Szerző: Filius Ágnes
Megjelent: 8 éve

Coworking: közösségi erők szinergiája

A mai, fiatal felnőttek egy része nem a hagyományos munkahelyeket részesíti előnyben. Túl szűk korlátokat szab számukra a kötött munkaidő és helyszín, és mozgalmasabbat, színesebbet szeretnének e helyett. Sokan vágnak bele vállalkozásba, és keresik - szó szerint - a helyüket, mert nem a klasszikus "munkahely" fogalom alá tartozó együttműködési mintában szeretnének részt venni. Jó a közösség tagjának lenni, de ezt csak bizonyos, laza keretrendszerben szeretnék megtenni.

Erre az igényre jöttek létre az úgynevezett coworking irodaházak, ahol egy légtérben, rugalmas feltételek közt dolgoznak a többnyire kreatív, alacsony költséggel és magas hozzáadott értéket előállítva működő, 1-2 fős mikro vállalkozások. Ma már több lehetősége van annak, aki a város különböző pontjain igénybe szeretné venni ezt a szolgáltatást, mint egy évtizeddel korábban. Amiben más a XI. kerületi i-Office coworking iroda, az a közösségfejlesztő szándék, amellyel ezt az iroda-működtetési lehetőséget megtámogatták.

Kreatív közösség egy színes kerületben

Mosolygós, nyitott, fiatalok és barátságos, de még csak félig- meddig kialakított, egy légterű iroda fogadja a belépőt az i-Office irodában. December elején nyitotta meg Vásony Nóra a XI. kerületben az i-Office coworking irodát a Banktech Center irodaházban, ahol jelenleg már négy betelepülő vállalkozás működik. A szépen felújított, de nyomaiban még mindig az ipari környezet elemeit hordozó, játszóház-feelingű irodában, narancsszínű babzsák fotelokon ülünk, gyertya-erdővel körberakott asztalnál jegyzetelünk, és előttünk, a falon a PimpMyWall dizájner-csoport narancsszínű grafikája mutatja be egész Újbudát.

Már négy éve tevékenykedik az i-Office-nak helyet adó nagy irodaházban Vásony Nóra, aki egyben az egyik coworker. Korábban Londonban élt, és ott számtalan, rugalmas irodamegoldással találkozott, amelyet úgy szeretett volna meghonosítani, hogy közben a hazai viszonyoknak megfelelően átdolgozza a főbb koncepciót. Tavaly végre elérkezettnek látta az időt arra, hogy elkezdjen kialakítani egy olyan irodabérleti konstrukciót, amely több egy épület használatánál. Intézményt szeretnének létrehozni barátaival, együttműködő munkatársaival, ahol érvényesülnek a kreatív szinergiák. Szerencsére az irodaház tulajdonosai is láttak perspektívát a kezdeményezésben.

A kezdeti székhelyszolgálatot, óradíjas irodabérletet túllépve hetes, 15 napos, vagy havi asztalbérlési lehetőséget nyújtanak szabadúszóknak, kisvállalkozóknak oly módon, hogy az itt megfordulókból alkotó közösséget szervezzenek. Vásony Nóra és az irodaház vezetése semmiképp nem nagybefektetésről és hamar megtérülő haszonról álmodott, amikor a hátsó garázsépületből kialakította ezt a munkaterületet, de a rendszernek fenntarthatónak kell lennie, mert különben a mai világban nem életképes az elképzelés. A vállalkozás motorját az adja, hogy az - egyébként szociológus végzettségű - kommunikációs szakember szerint a közösségi tér, a programok, az akciók igazi együttműködő közösséggé varázsolják a közös munka helyszínén működő kisvállalkozások képviselőit. Az i-Office-hoz szorosan kötődő, fiatal szociológusok által írt Tizenegy Blog olvasói is -Vásony Nóra szerint- leginkább a coworking munkaformára nyitott, XI. kerületi lakosokból kerülnek ki.

