Szerző: Szita Mónika
Megjelent: 1 éve

Nem keresett az egyedi




Noha a sajátos igények alapján megtervezett munka- és formaruha komoly imázsépítő eszköz, kevés vállalkozás él ennek lehetőségével. Leginkább azért, mert messziről szemlélve drágának és hosszadalmasnak gondolják a folyamatot. A legnagyobb piaci szereplők esetében ennek van is realitása, azok ugyanis jellemzően formalizált keretek közé terelik a procedúrát.

Első lépésként kiírnak egy pályázatot, amit aztán a nyertes pályamunkát készítő divattervező szoros közreműködésével egy közel egy éves fejlesztési szakasz követ. Abban ugyanis, hogy hordható modell szülessen meg, a funkcionalitás és az ergonómia is fontos szerepet játszik. Ezek pedig a tervezési időszakban, az íróasztal mellől nehezen érvényesíthetők. „Egy kisebb vállalkozás esetében azonban ennél sokkal egyszerűbb is lehet a helyzet. A nehézséget számukra inkább az jelentheti, hogy nincs elég formaruhára szakosodott dizájner itthon, illetve nehéz olyan gyártót találni, amelyik egy néhány fős kollekció kedvéért hajlandó átállítani a gyártósorát” - magyarázza Bánfi Erzsébet.

A lényegesen magasabb bekerülési költséggel kapcsolatos félelmek azonban nem feltétlenül megalapozottak. Noha egy egyedi formaruha legyártásánál vannak egyszeri tételek - így például a tervezés és a szabásminták elkészítése -, a magasabb minőségnek és a profilra szabott dizájnnak hála az így készült darabok hosszabb távon megfelelhet az igényeknek. Az egyedi kiadások így eloszlanak minden későbbi gyártási szakaszon, aminek hála mindössze 10-15 százalékkal magasabb költségből kihozható egy tervezővel készíttetett öltözet a munkaruhaboltban beszerzett, készre gyártott alternatívához képest.

Terjednek az innovatív megoldások

Az Y és Z generáció belépése a munkaerőpiacra a munkaruházat terén is új igényeket fogalmazott meg. Ehhez igazodva a céges öltözet egyre jobban közelít az utcai megjelenéshez. Hódít a letisztult stílusvilág és a fiatalos vonalvezetés, miközben az Európában irányadó gyártók egyre bátrabban használják a színeket és a formákat.

De nem pusztán küllemére nézve, funkcionalitásában is komoly fejlődésen megy keresztül az iparág. Sorra jelennek meg a munkakörökre szabott innovatív alapanyagok. Van olyan textil, melyet a hő visszaverésére edzettek ki, és olyan is akad, mely egy speciális kezelésnek hála nem engedi magába az olajat, így könnyen és gyorsan tisztítható. Az egészségügy és az élelmiszeripar számára pedig biztosított már egy speciális, antibakteriális alapanyag, mely a higiéniai követelményeknek minden eddiginél jobban megfelel.

Nem kevésbé fontos a ruházat kialakításának reformja sem, melyre alapozva a legmerészebb gyártók már okos jelzővel illetik úttörő termékcsaládjaikat. Ezek közös jellemzője, hogy tervezésükben a praktikum is nagy hangsúlyt kap, hogy viselőjének dolgát minél jobban megkönnyítse. Így kerül rá például egy kézre eső, de védett zseb a mobiltelefonnak, vagy egy olyan rögzítő elem, melyre bármikor felcsatolható egy tartó a szerszámokhoz. És ezzel még nincs vége. Kísérleti fázisban vannak a mikorchippel ellátott ruhadarabok is. Amikor pedig ezek piacra kerülnek, jelzőrendszereiknek hála aktívan támogatják majd a minél hatékonyabb munkavégzést.

A munkahelyi öltözködésről szóló sorozatunk előző részeit itt és itt olvashatja.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Megérkeztek az intelligens munkaruhák
2. oldal - Nem keresett az egyedi
  • 2019.11.14recruiTECH BLUE Fizikai munkaerő toborzás – van új a nap alatt? Szerintünk igen! recruiTECH BLUE | 2019. november 14-én a kékgalléros toborzásra koncentrálva, még lazy bird áron Részletek Jegyek
  • 2019.11.15Hogyan változnak a nyugdíjszabályok 2020-ban? Mikor jobb nyugdíjba vonulni a nyugdíj összege szempontjából. Még az idén, vagy inkább jövőre? Ki vonulhat nyugdíjba jövőre, mit jelent a munkáltató számára, ha a munkatárs nyugdíjra jogosulttá válik? Nyugdíj mellett hogyan dolgozhatunk? Mit jelent a munkáltató számára, ha nyugdíjas munkavállalót foglalkoztat? Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter