Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 5 éve

Csak a munkaidő 60 százalékában vagyunk hatékonyak

Ha Magyarországon a munkaerőhiány a bérek emelése felé tolja a munkáltatókat, akkor sok cég számára már nem valósul meg az az ok, amiért idetelepült: az olcsó munkaerő elérhetősége. Ha az ország nem tud olyat adni, amit más nem, például a munka hozzáadott értéke terén, és a munka hatékonysága is elmarad a nyugati országokétól, akkor nem leszünk kellően vonzóak gazdasági szempontból - többek között ez is elhangzott a Napi.hu által szervezett HR-vezetők Országos Konferenciáján.

images

images

Ha elsősorban az egyszerű, kisebb hozzáadott értékű munkák települnek ide Magyarországra, amelyeknél nem elsődleges a szürkeállomány megléte, akkor ezek a feladatok sokkal könnyebben automatizálhatók. A robotok egyelőre befektetést igényelnek, ezért nem terjedtek még el tömegesen, de válaszútnál vagyunk, hangsúlyozta G. Nagy Balázs, a hazai szolgáltató központokat tömörítő HOA elnöke. 2013 és 2016 között a magyarországi munkahelyek 10%-át teremtették a szolgáltató központok, amelyek mára szolgáltató központokból (SSC) valójában üzleti támogató központokká (BSC) váltak, főleg az IT, telekommunikáció és terméktámogatás területén.

A feladatok egyre komplexebbek, és a változás még nem állt meg, az ágazat az innovációs központok - center of exellence - kiépülése felé halad, ezt a szándékot kellene „meglovagolni” az országnak. Ehhez azonban minél magasabb képzettségi szintre lenne szükség. Mint mondta a robotizálás munkahelyteremtő hatású is lehet, ha a cégek itt robotizálnak, az iparágak összefognak és egységes stratégiát alakítanak ki. Azonban a szolgáltató központok csábítása szempontjából komoly verseny van Spanyolország, Portugália, Írország, és közvetlen konkurenciaként Szlovákia, Románia és Magyarország között. Magyarországon jelenleg több mint 100 cég foglalkoztat 45 ezer dolgozót az ágazatban, de a szektor Európában 2025-ig várhatóan megduplázódik, a működési területük pedig kiterjed.

Kevés a potenciális munkaerő és nem a minőség a lényeg



Magyarországon már most is gondot jelent, ha akár 25-50, ne adj isten többszáz főt kellene egyszerre felvenni, pedig ezen központok esetében lényeges a méret, ha ezt nem sikerül teljesíteni, akkor csökken a versenyképesség. Ráadásul a magyar központok esetén elsődleges elvárás a költségmegtakarítás volt az anyacégek részéről - 42%-nál, idézte a HOA kutatását G.Nagy Balázs. A minőségi elvárás mindössze 12% esetben volt elsődleges, és sajnos még ez sem mindig teljesül (18%-ban, 53%-nál pedig csak részlegesen.) Mint az elnök hangsúlyozta ezek a cégek például Írországban sem fizetnek többet, rosszabb az idő, a fiatalokat Nyugat-Európából mégsem tudják megszólítani, idevonzani. Pedig fontos lenne, hogy egyes nagy cégek stratégia döntéshozatala települjön ide Magyarországra, ami komoly vonzerőt jelenthet, ugyanis a fizetések terén el fog jönni egy üvegplafon, aminél az idetelepült multik nem adhatnak többet, mert nem érné meg nekik. A Brexit nyomán pedig akár komoly lehetőségek nyílhatnak több szektor előtt is.

Ahhoz azonban, hogy ez megvalósítható legyen Magyarországot vonzóvá kellene tenni, például az oktatás, a praktikus tudás megszerzésének lehetőségét támogatva és az infrastruktúra fejlesztésével, utóbbi esetén nem csak Budapesten, hanem vidéken is. A „vonzóvá tétel” az egészségügyben is komoly kérdés, hiszen bár a távozó orvosok száma valamelyest 2012-höz képest csökkent (akkor több mint 900-an kérték ki papírjaikat, tavaly 600 körül volt ez a szám), a szakdolgozók esetében továbbra is hatalmas a hiány, mondta el Ficzere Andrea, az Uzsoki Utcai Kórház főigazgatója és a Magyar Kórházszövetség elnökhelyettese kerekasztal beszélgetés keretében.

Csak a munkaidő 60%-ban végzünk valóban hasznot hajtó tevékenységet (és ez jónak számít)



Mint korábban említettük, a vonzerő és a versenyképesség egyik fontos tényezője a termelékenység, a hatékonyság, amelyben Magyarország nem áll túl fényesen, és bár a munkavállalók igényei is kiemelt szerepet kapnak mostanában a HR diskurzusokban, ezek kielégítése nem mehet a hatékonyság rovásra, mondta Forgács Tamás, a Magyar Távmunkaszövetség elnöke, aki home office-t gátló tényezőkről beszélt előadásában. Mint mondta valahogy egyensúlyba kell hozni a munkavállalói igényeket és a cégek nyereséges működését.

Kiemelte, hogy a távmunka ugyanúgy munka, munkaszervezési kérdés, amellyel szemben sokféle hivatkozást fel lehet hozni, például adatvédelmi és információbiztonsági vagy éppen munkavédelmi aggályokat, de ezek valójában megoldhatók, mondta a szakember. Az igazi kérdés a hatékonyság. A távmunkát sok esetben éppen a technológiai fejlődés tette lehetővé, ugyanakkor ennek egyik eleme, az okostelefon az, ami az egyik legnagyobb hatékonyságcsökkenést okozta az elmúlt 20 évben, és nem csak az atipikus munkavégzés terén.

Hangsúlyozta, az már jó értéknek számít, ha valaki a munkaidejének 60%-át valóban produktív tevékenységgel tölti. Ezért érdemes például munkanap röntgent készíteni, ami alapján feltárható, hogy mi mindennel telik el egy munkanap, és ezzel összevetve a hatékonyság milyen. A feltárás pedig beavatkozást tesz lehetővé a munkáltató részéről, ha azt szükségesnek látja.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Csak a munkaidő 60 százalékában vagyunk hatékonyak
2. oldal - Amikor az álláskeresés vásárlási folyamat
  • 2022.08.29Mit tegyél, hogy tőled vásároljanak? Értékesítése mindig szükség van; nem csak akkor, ha a cégnek jól megy, de akkor is, amikor nehéz időszak következik. Részletek Jegyek
  • 2022.09.16HR és Munkajog modul I.: A munkaviszony keletkezése / Beléptetés Kettő az egyben: egyszerre HR és munkajogi megközelítésben: a munkaszerződés, általános magatartási követelmények, adatvédelem és más, fontos témák neves oktatóktól, mint Berke Gyula, Bankó Zoltán. Részletek Jegyek
  • 2022.09.28 recruiTECH BLUE Kékgalléros foglalkoztatók, termelő logisztikai vállalatok = recruiTECH BLUE konferencia, ahol újra a fizikai toborzáson lesz a hangsúly. Harmadik országbeliek foglalkoztatása, szállásoltatás, online toborzás, outsourcing és még számos aktuális téma! Részletek Jegyek
  • 2022.10.05Tréning Kerekasztal Konferencia 2022. Folytonos változások, aggodalom, stressz, hybrid működés, motivációvesztés, soha nem látott fluktuáció - napjainkban számos már korábban is tapasztalt és rengeteg új kihívással küzdenek a cégvezetők, HR és képzési szakemberek. Az idei Tréning Kerekasztal konferencia több évtizedes hagyományt követve az aktuális szervezeti és HR kihívásokra ad válaszokat és bemutatja a magyar piac vezető tréningcégeinek legújabb fejlesztéseit és tapasztalatait. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A csapatmunka fontosabb, mint valaha: nagyinterjú Lana Faust Krizannal, a MOL-csoport HR igazgatójával

Nemzetközi mobilitási rendszer, virtuális „kiküldetés”, tehetségprogram frissdiplomásoknak, munkáltatói részvétel a diákhitel törlesztésében... Teljes cikk

Így néz ki a munka jövője a jelenben a Marsnál - interjú Daria Maslovskayával, a cég Közép-Európáért felelős HR vezetőjével

A megváltozott munkakörnyezetre és piaci igényekre reagálva új munkavégzési szokásokat és szabályokat vezetett be a Mars, az egyik legnagyobb... Teljes cikk

A röghöz kötés helyett a motiválásban hisz az SAP - betekintés a legjobb HR gyakorlatokba

Fontos, hogy ne tűzoltásra kelljen toborozni, hanem a szerves fejlődéssel lehessen foglalkozni, hangsúlyozza Dobos-Horváth Krisztina, az SAP Hungary HR... Teljes cikk

Facebook