Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 5 hónapja

Diákmunkával a tanárhiány ellen

Egy pécsi iskolában - iskolai közösségi szolgálatként - diákok végeznek olyan feladatokat, amelyek a pedagógiai asszisztensek dolga lenne. Csakhogy pedagógiai asszisztensek nincsenek - írta a Népszava.

images

images

A délutáni korrepetáló foglalkozásokon is gyakran érettségi előtt álló diákokat vet be az iskola, ha valamelyik szaktanár éppen nem ér rá. Természetesen ezt is iskolai közösségi szolgálatként könyvelik el számukra - nyilatkozta a Népszavának az egyik tanár.

Az iskolai közösségi szolgálat a 2011-es köznevelési törvény vívmánya, amit a 2012/2013-as tanévtől vezettek be felmenő rendszerben. Célja, hogy a középiskolások még érettségi előtt részt vegyenek olyan „önkéntes” tevékenységekben, amelyek a tanuló „társadalmi környezetének javát” szolgálják. A közösségi szolgálat azonban csak a nevében önkéntes: a diákoknak 50 órát kell kötelezően teljesíteniük az érettségi előfeltételeként.

Az érdekvédők szerint sokszor az is gondot jelent, hogy a pedagógusok amúgy is túl vannak terhelve, a közösségi szolgálatért felelő koordinátorok, ha kezdetben lelkesen is vállalták a feladatot, végül már csak azt nézik, hogy meglegyen az adminisztráció, ez viszont a minőség rovására megy. Ez az egyik oka annak, hogy gyakran „házon belül” oldják meg a közösségi szolgálat kisebb-nagyobb részét.

A problémákra az Oktatási Hivatal legutóbbi vizsgálata is rávilágított. Jelentésükben elismerték, az iskolák számára a legnagyobb problémát a koordinátorok túlterheltsége okozza, továbbá az iskolai közösségi szolgálatot érintő pedagógiai felkészítés sem megfelelő.


Népszava

Follow hrportal_hu on Twitter