Megjelent: 19 éve

Hogyan válasszunk HR szoftvert?

A kiválasztás nulladik lépése a vezetői elhatározás, ami lehet alulról jövő kezdeményezés eredménye is. A szoftverkiválasztás legfontosabb szempontja az az állítás, hogy a szoftver nem cél, hanem eszköz. Ha ezt a szempontot tartjuk szem előtt és helyes választ adunk arra a kérdésre, hogy minek az eszköze, akkor jó irányba indulunk el.

Egy vállalati munkafolyamatban minden szoftver bevezetése jó apropó arra, hogy átgondoljuk esetleg újratervezzük vagy finomítsuk az üzleti folyamatokat. Ha ezt megtesszük, akár szoftver nélkül is megdöbbentő eredményeket érhetünk el hatékonyságban. Sok tevékenységről kiderülhet, hogy akár nincs is rá szükség. Tipikus példa erre mikor felmértük egy bér- munkaügyi osztály listaigényét. Hihetetlen mennyiségű papír alapú listát szerettek volna viszont látni az új szoftverben, ami nem igazán köthető a szoftver alapfunkcióihoz vagy törvényi előírásokhoz. Kérdésünkre hogy miért kell ez, általában két választ kaptunk:

  • A régiben is benne volt
  • X ezzel dolgozik egész hónapban és eddig kézzel, Excellel készítette.

Amikor X-et megkérdeztük, megtudtuk, hogy tényleg - ezzel dolgozik - de a végeredmény többnyire egy iratszekrény mélyére kerül. Egy átgondolt bevezetési folyamat sajnos érzékenyen érintheti egy osztály életét, hiszen kiderülhet, hogy bizonyos munkakörök részben vagy egészben feleslegesek. Ha már megszületett a döntés, tudjuk milyen folyamatokat akarunk gépesíteni, nézzünk szét a piacon. Sok kereskedő még több csillogó-villogó bemutatót fog tartani, és próbál meggyőzni bennünket arról, hogy az övé a legjobb, legolcsóbb.

Néhány jó tanács szoftvervásárlóknak:

Ne döntsünk elsőre
Nézzük meg több cég termékét, sokat tanulhatunk a prezentációk alatt, ami elsőre nagyon meggyőző volt, lehet hogy később nem lesz az

Kérjünk működő demót és próbáljuk is ki
Vagy adjuk oda szakértőnek, más a saját tapasztalásunk mint egy kereskedelmi célú bemutató

Valós igényeinknek megfelelő funkcionalitású szoftvert válasszunk
Sok HR alkalmazás külföldi módszertanok alapján készült (speciális kompetencia alapú értékelések, egyedi teljesítményértékelések). Ha úgy gondoljuk a mi szervezeti kultúránktól távol áll, keressünk más megoldást.

Kérjünk referencialistát, tegyünk referencialátogatást
Nagyon fontos a szállító megítélése korábbi vevői körében, ne hagyjuk ki!

Vigyünk a bemutatóra informatikust is, jókat fog kérdezni
Egy szoftvernek manapság sok követelménynek kell eleget tenni, ennek megítélését bízzuk szakemberre

Kérjünk szerződéstervezetet
Nézzük meg milyen garanciákat, rendelkezésre állást, kártérítési kötelezettséget kínálnak részünkre

Figyeljünk a szoftverkövetésre, kiszolgálásra
Bizonyos szoftverek folyamatos verziófrissítés nélkül nem használhatók sokáig, ilyen például a bérszámfejtés, hisz az adójogszabályok folyamatosan változnak. Itt nagy jelentősége van a szoftverkövetésnek és ennek természetesen ára van

Nézzük meg milyen szolgáltatásokat kapunk és milyen áron a bevezetés kapcsán
A bujtatott szolgáltatások ára (rendszeranalízis, projektvezetés, oktatások, installálás) néha meghaladhatja a termék árát, figyeljünk ezekre!

Milyen ügyfélszolgálata van a szállítónak?
Érdeklődjünk a referenciacégeknél, mennyire elérhetőek, milyen gyorsan reagálnak és oldják meg a problémákat

Alkudjunk de ne nagyon!
Az ajánlati árakban bőven vannak tartalékok, elképzelhető hogy a töredékére le tudjuk alkudni az árat, de ha a szállítónak nem éri meg, ezt a későbbiekben a szolgáltatási színvonal csökkenésén megérezhetjük.

Nézzük meg a céget, amelytől veszünk
Itt elsősorban a cég méretére, gazdasági helyzetére kell fókuszálni.
Sajnos a szakma bonyolultsága miatt az egy-két fős cégek (tisztelet a kivételnek) nem tudnak lépést tartani a technológiai és szakmai fejlődéssel.
Ha túl nagy céggel állunk kapcsolatban, lehet nem leszünk elég fontosak a számára, ha túl fiatal a cég. És még lehetne sorolni a kockázatokat

Milyen idős a termék?
Első látásra furcsa egy szoftver életkoráról érdeklődni, de minden szoftverterméknek van egy életciklusa, ezt egy Gauss görbével szokták szemléltetni, ami azt jelenti, hogy a termék fiatal korában még számos gyerekbetegséggel küzd, van egy csúcspontja mikor funkcionalitásában és minőségében is a maximumot nyújtja, majd kezd öregedni a sok módosításnak és változásnak köszönhetően és ez meglátszik kinézetén, menürendszerén és teljesítményén egyaránt. A teljes életciklus esetünkben 8-10 évre tehető.

A cég és termék jövőképe
Érdeklődjük meg a szállítótól, mi a jövőképük. Ha nem értik a kérdést, ne erőltessük a szerződéskötést. Ha korrekt és hihető választ kapunk, főleg a termékre vonatkozóan, (fejlesztési tervek, új funkciók, internetes modulok)
akkor továbbléphetünk.

Magyart vagy külföldit?
Kényes kérdés. Sok cégnél ragaszkodnak egy anyaországban megszokott márkához, itt nincs mit tenni, mellesleg egyre nehezebb megmondani pontosan, hogy mi az itthoni termék. Mindenesetre nehéz elképzelni, hogy egy indiai fejlesztőcsoport naprakész a magyar társadalombiztosítási jogszabályokból.

Ragaszkodjunk a tervszerű bevezetési projekthez!
És bátran vállaljunk benne szerepet, még ha plusz munkával és felelősséggel is jár, hisz nekünk készül, mi fogjuk használni, a befektetett munka pedig hamar megtérül, ha egy testre szabott igényeinket kielégítő HR informatikai megoldást kapunk!


Polyák György
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A hardverfejlesztőké lehet a jövő az AI-ban?

A mérnökinformatikusi területen jelentősen felértékelődhet azoknak a tudása, akik nemcsak szoftveres, hanem hardveres képzettséggel is rendelkeznek. Teljes cikk

"A megtartás ma adatból épül" - játékosan, mérhetően és valós idejű diagnózissal

A munkatársak megtartása és fejlesztése ma már nem feltétlenül a tréningnapokról szól, hanem sokkal inkább az adatokról. A játékosított... Teljes cikk

Sci-fi a valóságban: íme a robot, ami elvégzi helyettünk a házimunkát

Bemutatták NEO-t, a világ első fogyasztói humanoid robotját, amely 2026-tól elérhető az otthonokban. A mindössze 66 kilós, halk és tanulékony robot... Teljes cikk