18 cikk a(z) Ligeti György címkével:

Szemléletváltó tréning?

2 éve A vállalatok számos esetben külső tanácsadók által tartott tréningektől várják a dolgozók szemléletváltását. Azon túl, hogy bármiféle új gondolkodásmód vagy kultúra elterjesztése a vezetők felelőssége a szervezetben, felmerül egy másik nehézség is, mely nemcsak a változást akadályozza, de egyenesen szkeptikussá teszi az embereket az új iránnyal szemben. Teljes cikk...


Miért bullshit a vállalati küldetésnyilatkozat?

2 éve „Vállalatunk tevékenységével az értékteremtést tűzte ki… a versenyképesség és a hatékonyság folyamatos emelésével szem előtt tartjuk… az ember a legfőbb érték és az olcsó, magas színvonalú és gyors szolgáltatáson keresztül… a bla-bla-bla” - olvashatjuk a legtöbb nagyvállalat küldetésnyilatkozatát. Mi ezekkel a nyilatkozatokkal a baj? Semmi. Ligeti György, szervezetfejlesztő írása. Teljes cikk...


Léteznek egyáltalán naplopók?

2 éve Leonard Mlodinow (2014) A tudattalan című kiváló könyve a naplopónak nevezi a csiröge madarat, mert az nem csinál semmi hasznosnak mondott dolgot, no persze azt leszámítva, hogy párzási időszakban versenyre kelve a többi hímmel, a legkülönlegesebb dallamokkal csalogatja a nőstényt. Noha a tudattalanról szóló könyv szempontjából mellékszál, megjegyezzük, hogy talán maga szerző sincsen tisztában azzal, hogy az ő saját tudattalanjában "haszontalannak" minősülnek az olyan tevékenységek, melyek nem kapcsolódnak a munkához, utódgondozáshoz, otthonteremtéshez. Teljes cikk...


Mennyire lehetsz kreatív egy multinál?

2 éve Közhely, hogy a globális vállalatokban zajló folyamatok rendkívül aprólékosan elő vannak írva. Sokan gondolják azt, hogy nincs helye az egyéni megnyilvánulásoknak. Van-e terepe a kreativitásnak, az előírások keretein túlnyúló igyekezetnek? A cikk szerzője Ligeti György PhD szervezetfejlesztő, a most megjelenő DROIDOK? című könyv szerzője. Teljes cikk...


Iskolaválasztás: egy szempont mind fölött?

3 éve A saját kislánya iskolaválasztását próbálta segíteni Palotás Ádám, amikor elkezdte összegyűjteni a legjobbiskola.hu oldalra a hatodikos és nyolcadikos, szövegértési és matematikai kompetenciamérések eredményeit. Az IT-s területen dolgozó apuka számszerűsíteni szerette volna a pedagógiai munkát, és ehhez keresett egy mutatót. De ez csak egy a fontos mutatók közül. A hobbiként működő honlap céljáról az alkotót, és a kompetenciamérés későbbi, munkaerő-piaci hatásairól Ligeti György szervezetfejlesztőt kérdezte a HR Portál. Teljes cikk...


És ha valaki nem akar vezető lenni?

3 éve Egyre nagyobb problémát jelent a munkaerőhiány. A megfelelő munkaerő számára vonzó cég kialakítása során a munkakörülmények, a szervezet klímája és az értelmesen eltöltött nap érzése legalább annyira meghatározóak, mint az anyagiak. Sok vezető a karrierlehetőségekben, előléptetésekben látja a dolgozói elégedettség és a hatékonyság növelésének esélyét. Mégis mi a helyzet olyankor, ha a munkavállaló nem akar vezetővé válni? Részlet Ligeti György: Droidok. Hogyan tedd vonzóvá a céged a munkaerő számára? című, hamarosan megjelenő könyvéből. Teljes cikk...


Ha a vezető nem fél, hogy a beosztottjai többet tudnak nála

3 éve A vezető mint tanító (leader as coach) módszer azon egyszerű felismerésen alapszik, hogy a vezető akkor is mintát nyújt, ha ez egyébként nem szándéka. Ha pedig ez így van, akkor ezt a helyzetet tudatosan használhatja. Ligeti György, szervezetfejlesztő írása. Teljes cikk...


A felelős vállalat. Mókusvakítás?

3 éve A profit aránytalan és nem igazságos, így az a minimum, hogy a cégek visszacsorgassanak valamit a tönkretett természetnek vagy a kizsákmányolt embermillióknak. Ehhez hasonló meggondolásból mennek a munkahelyi apró stiklik: a munkahelyi fénymásolót legtöbben magáncélra is gond nélkül használják. Ligeti György szervezetfejlesztő írása. Teljes cikk...


A kaizen-szemlélet nem hibást, hanem hibát keres

3 éve A kaizen egy távol-keleti menedzsment-módszertan, folyamatos fejlődést jelent, egyszerre technika és egyszerre filozófia. Hangsúlyozzuk a módszer távol-keleti hátterének azon elemét, melynek lényege, hogy a világ éppen olyan, mint amilyen kép az elménkben él róla. A technika lényege, hogy a rossznak vélt gyakorlatok bátor felismerésével, folyamatos és apró változtatásokkal hatalmas fejlődést lehet elérni. Ligeti György, szervezetfejlesztő írása. Teljes cikk...


Önben milyen érzelmeket kelt az erkölcstan kifejezés?

3 éve Erkölcstan. Már a tantárgy neve érzelmeket kelt. Kiben milyet? Sokan harcos hívei annak, hogy szervezett keretek között verjék a gyerek fejébe az együttélés szabályait. Leginkább az illemtanhoz kapcsolhatóakat. Mások ugyanezt hittanórán végeztetnék az iskolával. Megint mások úgy vélik, az iskolában folyamatosan erkölcstanóra zajlik, a gyerekek magukba szívják azt, hogy milyen a világ. Ligeti György szervezetfejlesztő iskolakezdő sorozatának befejező része. Teljes cikk...


Bizalmatlanság vagy átláthatóság, ha az osztályfőnöknek el kell számolnia az osztálykirándulás költségeivel?

3 éve Az iskola intézményét mint a munkahelyi szocializációt bemutató sorozatunk jelen darabjában egy olyan jelenségre szeretnénk felhívni a figyelmet, mely különösen sokat jelenik meg a felnőttek világában. Ez pedig a csúsztatás, a keretek korrekt kijelölésének kerülése és a manipuláció. Ligeti György, szervezetfejlesztő legfrissebb írása a HR Portalon. Teljes cikk...


Megzsarolt pedagógusok és kollektív büntetés

3 éve Folytatjuk sorozatunkat: hogyan szocializál az iskola. Több olvasóm kérdezte, hogy a bemutatott helyzeteket a saját gyerekeim révén ismertem-e meg. Noha még ez sincs kizárva, azonban az eseteket a hallgatóimmal végzett kutató munka nyomán találtuk. Ligeti György, szervezetfejlesztő írása. Teljes cikk...


Tegeződni központilag tilos

3 éve A személyes viszonyom a tegeződés-magázódás – egyébként kulturálisan erősen meghatározott – problémaköréhez igencsak ellentmondásos. Az egyik szülőtárs kezet nyújtott első nap a nálánál tíz évvel minden bizonnyal fiatalabb tanítónőnek, majd jelezte bizonytalanságát, hogy tegeződnek-e vagy magázódnak. Mire a tanárnő határozottan magázni kezdte őt és hozzátette, hogy sajnos központilag, igen, ezt a szót használta,“központilag” megtiltották a tegeződést a szülő és a pedagógus között. Ligeti György szervezetfejlesztő iskolakezdő sorozatának újabb írása. Teljes cikk...


Legyen-e házi feladat, avagy arra szocializáljuk a hatéveseket, hogy vigyék haza a munkát?

3 éve Első osztály első szülői értekezletén az osztálytanító szavazásra bocsátotta, hogy a gyerekek életét házi feladattal gazdagítsa-e az iskola avagy szorgalmival. Bár e tekintetben a szavazás a demokrácia megcsúfolása, sok kérdést vet fel a helyzet. Folytatjuk Ligeti György, oktatásszociológus sorozatát a HR Portálon. Teljes cikk...


"A becsöngetés neked szól, a kicsöngetés nekem"

3 éve A legtöbb iskolában az óraközi szünet tíz perc, ez alatt kell átérniük a gyerekeknek a másik terembe, WC-re menniük és esetleg beleharapniuk a tízóraijukba. Vajon mi értelme ennek a rohanásnak? Hogyan lehetséges az, hogy már a “betűk birodalmába és a számok országába” való belépéskor megkezdődik a hajsza? Folytatjuk Ligeti György, oktatásszociológus iskolakezdő sorozatát. Teljes cikk...


Mikorra kell beérni?

3 éve A tanítás nyolc órakor kezdődik. Az elsős gyerekekkel még két tanító dolgozik. A diákok (főleg a szüleik) azt a tájékoztatást kapják az egyik tanítótól, hogy 7:55-re legyenek bent az iskolában. A másik tanító azt kéri, hogy lehetőleg fél nyolcra érjenek be, mivel neki is akkorra kell beérnie. Az igazgató pedig reggel 8:00-kor járőrözik a folyosón, ellenőrzi a késéseket, valamint azt, hogy adminisztrálták-e. Ligeti György, oktatásszociológus írása. Teljes cikk...


Vacak fagylalt és műfogsor - megváltozik valaha a szakképzés minősége?

3 éve A legfontosabb tevékenysége az iskolának az, hogy igényességet kényszerítsen, vagy öljön ki az emberből, és hátteret, kapcsolódásokat teremtsen a környező világgal. Ha ez olyan színvonalon történik, mint most, abból „vacak fagylalt, műfogsor, vagy repülőgép-alkatrészek fognak születni”- mondta a HR Portálnak a szakközépiskolák jövőbeli, „lebutított” helyzetét elemezve Ligeti György, oktatásszociológus, szervezetfejlesztő. Bár a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet szerint a minőség nőni fog a változások következtében, a szakember szerint ezzel a hozzáállással lehetetlen azt a csúcskategóriás, beszállító, és összeszerelőüzem-központú szakmai kultúrát átvenni, amelyet a magyar állam a jövő szakmunkásainak munkahelyéül elképzelt. Teljes cikk...


A magyar iskola jellemzői: "féldrill és slendriánság"

4 éve A mai magyar iskola hangulatában katonás, de működését tekintve messze nem hatékony. Az ott tanító, többnyire idősebb nők pedig a biztosnak vélt állás miatt hajlandók abban a szocializációs térben benne maradni, ami „kiöli” belőlük az innovációra való hajlandóságot. Az iskoláról, mint munkahelyről, és az ott tanítók korlátairól, lehetőségeiről beszélgettünk Ligeti György szociológussal. Teljes cikk...