Megjelent: 1 hónapja

A robotpilóta üzemmód helyett a rugalmasság az üzleti működés kulcsa

Ha valamikor, akkor a járványidőszak különösen rávilágított arra, hogy a sikeres üzleti működéshez nem elég a robotpilóta üzemmód. Ahhoz, hogy a szervezet megfelelően tudjon reagálni a jelenkori kihívásokra, tudatosságra van szükség, mind emberi, mind pedig digitális viszonylatban.

Öthetes tudásmegosztó kihívást indított a Liferay szoftvervállalat a FranklinCovey Magyarországgal közösen, amelynek célja, hogy pandémiás vagy más nem várt helyzetben a vállalati és személyes vezetői kompetenciák fejlesztéséhez adjon válaszokat. A változáskezelés egyik legfontosabb alappillérét a szervezet felépítése, a humánerőforrás, valamint az infrastruktúra hármasának rugalmas alakítása jelentette, derül ki a válaszokból.

A cél az volt, hogy olyan szervezetfejlesztési technikák álljanak össze mind vezetői, mind pedig a digitalizációs kihívások mentén, amelyeket a vállalatvezetők ezután hasznosítani tudnak az üzletfejlesztésben. Mivel a járvány miatt kialakult rendkívüli időszakban a vállalati döntéshozók eddig ismeretlen helyzetekkel találták szembe magukat, új szervezeti kultúra formálódott, amelynek fontos elemévé vált a szervezetek hibrid működése: a félig online, félig offline munkavégzés. Az összesített válaszokból kiderül, hogy miként oldották meg cégek, vállalatok a kikényszerített változásokat:

1. szempont: jövőkép

A jövőkép megfogalmazásához legelőször az önismereti alapok lerakását tartották a legfontosabbnak a válaszadók. Továbbá az egyéni és a csapat erősségét, illetve a fájdalompontok feltárását. Azt azonban, hogy csapattagok kényelmesen a saját flow csatornájukban mozoghassanak és értéket szállítsanak a vállalatnak, nehéz megvalósítani. Szóba került még a vezetői példamutatás, illetve az is, hogy nemcsak a csúcsra feljutáshoz kell stratégia, hanem ahhoz is, hogyan maradjunk ott, miközben fejlesszük, képezzük és inspiráljuk magunkat és a csapatot. A pandémia jelentősen átírta a digitalizációs ütemterveket és a szervezeti jövőképeket. A járvány által kikényszerített fejlesztésekre, mint például a digitalizáció, az infrastruktúra fejlesztések, a pénzügyi és az adminisztratív folyamatok finomhangolása, sokkal több erőforrás ment el, mint ahogyan gondolták a válaszadók.

2. szempont: problémakezelés

A problémák folyamatos toldozgatása csak ideig-óráig jelent megoldást. A válaszadók szerint ebben az esetben is célravezető lehet a példamutatás, ezért nagyon fontos a vezető személyisége, s hogy egyensúlyt találjon a problémamegoldó és a konfliktuskereső vezetői stílus között. Sokat segíthetnek például a partnerek és az ügyfelek visszajelzései is.

3. szempont: döntés

Egy vállalat sorsa elsősorban az objektív, számokkal alátámasztott információkra épül, de ne zárjuk ki a megérzés, az intuíció, és a szerendipitás, azaz „szerencsés véletlen” jelenségét sem, állítják a válaszadók.

4. szempont: változáskezelés

Ahogyan a humánerő fejlődik, úgy képes egy vállalat is fejlődni és változni. Ez az organikus szervezetfejlesztés alapja. De ma már a változást nemcsak a szervezet szintjén kell elkezdeni, hanem az informatika és a digitális platformok szintjén is, állítják a válaszadók. A pandémia által kikényszerített változásokra pontosan akkor volt lehetséges gyorsan reagálni, ha a szervezet, a humánerő és az infrastruktúra hármasa rugalmasan alakítható volt. Azaz sikerült az ügyfélkezelési csatornákat “áttolni” online-ba. “A kihívásunk célja az egyéni önreflexiók ösztönzése, a közös fejlődés és tudásmegosztás segítése volt. A válaszokból kiderül, hogy szegmenstől függetlenül, összességében elmondható, hogy azok a szervezetek voltak képesek a változásra, ahol a vezetői kompetenciák, a szervezeti flexibilitás és a gyorsan mozgatható infrastruktúra hármasa összhangba került és sikerült az online eszköztárakból építkezni” - foglalja össze Balogh Zsolt, a Liferay közép- és kelet-európai régiójának vezetője.

5. szempont: feladat elvégezve

A közgazdaságtan és a menedzsmenttudomány területén széles körben megfigyelt és tudatosan alkalmazott Pareto-elv szerint tevékenységeink 20 százaléka hozza az eredmények 80 százalékát. Ha ezt az elvet ismerjük akkor lehet fókuszálni azokra a célokra, amelyeket a munkatársainkkal együtt szeretnénk elérni. A hozzászólások megerősítették azt is, hogy az élethosszig tartó tanulás (lifelong learning) elve, a tudásmegosztás hatékonysága és a kollaboráció mennyire fontos ahhoz, hogy a szervezet elérje a kitűzött feladatait.

  • 2021.06.23Visszatérés az irodába, de hogyan? Visszacsöppenni az irodai forgatagba kihívásokkal teli feladat, tudatosan megtervezett lépések mentén azonban viszonylag zökkenőmentessé tehetjük a folyamatot. Részletek Jegyek
  • 2021.06.28Minőségellenőr képzés A minőségellenőrök felkészítése a minőségellenőrzési és fejlesztési tevékenységek eredményes elvégzésére. A minőségellenőrzéshez szükséges alapvető ismeretek és módszerek készségszintű elsajátítása, a résztvevők minőségirányítási kompetenciájának fejlesztése. Részletek Jegyek
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Május a vállalati Sokszínűség Hónapja

Egyedülálló szülők, nők, romák, kisgyermekesek, ötven felettiek, megváltozott munkaképességűek - mindenkinek kihívást jelentett az elmúlt év. ... Teljes cikk

Ingyenes tananyagokkal segíti a kkv-ket a Google

Az év végéig a Google 50 ezer magyar kis- és közepes vállalat, induló cég és magánszemély digitális fejlesztését segíti díjmentes online... Teljes cikk

A dolgozók fele kiégettnek érzi magát - így éltük meg a “Covid-évet”

A legrosszabb a bizonytalanság érzése - válaszolták a legtöbben a HR Portál friss online felmérésében, amelyben a munkavállalók a... Teljes cikk