Szerző: Kis Eszter
Megjelent: 3 hete

Így nyertünk bértámogatást

Körmönfont szövegezésű hivatalos levelek, a leterheltség miatt átmenetileg elérhetetlen ügyintézők, ugyanakkor viszonylag egyszerű és szinte százszázalékosan online pályázati folyamat - egy mikrovállalkozás vezetője meséli el, hogyan jutott el a koronavírus-járvány idején egy hónap alatt a bértámogatási szerződés megkötéséig.

Eredetileg a VEKOP-8.1.1. Út a munkaerőpiacra projekt segítségével szerettünk volna bővíteni a létszámot még idén március elején. Egy főállású irodai adminisztrátorra lett volna szükségünk, korábban még sosem pályáztunk semmire. Az előzetes elbírálás alapján azonban azt a visszajelzést kaptuk a helyi kormányhivatal foglalkoztatási osztályától, hogy egyelőre nem látják kellően megalapozottnak a kérelmünket, ami pedig egy nyugdíj előtt álló, hónapok óta munkanélküli személy alkalmazására vonatkozott” - meséli Éva, egy elsősorban üzletviteli tanácsadással foglalkozó Pest megyei mikrovállalkozás vezetője.

Az ügyintéző telefonon azt javasolta nekik, hogy néhány hétig foglalkoztassák alkalmi munkavállalóként a kiszemelt szakembert, mert ha már fel tudják mutatni az ezt igazoló papírokat, akkor nagyobb eséllyel kaphatnak támogatást.

"Nem sokkal később azonban megérkezett Magyarországra is a koronavírus, és mint feltételezem a legtöbb cég, mi is lefagytunk a félelemtől, hogy vajon lesz-e elég munkánk. Szerencsére jól jöttünk ki ebből a nehéz helyzetből, így továbbra is napirenden tartottuk a létszámbővítési tervünket” - meséli Éva.

Koronavírus on, VEKOP off

Nem sokkal azután, hogy megjelentek az első hírek a kormányzati gazdaságmentő csomagról, felhívott bennünket az ügyintézőnk a foglalkoztatási szolgálattól, és részletesen elmondta, mik a lehetőségeink. Kiderült, hogy a VEKOP-8.1.1-et felfüggesztették, de megjelenik több olyan kiírás, amelyekre egyszerűbben, gyorsabban, kedvezőbb feltételekkel pályázhatunk, mint korábban a VEKOP-ra.

Utalt arra is, hogy szerinte a következő hetekben a kérelmeket gyakorlatilag automatikusan fogják leokézni, viszont valószínűleg gyorsan kimerülnek majd a meghirdetett keretek. Úgyhogy turbó fokozatra kapcsoltunk, és a könyvelőnk segítségével, aki pályázatírással is foglalkozik, nekiláttunk a szükséges dokumentumok összegyűjtésének” - folytatja.

Éváék a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat munkahelyteremtő bértámogatására pályáztak. Ez egy vissza nem térítendő támogatás azoknak, akik nyilvántartott álláskeresőt foglalkoztatnának munkaviszony keretében. A támogatás folyósítási időtartama fix 6 hónap lehet, további fix 3 hónapos támogatás nélküli továbbfoglalkoztatási kötelezettség előírása mellett. A támogatás mértéke a foglalkoztatót terhelő bruttó bér és szociális hozzájárulási adó százszázaléka, de legfeljebb 200 ezer forint havonta.

Józan paraszti ész

Gyakorlatilag minden információt megtaláltunk az NFSZ honlapján a kis, közép és mikrovállalkozások besorolásától kezdve a nettó létszámnövekedés megállapításáig. A felmerülő kérdéseinkre amúgy sem kaptunk volna választ, mert a helyi foglalkoztatási szolgálat az ügyintézőnkkel együtt néhány nap alatt elérhetetlenné vált telefonon és emailben is. Nyilván gondoltuk, hogy rengeteg munkanélküli és támogatásért folyamodó cég szakadt a nyakukba, úgyhogy a józan paraszti eszünkre hallgattunk, amikor nem értettük kristálytisztán a kiírásban foglaltakat vagy nem volt egyértelmű, mit kell írni valamelyik kitöltendő rubrikába” - idézi fel Éva.

Szignózták például a pályázati kiírással kapcsolatos összes hirdetményt, hogy tudomásul vették azokat, erre azonban nem lett volna szükség. A pályázati kérelem mellett valójában csak egy összeférhetetlenségi nyilatkozatot és egy munkaerőigény bejelentő lapot kellett kitölteni, aláírni, beszkennelni, majd a céges ügyfélkapun keresztül beküldeni.

Utóbb kiderült, hogy a munkaerőigénylő lapra is csak akkor van szükség, ha az ember nem tudja pontosan, kit szeretne foglalkoztatni, és kéri, hogy a foglalkoztatási szolgálat ajánljon ki neki valakit az álláskeresők közül. Éváék azonban addigra már ismerték a kiszemelt új munkatársat, és a bejelentéshez szükséges adatait, bizonyítványait is megkapták.

A várakozás hetei

A mikrovállalkozásnál gyors elbírálásban reménykedtek, és a hírek szerint, amiket folyamatosan nyomon követtek, erre minden esélyük meg is volt, hiszen a kormányzati ígéretek szerint a támogatási kérelmeket rohamtempóban dolgozták fel. Elméletben.

Nyolc nappal a pályázati dokumentáció beküldése után érkezett egy levél az ügyfélkapun keresztül, amit hárman gazdasági és jogi végzettségünk, hosszas munkatapasztalatunk birtokában sem tudtunk értelmezni” - mondja Éva. Mint utóbb kiderült, ezzel nem csak ők voltak így.

Segítségkérő emailjeink nyomán néhány nap múlva este 7-kor felhívott az ügyintézőnk a foglalkoztatási szolgálattól, és elmagyarázta, hogy a levél azt jelenti, ha 30 napon belül nem kapunk visszajelzést a támogatási kérelemre, akkor 10 ezer forint üti a markunkat. Csak túl körmönfontra sikeredett a megfogalmazás, aminek következtében gyakorlatilag minden bértámogatásra váró cégnél összezavarodtak.

Miután azonban ez tisztázódott, már látták, hogy korántsem lesz olyan gyors az elbírálás, mint azt eredetileg gondolták. Harminc napon belül azonban megérkezett a szerződés a 6 hónapos bértámogatásra és a 3 hónap továbbfoglalkoztatásra, valamint a további teendőkre, benyújtandó iratokra vonatkozó információcsomag.

(A szerződésben egyébként ugyanaz a VEKOP - 8.1.1 Út a munkaerőpiacra elnevezésű kiemelt munkaerő-piaci program szerepel, amibe Éváék egyébként is szerettek volna bekapcsolódni eredetileg.)

Online, online és online, aztán egy kis banki offline

Mi összesen 1 millió forintot kapunk, ami jókora könnyebbség a cég működése szempontjából. A pályázat során egyszer kellett személyesen ügyet intéznünk: a bankunknál alá kellett iratni és zárodékoltatni azt a beszedési megbízást, amivel felhatalmazást adtunk a kormányhivatal foglalkoztatási főosztályának, hogy hozzáférjen a bankszámlánkhoz. Ezt leszámítva mindent tudtunk online intézni. Bár a támogatási szerződést nem fogadták el kinyomtatott, kézzel aláírt és szkennelt formában, kaptunk egy sorvezetőt ahhoz, hogyan kell a cégkapun keresztül elektronikus aláírást generálni, és a dolog működött is” - mondja Éva.

Amit ő hiányolt a munkaügyi szolgálat részéről, az az, hogy a leterheltség miatt elérhetetlen ügyintézők hiányában nem mindig tudta pontosan, hogy van-e aktuálisan teendője a pályázattal kapcsolatban - például szükség van-e esetleg valamilyen hiánypótlásra -, vagy csak várnia kell. Hektikusan változott az is, hogy egyes dokumentumokat milyen formában és milyen aláírással ellátva kellett benyújtani.

Persze mi is követtünk el hibákat, első alkalommal például véletlenül a személyes ügyfélkapumról, nem a céges felületről küldtük be a pályázatot. Összességében ha a saját magam, a munkatársaim és a könyvelő-pályázatíró beletett idejét számolom, 25-30 munkaórát fordítottunk eddig a támogatással kapcsolatos teendőkre. Ez nyilván lehetne kevesebb, de szerintem azért nem vészesen sok” - véli Éva.

Ezen kívül csupán a bank vont le néhány ezer forintot a beszedési megbízással kapcsolatos ügyintézésért, más költségük nem keletkezett.

Július elsejével már be is jelentették új munkatársukat (ez egyébként a bértámogatást elnyerők esetében legkésőbb a foglalkoztatás megkezdését követő két napon belül tehető meg), a vele kötött munkaszerződést pedig az előírásoknak megfelelően szintén feltöltötték a cégkapun keresztül.

Ezen kívül havonta kell majd leadniuk a bérjegyzéket (bérlistát vagy bérszámfejtő lapot), a bér, illetve járulék kifizetését igazoló bizonylatokat és a munkaidő nyilvántartást (jelenléti ívet), illetve a bértámogatáshoz kapcsolódó elszámoló lapot.

Egyelőre azt nem tudjuk, hogy a teljes támogatási összeg a mi számlánkra érkezik majd, és onnan utaljuk azt tovább az új kollégának, vagy csak a járulékokat kell a céges bankszámláról befizetnünk. De ez legyen a legnagyobb problémánk” - teszi hozzá Éva.

Nyitókép: Alexsander-777 from Pixabay
  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
  • 2020.09.17HR Basic képzés HR feladatai vannak? Szeretné rendszerezni ismereteit, vagy szeretné összevetni saját gyakorlatát a másokéval, illetve egyszerűen csak érdeklődik a téma iránt? Nálunk megtanulhatja mit és hogyan kell hatékonyan csinálni. Jöjjön el képzésünkre és sajátítsa el – évek helyett 11 napban – az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! Részletek Jegyek
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Majdnem 10 százalékkal nőtt az átlagkereset a koronavírus ellenére - a KSH szerint

Májusban a bruttó átlagkereset 398 800 forint volt, 9,4 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban - jelentette a KSH. A pénzügyi biztosítási... Teljes cikk

Szakképzetlenek után járó adókedvezmény: sokan járnának jól vele, ha tudnának róla

Évek óta akár visszamenőlegesen is igényelhető az az adókedvezmény, amit a cégek a szakképzettséggel nem rendelkező munkakörökben dolgozók után... Teljes cikk

Kata változások: csak néhány tízezer céget érint a hárommilliós szabály

A kisadózó vállalkozások tételes adója (kata) csak úgy maradhat az Európai Unió egyik legversenyképesebb adófajtája, ha azt egyetlen nagy cég sem... Teljes cikk