Lehet-e a cafeteriakeretből egy családtag számára egészségbiztosítást kérni?
Ön tudja, hogy kérhet-e egészségbiztosítást egy családtagja számára a cafeteriakeretből és ha igen, akkor milyen feltételekkel - erről ír az adózóna.
A lapot egy cég kereste fel, akik szeretnének cafeteriaként egészségbiztosítást ajánlani dogozóiknak. Ám nem tudták, hogy ez kiterjeszthető-e a munkavállaló családjára is és adómentes-e?
Az adózóna által megkeresettszakértő szerint ha a cég akár a dolgozó, akár annak családtagja, mint biztosított javára biztosítóintézettel kötött szerződés szerint olyan egészségbiztosítást fizet, amely szerződés alapján
akkor annak egy hónapra nézve a minimálbér 30 százalékát meg nem haladóan fizetett díja (azonos szolgáltatási tartalommal rendelkező csoportos biztosítás esetében a fizetett díj egy biztosítottra jutó része) adómentes, függetlenül attól, hogy a munkáltató a szerződő vagy a díjfizető [szja-törvény 1. számú melléklet 6.3. pont].
De ha a biztosítás havi díja ennél magasabb, akkor az értékhatárt meghaladó rész, vagy ha egyéb ok miatt a biztosítás nem minősül kockázatinak, akkor a teljes összeg adóköteles. Ha a cég a szerződő, az adóköteles díj (díjrész) egyes meghatározott juttatásként kifizetői adózással visel közterheket [szja-törvény 70. § (1) bekezdés c) pont].
Ha a cég közvetlenül az egészségügyi szolgáltatónak fizeti a díjat, az egyes meghatározott juttatásnak minősülhet akkor [szja-törvény 70. § (1a) bekezdés b) pont],
Ha a juttatás az előző feltételeknek nem felel meg, a szolgáltatás díja az érintett magánszemélynek a céggel fennálló jogviszonyából származó, ennek hiányában egyéb adóköteles jövedelme.
Mindkét esetben a leírtak attól függetlenül érvényesek, hogy a juttatás cafetéria kerete terhére vagy azon kívül történik.
adózóna
Az adózóna által megkeresettszakértő szerint ha a cég akár a dolgozó, akár annak családtagja, mint biztosított javára biztosítóintézettel kötött szerződés szerint olyan egészségbiztosítást fizet, amely szerződés alapján
- a biztosítás a szja-törvény 3. paragrafusának 91. pontja szerint kockázatinak minősül, azaz többek között teljesül, hogy a biztosítási esemény bekövetkezése nélkül vagyoni érték kivonására nincs lehetőség (így különösen nincs lejárati szolgáltatása és visszavásárlási értéke);
- a biztosító a biztosított megbetegedése esetén a szerződésben meghatározott szolgáltatások teljesítésére vagy a szerződésben meghatározott, biztosítási eseménnyel összefüggő egészségügyi szolgáltatások miatt felmerült költségek egészségügyi szolgáltató számára történő megtérítésére vállal kötelezettséget [szja-törvény 3. § 94. pont],
akkor annak egy hónapra nézve a minimálbér 30 százalékát meg nem haladóan fizetett díja (azonos szolgáltatási tartalommal rendelkező csoportos biztosítás esetében a fizetett díj egy biztosítottra jutó része) adómentes, függetlenül attól, hogy a munkáltató a szerződő vagy a díjfizető [szja-törvény 1. számú melléklet 6.3. pont].
De ha a biztosítás havi díja ennél magasabb, akkor az értékhatárt meghaladó rész, vagy ha egyéb ok miatt a biztosítás nem minősül kockázatinak, akkor a teljes összeg adóköteles. Ha a cég a szerződő, az adóköteles díj (díjrész) egyes meghatározott juttatásként kifizetői adózással visel közterheket [szja-törvény 70. § (1) bekezdés c) pont].
Ha a cég közvetlenül az egészségügyi szolgáltatónak fizeti a díjat, az egyes meghatározott juttatásnak minősülhet akkor [szja-törvény 70. § (1a) bekezdés b) pont],
- ha a juttatásban részesülő magánszemély a céggel munkaviszonyban áll, e munkavállaló közeli hozzátartozója, szakképző iskolai tanuló, kötelező szakmai gyakorlaton lévő hallgató, duális képzésben hallgatói munkaszerződés alapján részt vevő hallgató,
- továbbá, ha ezt a juttatást a cégnél valamennyi munkavállaló által megismerhető belső szabályzat rögzíti, és a juttatásra jogosultak körét a belső szabályzat nem egyénileg, hanem azonos feltételekkel és módon (a munkakör, a beosztás, a munkaviszonyban eltöltött idő, az életkor vagy más, a munkaköri feladattal kapcsolatos teljesítménytől nem függő) közös ismérv alapján határozza meg.
Ha a juttatás az előző feltételeknek nem felel meg, a szolgáltatás díja az érintett magánszemélynek a céggel fennálló jogviszonyából származó, ennek hiányában egyéb adóköteles jövedelme.
Mindkét esetben a leírtak attól függetlenül érvényesek, hogy a juttatás cafetéria kerete terhére vagy azon kívül történik.
adózóna
- 2026.10.21Harmadik országbeli állampolgárok foglalkoztatása Vendégmunkást vagy külföldi munkavállalót alkalmaz? Gyakorlati képzésünk bemutatja a harmadik országbeli állampolgárok jogszerű foglalkoztatásának szabályait. Szó lesz az engedélymentes foglalkoztatásról, a vendégmunkás-engedélyről és a Nemzeti Kártyáról, az ukrán állampolgárok foglalkoztatásának sajátosságairól, az összevont kérelmezési eljárásról, valamint a munkáltatói kötelezettségekről és felelősségről. Kérdéseit a helyszínen személyesen is felteheti az előadónak.
Részletek
Jegyek
- 2026.10.22Munkaidő és munkabér A munkaidő-beosztástól a bér elszámolásáig: gyakorlati képzés a munkaidő és a munkabér szabályairól. Szó lesz a munkaidőkeretről, a rendkívüli munkaidőről, a pihenőidőről (a MÁV-START ítélet tükrében is), a távolléti díjról, a bérpótlékokról és a munkabérből történő levonásokról. Kérdéseit a helyszínen személyesen is felteheti az előadónak.
Részletek
Jegyek
- 2026.11.16LEAN Vezetés - LEAN Coaching képzés A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2026.11.17Munkajog képzés HR-eseknek Munkajog képzés HR-eseknek érthetően. 2 napos intenzív, átfogó kurzus a Munka törvénykönyvéről.
Részletek
Jegyek


Fata László cafeteria szakértő a Cafeteria TREND alapítója, szerkesztője, aki nem csak az adótörvények oldaláról közelíti meg a béren kívüli juttatásokat.
Sikeresnek látszol, de mégsem érzed magad a helyeden? Vajon megszelídíthető a siker?