A blogot író, fiatal szociológus Vancsó Anna úgy látja, hogy az irodaház szűkebb környezete, a XI. kerület a lehető leginspirálóbb helyszín. Ez a főváros legnépesebb, és egyben legnagyobb területű kerülete, ahol a lágymányosi polgárlakások és a jómódú kertes házas környék lakói, a hetvenes évek lakótelepének és a modern lakóparkok fiatal "betelepülőivel" osztják meg ugyanazt az infrastruktúrát. Itt él a - számarányában- legtöbb idős és a legtöbb fiatal, és az elmúlt másfél-két évben hasonló "felfutást" lehet érzékelni ebben a városrészben is, mint korábban a IX., illetve a XIII. kerületnél. Sok új galéria, kávézó, dizájnstúdió, koncert-helyszín létesült mostanában, és a két, legnagyobb budapesti egyetem, az ELTE és a BME karai, illetve kollégiumai is itt kaptak helyet. A diákok sokszor 5-6 évig az egyetem környékén bérelnek lakást, majd a diploma kézhezvétele után is itt telepednek le. Talán ezért is sok az új, friss szellemű, kreatív vállalkozás ebben a városrészben, akiknek otthont kíván nyújtani a coworking.

A sok fiatal gyorsabb, "öngerjesztő" marketing-tevékenységet végez, és ezáltal gyorsabban terjednek a hírek, találják meg egymást a munka-közösséget keresők.

Közös munka előnyökkel és hátrányokkal

A "közös hely" iránti igény már egyetemista korban jelentkezik. Sok olyan projektje fut az egyetemistáknak, amelyhez nem kapnak az alma matertől helyet a tervezéshez és végrehajtáshoz. Vásony Nóra ezért lehetőséget lát azokban a coworkerekben is, akik a közös munka utolsó szakaszára keresnek teret egy-egy projekt közös befejezéséhez.

A coworking irodák hagyományos célcsoportja az egyedül vagy párban dolgozó, gyakran kreatív üzletágakban tevékenykedő szabadúszók és egyéni vállalkozók, mini-cégek. Számukra az vonzó, hogy nem kell egész nap egyedül ülniük az otthonukban, hanem lehetőséget kapnak arra, hogy hasonló emberekkel megosszák a napjukat. A coworking irodában mindig van alapzaj. Hol a telefonja cseng valakinek, vagy beszélgetnek a közös légtérben, illetve jönnek-mennek a közösen dolgozók. Mi is az iroda közepén ülünk le, nem túl csendesen beszélgetni úgy, hogy közben senkit nem zavar a tevékenységünk. "Aki ide jön dolgozni, annak pont ez hiányzik a mindennapokból. És persze a társaság" - foglalja össze Vásony Nóra az előnyöket.

Már az elmúlt egy hónapban is történtek közös probléma megoldások. Az i-Office-ban működő modell-ügynökség a kommunikációs ügynökség egyik rendezvényét tette különlegessé az általa odaszervezett modell-rendezvénnyel, amellyel a megbízó, a modellek és mindkét kreatív vállalkozás elégedett lehetett. Ehhez azonban az kell, hogy az együtt dolgozók közeli, napi kapcsolatban legyenek egymással.

Másik példáját mutatja az együttműködésnek az, amikor - a szintén coworker - a vidéki élelmiszereket forgalmazó kisvállalkozó adta a sajtokat, kolbászokat a coworking iroda megnyitójára, ahol aztán rengeteg új megrendelővel találkozhatott. Ugyanakkor - a hely működése miatt- ez a vállalkozó elfogadja a modellügynökség válogatásain való akaratlan részvételt is, sőt még szórakoztatja is a szokatlan miliő. Ennek az élelmiszer kereskedelmi vállalkozásnak a tulajdonosa, Törőcsik Ágnes azért költözött a coworking irodaházba, mert úgy érezte, hogy az otthon végzett munka nem elég hatékony. "Elfogyott az ötletem, ahogy dolgoztam, és hamarabb el is fáradok, ha egyedül vagyok".

Valamennyi jelen lévő coworker egyöntetű véleménye, hogy szervezési, adminisztrációs, operatív, de akár stratégiát érintő döntéseket, munkákat fele annyi idő alatt el lehet a coworking irodában végezni, mint odahaza. "Otthon mindig van valami más: mosás, főzés,vevés. Itt viszont csak a munkára tudok koncentrálni, és az agyam is jobban beindul"v- állítja Törőcsik Ágnes.

Ezenkívül a másik, nagy előnye ennek a működésmódnak, hogy nem kell a kisvállalkozóknak otthonról "harcolni a megrendelésért". Ma már, - a cowork-ölők egybehangzó megállapítása szerint - szinte csak az egyéni kapcsolatrendszeren keresztül lehet munkához jutnia egy szolgáltatást nyújtó kisvállalkozónak. Hirdetésre, nagy tendereken való részvételre nincs forrása ezeknek a vállalkozásoknak, és nem házalhatnak munkáért kuncsorogva a nagy cégeknél. Ajánlás útján azonban nem olyan nehéz bekerülni a körforgásba, ezért ami ma a legfontosabbá vált, az az egyéni kapcsolati hálózat. Ezt pedig egy coworking irodában kiválóan lehet építgetni.

