18 cikk a(z) Ligeti György címkével - 1. oldal
Szemléletváltó tréning?
8 éve A vállalatok számos esetben külső tanácsadók által tartott tréningektől várják a dolgozók szemléletváltását. Azon túl, hogy bármiféle új gondolkodásmód vagy kultúra elterjesztése a vezetők felelőssége a szervezetben, felmerül egy másik nehézség is, mely nemcsak a változást akadályozza, de egyenesen szkeptikussá teszi az embereket az új iránnyal szemben. Teljes cikk...
Miért bullshit a vállalati küldetésnyilatkozat?
8 éve „Vállalatunk tevékenységével az értékteremtést tűzte ki… a versenyképesség és a hatékonyság folyamatos emelésével szem előtt tartjuk… az ember a legfőbb érték és az olcsó, magas színvonalú és gyors szolgáltatáson keresztül… a bla-bla-bla” - olvashatjuk a legtöbb nagyvállalat küldetésnyilatkozatát. Mi ezekkel a nyilatkozatokkal a baj? Semmi. Ligeti György, szervezetfejlesztő írása. Teljes cikk...
Léteznek egyáltalán naplopók?
8 éve Leonard Mlodinow (2014) A tudattalan című kiváló könyve a naplopónak nevezi a csiröge madarat, mert az nem csinál semmi hasznosnak mondott dolgot, no persze azt leszámítva, hogy párzási időszakban versenyre kelve a többi hímmel, a legkülönlegesebb dallamokkal csalogatja a nőstényt. Noha a tudattalanról szóló könyv szempontjából mellékszál, megjegyezzük, hogy talán maga szerző sincsen tisztában azzal, hogy az ő saját tudattalanjában "haszontalannak" minősülnek az olyan tevékenységek, melyek nem kapcsolódnak a munkához, utódgondozáshoz, otthonteremtéshez. Teljes cikk...
Mennyire lehetsz kreatív egy multinál?
9 éve Közhely, hogy a globális vállalatokban zajló folyamatok rendkívül aprólékosan elő vannak írva. Sokan gondolják azt, hogy nincs helye az egyéni megnyilvánulásoknak. Van-e terepe a kreativitásnak, az előírások keretein túlnyúló igyekezetnek? A cikk szerzője Ligeti György PhD szervezetfejlesztő, a most megjelenő DROIDOK? című könyv szerzője. Teljes cikk...
Iskolaválasztás: egy szempont mind fölött?
9 éve A saját kislánya iskolaválasztását próbálta segíteni Palotás Ádám, amikor elkezdte összegyűjteni a legjobbiskola.hu oldalra a hatodikos és nyolcadikos, szövegértési és matematikai kompetenciamérések eredményeit. Az IT-s területen dolgozó apuka számszerűsíteni szerette volna a pedagógiai munkát, és ehhez keresett egy mutatót. De ez csak egy a fontos mutatók közül. A hobbiként működő honlap céljáról az alkotót, és a kompetenciamérés későbbi, munkaerő-piaci hatásairól Ligeti György szervezetfejlesztőt kérdezte a HR Portál. Teljes cikk...
És ha valaki nem akar vezető lenni?
9 éve Egyre nagyobb problémát jelent a munkaerőhiány. A megfelelő munkaerő számára vonzó cég kialakítása során a munkakörülmények, a szervezet klímája és az értelmesen eltöltött nap érzése legalább annyira meghatározóak, mint az anyagiak. Sok vezető a karrierlehetőségekben, előléptetésekben látja a dolgozói elégedettség és a hatékonyság növelésének esélyét. Mégis mi a helyzet olyankor, ha a munkavállaló nem akar vezetővé válni? Részlet Ligeti György: Droidok. Hogyan tedd vonzóvá a céged a munkaerő számára? című, hamarosan megjelenő könyvéből. Teljes cikk...
Ha a vezető nem fél, hogy a beosztottjai többet tudnak nála
9 éve A vezető mint tanító (leader as coach) módszer azon egyszerű felismerésen alapszik, hogy a vezető akkor is mintát nyújt, ha ez egyébként nem szándéka. Ha pedig ez így van, akkor ezt a helyzetet tudatosan használhatja. Ligeti György, szervezetfejlesztő írása. Teljes cikk...
A felelős vállalat. Mókusvakítás?
9 éve A profit aránytalan és nem igazságos, így az a minimum, hogy a cégek visszacsorgassanak valamit a tönkretett természetnek vagy a kizsákmányolt embermillióknak. Ehhez hasonló meggondolásból mennek a munkahelyi apró stiklik: a munkahelyi fénymásolót legtöbben magáncélra is gond nélkül használják. Ligeti György szervezetfejlesztő írása. Teljes cikk...
A kaizen-szemlélet nem hibást, hanem hibát keres
9 éve A kaizen egy távol-keleti menedzsment-módszertan, folyamatos fejlődést jelent, egyszerre technika és egyszerre filozófia. Hangsúlyozzuk a módszer távol-keleti hátterének azon elemét, melynek lényege, hogy a világ éppen olyan, mint amilyen kép az elménkben él róla. A technika lényege, hogy a rossznak vélt gyakorlatok bátor felismerésével, folyamatos és apró változtatásokkal hatalmas fejlődést lehet elérni. Ligeti György, szervezetfejlesztő írása. Teljes cikk...
Önben milyen érzelmeket kelt az erkölcstan kifejezés?
9 éve Erkölcstan. Már a tantárgy neve érzelmeket kelt. Kiben milyet? Sokan harcos hívei annak, hogy szervezett keretek között verjék a gyerek fejébe az együttélés szabályait. Leginkább az illemtanhoz kapcsolhatóakat. Mások ugyanezt hittanórán végeztetnék az iskolával. Megint mások úgy vélik, az iskolában folyamatosan erkölcstanóra zajlik, a gyerekek magukba szívják azt, hogy milyen a világ. Ligeti György szervezetfejlesztő iskolakezdő sorozatának befejező része. Teljes cikk...
Bizalmatlanság vagy átláthatóság, ha az osztályfőnöknek el kell számolnia az osztálykirándulás költségeivel?
9 éve Az iskola intézményét mint a munkahelyi szocializációt bemutató sorozatunk jelen darabjában egy olyan jelenségre szeretnénk felhívni a figyelmet, mely különösen sokat jelenik meg a felnőttek világában. Ez pedig a csúsztatás, a keretek korrekt kijelölésének kerülése és a manipuláció. Ligeti György, szervezetfejlesztő legfrissebb írása a HR Portalon. Teljes cikk...
Megzsarolt pedagógusok és kollektív büntetés
9 éve Folytatjuk sorozatunkat: hogyan szocializál az iskola. Több olvasóm kérdezte, hogy a bemutatott helyzeteket a saját gyerekeim révén ismertem-e meg. Noha még ez sincs kizárva, azonban az eseteket a hallgatóimmal végzett kutató munka nyomán találtuk. Ligeti György, szervezetfejlesztő írása. Teljes cikk...
Tegeződni központilag tilos
9 éve A személyes viszonyom a tegeződés-magázódás – egyébként kulturálisan erősen meghatározott – problémaköréhez igencsak ellentmondásos. Az egyik szülőtárs kezet nyújtott első nap a nálánál tíz évvel minden bizonnyal fiatalabb tanítónőnek, majd jelezte bizonytalanságát, hogy tegeződnek-e vagy magázódnak. Mire a tanárnő határozottan magázni kezdte őt és hozzátette, hogy sajnos központilag, igen, ezt a szót használta,“központilag” megtiltották a tegeződést a szülő és a pedagógus között. Ligeti György szervezetfejlesztő iskolakezdő sorozatának újabb írása. Teljes cikk...
Legyen-e házi feladat, avagy arra szocializáljuk a hatéveseket, hogy vigyék haza a munkát?
9 éve Első osztály első szülői értekezletén az osztálytanító szavazásra bocsátotta, hogy a gyerekek életét házi feladattal gazdagítsa-e az iskola avagy szorgalmival. Bár e tekintetben a szavazás a demokrácia megcsúfolása, sok kérdést vet fel a helyzet. Folytatjuk Ligeti György, oktatásszociológus sorozatát a HR Portálon. Teljes cikk...
"A becsöngetés neked szól, a kicsöngetés nekem"
9 éve A legtöbb iskolában az óraközi szünet tíz perc, ez alatt kell átérniük a gyerekeknek a másik terembe, WC-re menniük és esetleg beleharapniuk a tízóraijukba. Vajon mi értelme ennek a rohanásnak? Hogyan lehetséges az, hogy már a “betűk birodalmába és a számok országába” való belépéskor megkezdődik a hajsza? Folytatjuk Ligeti György, oktatásszociológus iskolakezdő sorozatát. Teljes cikk...
Mikorra kell beérni?
9 éve A tanítás nyolc órakor kezdődik. Az elsős gyerekekkel még két tanító dolgozik. A diákok (főleg a szüleik) azt a tájékoztatást kapják az egyik tanítótól, hogy 7:55-re legyenek bent az iskolában. A másik tanító azt kéri, hogy lehetőleg fél nyolcra érjenek be, mivel neki is akkorra kell beérnie. Az igazgató pedig reggel 8:00-kor járőrözik a folyosón, ellenőrzi a késéseket, valamint azt, hogy adminisztrálták-e. Ligeti György, oktatásszociológus írása. Teljes cikk...
Vacak fagylalt és műfogsor - megváltozik valaha a szakképzés minősége?
9 éve A legfontosabb tevékenysége az iskolának az, hogy igényességet kényszerítsen, vagy öljön ki az emberből, és hátteret, kapcsolódásokat teremtsen a környező világgal. Ha ez olyan színvonalon történik, mint most, abból „vacak fagylalt, műfogsor, vagy repülőgép-alkatrészek fognak születni”- mondta a HR Portálnak a szakközépiskolák jövőbeli, „lebutított” helyzetét elemezve Ligeti György, oktatásszociológus, szervezetfejlesztő. Bár a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet szerint a minőség nőni fog a változások következtében, a szakember szerint ezzel a hozzáállással lehetetlen azt a csúcskategóriás, beszállító, és összeszerelőüzem-központú szakmai kultúrát átvenni, amelyet a magyar állam a jövő szakmunkásainak munkahelyéül elképzelt. Teljes cikk...
A magyar iskola jellemzői: "féldrill és slendriánság"
10 éve A mai magyar iskola hangulatában katonás, de működését tekintve messze nem hatékony. Az ott tanító, többnyire idősebb nők pedig a biztosnak vélt állás miatt hajlandók abban a szocializációs térben benne maradni, ami „kiöli” belőlük az innovációra való hajlandóságot. Az iskoláról, mint munkahelyről, és az ott tanítók korlátairól, lehetőségeiről beszélgettünk Ligeti György szociológussal. Teljes cikk...

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?