Megjelent: 1 hónapja

Kinek a feladata az emberek vezetése?

Rengeteg változáson mennek keresztül a cégek. Mire van szükség ahhoz, hogy munkatársaink meg tudják őrizni reakciókészségüket, rugalmasságukat és teljesítőképességüket? Hogyan kell vezetni ebben a helyzetben? Vagy milyen készségekkel kell felvértezni a munkavállalókat ahhoz, hogy fel lehessen hatalmazni őket, könnyebben tudjanak alkalmazkodni ebben a komoly kihívást jelentő helyzetben? Folytatjuk beszámolónkat a Tréning Kerekasztal Konferenciáról.

Napjainkban rengeteg változáson mennek keresztül a cégek. Ezek sikeres végig viteléhez proaktív, önállóan gondolkodó, felelős munkavállalókra van szükség a szervezet minden szintjén. Enélkül a változások bedőlnek, vagy nem hozzák el a kívánt eredményt. A témáról bővebben Önmenedzserek a frontvonalban címmel tartott előadást Czinege Andor, az Ad Sidera Csoport vezető tanácsadója.

A fejétől... fejlődik a szervezet

A 21. századi vezetőnek olyan szembetűnő kihívásokkal kell megbirkóznia, mint a munkaerő elvándorlása, a minél nagyobb hatékonyság, profit kényszer, változások sokasága és megoldatlan problémák sora. Mindez csak a jéghegy csúcsa, az alatta lévő - reziliencia, a változási képesség, végrehajtás, személyes hatékonyság, a vezetők tehermentesítése, az önmotiváció, innováció és a proaktív/ reaktív szemlélet -  nem szembetűnő rész az a hiány, amire szükségünk lenne az ideális energiaszintünk fenntartásához. A helyzetfüggő vezetés modelljét Ken Blanchard és Paul Hersey alkotta meg az 1970-es években. A modell mögött az a meggyőződés áll, hogy az emberek tudnak és akarnak fejlődni, és ennek az ösztönzésére nem létezik egyetlen, legjobb vezetési stílus.

A szárnyalás receptje: stresszmenedzsment

Csordultig töltve az energiánk forrása a jókedv és a flow, szinte szárnyalunk. Tudatállapotunkra a kreativitás és az intuitív gondolkodásmód jellemző. Amikor az energiaszintünk kezd lemerülni, tárgyilagossá válunk, egyfajta proaktív, tudatos állapotba kerülünk. A döntés még a kezünkben van, képesek vagyunk távolról rátekinteni az adott helyzetre. Energia-csökkent állapotban eluralkodik rajtunk a félelem, a düh és a stressz. A hiányra fókuszálunk. Mint, amikor a szervezet bevezet egy új projektet, azonban néhol ellenállásba ütközik, mert egyes munkavállalók kifogásokat keresnek a megvalósítást bojkottálva, például időhiányra hivatkozva. Ez a ’szellemi köd’-ös, reaktív, ám ösztönös állapot egy negatív spirálba helyezhet minket, ahol beszippanthatnak a negatív gondolatok. Mi a megoldás kulcsa? Az első és második állapot fenntartása.

Kinek a dolga az emberek vezetése?

„Ezt a kérdést érdemes lenne újragondolni.” – mondja Czinege Andor. Véleménye szerint az a cél, hogy az emberek képesek legyenek önmagukat vezetni. Ehhez szükséges elhagyni a vélt korlátokat, illetve hiedelmeket, melyek egy része abszolút nem tudatosan van jelen az egyénben. Abban kell az embereket segíteni, hogy ezeket a gátakat felismerjék és tegyenek ellene. A fogságban tartott kiselefánt történetével szemlélteti az elmondottakat. A még borjú elefánt egyik lábát egy karóhoz rögzített láncra verik, hogy ne tudjon elszökni a rabságból. Mivel az állat még nem elég erős ahhoz, hogy kiszabadítsa magát, tűr. Idővel beletörődik a helyzetébe. Évek múltán az immár felcseperedett és ereje teljében lévő kifejlett elefánt már képes lenne a láncot lábával eltépni, ám nem próbálkozik, mert berögzült hiedelme és elméje fogságában él. Úgy gondolja, nem elég erős ahhoz, hogy kiszabadítsa magát a rabságból.

A vezetők nem gondolatolvasók

Érdemes felismernünk a saját hatalmi forrásunkat, melynek öt fajtáját különítjük el: pozíció-, személyes-, tudás-, feladat- és kapcsolati hatalom. Mivel a vezetők nem olvasnak a gondolatainkban, meglévő készségeinkre támaszkodva tűzzünk ki célokat, ismerjük fel a helyzetet, és illesszük bele magunkat. Mit tegyünk, ha nem jó a cél? SMART-oljunk. Hiszen „minden magasszintű teljesítmény, a célok pontos kitűzésével kezdődik.” – zárta le Czinege Andor.

A káosz világa: bizonytalanságtűrés a változásban

Mire van szükség ahhoz, hogy munkatársaink meg tudják őrizni reakciókészségüket, rugalmasságukat és teljesítőképességüket? Átalakulóban lévő világunk kiszámíthatatlanságával, összetett változásaival csoport és egyén szintjén is a fokozott, tartós terhelés és folyamatos alkalmazkodás kihívásai elé állít minket. Gyakran előfordul, hogy alulértékeljük vezetői hatóerőnket, mellyel támogatni tudjuk munkatársainkat a valós nehézségeikkel való megküzdésükben. Szerepünk és ráhatásunk ezen a téren egyre inkább felértékelődik. Gyakorlattal fűszerezve mélyedtek el a témában a résztvevők Kocsis Zoltán, business coach, tréner, a SKULL senior minősített vezetési tanácsadója segítségével. 

Kocsis Zoltán, Skull

A megszokásaink, paradigmáink elkezdtek feloldódni a káosz világában és felértékelődött a vezetői lét is. A VUCA helyére lépett a BANI.

BANI - a jelen megértését segítő leírása annak, ami nap mint nap körbe vesz, kitölti napjainkat: Brittle, Anxious, Nonlinear, Incomprehensible: a bizonytalanság légköre. A bizonytalanságok kategorizálása olyan fogalmakkal, mint a VUCA és a BANI, hozzájárulnak a megváltozott globális kihívások jobb megértéséhez, és hozzájárulnak ahhoz, hogy képesek legyünk azok hatékony kezelésére. A BANI-koncepció mára már pontosabb magyarázatot ad a körülöttünk zajló eseményekre, folyamatokra, támpontot ad ahhoz, hogy megoldásokat találjunk ebben az egyre nehezebben értelmezhető világban. 

  • B ¬Törékeny
  • A – Szorongó
  • N – Nemlineáris 
  • I – Érthetetlen

BANI - Törékeny A szervezetek szintjén megjelent egyfajta sebezhetőség, sérülékenység, mert a tehetségek mobilitása felgyorsult, a megtartásuk kihívássá vált. Tartalékképzésre és rezilienciára nagyobb szükségünk van, mint valaha.

BANI – Szorongó A kiégés és mentális problémák mindennapossá váltak. Egyre inkább távolodnak az emberek egymástól, elmaradnak a kapcsolódások. Mi hozhatja ezt vissza? Az empátia és érzelmi intelligencia.

BANI – Nemlineáris A racionalitás és a hosszú távú döntések lassan érvényüket veszítik, rugalmasan kell reagálnunk a felmerülő helyzetekre és gyorsan alkalmazkodnunk. Nincs külső biztonság, máshol kell azt keresnünk: magunkban.

BANI – Érthetetlen Az információval való sáfárkodás meghatározó tényező lett, ezért egyre inkább az intuíciónkra érdemes támaszkodnunk.

Mindezekből arra következtethetünk, hogy menedzserként egy új világot kell megteremtenünk, amiben magunkkal foglalkozunk és érzékenyebbé válunk az emberek problémáira. „Ha én rendben vagyok, akkor másnak is tudok segíteni.” Gondoljunk arra, amikor a repülőgépen vész esetén az oxigén maszkot elsősorban saját magunkra tesszük fel, mert ha mi jól vagyunk, utána másoknak is tudunk segíteni. Menedzserként bevonjuk az embereinket, szövetségesekké válunk, illetve tudatosítani szükséges a vezetői ráhatás mértékét, mert jelenleg alulértékeljük azt. A személyiségünkben rejlő erőket egy pszichológiailag biztonságos közegben tudjuk kifejteni és hasznosítani. Hol keressük a biztonságot? Saját magunkban. A 4 elem próbája program a bizonytalanságtűrésre, a bizalomépítésre, a személyes hatékonyságra és az együttműködés stabilizálására kínál megoldási mechanizmusokat.

A 4 elem próbája

Ahogy a 30 perces blokk elején a tanácsadók ígérték gyakorlattal zárják le a bemutatót. Beszélni és hallgatni mindannyian képesek vagyunk, vagy mégsem? Kipróbálhatjuk erre a következő feladatot, melyet bárki elvégezhet, csupán még egy emberre lesz szüksége és fegyelmezettségre. A párok egymás szemébe néznek, vagyis a felek bal szemébe, hogy mozdulatlanok maradjanak. Lesz egy aktív fél, aki arra a kérésre válaszol 2 percen keresztül, hogy: Mondd meg nekem mit jelent számodra a biztonság. A vele szemben lévő passzív fél pedig erre nem reagálhat, vagyis nem beszélhet, nem bólogathat, nem mosolyoghat, nem hümmöghet, pusztán a jelenlétével támogatja a másikat. A két perce letelte után a kör megfordul. Egy szusszanásnyi idő után a párok maradnak, a feladat sem változik, csupán a feltett kérés: Mondd meg nekem, mire van szükséged ahhoz, hogy biztonságban érezd magad. Könnyűnek tűnik? Próbálja ki mindenki. 

Az értő figyelem (vagy más kifejezéssel aktív hallgatás) művészetét nem biztos, hogy magas szinten gyakoroljuk. Elsajátításához sok időre, gyakorlásra, magunk és mások iránti tudatosságra, valamint tiszteletre van szükség. Az értő figyelem kompetencia egy olyan komplex kommunikációs készség, melynek alkalmazása tanácsadóként és coachként is elengedhetetlen, de mindennapi életünkben, a személyes interakció szinte bármely területén építő hatása van, hiszen mindannyian megértésre és elfogadásra vágyunk. Az értő figyelem használatával nyílt kommunikációs légkört teremtünk, amely fokozza a felek közötti bizalmat, a befogadó megérti a közlő érzéseit és gondolatait a problémával kapcsolatban, valamint növekszik a kommunikatív hatékonyságunk. (Wismer, 1984)

Tudósításunk első része a Tréning Kerekasztal Konferenciáról.

Nyitóképen Czinege Andor

Fotók: Bódogh Gabriella

  • 2023.01.12Zoom Nyílt Nap - Fenntarthatósági Alapismeretek Képzés Zoom tájékoztató a 2023. február 03-án induló Fenntarthatósági Alapismeretek Képzésről. A csatlakozáshoz szükséges Zoom-linket regisztrációt követően küldjük. Reigsztráció emailben a [email protected] címen. (Hornyai Marietta client partner). Részletek Jegyek
  • 2023.02.15Hoshin Kanri képzés A Hoshin Kanri, amely a minőségi termékek és szolgáltatások biztosítása érdekében a változásmenedzsment projektek lebontásával segíti elő az egész vállalatra kiterjedő stratégiai tervezést, ezáltal megvalósítja a munkafolyamatok racionális napi menedzsment rendszerének hosszú távú kialakítását a szervezetnél. A Hoshin Kanri módszer megismerése és a stratégiai célok lebontása, célmegállapodások megkötése, erőforrás és projekttervek, akció meghatározása a célok elérése érdekében. Részletek Jegyek
  • 2023.02.16Lean black belt képzés A képzés során a résztvevő megismerhetik azokat a haladó és új lean módszereket, illetve az Ipar 4.0-hoz kapcsolódó fejlesztéseket, amelyek ráépülnek és kiegészítik a korábbi lean ismereteiket, ezzel szélesebb körben tudják a szervezetüknél folyó lean bevezetést támogatni. Részletek Jegyek
  • 2023.03.03HR Basic HR feladatai vannak? Szeretné rendszerezni ismereteit, vagy szeretné összevetni saját gyakorlatát a másokéval, illetve egyszerűen csak érdeklődik a téma iránt? Nálunk megtanulhatja mit és hogyan kell hatékonyan csinálni! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter