kapubanner for mobile
Szerző: HR Portal
Megjelent: 10 hónapja

Kerékpárral munkába biztonságosan! Az 5 legfontosabb kérdés és válasz

Magyarországon is egyre népszerűbb a munkába járás kerékpárral, különösen ősszel az egyik legkellemesebb és leggyorsabb közlekedési eszköz a bringa. Szerencsére a kerékpáros infrastruktúra fejlődése a hazai településeken is megfigyelhető, ám ahhoz, hogy a bringázás a munkába ne csak kellemes, hanem biztonságos is legyen, érdemes néhány szabályt betartani és pár dologgal felkészülni. Összeszedtük a kerékpáros biztonság 5 fontos kérdését, melyeket figyelembe véve és betartva biztonságosabban érhet munkába és haza a munkavállaló.

Kerékpár munkába járás kérdések válaszok biztonság-

1. Ismeri a KRESZ kerékpárosokra vonatkozó szabályait?

A közlekedők jó része, főként a jogosítvánnyal rendelkezők ismerik ugyan az alapvető KRESZ szabályokat, de talán kevesebben figyelték és követték azokat a változásokat, amelyeket az elmúlt években építettek a KRESZ-be kerékpárosokra vonatkozóan.

Néhány fontos kérdést feltéve mindenki eldöntheti, hogy tisztában van-e fontos új szabályokkal:
- Egyirányú utcában milyen szabályok vonatkoznak a kerékpárosra?
- Kötelező a bringautat használnia, ha van az útvonalon?
- Mit jelentenek pontosan a kerékpárt (is) ábrázoló útburkolati jelek?
- Hol, milyen sebességgel közlekedhet kerékpárral?
- Zebrán való átkeléskor, tolni kell a kerékpárt?

Ha nem tudja a válaszokat vagy nem vagy biztos a bennük, érdemes tanulmányozni a Kerékpárosklub kerékpáros KRESZ kisokosát, elkerülendő a balesetet és eloszlatni a tévhiteket.

2. Hogyan közlekedjünk, hogy megelőzzük a kerékpáros balesetet?

A félelem a balesettől, az egyik leggyakoribb ok, ami visszatartja az embereket a bringás munkába járástól, pedig néhány alapvető dologra odafigyelve, a kerékpáros közlekedés sokkal biztonságosabb lehet:

- Ne húzódjon teljesen az út szélére! A jobbra tartási kötelezettség minden járműre vonatkozik, ám ez nem jelenti azt, hogy folyamatosan a padkát kell centiznünk a kerékkel! Hagyjunk annyi helyet az út szélétől, hogy ha veszélyesen közel kerülnek hozzánk, legyen hová lehúzódni, ne féljünk tőle, hogy az autók olyan közlekedési résztvevőnek tekintsenek, amit ki kell kerülni, vagy megelőzni.
- Legyünk óvatosak a nagyobb méretű járművekkel, figyeljünk, hogy ne kerüljünk a holttérbe, ahol a sofőr nem lát minket.
- Ha tehetjük, vegyük fel a szemkontaktust az autósokkal, amikor elsőbbségi helyzetbe kerülünk vagy kanyarodás előtt. Hiába van elsőbbségünk, ha nem adják meg…
- Parkoló autót kerülve tartsunk oldaltávolságot és figyeljünk, nehogy ránk nyissák az ajtót.
- A jobbra kanyarodó autók, gyakran nem adnak elsőbbséget az egyenesen haladó kerékpárosnak. Ha kanyarodó autót látunk, készüljünk fel, hogy esetleg nekünk kell fékeznünk…

3. Hogyan csökkenthetjük egy kerékpáros baleset kockázatait?

Mindenki igyekszik elkerülni, a balesetet a közlekedés során, de be kell látnunk, hogy a kerékpáros sokkal sérülékenyebb a közlekedés legtöbb résztvevőjénél, gyakran még a gyalogosnál is, mivel gyorsabban mozog. A következő tippek akár szó szerint életmentők lehetnek, érdemes betartanunk őket:

- Használjunk fejvédőt a kerékpáros közlekedésben! Sajnos a kerékpáros baleseteknél gyakori a fejsérülés, melynek megelőzésére és csökkentésére életmentő lehet egy jó kerékpáros sisak. Ráadásul ma már komoly választék áll rendelkezésre városi fejvédőkből, ahogy a Bikemag városi fejvédő bemutatójában láthatjuk,mindenki találhat magának stílusának és pénztárcájának megfelelőt.  
- Legyünk láthatóak sőt feltűnőek! A bringás közlekedéshez alapvető, hogy legyen megfelelő első és hátsó lámpánk, hasznosak a kerekekre és pedálra szerelt fényvisszaverők, emellett érdemes a városi bringázáshoz feltűnőbb színű és fényvisszaverő ruházatot, kiegészítőket használni, hiszen az esti bringás balesetek többsége elkerülhető volna, ha időben észrevették volna a kerékpárost.
Kössünk kerékpáros balesetbiztosítást! Ha balesetet szenved kerékpárral, akkor  a balesetbiztosítás segítséget jelenthet már egy kisebb csonttörés vagy fogpótlás esetén is. Ugyan úgy hasznos lehet a napi térítés, ha kórházban kezelnek vagy a műtét díját kell téríteni, nem beszélve a baleseti rokkantság vagy halál esetén nyújtott akár többmilliós szolgáltatásról. Balesetbiztosítást többféle konstrukcióban kínálnak a biztosítók: megköthetjük az élet- és balesetbiztosítás elemeként vagy lakásbiztosítás kiegészítőjeként és léteznek önálló kerékpáros balesetbiztosítások. Önálló kerékpáros biztosítást egyelőre csak egy-két biztosító kínál itthon, ilyen például a hello Bringás balesetbiztosítás, melynek szolgáltatásai már évi 2990 Ft összegtől elérhetőek és biztonságban lehetünk nem csak kerékpározás, hanem akár rollerezés közben is.

4. Ki vállal felelősséget, ha kárt vagy balesetet okoz kerékpárral?

A rendőrségi statisztikák szerint, évente több mint 3000 olyan baleset történik az utakon hazánkban, melyben kerékpár érintett, az esetek közel felében pont a kétkerekű vezetője a felelős, tehát akár naponta van olyan kerékpáros, aki fizetni kénytelen a közlekedési károkozásért.

A kerékpárral munkába járók többsége tudja, hogy közlekedési szempontból a kerékpár járműnek minősül, ám nem kötelező a felelősségbiztosítás, ezért a biciklisek többségének nincs fedezete arra az esetre, ha másnak kárt okoz.
Gyakori tévhit, hogy a közösségi kerékpárkölcsönzők, pl. a MOL Bubi kerékpárjait használatához tartozik felelősségbiztosítás, de a szolgáltató tájékoztatója alapján egyértelmű, hogy a BKK a MOL Bubi közbringa-szolgáltatást igénybe vevőkre nem köt utas- vagy balesetbiztosítást és felelősségbiztosítás sem és ugyanez igaz a többi kerékpár vagy roller kölcsönzőre is.

A bringás munkába járáshoz ezért hasznos egy kerékpáros felelősségbiztosítás, akkor is, ha csak időszakosan vagy alkalmanként közlekedik bringával vagy rollerrel, hiszen már évi 3990 Ft összegért évi 2 millió forint értékű felelősségbiztosítást kaphat, ami sok mindenre elég lehet, ha kárt okozna. Ráadásul a kerékpáros felelősségbiztosítás személyhez kötődő biztosítás, így nemcsak egy adott kerékpárhoz, de bérelt bringához is használható, nincs önrész, így akár teljes kárt megtéríti a biztosító.

Kerékpár, munkába járás, bicikli biztonság
A kerékpáros balesetek felénél a bringás a felelős, hiába vitatkozik

 

5. Mit tehetünk, hogy ne lopják el a kerékpárunkat?

Felmérések szerint a kerékpárosok harmadának lopták már el a kerékpárját valamikor életében, azaz több mint 30% esélye van, hogy ez Önnel is megtörténjen, ami nem hangzik túl jól…

Kerékpár, munkába járás, bicikli biztonság
Zárd le minőségi U-lakattal, és használd a Most parkoltam funkciót a hello Bringás appban

 

A bringalopás viszonylag kis kockázat a tolvajoknak, ráadásul a lopott biciklit könnyű eladni, tűnik el évente több mint 3000 ezer kerékpár hazánkban. A városi kerékpározás során ráadásul fokozott veszélynek vagyunk kitéve, hiszen gyakran vagy hosszabb időre is magára hagyjuk a kerékpárt, épp ezért fontos, hogy figyelembe vegyük a következőket:

- Ne a legértékesebb kerékpárunkat használjuk közlekedésre, érdemes tartani egy kevésbé értékes, de jó minőségű kerékpárt, amivel dolgozni járunk.
- Soha ne hagyjuk őrizetlenül a kerékpárt, még rövid időre sem, mert felpattanni és eltekerni vele a legkönnyebb!
- Minőségi zárat egyszer kell venni vagy kétszer kerékpárt… A kerékpár lakat erőssége, mindig álljon arányban a kerékpár értékével, az olcsó spirálzár felhívás a tolvajnak, ha több kerékpár közül választhat, a leggyengébb lakattal lezártat fogja elvinni.
- Zárt helyen, irodai tárolóban, lépcsőházban, garázsban is zárja le a kerékpárját, az ellopott kerékpárok több mint 50%-a zárt helyről viszik el.
- Amihez rögzítjük a kerékpárt legyen legalább olyan erős, mint a lakat! Hiába a legerősebb lakat, ha elvágják a kerítést, vagy a bringatámaszt, amihez rögzítettük…
- Mentsük a bringánkat a BikeSafe kerékpár regisztráció adatbázisába,ebben rendőrség által is használt rendszerben minden adatot, fotót és bizonylatot rögzíteni tud, amire szükség lehet lopás esetén a felderítéshez, körözéshez, plusz igazolni tudja, hogy milyen típusú és értékű kerékpárja volt és kedvezményt kaphat, ha biztosítást köt rá.
- Fontolja meg a kerékpáros vagyonbiztosítást! Ma már léteznek olyan speciális kerékpáros vagyonbiztosítások, melyek akár 2 millió feletti értékű kerékpár ellopása esetén is térítenek. Hazai biztosítások közül a hello kerékpáros vagyonbiztosításai nagyon kidolgozottak. Egy 100 ezer Ft értékű bringára már évi 4500 Ft-tól köthetünk kerékpár vagyonbiztosítást, amely szabadtéri vagy betöréses lopás esetén is térít, akár 10%-os önrész mellett is, ha a lezárt bringáról fényképet készítünk a hello Bringás applikációban.

Ha a fentieket követjük, sokat tehetünk azért, hogy a napi munkába járás kerékpárral biztonságos legyen.

  • 2024.07.10GDPR A HR-BEN: ADATVÉDELEM A MUNKAHELYEN Programunkon gyakorlati oldalról tekintjük át a munkaviszonnyal összefüggésben leggyakrabban előforduló kérdéseket, tipikus buktatókat és lehetséges hibákat, melyek az elmúlt 6 év során a GDPR szabályozás létrejöttét követően felmerültek.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.26Best Practice Fórum - Roto A Fórum Célja: A Digitalizációs és Lean szemléletű folyamatfejlesztések sikeres vállalati megoldásainak, jó gyakorlatainak megosztása a fórum résztvevői között. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A túlsúlyos emberek nagyobb valószínűséggel vesznek ki betegszabadságot

A túlsúlyos emberek nagyobb valószínűséggel vesznek ki betegszabadságot - derül ki egy európai tanulmányból. Mivel az Egyesült Királyságban az... Teljes cikk

Forró téma a dolgozók mentális egészségmegőrzése: tippek

A járványhelyzet óta jelentősen emelkedett a dolgozókra nehezedő nyomás és stressz, amire a munkáltatóknak is reagálniuk kell, mert a mentális... Teljes cikk

Mire vágynak a dolgozó anyák?

Mindenekelőtt figyelni kell a nőkre és meg kell hallgatni őket. Ez a hozzáállás inspirálta a Mars nemzetközi #HearToBeHeard kutatását, amely 2021... Teljes cikk