Megjelent: 14 éve

Hogyan válasszunk HR szoftvert?

Egy vállalati munkafolyamatban minden szoftver bevezetése jó apropó arra, hogy átgondoljuk esetleg újratervezzük vagy finomítsuk az üzleti folyamatokat. Ha ezt megtesszük, akár szoftver nélkül is megdöbbentő eredményeket érhetünk el hatékonyságban. Sok tevékenységről kiderülhet, hogy akár nincs is rá szükség. Tipikus példa erre mikor felmértük egy bér- munkaügyi osztály listaigényét. Hihetetlen mennyiségű papír alapú listát szerettek volna viszont látni az új szoftverben, ami nem igazán köthető a szoftver alapfunkcióihoz vagy törvényi előírásokhoz. Kérdésünkre hogy miért kell ez, általában két választ kaptunk:

  • A régiben is benne volt
  • X ezzel dolgozik egész hónapban és eddig kézzel, Excellel készítette.

Amikor X-et megkérdeztük, megtudtuk, hogy tényleg - ezzel dolgozik - de a végeredmény többnyire egy iratszekrény mélyére kerül. Egy átgondolt bevezetési folyamat sajnos érzékenyen érintheti egy osztály életét, hiszen kiderülhet, hogy bizonyos munkakörök részben vagy egészben feleslegesek. Ha már megszületett a döntés, tudjuk milyen folyamatokat akarunk gépesíteni, nézzünk szét a piacon. Sok kereskedő még több csillogó-villogó bemutatót fog tartani, és próbál meggyőzni bennünket arról, hogy az övé a legjobb, legolcsóbb.

Néhány jó tanács szoftvervásárlóknak:

Ne döntsünk elsőre
Nézzük meg több cég termékét, sokat tanulhatunk a prezentációk alatt, ami elsőre nagyon meggyőző volt, lehet hogy később nem lesz az

Kérjünk működő demót és próbáljuk is ki
Vagy adjuk oda szakértőnek, más a saját tapasztalásunk mint egy kereskedelmi célú bemutató

Valós igényeinknek megfelelő funkcionalitású szoftvert válasszunk
Sok HR alkalmazás külföldi módszertanok alapján készült (speciális kompetencia alapú értékelések, egyedi teljesítményértékelések). Ha úgy gondoljuk a mi szervezeti kultúránktól távol áll, keressünk más megoldást.

Kérjünk referencialistát, tegyünk referencialátogatást
Nagyon fontos a szállító megítélése korábbi vevői körében, ne hagyjuk ki!

Vigyünk a bemutatóra informatikust is, jókat fog kérdezni
Egy szoftvernek manapság sok követelménynek kell eleget tenni, ennek megítélését bízzuk szakemberre

Kérjünk szerződéstervezetet
Nézzük meg milyen garanciákat, rendelkezésre állást, kártérítési kötelezettséget kínálnak részünkre

Figyeljünk a szoftverkövetésre, kiszolgálásra
Bizonyos szoftverek folyamatos verziófrissítés nélkül nem használhatók sokáig, ilyen például a bérszámfejtés, hisz az adójogszabályok folyamatosan változnak. Itt nagy jelentősége van a szoftverkövetésnek és ennek természetesen ára van

Nézzük meg milyen szolgáltatásokat kapunk és milyen áron a bevezetés kapcsán
A bujtatott szolgáltatások ára (rendszeranalízis, projektvezetés, oktatások, installálás) néha meghaladhatja a termék árát, figyeljünk ezekre!

Milyen ügyfélszolgálata van a szállítónak?
Érdeklődjünk a referenciacégeknél, mennyire elérhetőek, milyen gyorsan reagálnak és oldják meg a problémákat

Alkudjunk de ne nagyon!
Az ajánlati árakban bőven vannak tartalékok, elképzelhető hogy a töredékére le tudjuk alkudni az árat, de ha a szállítónak nem éri meg, ezt a későbbiekben a szolgáltatási színvonal csökkenésén megérezhetjük.

Nézzük meg a céget, amelytől veszünk
Itt elsősorban a cég méretére, gazdasági helyzetére kell fókuszálni.
Sajnos a szakma bonyolultsága miatt az egy-két fős cégek (tisztelet a kivételnek) nem tudnak lépést tartani a technológiai és szakmai fejlődéssel.
Ha túl nagy céggel állunk kapcsolatban, lehet nem leszünk elég fontosak a számára, ha túl fiatal a cég. És még lehetne sorolni a kockázatokat

Milyen idős a termék?
Első látásra furcsa egy szoftver életkoráról érdeklődni, de minden szoftverterméknek van egy életciklusa, ezt egy Gauss görbével szokták szemléltetni, ami azt jelenti, hogy a termék fiatal korában még számos gyerekbetegséggel küzd, van egy csúcspontja mikor funkcionalitásában és minőségében is a maximumot nyújtja, majd kezd öregedni a sok módosításnak és változásnak köszönhetően és ez meglátszik kinézetén, menürendszerén és teljesítményén egyaránt. A teljes életciklus esetünkben 8-10 évre tehető.

A cég és termék jövőképe
Érdeklődjük meg a szállítótól, mi a jövőképük. Ha nem értik a kérdést, ne erőltessük a szerződéskötést. Ha korrekt és hihető választ kapunk, főleg a termékre vonatkozóan, (fejlesztési tervek, új funkciók, internetes modulok)
akkor továbbléphetünk.

Magyart vagy külföldit?
Kényes kérdés. Sok cégnél ragaszkodnak egy anyaországban megszokott márkához, itt nincs mit tenni, mellesleg egyre nehezebb megmondani pontosan, hogy mi az itthoni termék. Mindenesetre nehéz elképzelni, hogy egy indiai fejlesztőcsoport naprakész a magyar társadalombiztosítási jogszabályokból.

Ragaszkodjunk a tervszerű bevezetési projekthez!
És bátran vállaljunk benne szerepet, még ha plusz munkával és felelősséggel is jár, hisz nekünk készül, mi fogjuk használni, a befektetett munka pedig hamar megtérül, ha egy testre szabott igényeinket kielégítő HR informatikai megoldást kapunk!


Polyák György
  • 2021.04.23Szervezetfejlesztő (OD) Tanácsadó képzés Egyesítettük a Sämling Solution, a FranklinCovey és vendégelőadóink tudását és tapasztalatát, hogy a résztvevők „soft” és „hard” típusú fejlesztések koordinálására és támogatása is képesek legyenek. Mindazoknak akik Belső munkatársként vagy Külső tanácsadóként vezetnek vagy támogatnak szervezetfejlesztési folyamatokat. Részletek Jegyek
  • 2021.04.252 Napos Scrum Master képzés online, élő videokonferenciás Az agilis működés motorja a Scrum Master, aki biztosítja a hatékony csapatmunkát és kezeli az átalakulás során kialakuló feszültségeket, konfliktusokat. Minden iparágban célszerű átállni agilis működésre, nem csak a szoftverfejlesztésben. Képezze ki kollégáit Scrum Masterré. Részletek Jegyek
  • 2021.05.10 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.05.13 Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban Olyan vezetőknek és (kulcs) munkatársaknak, (HR) controllereknek, HR-eseknek, pénzügyi szakembereknek ajánljuk a képzést, akik a HR munka hatékonyságát, eredményét mérni, számolni, és ezt begyakorolni szeretnék. Ajánljuk továbbá mindazoknak, akik a munkaerő elemzésének, értékelésének vállalati standardizálását, és mérésének elvét és gyakorlatát megismerni szeretnék. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Munkaidőben sorozatokat néznek és edzenek az IT-biztonságiak

Az informatikai biztonsági munkatársak 85 százaléka szabadidős tevékenységekkel is foglalkozik a munkaidejében. Ezekre a hobbikra jellemzően heti hat... Teljes cikk

Rekordot döntött a NAV-hoz beérkező számlák mennyisége

Tavaly decemberben hétköznaponként átlagosan egymillió online számla érkezett az adóhivatalhoz, az elmúlt héten ez a szám a duplájára nőtt,... Teljes cikk

Szürreális a HR szakma automatizációja? - business as usual (3.)

Vajon hogy néz ki a HR jövőképe az automatizáció szemponjából? Mikor és mely folyamatok válnak önkiszolgálóvá? Hogyan változik ezzel a HR-es... Teljes cikk