Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 7 hónapja

Csökken a ki nem fizetett számlák összege a magyar gazdaságban

A Magyarországon működő közép és nagyvállalatok között a halasztott fizetést adó cégek 89%-ának volt nem fizető ügyfele az elmúlt évben - derült ki a 3. Országos Kereskedelmi Hitelkockázati Konferencián. Az „Illúzió és valóság az üzleti életben” alcímű rendezvényen a hazai élet közel 150 meghatározó vállalatának kockázatkezeléssel foglalkozó vezetői vettek részt. Bár a cégek fizetési hajlandósága hazánkban javult az elmúlt években, az Európai Uniós átlagot jelentősen meghaladó utólagos fizetésű számlaarány stratégiai fontosságúvá tette a kockázatkezelés területét.

A magyar gazdaságban európai viszonylatban tradicionálisan magas az utólagos fizetésű számlák aránya. A halasztott fizetés feltételei gyakran az árral összemérhető versenytényezőként jelennek meg, míg a számlát befogadók a vállalati likviditás finanszírozásának egyik alapelemeként tekintenek a hosszabb fizetési határidőkre. A kintlévőségekkel kapcsolatban felmerülő kockázatok kezelése épp ezért kiemelten fontos, ugyanis minden egyes kifizetetlen számla közvetlen veszteséget okoz a cégeknek.

Az Atradius és az Opten - Magyarország piacvezető hitelbiztosítója és céginformációs cége - idén harmadik alkalommal rendezte meg az Országos Kereskedelmi Hitelkockázati Konferenciát. A közel 150 fős rendezvényen a Balatoni András - Magyar Nemzeti Bank elemzője - a makro folyamatok várható alakulásán keresztül hívta fel a figyelmet a kockázatokra, míg a kerekasztalokban az esettanulmányok kaptak jelentős szerepet. A jól felépített folyamatok bemutatása mellett az elmúlt év legnagyobb bukásai is külön tematikaként épültek be a programba. A résztvevők között végzett felmérés alapján, kiderült, hogy a cégek több mint 55 %-a vegyesen használ céginformációt, hitelbiztosítást és behajtási szolgáltatást. Vanek Balázs, az Atradius országigazgatója előadásában elmondta, hogy a vállalati kultúra Magyarországon is a biztonság igényének irányába tolódik és ez az elmúlt években egyre jobban megjelenik középvállalati szinten is. Hozzátette: „Az, hogy a cégek már kombinált rendszereket használnak a kreditmenedzsment folyamataikban, jól mutatja, hogy ismerik és látják a különböző területek előnyeit és jól kombinálják azokat.”

Az is kiderült, hogy a cégek közel egynegyede önálló döntési folyamatot épített ki egy új ügyfél utólagos fizetési feltételeinek megállapításához, míg mintegy 44%-uk külső szolgáltató bevonásával oldja meg ezt a feladatot. 14%-uk kér be biztosítékot, míg akadnak olyanok is, akik az új ügyfeleket kizárólag előre fizetéssel szolgálják ki. Mivel a jelenlevők közel 80%-a gondolta úgy, hogy van mit fejlesztenie a jelenlegi rendszerén, így az előadásokban az elmúlt egy év statisztikai adatai mellett a jogszabályi változások és azok hatásai is nagy hangsúlyt kaptak. Az új kihívásokra adható válaszok - melyek a belső folyamatok módosítását igénylik, illetve a területen rendelkezésre álló külső szolgáltatások együttesen változtatják évről évre a kockázatkezelési folyamatokat. Az egyéni vállalkozók pénzügyi adatainak közzététele, a cégek import és export kapcsolatainak vizsgálata, az ágazati viszonyszámok, valamint a generációváltás - mint kockázati tényező - megjelenése mindenképp finomhangolást igényel kockázatkezelési területen. A kockázatkezelés kiemelt területe a csalásmegelőzés, mely sok esetben a személyes összefonódásokon és a hozzájuk kapcsolódó gazdasági tapasztalatokon alapul. Az előre nem látható káresemények területén a hitelbiztosítás kínálja azt a biztonságot, ami az üzleti stabilitás egyik alapjaként szolgál. A mintegy 200 országra kiterjedő hitelbiztosítói rendszer az exportértékesítésben rejlő kockázatokat is jól kezeli.


Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Egy igazi HR élmény!

Élmény alapú világban élünk! A hétköznapi cselekvéseink élménye válik meghatározóvá. Egy reggeli kávé ízével és frissítő élményével... Teljes cikk

Új eszközökkel a munkaerő-megtartásért - A Vállalati wellbeing program

Egy program, mellyel rövidtávon is csökkenthető táppénzen töltött napok száma, növelhető munkatársi energiaszint, nagyban hozzájárulhat a... Teljes cikk

Először belül tegyünk rendet! Az ügyvitel fejlesztése mindig előzze meg az új projekt indulását!

Ha folyik ki a pénz és az idő a cégből? Azonnal szervezze újjá az ügyvitelt! Ha nincs rend a cég adminisztrációjában, dokumentumkezelésében,... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár