Megjelent: 5 éve

Mikorra kell beérni?

A tanítás nyolc órakor kezdődik. Az elsős gyerekekkel még két tanító dolgozik. A diákok (főleg a szüleik) azt a tájékoztatást kapják az egyik tanítótól, hogy 7:55-re legyenek bent az iskolában. A másik tanító azt kéri, hogy lehetőleg fél nyolcra érjenek be, mivel neki is akkorra kell beérnie. Az igazgató pedig reggel 8:00-kor járőrözik a folyosón, ellenőrzi a késéseket, valamint azt, hogy adminisztrálták-e. Ligeti György, oktatásszociológus írása.

images

images

Az igazgató tehát járőrözik, ellenőriz, felügyel. Nem állítjuk, hogy mindezt saját hibájából teszi, hiszen (nagy számban lévő) főnökei és munkáltatója mind nagyobb adminisztrációs terhet rak rá és mind kevesebb döntési autonómiát enged neki. Mégis: milyen vezetői irányzatot képvisel a folyosón vizslató iskolavezető? Mi az üzenete annak, hogy a szabályok betartatásának garanciáját a személyes ellenőrzésben véli felfedezni? Milyen szocializációs hatása van annak az intézménynek, ahova öröm bejárni a mind több tudás és élmény megszerzése reményében, ám a biztonság kedvéért azért szankcionálják is, ha az élmény megszerzése nem kezdődik meg egyik-másik diák vagy tanár számára pontban 8:00 órakor?

Milyen a team-munka a tanárok között? Az egyik azt mondja, hogy 7:55-re kell beérni, a másik kéri, hogy 7:30-ra? Hogyan történt közöttük az egyeztetés, mielőtt kirukkoltak ezzel a két, egymástól eltérő időponttal a szülők értekezlete elé? Milyen érveik lehettek? Egyáltalán: ha a tanítás 8:00-kor kezdődik, előírhatja-e az iskola azt, hogy korábban és mennyivel korábban kell jelen lennie a tanulónak? Tisztában vagyunk azzal, hogy a diák magatartása nem zavarhatja a másik diák tanulását, értjük, hogy dühítő, ha a notórius késő még akkor pakol, zörög, vetkőzik, amikor a sok-sok csillogó szempár már fegyelmezetten szegeződik a tanítóra.

Legyen hát az iskola egy másodpercre pontosan működő tudásgyár, ahol 8:00-kor indul a futószalag, mindenkinek megvan a helye, szerepe! Ebben az esetben van-e helye “kérés”-nek, azaz olyan puha, szankció nélküli keretnek, mely a tanítónő munkarendjéhez (neki 7:30-ra kell beérnie) és az ehhez fűződő érzelmeihez kötődik (miszerint, ha nekem fél órával már korábban bent kell lennem, ne aludjon a gyerek se). Mit jelent egy “kérés”-t betartani az ilyen üzemben? Azt, hogy szeretni fog minket az egyik tanító? És az miben nyilvánul majd meg? Mi lesz azzal a diákkal, aki mégiscsak 7:55-re érkezik? Mi a következménye ennek a késésnek? Ez késés? Szabályszegés? Ki és hogyan írja elő a szabályokat és mivel indokolja meg azokat? Tisztában van-e a pedagógus azzal, hogy mi található a közoktatás működését előíró jogszabályban? Képes-e látni saját szerepét és azt a munkahelyi mintát, amit ezekkel az apró rezdülésekkel minduntalan nyújt a ma még hat éves iskolakezdőknek?
  • 2021.10.28Távmunka, home-office - eltérő jogi álláspontok - eltérő munkajogi gyakorlatok. Hol hibázhatunk? Rizikók és irányok. Dr. Fodor T. Gábor elismert munkajogász, munkajogi előadó hazai és nemzetközi szinten munkajogi tárgyú cikkek szerzője. Előadásában a Covid19 járványhelyzet kapcsán felmerülő kérdések, tapasztalatok, munkajogi gyakorlatok kerülnek előtérbe, ide értve a home office és távmunka sajátosságait, különbségeit, de szóba kerülnek a veszélyhelyzetet követő időszak várható munkajogi aspektusai is. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
  • 2021.11.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
140 ezren kapták meg eddig diplomájukat nyelvvizsga nélkül

Már csaknem 140 ezer új diplomást hozott a nyelvvizsgamentesség - tájékoztatta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). Teljes cikk

Munka szabi alatt? - egy virtuális megkövezés margójára

Finoman fogalmazok, amikor azt írom, hogy Rátkai Balázs HR vezető kapott hideget-meleget a HR-esektől portálunknak adott interjúja után. Valójában... Teljes cikk

Két új közigazgatási szaklap is indult

Egy magyar és egy nemzetközi, elsősorban a visegrádi országok szerzőinek munkájából merítő digitális folyóirat is elindult a Nemzeti Média- és... Teljes cikk