kapubanner for mobile
Megjelent: 13 éve
A szerzőről ▼

HR-esek a jótevő szerepében

A CSR, mint komplex irányítási szemlélet mára követendő szervezeti magatartássá vált. A gyorsan változó társadalmi értékek miatt egyre hangsúlyosabbá, kikerülhetetlenné válik a párbeszéd, a felelősség, a fenntarthatóság és az etikus, értékelvű magatartás - hangzott el a BrandTrend november végi konferenciáján, ahol ismertették a „"CSR kommunikációs szemmel 2012" című felmérés megállapításait is.

A CSR annyiféle, ahányan alkalmazzák, de az eredmény a feladatra vállalkozó (vagy kijelölt) munkatársak tudásán és elkötelezettségén is múlik - nyilatkozta a HR Portálnak Fertetics Mandy (Alternate Kft.) kutatásvezető a CSR cégen belül betöltött helyzetét elemezve. A vállalatnak lehet kikristályosodott programja, de jó CSR "motor" egyetlen munkatárs alulról jövő kezdeményezése és szorgalma is. Szerinte döntő, hogy mi a vállalat elképzelése arról, milyen a jó CSR, és hogy talál-e elkötelezett munkatársat a megvalósításra.

PR-os, titkárnő, HR-es is lehet CSR szakember, a lényeg, hogy elkötelezett legyen, beleássa magát és akarjon jót tenni - állítja a szakember. CSR menedzser, illetve CSR szakközgazdász diplomát a felvi.hu adatai szerint idén induló képzésben csak a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán, szakirányú továbbképzés keretében lehet szerezni. A jelentkezés feltétele a korábban megszerzett diploma, a szakközgazdász-képzés esetében pedig a korábban megszerzett közgazdász diploma.

Itt Kőszegi András, a BrandTrend cégvezetője a szakvezető; a két féléves képzés díja 580 ezer forint. Fertetics BKF-es tapasztalatai alapján úgy látja, hogy a másoddiplomás képzésekre nem a cégek, hanem a magánszemélyek fizetik be a tandíjat, egy a meglévő tudásra, tapasztalatra épülő új szakma szerzésének reményében. Emellett tanácsadó cégek ajánlják - elsősorban nem magánembereknek - CSR-képzéseiket, amelyeket vállalatra szabott tananyaggal és időkerettel reklámoznak, tehát az árakról és a tartalomról részletesebb információt nem is közölnek.

Habár a nemzetközi trendek a CSR előretörését mutatják, a magyar cégvezetők viszonya e területhez sok tekintetben ellentmondásos. Ennek oka többek között, hogy a CSR megértését - mint önmagát éppen meghatározó fejlődő területét - nehezíti, hogy számos határterülettel érintkezik. Ilyen szomszédos terület például az adománygyűjtés, az önkéntes munka, a PR és a kommunikáció, amennyiben imázsépítésre használják, a beszerzés. Jelenleg nagy káosz van a fejekben azzal kapcsolatban, mi is az a CSR, ráadásul kevesebb lett ez e célra elkölthető pénz is. A felmérés tanúsága szerint a CSR szóhoz a fenntartható fejlődés, a környezetvédelem, az adományozás, a segítés és PR fogalmakat társítják a vállalatvezetők.

Kiderült az is, hogy a cégvezetők 10 százaléka úgy gondolja, külső nyomásra tartja fenn ezt a tevékenységet, míg az előző évben 5 százalékuk állította ugyanezt. Ennek ellenére emelkedik a CSR-ral foglalkozók száma, ami elsősorban a civil szervezetek és a külföldi mintát meghonosító vállalatok nyomásgyakorlásának köszönhető. Külső nyomásra szükség van Ź- állítja a kutatásvezető szakember, mert a válaszadó vezetők többsége - hibásan - úgy véli, hogy üzleti sikerük és hírnevük alakulása független a CSR-tevékenységüktől.

"A tények ezzel szemben azt mutatják, hogy a CSR a márkaérték egyik legfontosabb meghatározója. Egy profitorientált vállalat, vállalkozás ezért egész egyszerűen érdekelt abban, hogy a társadalmába és a környezetébe befektessen és annak a hosszú távú fenntarthatóságát biztosítsa, hiszen kulcsfontosságú lesz üzleti sikere szempontjából mennyire fogadja el, illetve támogatja őt környezete, érintettjei" - tette hozzá Kőszegi András.
Mikor ciki a CSR a cégvezetők szerint?
Amikor vizet prédikálnak és bort isznak, vagyis a cég környezettudatosnak tünteti fel a működését, miközben rombolja a természetet. Az sem rendjén való, ha a CSR bejelentést nem követi értékelhető cselekvés. Ennek jele, amikor kizárólag PR, marketing, sales célokat szolgál, vagy egyszerűen az imázs javítására használják. Kevesebben vannak azok a cégvezetők, akik szerint az is kínos, amikor a CSR kapcsolatba kerül az adományozással. A tanulmány arra azonban nem tér ki, hogyan választható szét e két terület vagy született-e már CSR etikai kódex.


A felmérés adatai alapján Magyarországon a társadalmi felelősségvállalás területén élen jár a Magyar Telekom, a MOL, a Kürt; feltörekvő helyen szerepel a Grundfos, az OTP, a Dreher Sörgyárak, a Magnet Bank; ugyanakkor veszített korábbi pozíciójából a Telenor, a Holcim és a Coca-Cola is - a válaszadók szerint.

Azt is vizsgálták, hogy a vállalaton belül hol kap helyet a CSR, mint feladat. Kiderült: csökkent azon magyarországi vállalatok száma, ahol egyáltalán nincs olyan munkatárs, aki CSR-rel foglalkozna és emelkedett azoké, ahol ez a terület közvetlenül az ügyvezetőhöz tartozik. Fertetics Mandy kutatásvezető véleménye szerint a döntéshozóktól mért legrövidebb távolság miatt a CSR számára éppen ez utóbbi a legjobb leosztás.

Előfordul az is, hogy a HR osztályon belül kapnak helyet a CSR munkatársak, amit kedvező folyamatnak tekint, mert a foglalkoztatás fontos terület a munkaerő megtartása és újabban a felelős foglalkoztatás iránti igény növekedése miatt.

Az esélyegyenlőség megteremtése szempontjából a megváltozott munkaképességű dolgozók és a gyermekgondozásról visszatérő nők jelentik a legfontosabb célcsoportot. A HR-hez tartozó toborzás, kiválasztás szintén olyan kényes terület, ahol szükség van a tudatos CSR-munkára, hiszen így lehet felkészülni a "mikor szeretne szülni?" típusú tiltott kérdések elkerülésére, valamint a férfiak esetében a gyes-re vonatkozó tájékoztatáskérés esetére. Fertetics Mandy hangsúlyozta, a HR kultúraépítő szerepét is, melynek része a vállalati kultúra mellett a foglalkoztatás sokszínűségének támogatása, és ezáltal segítheti például a jelenleg kevéssé alkalmazott atipikus formák terjedését.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Bértranszparencia másképp

Az EU bértranszparencia irányelv bevezetése minőségileg új lépést jelent a fizetések átláthatóságát illetően, de aki akart, eddig is képet... Teljes cikk

Több mint ezer munkavállaló távozott a MÁV-tól, ide igazolt

Júniusról júliusra a MÁV-tól eltűnt 1800 munkavállaló, míg a GYSEV-nél megjelent közel 1600 fő. Ez volt a legnagyobb létszámmozgás, aminek... Teljes cikk

Mennyit keresnek a marketingesek 2025-ben?

Az automatizáció és a mesterséges intelligencia a marketinges szakmát is jelentősen formálja. Hogyan alakultak a fizetések olyan pozíciókban, mint a... Teljes cikk