Szerző: Berta László
Megjelent: 8 éve

HR-esek a jótevő szerepében

images

A CSR annyiféle, ahányan alkalmazzák, de az eredmény a feladatra vállalkozó (vagy kijelölt) munkatársak tudásán és elkötelezettségén is múlik - nyilatkozta a HR Portálnak Fertetics Mandy (Alternate Kft.) kutatásvezető a CSR cégen belül betöltött helyzetét elemezve. A vállalatnak lehet kikristályosodott programja, de jó CSR "motor" egyetlen munkatárs alulról jövő kezdeményezése és szorgalma is. Szerinte döntő, hogy mi a vállalat elképzelése arról, milyen a jó CSR, és hogy talál-e elkötelezett munkatársat a megvalósításra.

PR-os, titkárnő, HR-es is lehet CSR szakember, a lényeg, hogy elkötelezett legyen, beleássa magát és akarjon jót tenni - állítja a szakember. CSR menedzser, illetve CSR szakközgazdász diplomát a felvi.hu adatai szerint idén induló képzésben csak a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán, szakirányú továbbképzés keretében lehet szerezni. A jelentkezés feltétele a korábban megszerzett diploma, a szakközgazdász-képzés esetében pedig a korábban megszerzett közgazdász diploma.

Itt Kőszegi András, a BrandTrend cégvezetője a szakvezető; a két féléves képzés díja 580 ezer forint. Fertetics BKF-es tapasztalatai alapján úgy látja, hogy a másoddiplomás képzésekre nem a cégek, hanem a magánszemélyek fizetik be a tandíjat, egy a meglévő tudásra, tapasztalatra épülő új szakma szerzésének reményében. Emellett tanácsadó cégek ajánlják - elsősorban nem magánembereknek - CSR-képzéseiket, amelyeket vállalatra szabott tananyaggal és időkerettel reklámoznak, tehát az árakról és a tartalomról részletesebb információt nem is közölnek.

Habár a nemzetközi trendek a CSR előretörését mutatják, a magyar cégvezetők viszonya e területhez sok tekintetben ellentmondásos. Ennek oka többek között, hogy a CSR megértését - mint önmagát éppen meghatározó fejlődő területét - nehezíti, hogy számos határterülettel érintkezik. Ilyen szomszédos terület például az adománygyűjtés, az önkéntes munka, a PR és a kommunikáció, amennyiben imázsépítésre használják, a beszerzés. Jelenleg nagy káosz van a fejekben azzal kapcsolatban, mi is az a CSR, ráadásul kevesebb lett ez e célra elkölthető pénz is. A felmérés tanúsága szerint a CSR szóhoz a fenntartható fejlődés, a környezetvédelem, az adományozás, a segítés és PR fogalmakat társítják a vállalatvezetők.

Kiderült az is, hogy a cégvezetők 10 százaléka úgy gondolja, külső nyomásra tartja fenn ezt a tevékenységet, míg az előző évben 5 százalékuk állította ugyanezt. Ennek ellenére emelkedik a CSR-ral foglalkozók száma, ami elsősorban a civil szervezetek és a külföldi mintát meghonosító vállalatok nyomásgyakorlásának köszönhető. Külső nyomásra szükség van Ź- állítja a kutatásvezető szakember, mert a válaszadó vezetők többsége - hibásan - úgy véli, hogy üzleti sikerük és hírnevük alakulása független a CSR-tevékenységüktől.

"A tények ezzel szemben azt mutatják, hogy a CSR a márkaérték egyik legfontosabb meghatározója. Egy profitorientált vállalat, vállalkozás ezért egész egyszerűen érdekelt abban, hogy a társadalmába és a környezetébe befektessen és annak a hosszú távú fenntarthatóságát biztosítsa, hiszen kulcsfontosságú lesz üzleti sikere szempontjából mennyire fogadja el, illetve támogatja őt környezete, érintettjei" - tette hozzá Kőszegi András.
Mikor ciki a CSR a cégvezetők szerint?
Amikor vizet prédikálnak és bort isznak, vagyis a cég környezettudatosnak tünteti fel a működését, miközben rombolja a természetet. Az sem rendjén való, ha a CSR bejelentést nem követi értékelhető cselekvés. Ennek jele, amikor kizárólag PR, marketing, sales célokat szolgál, vagy egyszerűen az imázs javítására használják. Kevesebben vannak azok a cégvezetők, akik szerint az is kínos, amikor a CSR kapcsolatba kerül az adományozással. A tanulmány arra azonban nem tér ki, hogyan választható szét e két terület vagy született-e már CSR etikai kódex.


A felmérés adatai alapján Magyarországon a társadalmi felelősségvállalás területén élen jár a Magyar Telekom, a MOL, a Kürt; feltörekvő helyen szerepel a Grundfos, az OTP, a Dreher Sörgyárak, a Magnet Bank; ugyanakkor veszített korábbi pozíciójából a Telenor, a Holcim és a Coca-Cola is - a válaszadók szerint.

Azt is vizsgálták, hogy a vállalaton belül hol kap helyet a CSR, mint feladat. Kiderült: csökkent azon magyarországi vállalatok száma, ahol egyáltalán nincs olyan munkatárs, aki CSR-rel foglalkozna és emelkedett azoké, ahol ez a terület közvetlenül az ügyvezetőhöz tartozik. Fertetics Mandy kutatásvezető véleménye szerint a döntéshozóktól mért legrövidebb távolság miatt a CSR számára éppen ez utóbbi a legjobb leosztás.

Előfordul az is, hogy a HR osztályon belül kapnak helyet a CSR munkatársak, amit kedvező folyamatnak tekint, mert a foglalkoztatás fontos terület a munkaerő megtartása és újabban a felelős foglalkoztatás iránti igény növekedése miatt.

Az esélyegyenlőség megteremtése szempontjából a megváltozott munkaképességű dolgozók és a gyermekgondozásról visszatérő nők jelentik a legfontosabb célcsoportot. A HR-hez tartozó toborzás, kiválasztás szintén olyan kényes terület, ahol szükség van a tudatos CSR-munkára, hiszen így lehet felkészülni a "mikor szeretne szülni?" típusú tiltott kérdések elkerülésére, valamint a férfiak esetében a gyes-re vonatkozó tájékoztatáskérés esetére. Fertetics Mandy hangsúlyozta, a HR kultúraépítő szerepét is, melynek része a vállalati kultúra mellett a foglalkoztatás sokszínűségének támogatása, és ezáltal segítheti például a jelenleg kevéssé alkalmazott atipikus formák terjedését.
  • 2020.11.17Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE A Toborzás a LinkedIn-en és a Facebookon 1 napos workshopon délelőtt kérdést kaphat LinkenInnel kapcsolatos kérdéseire, szó lesz továbbá a vállalati oldal fontos elemeiről, karrieroldalról és oldal-analitikákról. Délután példákkal színesítve ismerkedhet meg a kampánykezeléssel, kapcsolati háló felépítésének kérdéseivel és egyéb, Facebookkal kapcsolatos funkcióval. Részletek Jegyek
  • 2020.11.23Művezető képzés A művezetők szakmai továbbképzése a vezetői feladataik eredményes és hatékony ellátására. A résztvevők vezetői, problémamegoldási és termelékenységfejlesztési készségeinek fejlesztése konkrét feladatokon, szituációs játékokon, esettanulmányokon keresztül. Részletek Jegyek
  • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Újra a NAV célkeresztjébe kerülhet a bújtatott munkaviszony

A kisadózó vállalkozások tételes adójának (KATA) szabályai a visszaélések elkerülése érdekében a közelmúltban módosultak. A döntés előjele... Teljes cikk

Nőhet az adóellenőrzések száma a koronavírus miatt

A historikus adatok és az utóbbi hónapok tapasztalatai azt mutatják, hogy az egészségügyi veszélyhelyzet hatására bekövetkező gazdasági lassulás... Teljes cikk

Így élték meg a járványidőszakot a munkavállalók

Belső kommunikációban még van tere a fejlődésnek a hazai cégeknél. Teljes cikk