Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 3 éve

Egyenlő munkahelyi esélyeket ígérnek a nyitott vállalatok

Az első nyilvános vállalásokat és sokszínűségi mutatókat Nőnapon tették közzé, az akcióhoz a nyitottakvagyunk.hu oldalon egész évben lehet csatlakozni. A kezdeményezés elindítói ezzel inspirálni szeretnének másokat is.

1,1 millió magyarországi munkavállaló tartja sürgetőnek, hogy munkahelye tegyen érte, hogy egyenlő lehetőségeket, és esélyeket kapjanak a nők és a férfiak - derült ki a Gemius kutatásából. Minden harmadik nő gondolja úgy, hogy sem a karrier lehetőségek (31 százalék), sem a fizetésük terén (37 százalék) nem kezelik ugyanúgy őket, mint férfi kollégáit. Bár általános jelenség, hogy az egyenlőtlenség jelenlétét a férfiak kevésbé érzékelik, Magyarországon mégis már minden negyedik férfi egyetért azzal, hogy nők és férfiak nem jutnak ugyanolyan esélyekhez a munkahelyeken.

Eközben nemzetközi kutatások azt mutatják, hogy nem csak a női és férfi dolgozóknak lenne jobb, de sikeresebbek is azok a sokszínű cégek, szervezetek, ahol a cég minden szintjén változatos összetételű csapatok dolgoznak, és ezekben nők és férfiak hasonló arányban vannak jelen.

“Hiszünk benne, hogy nyitottnak lenni - mindenkit csak a tettei és teljesítménye alapján megítélni - helyes, és meg is éri. Tény, hogy a kutatások nem festenek jó képet a jelenlegi helyzetről. Ami talán ennél is fontosabb, hogy mit lehet tenni. A probléma már rég óta látható, amit viszont eddig nem láttunk, hogy ki mit tesz azért, hogy ez változzon. Azzal, hogy nyilvános vállalásokra biztatunk, és láthatóságot adunk ezeknek, célunk, hogy segítsük a változást. Azt tapasztaltuk, hogy cégekként, szervezetekként is tudjuk inspirálni egymást, és így közösen akár több tízezer munkavállaló életébe hozhatunk pozitív változást, meglepően rövid idő alatt is” - nyilatkozott az akciót indító Nyitottak vagyunk kezdeményezés képviselője.

Hogy állnak jelenleg a cégek?

Magyarországon most az Auchan, a BP, a Prezi, a CMS Cameron McKenna Ügyvédi Iroda sokszínűségi mutatóit is nyilvánosságra hozta Nőnapon. Ezek megmutatják, hogy milyen a nők és férfiak aránya náluk Magyarországon a teljes cégben, a vezetők között, és az új alkalmazottak körében. Nemzetközi tapasztalatok szerint a különböző iparágakban működő cégek más-más kihívásokkal kell, hogy megküzdjenek azért, hogy nők és férfiak kiegyensúlyozott arányban dolgozzanak náluk, de a transzparencia és a nyilvános párbeszéd iparágtól függetlenül fontos lépés a változások felé.

A vállalások

Elsők között hozta nyilvánosságra, hogy miket fog tenni 2016-ban több ismert világcég, ezek Magyarországon összesen több mint tízezer embert foglalkoztatnak. Vállalásokat egész évben lehet tenni, a nyitottakvagyunk.hu-n várják további cégek csatlakozását. Vállalások érkeztek már többek között az Auchantól, a BP-től, a CMS Cameron McKenna Ügyvédi Irodától, a GE Lighting-től, a Microsofttól, a Morgan Stanley-től, első kulturális intézményként a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrumtól, és a Nyitottak vagyunk kezdeményezés elindítóitól, a Prezitől, az espelltől és a Google-tól is. Vállalások szólnak pl. a női vezetők számának növeléséről, részmunkaidős és távmunkában végezhető állások számának emeléséről, fizetéskülönbség feltárásáról, ha létezik, csökkentéséről, iskolásoknak, elsősorban lányoknak szóló programokról.

A nyitottakvagyunk.hu oldalon egy - 10 plusz 1, szakértők szerint fontos teendőt tartalmazó - listából választhatnak azok, akik nyilvánosan is vállalják, min fognak dolgozni 2016-ban azért, hogy nők és férfiak egyenlő lehetőségekhez és esélyekhez jussanak a munkahelyen.

10-ből 7 vállalás valósult meg

A Nyitottak vagyunk kezdeményezés első, nyilvános vállalásokra hívó akciója során, tavaly, világcégektől, startupoktól és magyarországi vállalkozásoktól összesen több mint 100 nyilvános vállalás érkezett. A vállalást tevő cégek nyilatkozatai alapján átlagosan 10 vállalásban szereplő programból 7-et sikerült is teljesíteni, és sokan idén is folytatják a munkát.

A Neticle nevű médiafigyelő, és elemző cég például cégen belül nyilvánossá tette az egyes munkakörökhöz tartozó fizetéseket, így mindenki pontosan tudhatja, milyen pozícióval milyen bér jár. Ezzel többek közt a nők és férfiak közt sokszor felfedezhető fizetéskülönbséget akarták megszüntetni.

A Hosszúlépés. Járunk? városi sétaszervező családi vállalkozás fennállása óta először kellett, hogy GYES-sel foglalkozzon, a tulajdonos házaspárnak született gyereke. Így rögtön a férfi kollégának is megteremtették a lehetőséget, hogy egy saját, kísérleti programjuk segítségével kivegye a részét gyereknevelésből. A férfi egyelőre heti fél, majd egy napot tölt otthon, elmondásuk alapján ez nem csak a családon belüli kiegyensúlyozottabb munkamegosztás megteremtésében segít, de így a kisgyermekes anyuka is könnyebben vissza tud majd térni munkájához, ahogy szeretne.

A nagyvállalatoknál számos, kifejezetten nőknek szóló, az esélyegyenlőséget elősegítő képzés indult cégeken belül is, de iskolás lányoknak, és vállalkozónőknek is tartottak foglalkozásokat. Többen sikeresen dolgoztak azon is, hogy növekedjen a nők száma a vezetők körében, emelkedett a kisgyerekes szülőknek különösen kedvező részmunkaidős és távmunkában végezhető munkák száma, és dolgoztak újabb GYES-GYED utáni programokon is.

A Nyitottak vagyunk közösségi kezdeményezés elindítói szeretnék, ha a nyilvános vállalások és a transzparencia hagyománnyá válnának a nők és férfiak egyenlő munkahelyi esélyeiért tenni akaró cégek körében.
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Miért előítéletes a HR a 45 felettiekkel?

Munkaerőhiány ide vagy oda, tudjuk, hogy a 45 év feletti álláskeresők ma sincsenek könnyű helyzetben Magyarországon. Pedig a józan ész alapvetően... Teljes cikk

Alakíthatjuk úgy a munkánkat, hogy szerethetőbb legyen?

Nagyon nem mindegy, hogy valaki csak pénzkereseti lehetőségnek, állásnak, karriernek vagy hivatásnak tekinti a munkáját. A hozzáállás többek... Teljes cikk

Generációs nyomógombok - így tartsd meg a tehetségeket

Mai világunkban nagyon gyakori, hogy a vezetőknek többgenerációs csapatot kell irányítaniuk. Minden generációnak megvan a sajátos gondolkodásmódja,... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár