Szerző: Szita Mónika Megjelent: 2 hónapja

Megérkeztek az intelligens munkaruhák

Noha a munkahelyi megjelenésben idehaza még mindig az ár a meghatározó tényező, a multinacionális cégek szemléletének köszönhetően a minőség is fokozatosan teret nyer. A megvásárolt munkaruha helyét egyes területeken a bérbe vett felszerelés veszi át, miközben innovatív megoldások eredményeként ma már egy egyszerű kantáros nadrág is lehet "okos".

A költség mindent visz

A munka- és formaruhagyártás piaca idehaza erősen szétaprózott. Sok a kicsit, szakosodott vállalkozás, mellettük működik néhány nagy cég, illetve vannak olyanok is, melyek egy-egy projektre jönnek létre. Célcsoportjukat tekintve megkülönböztetjük azokat, melyek közvetlenül a felhasználónak szállítanak be, és azokat, melyek elsősorban a munkaruházati boltok ellátói. „Ennek a piacszerkezetnek a gyökerei a 90-es évekre vezethetők vissza, amikor sok vállalkozás számára a munkaruhagyártás jelentette a menekülőutat. A legtöbb új belépő a divatiparból érkezett, de az sem volt ritka, hogy teljesen idegen tevékenység helyett vagy mellé vette fel egy cég ezt az elemet a profiljába” - mondja Bánfi Erzsébet, a Kloptex. Kft. ügyvezetője.

A sok szereplő miatt jellemzően nagy az árverseny a szegmensben, és megrendelői oldalról is a költség az elsődleges döntési szempont. Vannak azért üdítő kivételek. A neves európai munkaruhagyártó cégek megjelenése jó hatással van a minőség iránti igényre itthon is. Jellemzően a nagyvállalatok ismerik fel az egységes és igényes megjelenésben rejlő potenciált, vagy azok a néhány fős kis cégek, melyeknél az ügyféllel való személyes kapcsolattartás mindennapos. „Tapasztalataim szerint ennek megítélése nagyban függ a vezető hozzáállásától. Ha ő meglátja az értéket és a hirdetési lehetőséget a minőségi munka- vagy formaruhában, hajlandó lesz többet áldozni rá.”

A munkaruházat piacán fokozatosan szorul vissza a termelés a szolgáltató szektor javára. Itthon is jelen vannak már a bértextília szolgálató cégek, melyek a lízingelés elveire épülve biztosítják megrendelőik számára a kért felszerelést. Az ügyfél igényei alapján egy harmadik szereplővel legyártatják, majd bérleti díjért cserébe rendelkezésre bocsátják az öltözetet, miközben annak tisztításáról és javításáról maguk gondoskodnak. Nagy könnyebbség ez a megrendelő számára, hiszen - az öltözet karbantartása mellett - a készletezéssel sem kell bajlódnia. Költséges volta miatt azonban egyelőre inkább a nagy piaci szereplők - jellemzően az autó- és élelmiszeripari cégek - engedhetik meg maguknak.
A szakértő szerint fontos fejlődési irány ez, melyben jó példával járnak elöl a multinacionális cégek. Tökéletes példa erre az alapanyagok terén végbement szemléletváltás. Míg 20 évvel ezelőtt idehaza a 100 százalék pamut volt az egyeduralkodó a munkaruhák piacán, addig nyugaton már korán felismerték, hogy a poliészter és a pamut keveréke jobb, egyben lényegesen tartósabb megoldás. A műszál ugyanis segít kiválasztani és elpárologtatni a nedvességet a ruházatból, ami mind higiéniai, mind esztétikai szempontból nagy előny. Ennek elfogadásában sokat jelentettek a külföldön is jelenlévő megrendelők igényei, melyek hozták magukkal a klasszikus sötétkék kantáros nadrágot leváltó trendeket is. „A magyar piac messze van még attól, hogy a minőség legyen az irányadó, ahogy a fejlett országoktól eltérően nálunk a felhasználói oldalról érkező kezdeményezések is elenyészők. Ott van például a fejfedő este. Határon túl egyre több helyen látni éttermekben, kávézókban, hogy a kötelezően előírt hajvédőt egy dekoratív hajpánttal váltják ki. Itthon viszont nem tudunk elszakadni a hajháló vagy egyszerű baseball sapka gyakorlatától. Mindennek az eredői persze nem függetleníthetők a magyar öltözködési kultúrától"- folytatta Bánfi Erzsébet.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Megérkeztek az intelligens munkaruhák
2. oldal - Nem keresett az egyedi
Follow hrportal_hu on Twitter

Egy új alkalmazással a munkáltató megismerheti dolgozói egészségi állapotát

Stratégiai együttműködést alakított ki az UNION Biztosító egy hazai startup vállalkozással, a Fitpulival, melynek nyomán a biztosító komplex életmód applikációval bővíti vállalati egészségbiztosításhoz kapcsolódó szolgáltatásait - jelentette be hétfői sajtótájékoztatóján a két társaság vezetője.tovább..

További cikkek
Növelné a nők számát a vezetésben az UniCredit

Az pénzintézet célja, hogy 2022-re 20 százalék legyen a nők aránya a felső vezetésében. A vállalás része a bank sokszínűségi cselekvési tervének. Teljes cikk

Harmadszor lett családbarát munkahely a MAVIR

Az előző két év sikeres pályázata után harmadszor is Családbarát Munkahely lett a MAVIR Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. Teljes cikk

Marad az ingyenes oktatás a Corvinuson - ígéri a miniszteri biztos

A jelenlegihez hasonló mértékben, évfolyamonként ezres nagyságrendben megmarad az ingyenes tanulás lehetősége a Budapesti Corvinus Egyetemen azt... Teljes cikk

Óriási roham a lakástakarék miatt

Nemcsak az OTP-nél vannak tömött sorok, a Fundamenta fiókjaiban is állnak az emberek. Teljes cikk

Rossz munkahelyi légkört teremtettek a rendőrségen

Megalázó, szexista, homofób, rasszista viccelődéssel hosszú éveken át mérgező munkahelyi légkört teremtett két magasabb rangú rendőr a New... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár