kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Az ideális álláshirdetés

Nem, nem találtam ideálist, hogy nagy örömmel betegyem ide, és díjat osszak érte. Csak az ellenkezőjét – írja Jobangel a HR Blog oldalán, ahol meg is mutatja, milyen gyöngyszemre lelt.

images


Ezt a gyönyörűséget, amivel egy kedves olvasóm lepett meg, nem hagyhattam szó (poszt) nélkül. Természetesen a hirdetés már régen lejárt. Se feladatleírás, se értelmes elvárás. Vajon tudja-e hirdetőnk, mitől „közgazdasági” egy érettségi, és hogy mit jelent a mérlegképes könyvelő?

Milyen lehet egy ideális álláshirdetés? Mindenképpen informatív! Például megtudja belőle az álláskereső a következőket:
  • Ki hirdet? (a cég maga vagy közvetítő)
  • Némi céginformáció: tevékenység, cégméret
  • Pozíciónév (nem Munkatársat keresünk, hanem például eladót!)
  • Pozícióhoz tartozó feladatok pontosan leírva (döntési jogkör, napi feladatok, hosszútávú célok)
  • Elvárások pontosan (tapasztalat, végzettség, nyelvtudás, utazási hajlandóság, személyiség stb.)
  • Tényezők, amik előnynek számítanak
  • Feladatleírás!!! Ha nem tudja az álláskereső, mi a feladat, akkor hogyan tudja, alkalmas-e rá?
  • Munkavégzés helye

    Ez evidenciának tűnik, de a hirdetések nagy százaléka nem ilyen.


    Az álláskeresők elvárása az álláshirdetésekkel kapcsolatban



    A cégnevet nyilván nem lehet mindig kiírni, de tudjuk meg legalább, mivel foglalkozik, multi-e vagy magyar, nagyjából milyen méretű. A „dinamikusan fejlődő, piacon meghatározó szereplő” erre nem ad választ. Mellébeszélésnek tartja a hirdetés minden olvasója, jogosan.

    Pozíciónév: a felelősség szintje fontos lehet. Junior, senior szakértő, döntési jogkör nélküli végrehajtó munkakör, komoly felelősséggel járó munkakör mind jó lehet valakinek. De tudjuk már az álláshirdetés olvasásakor, miről van szó. Mert akkor az álláskeresők nem hiába pályáznak, nem lesznek félreértésből állásinterjúk, nem öl órákat a jelentkező egy olyan pályázatba, ami számára túl alacsony, vagy túl magas pozíciót céloz meg. Az őszinteség HR-hatékonyságban is mérhető: a beérkező CV-k jobban fognak passzolni az álláshoz, könnyebb lesz jól választani a jelöltekből.


    Részmunkaidő vagy teljes? Négy vagy hatórás? Távmunka-lehetőség van-e?



    Tudjuk meg a hirdetésből, mi a feladat pontosan. Néha azt gondolom hirdetéseket olvasgatva, hogy embereknek semmi ötletük sincs arra, milyen munkát is adjanak az új kollégának. Prezentálni, meg jelentést készíteni szinte mindenhol kell, de legalább lenne ott, hogy ügyfeleknek, partnereknek vagy kollégáknak, és hogy mit kell prezentálni, miről, milyen adatokból kell jelentést írni. Ha pedig a „prezentációk készítése” konkrétan azt jelenti, hogy Preziben, vagy PowerPointban kell ábrázolni a mondanivalót, akkor ezt kell leírni. Tessék értelmesen leírni, mi a feladat! Ha el kell adni a terméket, akkor az, ha fel kell mosni az irodát, akkor az, ha rendezvényt kell szervezni, akkor meg az. Ha új ügyfeleket kell vadászni, ha meglévőket ápolgatni, azt mind le lehet írni. Nem kell helyette a virágnyelven megfogalmazott „termékünk piaci jelenlétének biztosítása új szegmensek felkutatása révén”.

    Sok esetben inkább csak azért kell valaki, mert sok a munka és nem győzik, kellene az erősítés. Ez egy érthető igény, de ilyen esetben előbb találjuk ki, milyen feladatokat adunk át majd az új kollégának, és azt írjuk le az álláshirdetésben. Az „adminisztrátort keresek irodai feladatokra” semmilyen hasznos információt nem tartalmaz. Ha a feladatok leosztását nem tervezzük meg az új kollégára, nem határozzuk meg milyen feladatok maradnak a jelenlegi kollégánál, akkor hiába az új ember, csak kommunikációs problémák keletkeznek, a munka nem lesz hatékonyabb. Az álláshirdetést mindig előzze meg munkakörtervezés. Ez röviden a munkakörök strukturálását jelenti, amibe beletartozik a munkamegosztás megtervezésétől kezdve egészen a csoportmunka-szervezésig.

    Jobangel
    HR Blog
    • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Tárgyalási stílusok: együttműködő vagy agresszív?

    Még azok számára is, akik alapvetően hajlamosak agresszív stílusban tárgyalni, fontos a rugalmasság. Ha valaki tudja, mikor és hogyan érdemes az... Teljes cikk

    A fenntartható karrier mint új HR-trend

    A „career sustainability” kifejezés az utóbbi években gyakran felbukkan a HR-világában, sokan azonban még mindig a work–life balance... Teljes cikk

    Miért nem érti meg a cégvezető a dolgozót?

    "Amikor vezetőként azt érzed, hogy munkavállalóddal nem beszéltek egy nyelvet, nincs benne motiváció, vizsgáld meg a Maslow-piramist. Vagy egyszerűen... Teljes cikk