kapubanner for mobile
Megjelent: 13 hónapja

Nem múló divat a home office: ezért éri meg a hibrid munkavégzés

A jövő munkahelye rugalmas, emberközpontú, technológiailag fejlett és tiszteletben tartja a dolgozók magánéletét - hangzott el a Magyar Távmunka Szövetség novemberi konferenciáján. Mennyit kell bejárni az irodába? Hogyan lehet a részben irodai, részben otthoni munkavégzésből a maximumot kihozni? Melyek a legfőbb veszélyek? Rengeteg jó gyakorlat elhangzott vállalatoktól.

Forgács Tamás MTSZ elnök-

A “Mérlegen a hibrid munkavégzés – Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában” című szakmai konferenciával ünnepelte alapításának 20 éves évfordulóját a Magyar Távmunka Szövetség november 13-án.

„A munkáltatók 70%-a továbbra is alkalmazza a távmunkavégzés valamely formáját, ahol ez lehetséges. A vállalati működésben az átláthatóság, szervezettség és mérhetőség iránti igény folyamatosan nő. Ezzel párhuzamosan a digitalizáció és a mesterséges intelligencia térhódítása elősegíti a produktivitást támogató rendszerek fejlődését, ami már a jövő munkahelyeinek átalakulása felé mutat” - mondta bevezetőjében Forgács Tamás a szövetség elnöke.


Jelen van a világban két véglet.Az egyiket az Amazon típusú radikális visszatérési intézkedés képviseli ("mindenki vissza az irodába"), míg a másik oldalon a Spotify óriásplakátokon világosan kommunikálja, hogy „nem gyerekek a munkavállalóim, folytatjuk a távoli munkavégzést.”

Ne a túlmunka színtere legyen a home office

Kónya László Deutsche Telekom
Kónya László, Deutsche Telekom IT Solutions: Heti egy irodai napot várunk el

A Deutsche Telekom IT Solutions is megosztotta home office gyakorlatát a résztvevőkkel. “A heti egy nap irodai jelenlétünk bevezetése a mai piaci környezetben, ahol a legtöbb vállalat heti két-három napot vár el az alkalmazottaktól, számunkra ideális megoldásnak bizonyult. E döntésünk legfőbb mozgatórugója az volt, hogy erősítsük az együttműködésen a személyes irodai találkozásokon keresztül, megtartva a rugalmas munkavégzést amiben teljes mértékben hiszünk” - summázott össze Kónya László ügyvezető.

„Az előző évek adatai azt mutatják, hogy a hibrid modellben dolgozó kollégák legelkötelezettebbek és legelégedettebbek, távmunkában vagy személyes munkavégzésben dolgozó társaikhoz képest. Fontosak a keretek, és a munka-magánélet határai, ha ezt meg tudja adni egy vállalat, az hatékonyabban tudja megtartani a tehetségeket - mondta előadásában Reguly Márta, a PricewaterhouseCoopers (PwC) szervezetfejlesztési és HR tanácsadás vezetője.

Fontos, hogy a home office ne a túlmunka színtere legyen. Nem az a cél, hogy otthonról több munkát végezzenek a dolgozók, hanem hogy kiegyensúlyozottabban, hatékonyabban dolgozhassanak.

Reguly Márta PwC
Reguly Márta, PwC: Fontos, hogy a home office ne a túlmunka színtere legyen

Bánfai Gabriella az E.ON Ügyfélszolgálati Kft. Központi és csoportszintű támogatási osztály vezetője úgy fogalmazott nem a távmunka léte dönti el a teljesítmény mérését. „A jövőbe tekintő szervezetek a ledolgozott órák helyett egyre inkább a valós értékteremtés mérése felé mozdulnak el. Vannak olyan területek, ahol a produktumok mentén ez már most is jól működik, ugyanakkor szakértői pozíciók esetében a hatékonyság mérése még kihívás, amelyhez megfelelő mutatószámokra és mérőeszközökre van szükség.”

Az E.ON már a pandémia előtt is biztosított néhány napot távmunkára, ma pedig hibrid munkarendben dolgoznak, amely lehetővé teszi, hogy a munkavállalókmunkaidejük körülbelül felében bárhonnan végezhessék feladataikat. Gabriella szerint a csapatkohézió fenntartása külön figyelmet igényel a hibrid működésben. Vezetőként olyan apró, de hatékony megoldásokat javasol, mint a közös ebédek szervezése, vagy az, hogy vezetőként időnként a csapattagok között, a nyitott irodatérben foglaljunk helyet.

A Microsoft számos gyakorlatot vezetett be annak érdekében, hogy a munkavállalók hatékonyan végezhessék feladataikat, miközben a csapatkohézió is erős maradjon. Az irodai jelenlét továbbra is fontos szerepet játszik az emberi kapcsolatok fenntartásában. Szabó Péter az összetartás érdekében olyan irodanapokat szervez, amiért megéri bejönni: közösségi programok, csapatépítő események, startégiai tervezések és kreatív workshopok színtere.

Egy gyógyszeripari vállalat az EGIS Gyógyszergyár Zrt., kiváló példája annak, hogy a rugalmas foglalkoztatás nemcsak az IT-szektorban lehetséges, hanem ipari környezetben is sikerrel működhet. Az EGIS-nél a covid első napjai óta működik a hibrid modell. Az irodai munkakörben dolgozó munkatársak és vezetők közösen dönthetnek arról, mikor dolgoznak otthonról. A vezetők feladata a bizalomépítés és az emberközpontú irányítás erősítése, amely a közösségi élmények és a személyre szabott megoldások összhangjával járul hozzá a sikerhez - számolt be Dr. András Klára HR és kommunikációs igazgató.

András Klára, Egis:
Dr. András Klára, Egis: Munkatárs és vezetője közösen dönt a home office-ról

Tóth Gabriella Réka, a DFT-Hungária Zrt. HR vezető, tréner, coach szakembere a rugalmas munkavégzés sikerének kulcsát az alapos szervezetfejlesztésben, képzésekben és a vezetők új szemléletmódjának kialakításában látja. Rámutatott, hogy a pandémia időszak alatti gyors váltás számos szervezet számára kihívást jelentett, különösen a kis- és középvállalkozások esetében, ahol gyakran hiányoztak a megfelelő tervek és keretrendszerek. Rávilágított, hogy a sikeres távmunkához és hibrid munkamodellhez új szemléletre és új kompetenciákra van szükség a vezetők és munkavállalók részéről is, melynek csupán a belépője a helyzetfüggő vezetési stílus elterjedésére és gyakorlása. Azt tapasztalták, hogysok vállalkozásnál a vezetői kinevezések mögött nem állt tudatos felkészítés, ami a tradicionális vezetési minták továbbörökítéséhez vezetett.

Debreczeni Dóra, a _VOIS európai HR igazgatója nagyvállalati tapasztalatain keresztül világította meg a hibrid munkavégzés lehetőségeit. Véleménye szerint a munkavállalók képesek felnőtt döntéseket hozni arról, hogyan végezzék munkájukat.„A flexibilis munkavégzés jobban kifejezi, hogyan dolgozunk, míg a hibrid munkavégzés arról szól, honnan dolgozunk. Az eredmények szempontjából a hogyan sokkal fontosabb, mint az, hogy éppen honnan jelentkezik be a kolléga” – mondta.

Debreczeni Dóra Vodafone
Debreczeni Dóra, _VOIS: a helyszínnél fontosabb a hogyan, kezeljük felnőttként a munkavállalókat

 

Debreczeni Dóra kifejezte, hogy a mentális egészség és a társadalmi hatások figyelembevétele nemcsak a munkáltatók, hanem a társadalom közös felelőssége. A vezetők szerepe példamutató magatartásukban is megmutatkozik ezen a téren.

Home office és távmunka a munkajogban

Dr. Zsédely Márta, Réti, Várszegi & Partners, PwC Legal munkajogásza, a távmunkával és az otthoni munkavégzéssel kapcsolatos jogi különbségeket ismertette. Kiemelte, hogy a távmunkát munkaszerződés szintjén kell szabályozni, míg az jellemzően juttatásként adott otthoni munkavégzéshez elegendő a belső szabályzatok alkalmazása. A munkavédelmi előírások szerint távmunkánál a munkáltatóknak kötelessége ellenőrizni a munkakörnyezetet, míg az otthoni munkavégzés esetén ajánlások is elegendőek. A munkajogász kitért a távmunkában felmerülő túlóra szabályozásának kérdésére is, hangsúlyozva, hogy a munkáltatóknak egyértelmű kereteket kell biztosítaniuk. Míg kötött munkarendben (peremidő, törzsidő használata mellett is) minden a munkaidőn túli munkavégzés túlórának minősül, kötetlen munkaidő alkalmazása esetén az ilyen órák alapból nem, de megítélése akár helyzetfüggő is lehet. Az adatvédelem kapcsán a munkavállalói megfigyelés kereteire is felhívta a figyelmet. A szakember hangsúlyozta, hogy távoli munkavégzés esetén a munkáltatóknak érdemes inkább a teljesítményre és az eredményekre helyezniük a hangsúlyt, a munkaidő alapú ellenőrzés helyett.

 

Adatok: kell a dolgozók biztonságtudatossági képzése

“IT Biztonság szempontjából semmi különbség nincs az irodai és az otthoni munka között, ugyanazokkal az eszközökkel és módszerekkel védhető és védendő a céges adatvagyon, bárhol is dolgozzon a munkavállaló” - fogalmazott Fehér Sándor, a White Hat IT Security ügyvezetője. Hozzátette, hogy a fejlett végpontvédelmi és a Cloud megoldások korában ez sokkal könnyebben megoldható, mint néhány évvel ezelőtt. Ne feledjük, a céges védelem annyira erős, mint a benne lévő leggyengébb láncszem, ezért fontos az céges szinten egyenszilárd kiberbiztonsági szint kialakítása és a munkavállalók rendszeres biztonságtudatossági képzése is. Így megelőzhetőek a leggyakoribb kibertámadások, úgy mint a zsarolóvírus, üzleti levelezés kompromittálása vagy az adatszivárgás.

Dénes Fruzsina, az 5P Consulting Hungary ügyvezetője kifejtette, hogy az otthoni munkavégzés nagyobb tudatosságot igényel a határok meghúzásában és betartásában, míg az irodai környezet természetes kereteket nyújt. “A ritmusok adják meg azt a stabilitást, amely segíti a munkavállalókat abban, hogy tartozzanak valahová, és biztos keretek között dolgozhassanak. A hibrid munkavégzésben azonban ez a ritmus könnyen felborulhat, ezért a szervezeteknek tudatosan érdemes olyan struktúrákat kialakítaniuk – például meeting kultúrát és az együttműködés normáinak sarokpontjait –, amelyek fenntartják ezt az észlelt stabilitást.”

Dénes Fruzsina wellbeing
Dénes Fruzsina: A hibridben dolgozók is igénylik a stabilitást a munka ritmusában, erre vezetőként figyeljünk

 

Ilyen a jövő munkahelye

Forgács Tamás szövetségi elnök úgy summázta az ötórás eszmecserét,  hogy a bemutatott jó gyakorlatok egyértelműen bizonyították a rugalmasság értékteremtő létjogosultságát: a sikeres távmunka és hibrid munkavégzés megvalósítható. Alapját a bizalomra, rugalmasságra épülő humánközpontú vezetési szemlélet és fejlett technológiai megoldások képezik. A résztvevők szerint a jövő munkahelyerugalmas, emberközpontú, technológiailag fejlett és tiszteletben tartja a dolgozók magánéletét. A távoli munkavégzés bármely formája és a rugalmasságra való igénynem egy hirtelen jött és múló divat. A kérdés már csak az, hogy a munkáltatók készen állnak-e a nézőpontváltásra, vagy továbbra is a múlt megoldásaihoz ragaszkodnak.

A beszámoló Tóth Adrienn elnökségi tag közreműködésével készült, a Magyar Távmunka Szövetség hivatalos konferencia beszámolójának szerkesztett változata.

A nyitóképen Forgács Tamás

Fotók: Sári Mónika / Magyar Távmunka Szövetség

 

 

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Bértranszparencia másképp

Az EU bértranszparencia irányelv bevezetése minőségileg új lépést jelent a fizetések átláthatóságát illetően, de aki akart, eddig is képet... Teljes cikk

Több mint ezer munkavállaló távozott a MÁV-tól, ide igazolt

Júniusról júliusra a MÁV-tól eltűnt 1800 munkavállaló, míg a GYSEV-nél megjelent közel 1600 fő. Ez volt a legnagyobb létszámmozgás, aminek... Teljes cikk

Mennyit keresnek a marketingesek 2025-ben?

Az automatizáció és a mesterséges intelligencia a marketinges szakmát is jelentősen formálja. Hogyan alakultak a fizetések olyan pozíciókban, mint a... Teljes cikk