégzése egyaránt szükségesek voltak ahhoz, hogy a vállalat ilyen kimagasló sikereket érjen el.

Visszajelzések a rendezvényről:

Színvonalas rendezvény, érdekes előadások. Nagyon jó volt a szituációs játék. Kissé késői az időpont - különösen pénteken.
Magas színvonalú rendezés, kiváló előadók.

Egy előadást kivéve elégedett vagyok a rendezvénnyel. Hasznos információkat összegző prezentációkat és nagyon jó gyakorlati példákat hallottam.

Rendkívül színes, szakmailag kifogástalan elmélet, gyakorlati példákkal megfűszerezve. Nagyon tetszik!! Néha érthetetlen volt az egyik előadó.

Sok hasznos információt és ötletet kaptam. Számomra jó gondolatébresztő volt a rendezvény.

Összességében hiánypótló rendezvény volt, mivel általában csupán a lean eszközökről esik szó, a bevezetés emberi oldaláról alig van információ. A három legjobb előadás Czetli Imréé, Dr- Ábrahám Lászlóé és Szabó Péteré volt. Gyakorlati megközelítés és példák, kiváló előadók.

Jól szervezett, dinamikus nap volt. Egy picit lehetne gyakorlat orientáltabb a rendezvény (természetesen az előadások közti időre gondolok). Kevesebb előadás, gyakorlati feladatokkal alátámasztva.

Pályakezdőként sok hasznos információt kaptam a lean bevezetéséről, minden előadó más-más szemszögből közelítette meg a témát, ez tetszett. Szabó Péter előadását külön kiemelném, hasznos információk hangzottak el.

A színházba illő előadás nagyon szemléletes volt! Az egyik előadó sajnos érthetetlen volt a túl gyors beszéd miatt, pedig a tartalma érdekes volt, legalább is a fóliákat olvasva.

Kár, hogy az egyetem képviselői nem tudtak maradni az első szünet után, sokat tanulhattak volna belőle. Szomorú, hogy a HR-esek "agymosást" akarnak "oktatás" helyett. Hasznos rendezvény volt, csak így tovább!


  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Minőség vagy mennyiség?

Mondják, hogy megváltozott a munkaerőpiac - legalább ennyire fontos, hogy nemcsak a munkaerőpiac, de a munkaerő is alaposan megváltozott. Már... Teljes cikk

Mivel csábítható el a munkavállaló?

Már nem igaz, hogy a jó fizetés mindent visz. Legtöbbre a személyre szabott ajánlatokat értékelik az emberek egy munkahelyválasztásnál - ez a fő... Teljes cikk

Élményadatok segítik a munkáltatókat a munkavállalói élmény javításában

A HR legaktuálisabb kihívásairól, az agilis szervezeti átalakulásról, a változásmenedzsmentről és a munkavállalói élmény fejlesztéséről... Teljes cikk