Nem múló divat a home office: ezért éri meg a hibrid munkavégzés
A jövő munkahelye rugalmas, emberközpontú, technológiailag fejlett és tiszteletben tartja a dolgozók magánéletét - hangzott el a Magyar Távmunka Szövetség novemberi konferenciáján. Mennyit kell bejárni az irodába? Hogyan lehet a részben irodai, részben otthoni munkavégzésből a maximumot kihozni? Melyek a legfőbb veszélyek? Rengeteg jó gyakorlat elhangzott vállalatoktól.
A “Mérlegen a hibrid munkavégzés – Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában” című szakmai konferenciával ünnepelte alapításának 20 éves évfordulóját a Magyar Távmunka Szövetség november 13-án.
„A munkáltatók 70%-a továbbra is alkalmazza a távmunkavégzés valamely formáját, ahol ez lehetséges. A vállalati működésben az átláthatóság, szervezettség és mérhetőség iránti igény folyamatosan nő. Ezzel párhuzamosan a digitalizáció és a mesterséges intelligencia térhódítása elősegíti a produktivitást támogató rendszerek fejlődését, ami már a jövő munkahelyeinek átalakulása felé mutat” - mondta bevezetőjében Forgács Tamás a szövetség elnöke.
Jelen van a világban két véglet.Az egyiket az Amazon típusú radikális visszatérési intézkedés képviseli ("mindenki vissza az irodába"), míg a másik oldalon a Spotify óriásplakátokon világosan kommunikálja, hogy „nem gyerekek a munkavállalóim, folytatjuk a távoli munkavégzést.”
Ne a túlmunka színtere legyen a home office

Kónya László, Deutsche Telekom IT Solutions: Heti egy irodai napot várunk el
A Deutsche Telekom IT Solutions is megosztotta home office gyakorlatát a résztvevőkkel. “A heti egy nap irodai jelenlétünk bevezetése a mai piaci környezetben, ahol a legtöbb vállalat heti két-három napot vár el az alkalmazottaktól, számunkra ideális megoldásnak bizonyult. E döntésünk legfőbb mozgatórugója az volt, hogy erősítsük az együttműködésen a személyes irodai találkozásokon keresztül, megtartva a rugalmas munkavégzést amiben teljes mértékben hiszünk” - summázott össze Kónya László ügyvezető.
„Az előző évek adatai azt mutatják, hogy a hibrid modellben dolgozó kollégák legelkötelezettebbek és legelégedettebbek, távmunkában vagy személyes munkavégzésben dolgozó társaikhoz képest. Fontosak a keretek, és a munka-magánélet határai, ha ezt meg tudja adni egy vállalat, az hatékonyabban tudja megtartani a tehetségeket - mondta előadásában Reguly Márta, a PricewaterhouseCoopers (PwC) szervezetfejlesztési és HR tanácsadás vezetője.
Fontos, hogy a home office ne a túlmunka színtere legyen. Nem az a cél, hogy otthonról több munkát végezzenek a dolgozók, hanem hogy kiegyensúlyozottabban, hatékonyabban dolgozhassanak.

Reguly Márta, PwC: Fontos, hogy a home office ne a túlmunka színtere legyen
Bánfai Gabriella az E.ON Ügyfélszolgálati Kft. Központi és csoportszintű támogatási osztály vezetője úgy fogalmazott nem a távmunka léte dönti el a teljesítmény mérését. „A jövőbe tekintő szervezetek a ledolgozott órák helyett egyre inkább a valós értékteremtés mérése felé mozdulnak el. Vannak olyan területek, ahol a produktumok mentén ez már most is jól működik, ugyanakkor szakértői pozíciók esetében a hatékonyság mérése még kihívás, amelyhez megfelelő mutatószámokra és mérőeszközökre van szükség.”
Az E.ON már a pandémia előtt is biztosított néhány napot távmunkára, ma pedig hibrid munkarendben dolgoznak, amely lehetővé teszi, hogy a munkavállalókmunkaidejük körülbelül felében bárhonnan végezhessék feladataikat. Gabriella szerint a csapatkohézió fenntartása külön figyelmet igényel a hibrid működésben. Vezetőként olyan apró, de hatékony megoldásokat javasol, mint a közös ebédek szervezése, vagy az, hogy vezetőként időnként a csapattagok között, a nyitott irodatérben foglaljunk helyet.
A Microsoft számos gyakorlatot vezetett be annak érdekében, hogy a munkavállalók hatékonyan végezhessék feladataikat, miközben a csapatkohézió is erős maradjon. Az irodai jelenlét továbbra is fontos szerepet játszik az emberi kapcsolatok fenntartásában. Szabó Péter az összetartás érdekében olyan irodanapokat szervez, amiért megéri bejönni: közösségi programok, csapatépítő események, startégiai tervezések és kreatív workshopok színtere.
Egy gyógyszeripari vállalat az EGIS Gyógyszergyár Zrt., kiváló példája annak, hogy a rugalmas foglalkoztatás nemcsak az IT-szektorban lehetséges, hanem ipari környezetben is sikerrel működhet. Az EGIS-nél a covid első napjai óta működik a hibrid modell. Az irodai munkakörben dolgozó munkatársak és vezetők közösen dönthetnek arról, mikor dolgoznak otthonról. A vezetők feladata a bizalomépítés és az emberközpontú irányítás erősítése, amely a közösségi élmények és a személyre szabott megoldások összhangjával járul hozzá a sikerhez - számolt be Dr. András Klára HR és kommunikációs igazgató.

Dr. András Klára, Egis: Munkatárs és vezetője közösen dönt a home office-ról
Tóth Gabriella Réka, a DFT-Hungária Zrt. HR vezető, tréner, coach szakembere a rugalmas munkavégzés sikerének kulcsát az alapos szervezetfejlesztésben, képzésekben és a vezetők új szemléletmódjának kialakításában látja. Rámutatott, hogy a pandémia időszak alatti gyors váltás számos szervezet számára kihívást jelentett, különösen a kis- és középvállalkozások esetében, ahol gyakran hiányoztak a megfelelő tervek és keretrendszerek. Rávilágított, hogy a sikeres távmunkához és hibrid munkamodellhez új szemléletre és új kompetenciákra van szükség a vezetők és munkavállalók részéről is, melynek csupán a belépője a helyzetfüggő vezetési stílus elterjedésére és gyakorlása. Azt tapasztalták, hogysok vállalkozásnál a vezetői kinevezések mögött nem állt tudatos felkészítés, ami a tradicionális vezetési minták továbbörökítéséhez vezetett.
Debreczeni Dóra, a _VOIS európai HR igazgatója nagyvállalati tapasztalatain keresztül világította meg a hibrid munkavégzés lehetőségeit. Véleménye szerint a munkavállalók képesek felnőtt döntéseket hozni arról, hogyan végezzék munkájukat.„A flexibilis munkavégzés jobban kifejezi, hogyan dolgozunk, míg a hibrid munkavégzés arról szól, honnan dolgozunk. Az eredmények szempontjából a hogyan sokkal fontosabb, mint az, hogy éppen honnan jelentkezik be a kolléga” – mondta.

Debreczeni Dóra, _VOIS: a helyszínnél fontosabb a hogyan, kezeljük felnőttként a munkavállalókat
Debreczeni Dóra kifejezte, hogy a mentális egészség és a társadalmi hatások figyelembevétele nemcsak a munkáltatók, hanem a társadalom közös felelőssége. A vezetők szerepe példamutató magatartásukban is megmutatkozik ezen a téren.
Dr. Zsédely Márta, Réti, Várszegi & Partners, PwC Legal munkajogásza, a távmunkával és az otthoni munkavégzéssel kapcsolatos jogi különbségeket ismertette. Kiemelte, hogy a távmunkát munkaszerződés szintjén kell szabályozni, míg az jellemzően juttatásként adott otthoni munkavégzéshez elegendő a belső szabályzatok alkalmazása. A munkavédelmi előírások szerint távmunkánál a munkáltatóknak kötelessége ellenőrizni a munkakörnyezetet, míg az otthoni munkavégzés esetén ajánlások is elegendőek. A munkajogász kitért a távmunkában felmerülő túlóra szabályozásának kérdésére is, hangsúlyozva, hogy a munkáltatóknak egyértelmű kereteket kell biztosítaniuk. Míg kötött munkarendben (peremidő, törzsidő használata mellett is) minden a munkaidőn túli munkavégzés túlórának minősül, kötetlen munkaidő alkalmazása esetén az ilyen órák alapból nem, de megítélése akár helyzetfüggő is lehet. Az adatvédelem kapcsán a munkavállalói megfigyelés kereteire is felhívta a figyelmet. A szakember hangsúlyozta, hogy távoli munkavégzés esetén a munkáltatóknak érdemes inkább a teljesítményre és az eredményekre helyezniük a hangsúlyt, a munkaidő alapú ellenőrzés helyett.
Adatok: kell a dolgozók biztonságtudatossági képzése
“IT Biztonság szempontjából semmi különbség nincs az irodai és az otthoni munka között, ugyanazokkal az eszközökkel és módszerekkel védhető és védendő a céges adatvagyon, bárhol is dolgozzon a munkavállaló” - fogalmazott Fehér Sándor, a White Hat IT Security ügyvezetője. Hozzátette, hogy a fejlett végpontvédelmi és a Cloud megoldások korában ez sokkal könnyebben megoldható, mint néhány évvel ezelőtt. Ne feledjük, a céges védelem annyira erős, mint a benne lévő leggyengébb láncszem, ezért fontos az céges szinten egyenszilárd kiberbiztonsági szint kialakítása és a munkavállalók rendszeres biztonságtudatossági képzése is. Így megelőzhetőek a leggyakoribb kibertámadások, úgy mint a zsarolóvírus, üzleti levelezés kompromittálása vagy az adatszivárgás.
Dénes Fruzsina, az 5P Consulting Hungary ügyvezetője kifejtette, hogy az otthoni munkavégzés nagyobb tudatosságot igényel a határok meghúzásában és betartásában, míg az irodai környezet természetes kereteket nyújt. “A ritmusok adják meg azt a stabilitást, amely segíti a munkavállalókat abban, hogy tartozzanak valahová, és biztos keretek között dolgozhassanak. A hibrid munkavégzésben azonban ez a ritmus könnyen felborulhat, ezért a szervezeteknek tudatosan érdemes olyan struktúrákat kialakítaniuk – például meeting kultúrát és az együttműködés normáinak sarokpontjait –, amelyek fenntartják ezt az észlelt stabilitást.”

Dénes Fruzsina: A hibridben dolgozók is igénylik a stabilitást a munka ritmusában, erre vezetőként figyeljünk
Ilyen a jövő munkahelye
Forgács Tamás szövetségi elnök úgy summázta az ötórás eszmecserét, hogy a bemutatott jó gyakorlatok egyértelműen bizonyították a rugalmasság értékteremtő létjogosultságát: a sikeres távmunka és hibrid munkavégzés megvalósítható. Alapját a bizalomra, rugalmasságra épülő humánközpontú vezetési szemlélet és fejlett technológiai megoldások képezik. A résztvevők szerint a jövő munkahelyerugalmas, emberközpontú, technológiailag fejlett és tiszteletben tartja a dolgozók magánéletét. A távoli munkavégzés bármely formája és a rugalmasságra való igénynem egy hirtelen jött és múló divat. A kérdés már csak az, hogy a munkáltatók készen állnak-e a nézőpontváltásra, vagy továbbra is a múlt megoldásaihoz ragaszkodnak.
A beszámoló Tóth Adrienn elnökségi tag közreműködésével készült, a Magyar Távmunka Szövetség hivatalos konferencia beszámolójának szerkesztett változata.
A nyitóképen Forgács Tamás
Fotók: Sári Mónika / Magyar Távmunka Szövetség
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az EU bértranszparencia irányelv bevezetése minőségileg új lépést jelent a fizetések átláthatóságát illetően, de aki akart, eddig is képet... Teljes cikk
Júniusról júliusra a MÁV-tól eltűnt 1800 munkavállaló, míg a GYSEV-nél megjelent közel 1600 fő. Ez volt a legnagyobb létszámmozgás, aminek... Teljes cikk
Az automatizáció és a mesterséges intelligencia a marketinges szakmát is jelentősen formálja. Hogyan alakultak a fizetések olyan pozíciókban, mint a... Teljes cikk
- Meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíj pályázatot 2 hete
- Lebuktat a WIFI: mostantól pontosan lehet tudni, ki honnan dolgozik 3 hete
- Dolgozz bárhonnan 30 napot, több hónapos apaszabi, élethelyzethez alkalmazkodó rugalmas munkavégzés 3 hete
- Távmunka vagy home office? Akár több tízezer forint múlhat a helyes besoroláson 4 hete
- Nézz be, így néz ki az AutoWallis új irodája 1 hónapja
- Miért bukhatnak el a cégek, ha erőltetik az irodai visszatérést? 1 hónapja
- Sokkoló adat a magyar bérekről: minden harmadik dolgozó fizetése kevesebbet ér, mint tavaly 1 hónapja
- Európa-bajnok lett Magyarország kínai beruházásokban 1 hónapja
- Extra szabadság, home office és kreatív HR-sek: ezt teszik a jóllétért a megbízható munkaadók 2 hónapja
- Kiderült, mitől lesz ideális egy iroda 2025-ben 2 hónapja
- Alig alszanak, mégis bírniuk kell: riasztó adatok a magyar dolgozók egészségéről 2 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?