HR-esek a jótevő szerepében
A CSR, mint komplex irányítási szemlélet mára követendő szervezeti magatartássá vált. A gyorsan változó társadalmi értékek miatt egyre hangsúlyosabbá, kikerülhetetlenné válik a párbeszéd, a felelősség, a fenntarthatóság és az etikus, értékelvű magatartás - hangzott el a BrandTrend november végi konferenciáján, ahol ismertették a "CSR kommunikációs szemmel 2012" című felmérés megállapításait is.
PR-os, titkárnő, HR-es is lehet CSR szakember, a lényeg, hogy elkötelezett legyen, beleássa magát és akarjon jót tenni - állítja a szakember. CSR menedzser, illetve CSR szakközgazdász diplomát a felvi.hu adatai szerint idén induló képzésben csak a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán, szakirányú továbbképzés keretében lehet szerezni. A jelentkezés feltétele a korábban megszerzett diploma, a szakközgazdász-képzés esetében pedig a korábban megszerzett közgazdász diploma.
Itt Kőszegi András, a BrandTrend cégvezetője a szakvezető; a két féléves képzés díja 580 ezer forint. Fertetics BKF-es tapasztalatai alapján úgy látja, hogy a másoddiplomás képzésekre nem a cégek, hanem a magánszemélyek fizetik be a tandíjat, egy a meglévő tudásra, tapasztalatra épülő új szakma szerzésének reményében. Emellett tanácsadó cégek ajánlják - elsősorban nem magánembereknek - CSR-képzéseiket, amelyeket vállalatra szabott tananyaggal és időkerettel reklámoznak, tehát az árakról és a tartalomról részletesebb információt nem is közölnek.
Habár a nemzetközi trendek a CSR előretörését mutatják, a magyar cégvezetők viszonya e területhez sok tekintetben ellentmondásos. Ennek oka többek között, hogy a CSR megértését - mint önmagát éppen meghatározó fejlődő területét - nehezíti, hogy számos határterülettel érintkezik. Ilyen szomszédos terület például az adománygyűjtés, az önkéntes munka, a PR és a kommunikáció, amennyiben imázsépítésre használják, a beszerzés. Jelenleg nagy káosz van a fejekben azzal kapcsolatban, mi is az a CSR, ráadásul kevesebb lett ez e célra elkölthető pénz is. A felmérés tanúsága szerint a CSR szóhoz a fenntartható fejlődés, a környezetvédelem, az adományozás, a segítés és PR fogalmakat társítják a vállalatvezetők.
Kiderült az is, hogy a cégvezetők 10 százaléka úgy gondolja, külső nyomásra tartja fenn ezt a tevékenységet, míg az előző évben 5 százalékuk állította ugyanezt. Ennek ellenére emelkedik a CSR-ral foglalkozók száma, ami elsősorban a civil szervezetek és a külföldi mintát meghonosító vállalatok nyomásgyakorlásának köszönhető. Külső nyomásra szükség van Ź- állítja a kutatásvezető szakember, mert a válaszadó vezetők többsége - hibásan - úgy véli, hogy üzleti sikerük és hírnevük alakulása független a CSR-tevékenységüktől.
"A tények ezzel szemben azt mutatják, hogy a CSR a márkaérték egyik legfontosabb meghatározója. Egy profitorientált vállalat, vállalkozás ezért egész egyszerűen érdekelt abban, hogy a társadalmába és a környezetébe befektessen és annak a hosszú távú fenntarthatóságát biztosítsa, hiszen kulcsfontosságú lesz üzleti sikere szempontjából mennyire fogadja el, illetve támogatja őt környezete, érintettjei" - tette hozzá Kőszegi András.
Amikor vizet prédikálnak és bort isznak, vagyis a cég környezettudatosnak tünteti fel a működését, miközben rombolja a természetet. Az sem rendjén való, ha a CSR bejelentést nem követi értékelhető cselekvés. Ennek jele, amikor kizárólag PR, marketing, sales célokat szolgál, vagy egyszerűen az imázs javítására használják. Kevesebben vannak azok a cégvezetők, akik szerint az is kínos, amikor a CSR kapcsolatba kerül az adományozással. A tanulmány arra azonban nem tér ki, hogyan választható szét e két terület vagy született-e már CSR etikai kódex.
A felmérés adatai alapján Magyarországon a társadalmi felelősségvállalás területén élen jár a Magyar Telekom, a MOL, a Kürt; feltörekvő helyen szerepel a Grundfos, az OTP, a Dreher Sörgyárak, a Magnet Bank; ugyanakkor veszített korábbi pozíciójából a Telenor, a Holcim és a Coca-Cola is - a válaszadók szerint.
Azt is vizsgálták, hogy a vállalaton belül hol kap helyet a CSR, mint feladat. Kiderült: csökkent azon magyarországi vállalatok száma, ahol egyáltalán nincs olyan munkatárs, aki CSR-rel foglalkozna és emelkedett azoké, ahol ez a terület közvetlenül az ügyvezetőhöz tartozik. Fertetics Mandy kutatásvezető véleménye szerint a döntéshozóktól mért legrövidebb távolság miatt a CSR számára éppen ez utóbbi a legjobb leosztás.
Előfordul az is, hogy a HR osztályon belül kapnak helyet a CSR munkatársak, amit kedvező folyamatnak tekint, mert a foglalkoztatás fontos terület a munkaerő megtartása és újabban a felelős foglalkoztatás iránti igény növekedése miatt.
Az esélyegyenlőség megteremtése szempontjából a megváltozott munkaképességű dolgozók és a gyermekgondozásról visszatérő nők jelentik a legfontosabb célcsoportot. A HR-hez tartozó toborzás, kiválasztás szintén olyan kényes terület, ahol szükség van a tudatos CSR-munkára, hiszen így lehet felkészülni a "mikor szeretne szülni?" típusú tiltott kérdések elkerülésére, valamint a férfiak esetében a gyes-re vonatkozó tájékoztatáskérés esetére. Fertetics Mandy hangsúlyozta, a HR kultúraépítő szerepét is, melynek része a vállalati kultúra mellett a foglalkoztatás sokszínűségének támogatása, és ezáltal segítheti például a jelenleg kevéssé alkalmazott atipikus formák terjedését.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A fiatalok nem tűrik, hogy a kollégák lenézzék őket vagy a vezető tiszteletlen legyen velük, ahogy azt sem, ha úgy érzik a munkahely kihasználja... Teljes cikk
Már többen dolgoznak a B+N Referencia Zrt-nél mint a Sparnál. A One Magyarországnak (korábban Vodafone) tavaly decemberről idén januárra több mint... Teljes cikk
Az év eleji nyilatkozatok, járulékigazolások és különféle adminisztratív munkaügyi teendők végeztével azoknál a munkáltatóknál, ahol... Teljes cikk
- Már 19 évesen elkezdenek befektetni a magyar fiatalok 9 hónapja
- Így alakítsuk ki az ember és a technológia optimális együttműködését 9 hónapja
- Fontos kimondani: a digitális világ még több láthatatlan munkát hárít a nőkre 9 hónapja
- A felhatalmazás felelősséggel jár - Tóth Zsuzsa, a Magyar Telekom Chief People Officere 10 hónapja
- Gyermekek felzárkóztatását támogatja a logisztikai cég 10 hónapja
- "Nehéz eset" emberekkel dolgozik? - ezt a 7 dolgot tartsa szem előtt 10 hónapja
- Tanulmány: ezért egyre több a csendes felmondás a magyar cégeknél 11 hónapja
- Így hat a dolgozókra a munkahelyi konfliktus 1 éve
- Mi lesz a következménye annak, hogy egyre kevésbé számít a munka a gazdaságban? 1 éve
- A munkaidőnk mindössze 5 százalékát töltjük kommunikációval 1 éve
- CSR-tól az ESG-ig: a píárszínezetű jófejségtől, a kötelező fenntarthatósági meggyőződésig 1 éve