kapubanner for mobile
Megjelent: 2 éve

Mi alapján választanának szakmát az általános iskolások?

A tanulók 68 százalékának olyan szakmát javasoltak a szüleik, amit szívesen űznek. Az iskolában jobban teljesítő tanulók nagyobb arányban választják a fehérgalléros munkaköröket és a művészeti területet.

továbbtanulás-

A Pénzcentrum szemlézte a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézete (GVI) felmérését, ami a pályaválasztás előtt álló általános iskolások továbbtanulással és szakmaválasztással kapcsolatos terveit, céljait vizsgálta. A kérdőívet 9197 nyolcadik osztályos tanuló töltötte ki 2021-ben. Olyan általános iskolásokat kérdeztek, akik a 2021/2022. tanévben nyolcadik évfolyamon kezdték meg a tanulmányaikat. A válaszadók 95 százaléka már foglalkozott a továbbtanulás kérdésével, ami 3 százalékos javulást jelent az előző évben mérthez képest. Tízből kilencen ezúttal is a szüleikkel való beszélgetés által tájékozódtak, a válaszadók 58 százaléka osztályfőnöki órán, 54 százaléka barátokkal, ismerősökkel beszélgetett a továbbtanulásról, és továbbra is tízből hárman keresnek információt az interneten a pályáválasztással kapcsolatban.

A válaszadók 36 százaléka gimnáziumban szeretne továbbtanulni, ez 6 százalékos csökkenést jelent a 2020-as felméréshez képest. Százból ötvenen szakmát terveznek szerezni. 31 diák szakképző iskolában, 24 pedig technikumban/szakgimnáziumban tanulna tovább. A nyolcadikosok 9 százaléka még nem gondolkozott a továbbtanuláson (2020-ban ez azarány 12% volt). A diákok 31 százaléka felsőfokú végzettséget, diplomát, 6 százalékuk doktori végzettséget szeretne szerezni, 34 százalékuk szakmát és érettségit. A megkérdezettek 1 százaléka azt válaszolta, legfeljebb a 8 általánost szeretné befejezni, 10 százalékuk még nem tudja, hogy mi az a legmagasabb végzettség, amit szeretne elérn

A diákokat arról is megkérdezték, miben érzik magukat a legjobbnak. A legtöbben idegen nyelvek tanulásában, informatikában, csapatsportban, rajzolásban és festésben, valamint az emberi kapcsolatok kialakításában, kommunikációban tartják magukat a legtehetségesebbnek. Az informatika, a gasztronómia, a sportolás és a művészeti ágak a legnépszerűbb jövőbeli foglalkozások a diákok körében. Az eddigi évekhez hasonlóan a bútorkészítés, a fémekkel való foglalkozás és a növénytermesztés érdekli legkevésbé a tanulókat. Minden második diák fontosnak tartja a magas fizetést jövőbeli munkájával  kapcsolatban, 45 százalékuk szerint fontos, hogy szeresség is a munkájukat. A tanulók 68 százalékának olyan szakmát javasoltak a szüleik, amit szívesen űznek, 45 százalékuknak pedig olyat, amivel jól tudnak majd keresni. A felmérés szerint minél magasabb a szülők iskolai végzettsége, annál nagyobb az esélye, hogy a szülők a gyerekre bízzák a szakmaválasztással kapcsolatos döntést.

Az iskolában jobban teljesítő, előnyösebb családi háttérrel bíró tanulók nagyobb arányban választják a fehérgalléros munkaköröket és a művészet, szórakoztatás területet. A kevésbé előnyös családi háttérrel rendelkező, az iskolában gyengébb eredményeket elérő diákok számára jóval vonzóbb a gép- és fémipar, illetve a szolgáltatás foglalkozási terület. Az építészet, tervezés, faipar, illetve a szolgáltatát területét a legkevésbé, valamint a leginkább jó kulturális családi háttérrel rendelkező diákok tartják vonzónak. A mezőgazdasági terület leginkább a lányoknál és a diplomás szülők gyermekeinél merült fel, mint lehetséges válsztandó szakterület. 

A felmérés összegzése szerint a szülők kulturális tőkéje, tapasztalatai és tanácsai jelentősen befolyásolják a fiatalok továbbtanulásra, szakmaválasztásra vonatkozó döntéseit.

 

Pénzcentrum

fotó: unsplash

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Egyeztetés kezdődött az állami fenntartású egyetemek bérfejlesztéséről

A kormány szeretné emelni a felsőoktatási béreket is, de az államtitkárság az érintettek türelmét kérte. Teljes cikk

Pölöskei Gáborné: a minőségi szakképzésnek lakosságmegtartó ereje van

A Kulturális és Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára szerint gyümölcsöző kapcsolat alakult ki a vállalkozói... Teljes cikk

Megütötte és fellökte a 12 éves diákot a budapesti tanár

Az 50 éves pedagógust azonnal elbocsátották, miután kiderült az eset. Teljes cikk