Megjelent: 1 éve

Egyéni figyelem, A és B műszak, érzékenyítés - munkáltatói jó gyakorlatok járvány idején

A krízishelyzeteknek a sérülékeny munkavállalói csoportok mindig kitettebbek. Foglalkoztatás szempontjából egyébként is hátrányosabb helyzetben vannak, a járvány okozta vészhelyzetben pedig egészségi állapotukra még inkább oda kell figyelni. Bemutatunk néhány jó gyakorlatot, amelyek a vészhelyzet idején a megváltozott munkaképességű munkavállalókra irányultak.

A munkavállalók védelmére a koronavírus okozta vészhelyzetben különböző munkáltatói megoldások születtek, azonban kevesebb szó esett a megváltozott munkaképességű dolgozók helyzetéről. Olyan jó munkáltatói gyakorlatokat szeretnénk bemutatni, a HR Portal megváltozott munkaképességgel foglalkozó szakértőjének, Kappel Katalinnak a segítségével, ahol külön figyeltek a fogyatékos és/vagy egészségkárosodással élő kollégák védelmére. Legyen szó akár home office-ról, egyéni figyelemmel vagy a munkarend átalakításáról, mentálhigiénés támogatásról vagy a munkahelyek megőrzéséről, érzékenyítő programokkal.

A dolgozók védelme kiemelten fontos koronavírus mentes időkben is, de meghatározza a helyzet kezelését a vállalati kultúra. A pénzügyi szektorban működő Morgan Stanley budapesti irodájában több mint 2000 alkalmazott közel fele informatikával foglalkozik. Szinte minden munkakörben foglalkoztatnak megváltozott munkaképességű munkavállalókat, akiknek védelmére kiemelt figyelmet fordítanak. A kialakult helyzet előtt is lehetőséget nyújtottak otthoni munkavégzésre, mely igencsak hasznosnak bizonyult a krízishelyzet során. A munkakörülmények átalakításakor tudatosan odafigyeltek kollégáik egyéni igényeire is, hogy minél problémamentesebben tudjanak otthonról dolgozni, tudtuk meg Fremda Balázs HR vezetőtől.

A jelen krízishelyzetben, a home office bevezetése során minden érintett munkatársunkra egyénileg odafigyeltünk. Folyamatosan konzultáltunk a támogató szakemberekkel, felmértük az egyéni igényeket és feltételeket, az új körülmények lehetséges fizikai és mentális hatásait. Az első hetekben napi kapcsolatban álltunk a dolgozókkal, így alakítottunk ki egyéni terveket a home office gördülékeny bevezetése és fenntartása érdekében.

Kappel Katalin, szervezet és munkapszichológus szerint a cég felelősen döntött, mert egy, a jelenlegihez hasonló volumenű krízishelyzet a felgyorsult döntéshozatal szükségessége miatt akarva- akaratlanul is azt eredményezheti, hogy a speciális szükségletű munkavállalói csoportok aktuálisan felmerülő igényei háttérbe szorulnak és minden dolgozóra egységesen vonatkozó vállalati megoldások látnak napvilágot. Azon megváltozott munkaképességű munkavállalók ugyanakkor, akik számára egy-egy új helyzethez való alkalmazkodás az átlagosnál lassabban megy, elképzelhető, hogy nehezebben tudnak elfogadni és integrálni olyan új szervezeti szokásokat és megoldásokat, amelyek egységesen, az összes dolgozóra vonatkozóan kerültek bevezetésre, és ami mások számára teljes mértékben kényelmes lehet. Mindez végső soron akár az érintett személy teljesítményének a romlásához is vezethet.

Ezekben a helyzetekben, amit munkáltatóként tehetünk, hogy
egyfelől megkérdezzük magát a megváltozott munkaképességű munkavállalót, hogy mire van szüksége, bevonjuk és döntési szabadságot adunk neki, hogy maga fejezhesse ki az igényeit.

Másfelől mivel egyes érintettek számára ez a fajta igénykifejezés is nehéz lehet, ha szükségesnek érezzük, vonjunk be megváltozott munkaképességű személyeket támogató szakmai szervezeteket.

A és B műszakok a fertőzésveszély csökkentésére

A Grundfos Magyarország Gyártó Kft. márciusban a teljes dolgozói állományra vonatkozó és „önbevalló” dolgozói nyilatkozaton alapuló kockázatelemzést végzett foglalkozás-egészségügyi szolgáltató bevonásával, a rendelkezésre álló munkavállalók által benyújtott orvosi dokumentációk, igazolások figyelembe vételével. A cégnél megváltozott munkaképességű kollégákat gyártáselőkészítési feladatkörökben, recepciós, vállalati hírportál szerkesztő és adminisztratív munkakörökben foglalkoztatnak.

A vállalaton belül létrehoztak egy operatív törzset az intézkedések és döntések gyors meghozatalának érdekében. Kiemelt figyelmet fordítanak a kollégáik folyamatos tájékoztatására, míg távol lévő kollégáik mentális jólétének fenntartása érdekében „krízis vonalat” is üzemeltetnek- osztotta meg a HR Portallal intézkedéseiket Takács Ágnes CSR koordinátor, szociális munkatárs.

Akinek lehetett otthoni munkavégzést rendeltünk el - akinek a munkaköréből adódóan a fizikai jelenlét szükséges, heti 1-2 nap bent léttel, A és B műszakok közti „forgással” biztosítjuk a termelés támogatását. A magas kockázattal rendelkező kollégákat otthon tartjuk- ez az intézkedés leginkább a jelenlegi rehabilitációs részleget érinti, a megváltozott munkaképességű dolgozóink 75%-ára vonatkozik. Megváltozott munkaképességű dolgozóink kis része foglalkozás-egészségügyi orvos jóváhagyásával továbbra is aktívan dolgozik az óvintézkedések betartása mellett.

Márciusban dolgozóink saját nyilatkozaton külön jelezhették, ha van még olyan betegség, ok, amiről nincs tudomásunk. Menet közben havonta mérlegeltük a lehetőségeinket - ahogyan most, a visszatérés tervezésekor is amellett, hogy orvosilag kétes helyzetekben, most is inkább az otthon maradást támogatjuk (inkább óvatosak vagyunk), de van lehetőség a dolgozónak is jeleznie a visszatérésével kapcsolatos aggályait.


Kappel KatalinKappel Katalin
A vállalat intézkedéseiből Kappel Katalin szerint látszik, hogy strukturáltan, folyamat szinten kezelték a kérdést, nem ad hoc akcióterveket készítettek. A munkavállalókra vonatkozó egészségügyi kockázatelemzést nehezítheti, hogy munkáltatóként nem minden esetben egyértelműen beazonosítható a dolgozó sérülékeny csoportba tartozása: sokaknak nincs orvosi igazolása arról, hogy fogékonyabbak lennének a fertőzésekre (holott azok). Előfordulhat továbbá az is, hogy az érintett mindezidáig azért nem tett említést a munkáltatójának az egészségügyi problémájáról, mert állapota mostanáig nem gyakorolt semmiféle negatív hatást a munkájára, és ezért nem érezte annak szükségét.

A szakember azt javasolja, hogy munkáltatóként figyeljünk oda többek között azokra is, akik hiányos orvosi dokumentációval, de egyúttal magas fokú kitettséggel rendelkeznek és vegyük figyelembe a részükről felmerülő speciális kéréseket, igényeket is!


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Egyéni figyelem, A és B műszak, érzékenyítés - munkáltatói jó gyakorlatok járvány idején
2. oldal - Anyagi biztonság a járvány idején is
  • 2021.10.05Tréning Kerekasztal 2021 Komoly kihívások érték és érik a szervezeteket az utóbbi időszakban. Először a járvány okozta sokk, a vele érkező gazdasági megtorpanás, a home office, hogy szinte minden átkerült a digitális térbe. A helyzet továbbra is konstans változásban van, így szükség van folyamatos, rugalmas alkalmazkodásra. A szervezetek VUCA-környezethez való illeszkedésére, a mostanában egyre inkább teret nyerő hibrid működés kialakítására. Mindehhez a képzéseknek, a tréningpiacnak is alkalmazkodnia kell. Ezért is ül össze újra, egy év kihagyás után a Tréning Kerekasztal Konferencia 2021. október 5-én, a New York Palotában. Részletek Jegyek
  • 2021.10.07Jólét és hatékonyság? Mentálhigiénés nagykövet program! Képzést minden olyan vezetőnek, vezetői csapatnak, akik szeretnének tudatosan, hatékonyságot, jólétet növelni a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.10.12XVIII. Magyar Munkajogi Konferencia – 9 kreditpont A Wolters Kluwer Hungary legnagyobb éves rendezvénye idén válik nagykorúvá. Ezúttal is a megszokott, színvonalas szakmai programokkal és felejthetetlen közösségi élményt ígérve várjuk a munkajoggal foglalkozókat a Dunakanyar szívében. A rendezvényen az ügyvédek és jogtanácsosok 9 kreditpontot szerezhetnek! Részletek Jegyek
  • 2021.10.20Hibrid munkavégzés, távmunka, munkaidő, pihenőidő és egyéb aktuális kérdések a munkajogban Jöjjön el, és tájékozódjon élőben dr. Fodor T. Gábortól a terület egyik jeles szakértőjétől. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Suzuki Vitarákon érkeznek a munkaügyi és munkavédelmi ellenőrök

A munkaügyi és munkavédelmi ellenőrzésekhez negyven darab Suzuki Vitarát vásárolt a kormány bruttó 254 millió forintért - jelentette be Bodó... Teljes cikk

12 órás vagy hatórás munkanap?

Extrémek? Miközben nem egyszer írtunk már arról, hogy egyre több helyen kísérleteznek a négynapos munkahéttel, a rövidebb munkaidővel, a világon... Teljes cikk

Naponta kapják az információt a köznevelési intézmények vezetői az oltott munkatársakról

Már hatályos az a rendelet, amelynek értelmében naponta tájékoztatni kell a köznevelési intézmények vezetőit arról, hogy az intézménnyel... Teljes cikk