Az outsourcing buktatói
A járulékos feladatok teljes vagy részleges kihelyezése hatékony, nemegyszer a túlélést lehetővé tevő megoldás. A kiszervező vállalatoknak ismerniük kell az ügyfél igényeit, és le kell szögezniük a kiközvetített dolgozók pontos feladatát. Ha ez hiányzik a szerződésből, az outsourcing nem lesz eredményes.
A legtöbben úgy tartják, hogy az egyes munkafolyamatok kiszervezése minden gondot megold, azzal azonban kevesen vannak tisztában, hogy ez milyen hatással van az alkalmazottakra. Érdemes tudni, hogy sokan vannak a HR vezetők között is, akik nem képesek egyedül megbirkózni a kiszervezésekből adódó problémákkal. Az Amerikai Egyesült Államokban jelenleg mindössze a vállalatok 19 százaléka él a kiszervezések adta lehetőségekkel, ha azonban az 1000 legsikeresebb vállalatot nézzük, ez az arány már 95 százalék! Az üzleti folyamatok, mint a pénzügyi szolgáltatások és a könyvelés kiszervezésével foglalkozó cégek 2002 és 2007 között több mint 63 milliárd forintnak megfelelő nyereséget könyvelhettek el. Ez éves 9, 5 százalékos növekedést jelent.
A közeljövőben az is elképzelhető, hogy az outsourcing piaci növekedése eléri a két számjegyű összeget is. A kérdés persze az, hogy vajon ez a növekedés a kiszervezés alanyait hogyan érinti? Az érintettek aggodalma nem alaptalan, hiszen a folyamat-kiszervezés hátterében egy alapvetően rugalmatlan, költségcsökkentő üzleti modell áll. A kiszervezési folyamat összetettségét nem szabad lebecsülni. Számos tényező szükséges ahhoz, hogy a kihelyezés üzleti szempontból sikeres legyen. Ilyen tényezők alatt értjük a mozgatható berendezési tárgyaktól kezdve a számítógépes alkalmazásokat, programokat. Az egyes tényezők kapcsolódnak egymáshoz, így ha valamelyik nem működik megfelelően, akkor az az egész folyamatra hatással van. Ahhoz, hogy sikeresen közvetíthessünk ki emberi és műszaki erőforrásokat, tisztában kell lenni azzal, hogy mi mire, mikor, hol, hogyan és mekkora hatást fejt ki.
A statisztikák szerint a kiszervezési módok telítődtek a piacon és az eredmények egyre kevésbé biztatóak. A kiszervezéseknek legalább a fele nem hozza meg a hozzá fűzött reményt, 80 százalékuk pedig nem jár anyagi megtakarítással. A sikertelenség fő oka abban keresendő, hogy nem létezik egy egységes, elfogadott vevői értékrend. A pénznek még mindig döntő szerepe van az üzlet megköttetésében, de egyre nagyobb a hangsúly a hozzáadott értéken.
Azoknak a vállalatoknak, amelyek saját alkalmazottaikat szervezik ki egy másik vállalathoz, óriási jelentőséggel bír, hogy pontosan ismerjék az ügyfél igényeit, továbbá, hogy leszögezzék, a kiközvetített alkalmazottaknak mi lesz a pontos feladata. Sajnálatos módon ez a sarkalatos pont hiányzik az outsourcing esetében születendő szerződések többségéből. A megkötött egyezségek végét többnyire az okozza, hogy időközben megváltoznak a szerződésben meghatározott feltételek. A dologban csak az a szomorú, hogy a szerződésbontás könnyen elkerülhető lenne, ha az outsourcingot végző cég még a szerződéskötés előtt leellenőrizné a másik felet. Számos vállalat, amint megkapja a megbízást, túlvállalja magát. Nem tájékozódik kellőképpen a vevő céljairól és így arról sem, hogy vajon képes lesz-e majd megfelelni a vevő által támasztott követelményeknek. Amikor pedig kiderül, hogy az előre tervezett költség mégsem elegendő, a megbízóhoz fordul, aki kénytelen vállalni a további költségeket, hiszen már így is rengeteg pénzt ölt az üzletbe. Természetesen az ehhez hasonló jellegű problémák nagyban rontják az outsourcingot végző cég hitelét, a megbízó céget veszteség éri és a bizalma is megrendül, így nem ritka, hogy a következő lépés a szerződésbontás.
