Megjelent: 8 éve

Interim karrier - egyedül vagy szolgáltatóval?

Fejős Péter, a Nyenrode Business University, NL, és az Interim Manager Academy, HU végzős hallgatója, az Alumni Club elnöke, valamint Hammel & Hochreiter interim menedzser. Egy interjú sorozat második részében a szolgáltatóval való kapcsolatáról kérdezzük.

- Tapasztalt interim menedzserként miben látja a szolgáltatóval való együttműködés előnyét?

- Amikor kikerül valaki az alkalmazotti státuszból, hirtelen azt veszi észre, hogy eltűnt mögüle a megszokott rendszer. Két lehetőség kínálkozik ebben a helyzetben: létrehozunk magunknak egy szervezett környezetet, amiben tudunk működni, vagy találunk egy másik rendszert, amihez csatlakozhatunk. Utóbbi értelemszerűen egyszerűbb lehet, de önmagában nem ez nyom legtöbbet a latban.

A háromoldalú (szolgáltató - interim - megbízó) kapcsolatban a szolgáltató számos olyan feladatot vállal fel, melyek egyébként az interim napi rutinjához tartoznának, ha egyedül dolgozna. Ezek többségében back office és kapcsolattartás jellegű feladatok, melyek átadása segít az interimnek, hogy a projekt lényegére fókuszálhasson, miközben az említett - szintén fontos - területek is a legmagasabb szinten kerülnek ellátásra.

Mindemellett persze pozitívum, hogy ha szolgáltató áll mögöttem, akkor még az egyébként magányos interim munkában sem érzem azt, hogy teljesen egyedül vagyok. Szükség esetén segítséget kaphatok és a szolgáltatói háttér az esetleges plusz erőforrás bevonásában is hihetetlenül sokat tud segíteni.
Fejős Péter


- A szolgáltató a brand vagy az interim menedzser?

- Jogos a kérdés. Az interim piacon is megfelelően kell tudni prezentálni a terméket, amiben a szolgáltató rengeteget segít. A szolgáltató neve maga a hívószó, ő tud hatékonyan és eredményesen bevezetett terméket csinálni egy-egy interimből. Ehhez persze az is kell, hogy az interim jelöltek nagyon komoly szűrőn mennek át a szolgáltatónál, ami egyszerre ad biztonságot az ügyfélnek és egyben már időben megmutatja, hogy valaki alkalmas-e erre a pályára vagy sem. Minden érintett így jár a legjobban, ráadásul a szolgáltató ezáltal pontosan és alaposan megismeri az interimeket, feltárja, hogy kinek milyen területen érdemes még fejlődnie és ehhez célzott segítséget is nyújt. Természetesen hosszabb távon, ami 2-3 évet jelent az interim menedzsernek is ismert, elismert neve lesz, ami mind a szolgáltató, mind az interim számára hasznos, mivel együttműködés esetén a két brand erősíti egymást.

- Mi a helyzet a projektek közötti időben?

- Gyakori, hogy a szolgáltató nélkül dolgozó, magánzó interimek nehezebben tudják hasznosan tölteni ezeket a fontos időszakokat. Sokan céltalanságba, motiválatlanságba süllyednek, nem tudnak önmagukhoz hasonló emberek társaságában lenni, pszichés és végső soron fizikai állapotuk is romlik. Ezzel szemben egy minőségi szolgáltató ezen periódusokban is segíti csapatának tagjait, többek között a már említett fejlődés területén. A projektek közötti időben fontos a pihenés, a feltöltődés, a szakmai és marketing típusú rendezvények látogatása, projekt előkészítésekben és felmérésekben való részvétel a szolgáltatónál futó egyéb projektek kapcsán. A szolgáltató klub estek keretében platformot biztosít a kezdő és gyakorlott interimek számára, hogy találkozzanak egymással és tapasztalataikat megoszthassák. Ezen felül arra is van lehetőség, hogy futó projektekbe csatlakozzon be, pillanthasson be a szolgáltatóval együttműködő interim.

- Minden szolgáltatónál így működik ez? Mennyire "sokszínű" a piac?

- Nagyon heterogén az interim szegmens. Vannak szabadúszó interimek, akik közül sokan már attól interim menedzsernek tartják magukat, hogy éppen két alkalmazotti státusz között vannak, és az a legszomorúbb, hogy vannak is olyan szolgáltatók, akik vevők erre. Ők gond nélkül kiközvetítik ezeket az embereket projektekre, anélkül, hogy alaposan ismernék őket, hiszen úgy vannak vele, hogy ha nem válik be, mint egy fejvadász projekt esetén, akkor majd garanciában küldenek mást helyette az éppen aktuális választékból.

Mivel azt nézik, hogy a jelölt track record alapján alkalmas-e a feladatra, de azt nagyon kevesen vizsgálják, hogy "self employed", azaz interim feladatra alkalmas-e, így sok a "mellényúlás", ami kifejezetten hátrányos az interim piac fejlődése szempontjából.

Csalódást okozhat a jelöltnek, és az ügyfélnek is, ha nincs tisztában a kezdő interim azzal, hogy ezt az utat átmenetileg, vagy tényleg egy életre választja! Természetesen ez nagyon nehéz, és nem elvárható, hogy bárki egyik napról a másikra döntsön egy ilyen komoly kérdésben. Épp ezért 3 lépésben kell eldönteni, ami tapasztalataink szerint 1-1,5 évet vesz igénybe:

  • interim szeretnék-e lenni?
  • egyedül szeretnék-e dolgozni?
  • szolgáltatóval és melyik szolgáltatóval szeretnék együttműködni?

    Az interjút készítette:
    Sólyomi Dávid
    A Tanácsadó magazin
    • 2021.01.30Videokonferenciás 2 napos Scrum Master képzés A két napos intenzív, gyakorlat-orientált tréning szerepjátékokon és szimulációkon keresztül segít a résztvevőknek megérteni, hogyan alkalmazhatóak a legkülönbözőbb projektekben a Scrum alapelvei. Kitérünk arra is, hogy mikor érdemes használni a Scrumot, és mikor nem. Részletek Jegyek
    • 2021.02.04Stratégiai- és teljesítmény controlling A vezetők elmondása alapján a controlling gyakran utókalkuláció fókuszú, célja a pénzügyi számvitel kiszolgálása. Ez a kutatás is rávilágít arra, hogy kimutathatóan sikeresebbek azok a vállalatok, ahol a vezetők támaszkodhatnak a controller tevékenységére. Részletek Jegyek
    • 2021.02.23 Adatvédelmi tisztviselő képzés Megújult blended képzésünk során a jogi háttér áttekintése mellett gyakorlati példák, megtörtént esetek és a résztvevők által hozott problémák közös elemzése segíti a szabályok értelmezését először e-learning, majd egy online konzultációs nap keretein belül. Részletek Jegyek
    • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
    Follow hrportal_hu on Twitter
    További cikkek
    Nem lehet évekig tűzoltóvödörrel rohangálni

    Sok a HR feladat, amelyeket évekig elhanyagoltak a cégek. A koronavírus-helyzet vállalati kezelésével az alkalmazottak egy része elégedetlen, ezért... Teljes cikk

    Globális vagy interkulturális? Adaptív!

    Vannak sáskák, akiket a rejtőszínük már-már láthatatlanná tesz a dolomitsziklán, amin megpihennek. A bálnák ősei pedig, amikor eljött az ideje,... Teljes cikk

    Így manipulál a nárcisztikus vezető - a Holmes-sztori tanulsága

    2016-ban hatalmasat szólt Elizabeth Holmes és cége, a Theranos bukása. A vérvizsgálatok iPhone-ját ígérték Amerikának és a befektetőknek, amiből... Teljes cikk