kapubanner for mobile
Szerző: Kovács Zita
Megjelent: 15 éve

Felhő alapon olcsóbbá tehető a HR

Még csak néhány hónapja érhetők el a felhő alapú szolgáltatások Magyarországon, mégis jó néhány hazai cég felfigyelt már a 21. századi technológiára. Mivel bármilyen humánügyvitellel kapcsolatos vállalati igény kielégíthető ezzel, így egyre több társaság alkalmazza azt a HR-feladatok ellátására.

A felhő alapú hoszting szolgáltatás egy technológia, amely azt jelenti, hogy a szolgáltató online hozzáférést biztosít a saját szerverparkján futó szoftverekhez. Ezzel bármilyen humánügyvitellel kapcsolatos vállalati igény kielégíthető - mondta Kudich Zsolt, a Nexon alkalmazás és projekt ágazatának igazgatója, hozzátéve: erre náluk azért nyílik lehetőség, mert a cég teljes portfóliója elérhető a hoszting szolgáltatás keretében, és megoldásaik a HR minden területét lefedik. Mint közölte, rendszerük ugyanakkor moduláris felépítésének köszönhetően részleteiben is igénybe vehető.

A bevezetés óta eltelt időszakot figyelembe véve a vállalatoknál a legnépszerűbbek a dolgozói önkiszolgáló rendszerek, illetve a cafeterianyilatkoztatás és a munkaidő-nyilvántartás felhő alapon történő megvalósítása.

A felhő alapú szolgáltatás nagy előnye, hogy a vállalatoknak nem kell megvásárolni a licencet, a szoftverek használatáért mindössze havidíjat fizetnek. Emellett a rendszer futtatásához szükséges háttérinfrastruktúrát is a szolgáltató biztosítja, így a vállalatnak tulajdonképpen csak internetelérésre van szüksége. Összességében tehát elkerülhető a magas bevezetési költség, és a használat alapú havi díjnak köszönhetően hosszú távon is tervezhetők maradnak a kiadások.


Elérhetőség és adatbiztonság



A felhő alapú technológia kapcsán leggyakrabban az elérhetőség és az adatbiztonság miatt merül fel kérdés. Ezért érdemes olyan szolgáltató megoldását választani, amely a szolgáltatási szerződésben vállalja a magas (például 99,9 százalékos) rendelkezésre állást, valamint azt, hogy a szoftverei a rendszeres frissítéseknek köszönhetően mindig naprakészek. Érdemes azt is megvizsgálni, hogy a szolgáltató milyen intézkedéseket tesz az adatvédelem érdekében. Ezzel kapcsolatban jó iránymutató lehet, hogy a szolgáltató milyen információbiztonsághoz kapcsolódó független minősítésekkel, tanúsítványokkal rendelkezik.

A Nexon többféle fizikai és logikai adatvédelmi megoldást is alkalmaz, így például a vírusvédelem mellett gondoskodik a biztonságos adatátviteli és mentési eljárásról, az adatok sértetlenségét pedig titkosítással is garantálja. A számítási felhő biztonságát emellett szigorú informatikai és humánpolitikai előírások garantálják, amelyek minőségét ISO 27001-es tanúsítvány is bizonyítja - emelte ki Kudich Zsolt.

A cég elsősorban olyan vállalatoknak ajánlja a felhő alapú szolgáltatást, amelyek kisebb informatikai költségvetéssel rendelkeznek vagy nem a humánügyvitel fejlesztése áll a fontossági listájuk első helyén, mégis szeretnék egy profeszionális szoftver előnyeit kihasználni.

A Nexon tavaly 50 millió forintos fejlesztést hajtott végre, amellyel egy magas rendelkezésre állású és nagy teljesítményű virtualizált szerverkörnyezetet alakítottak ki. A virtualizált megoldásnak köszönhetően rugalmasan tudnak reagálni a változó ügyféligényekre, amely különösen fontos a HR területén, hiszen itt a szoftverhasználat bizonyos időszakokban - például a havi bérszámfejtés esetén - kiugróan magas szintet érhet el.


Egyre népszerűbb a szolgáltatás



Magyarországon a humáninformatikában a felhő alapú hoszting szolgáltatást még nem alkalmazzák széles körben, a HR-szolgáltatásokat nyújtó cég partnerei körében azonban egyre többen ismerik fel az előnyeit. Januárban például 20 ezer munkavállaló nyilatkozott zökkenőmentesen cafeteriakerete felhasználásáról a nexCAFÉ rendszer webes felületén keresztül - tudatta Kudich Zsolt.

Külföldön az informatika szempontjából is fejlettebb országokban használják többen a számítási felhőt. Egy 2009-ben készült globális felmérés (2009 Global Survey of Cloud Computing) szerint világszerte 10-ből 6 IT-döntéshozó ismeri a felhő alapú technológiát, de az USA-ban már 10-ből 9 ez az arány. A vállalatok nagyobb része (61 százaléka) ugyan még nem használta a felhő alapú technológiát a felmérés készítése idején, de azok közül, akik már bevezették, 44 százalék a HR szolgáltatások - például a toborzás-kiválasztás - támogatására is használta ezt a megoldást.


Cloud computing a Microsofttól



Magyarországon a Microsoft biztosít olyan technológiát, amellyel a fejlesztő cégek készíthetnek HR-fókuszú alkalmazásokat. Egyelőre Magyarországon nem készültek ilyen célú konkrét alkalmazások, de a Microsoft Magyarországnak már van olyan HR-területen tevékenykedő partnere, a Nexon, akik cloud computing megoldást használnak. Az elképzelés egyébként remek, hiszen például az álláskereső portálok szolgáltatásainak kiszélesítésében komoly lehetőségeket kínál a számítási felhő, mivel a pályázókkal valós idejű és teljes értékű kapcsolat tartható akár az arra alkalmas mobiltelefonjukon keresztül is - közölte a HR Portállal Guttray László, a cég PR menedzsere.

A felhő-számítástechnika szolgáltatás alkalmazásakor az ügyfelek minimális hardverberuházással, havonta fizethető átalánydíj megfizetésével olyan korszerű szolgáltatásokat vehetnek igénybe, amelyeket egyébként csak akkor használhatnának, ha önálló licencjogosításokkal rendelkeznének - hangsúlyozta a szakember. Fontos, hogy a felhő-alapú szolgáltatások alkalmazása "oldalirányban skálázható", ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy az ügyfelek a mindenkori aktuális igényeiknek legjobban megfelelő szolgáltatást kaphatják.

Például ha egy álláskereső portálon egy nagyvállalat több száz új állást kíván meghirdetni, akkor a következő hetekben-hónapokban várhatóan meredeken megnövekszik majd a beküldött pályázatok száma - amelyek fogadásához átmenetileg megfelelően kibővített sávszélesség és szoftveres háttér szükséges. A lényeg az "átmenetileg", hiszen az igények kiszolgálását előre meghatározott idősávra is lehet korlátozni. Ha azonban egy olyan vállalkozásról beszélünk, amely várhatóan folyamatosan növekszik, akkor a felhő alapú szolgáltatások igénybe vételének bővíthetősége is tervezhető lesz - és tudjuk, hogy a "tervezhetőség" az egyik legfontosabb szempont a vállalkozások életében.

A szolgáltatás előnye az is, hogy ez egy földrajzilag elosztott rendszer, az adatközpontok a világ számos pontján megtalálhatók, így a felhőben levő adatok bárhonnan optimálisan elérhetők, ami kiváló alapul szolgálhat olyan cégeknek is, amelyek piaca nem korlátozódik Magyarországra. A felhasználó számára fontos az egyszerű karbantartás is: a szerverek karbantartásával, a rajtuk futó szoftverek frissítéseivel nem kell többé az ügyfeleknek vesződniük - a gépek már a "felhőben" vannak, így a karbantartás is a Microsoft feladata. Ugyanígy fontos szempont a magas rendelkezésre állás is, a szolgáltatás anyagi ellentételezéssel garantált rendelkezésre állása legalább 99,9 százalékos - valamint a kiszámítható és alacsony teljes élettartamra vetített költség. Az előfizetéses rendszernek köszönhetően az informatikai költségek jól tervezhetők, hardver- és szoftverbeszerzésre pedig nincs szükség - tette hozzá Guttray László.

A rugalmasság mellett a csomag másik fő jellemzője a biztonságossága. A szolgáltatások egyrészt biztonságos internetprotokollokon - HTTPS, illetve HTTP over SSL - keresztül érhetők el, másrészt a hibatűrő (redundáns) hálózati architektúra révén egy esetleg időlegesen elérhetetlenné váló adatközpont helyét azonnal átveszi egy másik. Ezen tulajdonságoknak köszönhetően a Microsoft Online Services a szerződésben 99,9 százalékos rendelkezésre állást garantál.

A hazai vállalkozások nagyon gyorsan felfigyeltek a felhő-alapú számítástechnika előnyeire. Már az áprilisi bejelentés idején is több cég alkalmazását mutatta be a Microsoft, egy részük felhasználóként alkalmazza a XXI. századi technológiát, de van olyan hazai fejlesztő-cég is, amely már a nemzetközi piacra is betört - számolt be a szakember. Habár a szolgáltatás hivatalosan csak áprilisban jelent meg Magyarországon, a Microsoft már az induláskor számos partnerét sikerrel győzte meg a Windows Azure bevezetéséről.


Költséghatékony megoldás



Minimális hardver-beruházással maximális felhasználói lehetőségek érhetőek el Guttray László szerint. Mivel az adatok és a programok a Microsoft kiszolgálóin találhatók, nem szükséges drága szerverekre beruházni az informatikai rendszer működtetéséhez. Az egyszerűbb IT-infrastruktúrának köszönhetően a hagyományos informatikai rendszer számos eleme szükségtelenné válik a számítási felhőben, ezáltal egyszerűbb, jobban kézben tartható lesz az eszközpark. A költséghatékony üzemeltetést biztosítja a rugalmas skálázhatóság is: a rendszeresen, vagy alkalmilag jelentkező csúcsidőszakokban rugalmasan növelhető a rendszer összteljesítménye.
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
AI és a jövő munkaerőpiaca: kinek lesz robotkollégája és kinek lesz munkahelye?

Az AI el fogja venni a munkánkat? Aki programozással, adminisztrációval vagy írással foglalkozik, annak számolnia kell ezzel. Más szakmákban a... Teljes cikk

Meeting szoftverek: hogyan válasszunk?

A pandémia egyik hozadéka volt a home office elterjedése és ezzel együtt az internetes térben bonyolított megbeszélések is virágzásnak indultak. A... Teljes cikk

"Ember a gépben" botrány: olcsó munkaerővel pótolták a mesterséges intelligenciát egy cégnél

A Nate nevű amerikai technológiai startup egy AI-alapú vásárlási asszisztensként reklámozta magát. Azt ígérte, hogy a felhasználók nevében... Teljes cikk