Megjelent: 9 éve

Mikorra kell beérni?

A tanítás nyolc órakor kezdődik. Az elsős gyerekekkel még két tanító dolgozik. A diákok (főleg a szüleik) azt a tájékoztatást kapják az egyik tanítótól, hogy 7:55-re legyenek bent az iskolában. A másik tanító azt kéri, hogy lehetőleg fél nyolcra érjenek be, mivel neki is akkorra kell beérnie. Az igazgató pedig reggel 8:00-kor járőrözik a folyosón, ellenőrzi a késéseket, valamint azt, hogy adminisztrálták-e. Ligeti György, oktatásszociológus írása.

Az igazgató tehát járőrözik, ellenőriz, felügyel. Nem állítjuk, hogy mindezt saját hibájából teszi, hiszen (nagy számban lévő) főnökei és munkáltatója mind nagyobb adminisztrációs terhet rak rá és mind kevesebb döntési autonómiát enged neki. Mégis: milyen vezetői irányzatot képvisel a folyosón vizslató iskolavezető? Mi az üzenete annak, hogy a szabályok betartatásának garanciáját a személyes ellenőrzésben véli felfedezni? Milyen szocializációs hatása van annak az intézménynek, ahova öröm bejárni a mind több tudás és élmény megszerzése reményében, ám a biztonság kedvéért azért szankcionálják is, ha az élmény megszerzése nem kezdődik meg egyik-másik diák vagy tanár számára pontban 8:00 órakor?

Milyen a team-munka a tanárok között? Az egyik azt mondja, hogy 7:55-re kell beérni, a másik kéri, hogy 7:30-ra? Hogyan történt közöttük az egyeztetés, mielőtt kirukkoltak ezzel a két, egymástól eltérő időponttal a szülők értekezlete elé? Milyen érveik lehettek? Egyáltalán: ha a tanítás 8:00-kor kezdődik, előírhatja-e az iskola azt, hogy korábban és mennyivel korábban kell jelen lennie a tanulónak? Tisztában vagyunk azzal, hogy a diák magatartása nem zavarhatja a másik diák tanulását, értjük, hogy dühítő, ha a notórius késő még akkor pakol, zörög, vetkőzik, amikor a sok-sok csillogó szempár már fegyelmezetten szegeződik a tanítóra.

Legyen hát az iskola egy másodpercre pontosan működő tudásgyár, ahol 8:00-kor indul a futószalag, mindenkinek megvan a helye, szerepe! Ebben az esetben van-e helye “kérés”-nek, azaz olyan puha, szankció nélküli keretnek, mely a tanítónő munkarendjéhez (neki 7:30-ra kell beérnie) és az ehhez fűződő érzelmeihez kötődik (miszerint, ha nekem fél órával már korábban bent kell lennem, ne aludjon a gyerek se). Mit jelent egy “kérés”-t betartani az ilyen üzemben? Azt, hogy szeretni fog minket az egyik tanító? És az miben nyilvánul majd meg? Mi lesz azzal a diákkal, aki mégiscsak 7:55-re érkezik? Mi a következménye ennek a késésnek? Ez késés? Szabályszegés? Ki és hogyan írja elő a szabályokat és mivel indokolja meg azokat? Tisztában van-e a pedagógus azzal, hogy mi található a közoktatás működését előíró jogszabályban? Képes-e látni saját szerepét és azt a munkahelyi mintát, amit ezekkel az apró rezdülésekkel minduntalan nyújt a ma még hat éves iskolakezdőknek?
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A legtöbb cég nem tudja megszólítani a saját kollégáit

Nemrégiben látott napvilágot egy felmérés a vállalatok belső kommunikációjának hatékonyságáról. Az adatokból kiderül, hogy bár elméletben a... Teljes cikk

Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel

Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk

Klimax: Dolgozó nők, akik minden nap újrahangolják magukat, mert nincs más választásuk

Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk