kapubanner for mobile
Szerző: Berta László
Megjelent: 11 éve

HR-esek a jótevő szerepében

A CSR, mint komplex irányítási szemlélet mára követendő szervezeti magatartássá vált. A gyorsan változó társadalmi értékek miatt egyre hangsúlyosabbá, kikerülhetetlenné válik a párbeszéd, a felelősség, a fenntarthatóság és az etikus, értékelvű magatartás - hangzott el a BrandTrend november végi konferenciáján, ahol ismertették a „"CSR kommunikációs szemmel 2012" című felmérés megállapításait is.

A CSR annyiféle, ahányan alkalmazzák, de az eredmény a feladatra vállalkozó (vagy kijelölt) munkatársak tudásán és elkötelezettségén is múlik - nyilatkozta a HR Portálnak Fertetics Mandy (Alternate Kft.) kutatásvezető a CSR cégen belül betöltött helyzetét elemezve. A vállalatnak lehet kikristályosodott programja, de jó CSR "motor" egyetlen munkatárs alulról jövő kezdeményezése és szorgalma is. Szerinte döntő, hogy mi a vállalat elképzelése arról, milyen a jó CSR, és hogy talál-e elkötelezett munkatársat a megvalósításra.

PR-os, titkárnő, HR-es is lehet CSR szakember, a lényeg, hogy elkötelezett legyen, beleássa magát és akarjon jót tenni - állítja a szakember. CSR menedzser, illetve CSR szakközgazdász diplomát a felvi.hu adatai szerint idén induló képzésben csak a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán, szakirányú továbbképzés keretében lehet szerezni. A jelentkezés feltétele a korábban megszerzett diploma, a szakközgazdász-képzés esetében pedig a korábban megszerzett közgazdász diploma.

Itt Kőszegi András, a BrandTrend cégvezetője a szakvezető; a két féléves képzés díja 580 ezer forint. Fertetics BKF-es tapasztalatai alapján úgy látja, hogy a másoddiplomás képzésekre nem a cégek, hanem a magánszemélyek fizetik be a tandíjat, egy a meglévő tudásra, tapasztalatra épülő új szakma szerzésének reményében. Emellett tanácsadó cégek ajánlják - elsősorban nem magánembereknek - CSR-képzéseiket, amelyeket vállalatra szabott tananyaggal és időkerettel reklámoznak, tehát az árakról és a tartalomról részletesebb információt nem is közölnek.

Habár a nemzetközi trendek a CSR előretörését mutatják, a magyar cégvezetők viszonya e területhez sok tekintetben ellentmondásos. Ennek oka többek között, hogy a CSR megértését - mint önmagát éppen meghatározó fejlődő területét - nehezíti, hogy számos határterülettel érintkezik. Ilyen szomszédos terület például az adománygyűjtés, az önkéntes munka, a PR és a kommunikáció, amennyiben imázsépítésre használják, a beszerzés. Jelenleg nagy káosz van a fejekben azzal kapcsolatban, mi is az a CSR, ráadásul kevesebb lett ez e célra elkölthető pénz is. A felmérés tanúsága szerint a CSR szóhoz a fenntartható fejlődés, a környezetvédelem, az adományozás, a segítés és PR fogalmakat társítják a vállalatvezetők.

Kiderült az is, hogy a cégvezetők 10 százaléka úgy gondolja, külső nyomásra tartja fenn ezt a tevékenységet, míg az előző évben 5 százalékuk állította ugyanezt. Ennek ellenére emelkedik a CSR-ral foglalkozók száma, ami elsősorban a civil szervezetek és a külföldi mintát meghonosító vállalatok nyomásgyakorlásának köszönhető. Külső nyomásra szükség van Ź- állítja a kutatásvezető szakember, mert a válaszadó vezetők többsége - hibásan - úgy véli, hogy üzleti sikerük és hírnevük alakulása független a CSR-tevékenységüktől.

"A tények ezzel szemben azt mutatják, hogy a CSR a márkaérték egyik legfontosabb meghatározója. Egy profitorientált vállalat, vállalkozás ezért egész egyszerűen érdekelt abban, hogy a társadalmába és a környezetébe befektessen és annak a hosszú távú fenntarthatóságát biztosítsa, hiszen kulcsfontosságú lesz üzleti sikere szempontjából mennyire fogadja el, illetve támogatja őt környezete, érintettjei" - tette hozzá Kőszegi András.
Mikor ciki a CSR a cégvezetők szerint?
Amikor vizet prédikálnak és bort isznak, vagyis a cég környezettudatosnak tünteti fel a működését, miközben rombolja a természetet. Az sem rendjén való, ha a CSR bejelentést nem követi értékelhető cselekvés. Ennek jele, amikor kizárólag PR, marketing, sales célokat szolgál, vagy egyszerűen az imázs javítására használják. Kevesebben vannak azok a cégvezetők, akik szerint az is kínos, amikor a CSR kapcsolatba kerül az adományozással. A tanulmány arra azonban nem tér ki, hogyan választható szét e két terület vagy született-e már CSR etikai kódex.


A felmérés adatai alapján Magyarországon a társadalmi felelősségvállalás területén élen jár a Magyar Telekom, a MOL, a Kürt; feltörekvő helyen szerepel a Grundfos, az OTP, a Dreher Sörgyárak, a Magnet Bank; ugyanakkor veszített korábbi pozíciójából a Telenor, a Holcim és a Coca-Cola is - a válaszadók szerint.

Azt is vizsgálták, hogy a vállalaton belül hol kap helyet a CSR, mint feladat. Kiderült: csökkent azon magyarországi vállalatok száma, ahol egyáltalán nincs olyan munkatárs, aki CSR-rel foglalkozna és emelkedett azoké, ahol ez a terület közvetlenül az ügyvezetőhöz tartozik. Fertetics Mandy kutatásvezető véleménye szerint a döntéshozóktól mért legrövidebb távolság miatt a CSR számára éppen ez utóbbi a legjobb leosztás.

Előfordul az is, hogy a HR osztályon belül kapnak helyet a CSR munkatársak, amit kedvező folyamatnak tekint, mert a foglalkoztatás fontos terület a munkaerő megtartása és újabban a felelős foglalkoztatás iránti igény növekedése miatt.

Az esélyegyenlőség megteremtése szempontjából a megváltozott munkaképességű dolgozók és a gyermekgondozásról visszatérő nők jelentik a legfontosabb célcsoportot. A HR-hez tartozó toborzás, kiválasztás szintén olyan kényes terület, ahol szükség van a tudatos CSR-munkára, hiszen így lehet felkészülni a "mikor szeretne szülni?" típusú tiltott kérdések elkerülésére, valamint a férfiak esetében a gyes-re vonatkozó tájékoztatáskérés esetére. Fertetics Mandy hangsúlyozta, a HR kultúraépítő szerepét is, melynek része a vállalati kultúra mellett a foglalkoztatás sokszínűségének támogatása, és ezáltal segítheti például a jelenleg kevéssé alkalmazott atipikus formák terjedését.
  • 2024.07.10GDPR A HR-BEN: ADATVÉDELEM A MUNKAHELYEN Programunkon gyakorlati oldalról tekintjük át a munkaviszonnyal összefüggésben leggyakrabban előforduló kérdéseket, tipikus buktatókat és lehetséges hibákat, melyek az elmúlt 6 év során a GDPR szabályozás létrejöttét követően felmerültek.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.05Business Beach Conference Az Ingatlan Regatta már 8 éve köti össze az ingatlanpiac legfontosabb szereplőit egy különleges sporteseménnyel. Az idei évtől kezdve, Litkey Farkassal közös szervezésben “új” eseményként csatlakozik hozzánk a Bankár Kupa.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.26Best Practice Fórum - Roto A Fórum Célja: A Digitalizációs és Lean szemléletű folyamatfejlesztések sikeres vállalati megoldásainak, jó gyakorlatainak megosztása a fórum résztvevői között. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Közel 300 fővel nőtt a gödi Samsung, több kölcsönzőnél csökkent a létszám

Idén januárról februárra a gödi Samsung SDI akkumulátorgyártónál 276 fővel, 4114-re nőtt a foglalkoztatottak létszáma. Két nagy... Teljes cikk

Rehabilitációs hozzájárulás 2024-ben

Az idei évben jelentős mértékben - 2,4 millió forint/főre - emelkedett a rehabilitációs hozzájárulás, ami arra ösztönzi a munkaadókat, hogy még... Teljes cikk

Nagyot nőtt a takarítócég, már több mint 11 ezren dolgoznak náluk: létszámtrendek

Tavaly decemberről idén januárra az épületek takarításával és facility managementjével foglalkozó B + N Referencia Zrt-nél nőtt legnagyobbat az... Teljes cikk