A munkaforma hátránya, a zaj, a sok mozgás, áthallások mellett Vásony Nóra szerint is nehéz magas koncentrációjú tevékenységet, vagy szorosan az intimszférába tartozó információkat titokban tartani, de van külön helyiség, ahová ebben az esetben bárki átmehet telefonálni, szöveget írni. Szintén zavaró körülmény, ha egy bizonyos cégnagyságnál nagyobb vállalat, 4-5-6 fő költözik be egy coworking irodába. Ők már nem a többiekkel, hanem intenzíven egymással kommunikálnak, és ez viszont zavarhatja a többeket, ráadásul ekkora asztal-létszám mellett már nem éri meg a helybérlés sem.

A következő időszak célja, hogy "feltöltsék a teret"

Az iroda kialakítása még képlékeny. Modell-lányok képei a falon vannak, de más territórium-kijelölő határvonalak még nem láthatóak, bár Vásony Nóra kifejezetten bátorít minden bérlőt, hogy a saját irodarészét "lakja be" a saját ízlésének megfelelően.

Természetesen nyitottak, és várják a külső jelentkezőket is, de azt az ingatlan-menedzseléssel foglalkozó szakember is úgy gondolja, hogy teljesen ismeretlen közösségbe nem szívesen költözne be senki sem. Ezért próbálják a blogon, illetve a saját, szociális hálózatukon keresztül hirdetni az irodát. Fontos az iroda közösségének, hogy bárki, aki bérletet vesz, ne érezze idegenül magát a sok, egymást ismerő és elismerő ember közt. Bár most csak olyan bérlője van az irodának, akik a jelenlegi coworkerek szűkebb kapcsolati hálójából kerültek ki, de ahogy fejlődik a vállalkozás, bizonyára előfordul majd az is, amikor olyan vállalkozó lesz az ő gondjaira bízva, akivel még soha nem találkozott. Arról azonban meg van győződve, hogy bárki, aki megfordul az i-Office-ban, annak olyan barátságos fogadtatásban lesz része, hogy azonnal feloldódik a közösségben.

A tíz helyből jelenleg körülbelül négy munkaállomás egy átlagos napon foglalt. A jelenlegi tíz asztalos coworking térhez képest még körülbelül egy ugyanekkora helynek van kialakítatlan kapacitása az i-Office-nál. "Munkahely azért kell, mert mindenkinek ingerekre, impulzusokra van szüksége" - fogalmazta meg tapasztalatát Vásony Nóra. Most számukra az a legnagyobb kihívás, hogy feltöltsék az üres asztalokat olyanokkal, akik képesek a többiek számára is megadni ezt az élményt, és akik befogadják más elképzeléseit is.
  • 2019.11.14recruiTECH BLUE Fizikai munkaerő toborzás – van új a nap alatt? Szerintünk igen! recruiTECH BLUE | 2019. november 14-én a kékgalléros toborzásra koncentrálva, még lazy bird áron Részletek Jegyek
  • 2019.11.15Hogyan változnak a nyugdíjszabályok 2020-ban? Mikor jobb nyugdíjba vonulni a nyugdíj összege szempontjából. Még az idén, vagy inkább jövőre? Ki vonulhat nyugdíjba jövőre, mit jelent a munkáltató számára, ha a munkatárs nyugdíjra jogosulttá válik? Nyugdíj mellett hogyan dolgozhatunk? Mit jelent a munkáltató számára, ha nyugdíjas munkavállalót foglalkoztat? Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Mérhető a pedagógiai munka változása

Az intézményválasztás az egyik legnagyobb dilemmája a gyereknevelésnek. Mikor-hova írassuk be a gyerekünket, ahol jó helyen lesz, és ami... Teljes cikk

Vezetői dilemma: mivel motiváljuk a munkavállalókat?

A munkáltatók nagy része gondolkodás nélkül ezt felelné: pénzzel! HR-szakemberként feladatunk: fejleszteni a vezetők gondolkodását, szélesíteni a... Teljes cikk

Ilyen a jó vezető

Csapatmunkában gondolkodik, érzékeny mások érzelmi állapota iránt, céltudatos, óvatos és megbecsüli a munkatársait - ezek a jellemzői az átlagon... Teljes cikk