kapubanner for mobile
Megjelent: 9 éve

Mikorra kell beérni?

A tanítás nyolc órakor kezdődik. Az elsős gyerekekkel még két tanító dolgozik. A diákok (főleg a szüleik) azt a tájékoztatást kapják az egyik tanítótól, hogy 7:55-re legyenek bent az iskolában. A másik tanító azt kéri, hogy lehetőleg fél nyolcra érjenek be, mivel neki is akkorra kell beérnie. Az igazgató pedig reggel 8:00-kor járőrözik a folyosón, ellenőrzi a késéseket, valamint azt, hogy adminisztrálták-e. Ligeti György, oktatásszociológus írása.

Az igazgató tehát járőrözik, ellenőriz, felügyel. Nem állítjuk, hogy mindezt saját hibájából teszi, hiszen (nagy számban lévő) főnökei és munkáltatója mind nagyobb adminisztrációs terhet rak rá és mind kevesebb döntési autonómiát enged neki. Mégis: milyen vezetői irányzatot képvisel a folyosón vizslató iskolavezető? Mi az üzenete annak, hogy a szabályok betartatásának garanciáját a személyes ellenőrzésben véli felfedezni? Milyen szocializációs hatása van annak az intézménynek, ahova öröm bejárni a mind több tudás és élmény megszerzése reményében, ám a biztonság kedvéért azért szankcionálják is, ha az élmény megszerzése nem kezdődik meg egyik-másik diák vagy tanár számára pontban 8:00 órakor?

Milyen a team-munka a tanárok között? Az egyik azt mondja, hogy 7:55-re kell beérni, a másik kéri, hogy 7:30-ra? Hogyan történt közöttük az egyeztetés, mielőtt kirukkoltak ezzel a két, egymástól eltérő időponttal a szülők értekezlete elé? Milyen érveik lehettek? Egyáltalán: ha a tanítás 8:00-kor kezdődik, előírhatja-e az iskola azt, hogy korábban és mennyivel korábban kell jelen lennie a tanulónak? Tisztában vagyunk azzal, hogy a diák magatartása nem zavarhatja a másik diák tanulását, értjük, hogy dühítő, ha a notórius késő még akkor pakol, zörög, vetkőzik, amikor a sok-sok csillogó szempár már fegyelmezetten szegeződik a tanítóra.

Legyen hát az iskola egy másodpercre pontosan működő tudásgyár, ahol 8:00-kor indul a futószalag, mindenkinek megvan a helye, szerepe! Ebben az esetben van-e helye “kérés”-nek, azaz olyan puha, szankció nélküli keretnek, mely a tanítónő munkarendjéhez (neki 7:30-ra kell beérnie) és az ehhez fűződő érzelmeihez kötődik (miszerint, ha nekem fél órával már korábban bent kell lennem, ne aludjon a gyerek se). Mit jelent egy “kérés”-t betartani az ilyen üzemben? Azt, hogy szeretni fog minket az egyik tanító? És az miben nyilvánul majd meg? Mi lesz azzal a diákkal, aki mégiscsak 7:55-re érkezik? Mi a következménye ennek a késésnek? Ez késés? Szabályszegés? Ki és hogyan írja elő a szabályokat és mivel indokolja meg azokat? Tisztában van-e a pedagógus azzal, hogy mi található a közoktatás működését előíró jogszabályban? Képes-e látni saját szerepét és azt a munkahelyi mintát, amit ezekkel az apró rezdülésekkel minduntalan nyújt a ma még hat éves iskolakezdőknek?
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel

Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk

Klimax: Dolgozó nők, akik minden nap újrahangolják magukat, mert nincs más választásuk

Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk

Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható

A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk