Az L&D-hullámvasút
A válságok és fellendülések hatása a tanulás-fejlesztésre

Ezeken az emelkedőkön és lejtőkön együtt száguldunk végig, érdemes lehet látnunk, merre tartunk épp. Ne szorítsd a kezed a szemed elé! - inkább tekintsük át, hogyan hatott a két válság erre a szakmára.
2008-2009-ben a gazdasági válság megváltoztatta a szervezetek L&D-igényeit, ez pedig erősen átrendezte a piacot is.
Korábban jelentős szerep jutott az „élményközpontú” programoknak, ahol a fő elvárás a résztvevők részéről a jó hangulat volt. Ekkor még kevés olyan szervezet létezett, amelyet komolyabban érdekelt, hogy bármilyen tartós változás bekövetkezik-e. Ez volt a paintball, disznóvágás, vitorlástúra, parázson járás és ezer más, L&D-költségvetésből finanszírozott ötletes program és csapatépítő tréning aranykora. De az ennél konszolidáltabb, tréningteremben tartott képzések vagy workshopok is 2-4 nap, vidéki wellness-szállodákban kellemesen eltöltött időt jelentettek. Pénz volt, a résztvevők szerették, a tréningcégeknek jól ment. Mindenki boldog volt.
Aztán jött a 2008-2009-es válság, és a szervezetek elkezdtek másképp gondolkodni. Egyrészt gyorsan eltűnt a bőséges költségvetés, másrészt hirtelen fontossá vált a változás, a fejlődés - azaz hogy tényleg képessé váljanak jobb eredményeket elérni még rossz gazdasági környezetben is.
Szinte azonnal eltűntek a korábban felsorolt élményprogramok, és a wellness helyét is átvették az egyszerűbb bérelt termek vagy éppen a céges tárgyalók. A tréningcégek zöme elvesztette a bevétele nagy részét. Néhányan viszont éppen ekkor indultak növekedésnek. Ők voltak azok, akik tudták, hogyan lehet valódi változásokat generálni az egyének, a vezetők és a szervezetek működésében - így kezdtek például előnyre szert tenni a FranklinCovey alapelvekre és viselkedésváltozásra épülő folyamatai.
Talán ekkor tudatosult igazán az L&D szakmában, hogy ez egyrészt lehetséges, másrészt az, hogy ez nem a véletlenen múlik, hanem létezik az a szaktudás és módszertan, amelyekkel kiszámíthatóan érhető el változás.
Aztán újra más idők következtek. A „pénzeső” ugyan nem tért már vissza eredeti formájában (ahhoz nem volt elég hosszú és erős a gazdasági növekedés), de a 2010-es évek végére újra sok-sok olyan tréning vált népszerűvé és széles körben alkalmazottá, amelyek valódi hatása erősen megkérdőjelezhető.
Majd jött 2020 és a COVID-járvány, amely két területen is nagyon erős hatást gyakorolt az L&D világára:
- Egyrészt újra számít, hogy az adott fejlesztésnek legyen értelme, legyen átalakító hatása. Másra nincs pénz.
- Másrészt végre kiderült, hogy nem kell félni az online tanulástól. Mind élő-online (pl. Zoom), mind on demand (előre elkészített, egyénileg használható e-learning modulok) módon kiválóan lehet tanulni. Ráadásul még a költségek is csökkennek.
Egy járványnak természetesen nem szokás örülni, ez a két hatás azonban a COVID-nak köszönhetően jött elő ilyen élesen, és értékes változást hozhatnak az L&D világába. Mindkét változás nagyon jót tesz a szervezeteknek és az L&D szakmának is. Bízhatunk benne, hogy mind a valódi változások generálásának igénye, mind az online tanulásra (is) való nyitottság tartósan megmarad. Sőt: tovább erősödik akkor is, ha a kiváltó okot már végre magunk mögött tudtuk.
Legalább ennyi értelme legyen ennek a nehéz időszaknak. Mi a FranklinCovey-nál úgy gondoljuk, hogy ez közös feladatunk és felelősségünk.