Korábban csak az számított, hogy az adott munkát időben elvégezték-e, de annak minőségével senki nem foglalkozott. Hibásan. Manapság a hangsúly a minőségre helyeződött át. Az üzleti tevékenységek, folyamatok kiszervezése nem garantálja, hogy így több idő jut a megmaradt folyamatokra. Számos olyan láthatatlan tényező áll a háttérben, amellyel a szolgáltatásait kihelyező vállalat nem tud számolni. Ilyen váratlan tényező például, hogy az új rendszer nem ismeri fel az outsourcingba közvetített alkalmazottakat, mert az aláírásuk olvashatatlan a csekken, vagy mert a bank nem fogadja el a csekket, amellyel fizettek és nyomozást indít; esetleg a fűtés számlán más összeg szerepel, mint amennyit a díj alapján számlázniuk kellett volna. Másik eshetőség, hogy olyan új alkalmazásokkal találják szembe magukat az outsourcingba helyezett alkalmazottak, amelyekről semmiféle dokumentáció nem készült.
Végül számolni kell az ott dolgozók mentalitásával és azzal, hogy tapasztalatuknak köszönhetően bizonyos dolgokhoz sokkal jobban értenek, mint a kihelyezett személyek. Sajnálatos módon a vállalatok túl későn szembesülnek ezekkel a váratlan eseményekkel. Ahhoz, hogy a közvetítéssel foglalkozó cégek versenyképesek tudjanak maradni, változtatniuk kell. A hasonló profilú vállalatok többsége széleskörű szolgáltatásokkal áll a megbízók rendelkezésére. Mindenesetre alapvető feltétel, hogy mind az eladó, jelen esetben az outsourcingot végző cég, mind a vevő tisztában legyen azzal, hogy a kiközvetítés milyen hatással van a saját folyamataira, működésére. Az outsourcing elsődleges célja immár nem a költségcsökkentés, hanem az értékteremtés.
Mészáros Etelka, HR Portal
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A legújabb csendes munkaerő-trend lassan aláássa a munkahelyi termelékenységet, és valószínűleg sok vállalat nem veszi észre időben. Teljes cikk
Hol tart a HR 2025-ben? Melyek a nagy témák? Erről beszélgettünk Csépai Martinnal, a Deloitte HR tanácsadási vezetőjével. A szakértő egyebek... Teljes cikk
A Prohuman Group megvásárolta a létesítménygazdálkodással foglalkozó Green Vector Kft. 75%-os, valamint a contact center piacon meghatározó szerepet... Teljes cikk
- Az outsourcing piacon terjeszkedik a Prohuman Group 4 hónapja
- Elhunyt Sass Katalin, a Nexon alapítója 7 hónapja
- Bérszámfejtés outsourcing: Hogyan növelheti a hatékonyságot és csökkentheti a kockázatot? 7 hónapja
- RPO: a toborzás kiszervezése megoldás lehet az SSC-k munkaerőhiányára 8 hónapja
- 5 gyakori tévhit a bérszámfejtés kiszervezésről 9 hónapja
- Új piacra tört be a vezető HR szolgáltató - az ügyfélélmény magasabb szintjét kívánja elhozni a WHC 9 hónapja
- Új irodába költözött a régió egyik legnagyobb bérszámfejtő cége 10 hónapja
- Kutatás: az új munkatársak felvétele a legnagyobb kihívás a pénzügyi vezetők szerint 12 hónapja
- Hogyan szervezzük ki a toborzási folyamatot? Mi fán terem az RPO? 12 hónapja
- Ki és hogyan kezelheti a GDPR adatokat kiszervezett bérszámfejtés esetén? 1 éve
- Új trend: bérszámfejtés mellett a HR-folyamatok kiszervezése 1 éve