Digitális kompetenciák - mutatjuk, milyen szinten használják az internetet a magyarok
A digitális kompetenciák egyre inkább felértékelődnek a munkaerőpiacon, a munkatermelékenység pedig nagyban függ attól, hogy a foglalkoztatottak komfortosan használják-e az új technológiákat. A magas hozzáadott értékű munkák végzéséhez az esetek nagy többségében valamilyen digitális kompetencia szükséges, tehát a gazdasági felzárkózás egyik kulcsa, hogy a lakosság rendelkezzen ezekkel a képességekkel. A GKI Gazdaságkutató Zrt. elemzéséből kiderül, miként teljesít Magyarország.
2010-ben a háztartások 58%-a rendelkezett szélessávú internetkapcsolattal, mely jelentős lemaradás volt az EU-s átlaghoz képest. 2023-ra ez az arány elérte a 93%-ot, mely lényegében megegyezik az uniós szinttel. Bár összességében jól állunk a mutató tekintetében, éles területi különbségek figyelhetők meg:
Észak-Alföldön 10 százalékponttal alacsonyabb az internetkapcsolattal rendelkezők aránya, mint a fővárosban (98%).
A demográfiai különbségek más szempontból is szembetűnőek: az alapfokú végzettséggel rendelkezők 75%-a, míg a felsőfokú végzettséggel rendelkezők 97%-a használja naponta az internetet. Korosztályi bontásban vizsgálva a 16-24 évesek körében közel 100%-os, míg az 55-74 évesek körében 78%-os az internethasználók aránya.
Nem mindegy azonban, hogy mire használjuk az internetet
A lakosság többsége leginkább kapcsolattartásra és szórakozásra használja azt, online híroldalakat csupán a magyar internetezők 43%-a olvas, podcasteket 18%-a hallgat. Minden negyedik internetező él az online ügyintézés lehetőségével, és csak minden ötödik vesz igénybe online tananyagokat, tanfolyamokat.
Ez utóbbi adat elmarad az uniós átlagtól, melyet részben az alacsonyabb vásárlóerő magyaráz.
Mindemellett az online vásárlások aránya is egy jó indikátora a digitális nyitottságnak. 2020-ban a hazai lakosság 60%-a vásárolt egy éven belül az interneten, majd jött a koronavírus, mellyel párhuzamosan az online világ szerepe felértékelődött.
Így 2023-ra ez a mutató 70%-ra ugrott, elérve az EU-s átlagot.
Hazánkban az infokommunikációs területen végzett hallgatók aránya 2022-ben 6,8% volt, ami meghaladja a 4,5%-os uniós átlagot. Ugyanakkor nálunk az IKT szektorban foglalkoztatottak aránya csak 4,2%, szemben az EU 4,8%-os átlagával.
A digitális kompetenciák fejlesztéséért nemcsak az állam és a lakosság felelős, hanem a vállalatok is
E tekintetben viszonylag jól állunk: míg 2022-ben a 10 vagy annál több fős uniós vállalatok 22%-a nyújtott informatikai képzést munkavállalóinak, addig Magyarországon ez az arány 18% volt, miközben hazánkban az informatikai tudást nem igénylő, egyszerű összeszerelő tevékenység súlya magasabb.
Összességében a hazai lakosság 64%-a rendelkezik legalább alapszintű általános digitális készségekkel, míg az uniós polgároknak a 61%-a. A V4-es országok közt sincs okunk szégyenkezni, hiszen a magyarok digitális kompetenciái meghaladják a lengyelekét és a szlovákokét, egyedül az uniós összevetésben is kiemelkedő csehek előznek meg minket.
Különböző digitális készségszintekkel rendelkezők százalékos aránya a lakosságon belül (2023)
Forrás: KSH (2024)
Különböző „valóságok” a világhálón
Bár népszerű érv, hogy a digitalizáció a tudás demokratizálódását hozta el, szemmel látható, hogy különböző társadalmi csoportok másra használják digitális eszközeiket, különböző „valóságokkal” szembesülnek a világhálón. A digitális kompetenciák tekintetében szembetűnőek a különböző demográfiai csoportok közti különbségek. Ezeknek az eltéréseknek a csökkentéshez elengedhetetlen a társadalmi egyenlőtlenségek mérséklése, a periférián élők felkarolása.
Mivel a digitális képességek megléte egyfajta belépési küszöb lesz a jövő munkaerőpiacán, ha nem juttatunk el mindenkit az informatikai tudás minimum szintjére, elkerülhetetlen a további társadalmi polarizáció.
Ugyanakkor mind az Európai Unió, mind a hazai kormányzat felismerte a lakosság digitális kompetenciáinak fejlesztésének fontosságát. Jó iránynak tűnik az új, informatikai tudást fejlesztő szakképzési programok indítása, a digitális kultúra nevű középiskolai tantárgy bevezetése, valamint az ingyenes laptopok biztosítása a diákok számára.
fotó: freepik
- 2024.09.26recruiTECH BLUE konferencia A BLUE konferencia azoknak a kékgalléros toborzásban és foglalkoztatásban érintett HR vezetőknek, toborzási szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a céljaikért a munkaerőpiacon. Gyere el és tanuljuk, fejlődjünk közösen! Részletek Jegyek
- 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába. Részletek Jegyek
- 2024.10.02A duális képzés kihívásai a HR területen ingyenes webinárium A webinárium útmutatást, olyan gyakorlati megoldásokat, hasznos tippeket ad, amivel hatékonyan kezelheti a duális képzés HR kihívásait, miközben maximálisan kihasználja a rendszer nyújtotta előnyöket. Részletek Jegyek
- 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában. Részletek Jegyek
A legjobb teniszezők később nyerik meg az első meccsüket, sportolói pályafutásuk elején általában nem jön össze nekik a győzelem. Az első... Teljes cikk
Egyre inkább trend a horizontális karrier, vagyis amikor a magasabb pozíció helyett arra fókuszál valaki, hogy egymástól különböző szakterületeken... Teljes cikk
A jelen és a jövő szervezetei számára is a legértékesebb munkavállalói tulajdonság a kreativitás. A 15 évesek kompetenciáit világszerte mérő... Teljes cikk
- "A szakképzés ma már a felsőoktatásba bekerülés szempontjából is fontos" 1 hete
- Döbbenetes, hány óra a mai fiatalok átlagos okoseszköz-használata 2 hete
- A mozgás élményét népszerűsíti az Aktív Sulikezdés program, indulhat a pontvadászat 2 hete
- Pölöskei Gáborné: a szakképzés alkalmassá vált a tanulói karrierépítésre 3 hete
- Elindult a tanév: "olyan diákokat kell képezni, akik 20 év múlva megállják a helyüket" 3 hete
- Tíz új igazgatói kinevezéssel indítja azt őszt a PwC Magyarország 3 hete
- Akár 6 millió forintot is kaphatsz digitális nomádként ezen a helyen 3 hete
- "Aki demonstrál nem értem teszi" - reagált a felmentésére a Madách Imre Gimnázium igazgatója 3 hete
- A Madách Imre Gimnázium felmentett igazgatója mellett tüntettek a fővárosban 3 hete
- Kedvezményes lakhatást kapnak a pedagógusok ebben a vidéki városban 3 hete
- Tippek a pénzügyileg tudatos iskolakezdéshez 3 hete