Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 6 éve

Milyen a jó szóvivő? - szakmák mérlegen

Magyarországon körülbelül ezren dolgoznak ebben a munkakörben. Fizetésük széles skálán mozog: bruttó 280 ezertől 1 millió forintig is terjedhet. Ők a cégek arcai, hangjai, "kommunikációs tűzoltóként" igyekeznek kezelni a kínos helyzeteket vagy egyszerűen csak tájékoztatják a nyilvánosságot a legkülönfélébb ügyekben. Mi is kell kell ahhoz, hogy valaki jó szóvivő legyen? Szakmabemutató sorozatunkban őket vesszük nagyító alá.

mdr

Diákot rendelhet pár napra, hétre, de akár hónapokra is. Így annyi költsége merül fel, amennyit a feladat ellátása valóban megkíván.
DIÁKMUNKA - Mire jó? Megéri? Biztonságos? Kényelmes?


Dilemmák a diákmunkával kapcsolatban

images

"Az egyik legnagyobb szakmai kihívás, hogy két különböző világ - azaz a vállalat és a fogyasztók érdekeit - egyaránt tudni kell képviselni és mindkét fél motivációját érteni kell" - magyarázza Kutas István, Telenor vállalati kommunikációs igazgatója.

Kell a gyors reakcióidő

A másik, ugyancsak nagy kihívás az adott pozícióban lévőre folyamatosan irányuló médiafigyelem kezelése és a gyors reakcióidő - emellett a váltakozó ütemben érkező sajtómegkeresésekkel is tudni kell együtt élni. A megkeresések ráadásul gyakran periodikusak. "Egy-egy rövidebb, viszonylag eseménytelen időszakot hamar felválthatnak az egyszerre tucatjával özönlő megkeresések a médiától." Szerencsére a feladatok minél hatékonyabb elvégzését a kommunikációs osztály is segíti. A szóvivőknek a váltakozó mennyiségű megterhelés mellett a kiszámíthatatlan időpontokban befutó telefonhívásokat is bírniuk kell. "Különösen elfoglalt időszakban volt rá példa, hogy reggel 6 órakor fogadtam telefonon az első sajtómegkeresést, míg az utolsóra 22 órakor került sor" - engedett bepillantást munkájába Kutas István, aki PR-ügynökségnél kezdte pályáját (Hill & Knowlton), majd a Béres Gyógyszergyár és az E.ON kommunikációs vezetőjeként is szolgált.

Már reggel rövid sajtószemle a cégről

Iglódi-Csató Judit 2010 márciusa óta a Tesco Magyarország Vállalati kapcsolatok és kommunikációs igazgatója. Az eredetileg bölcsészként végzett kommunikációs szakember 2002-2005 között a K&H Bank PR osztályvezetőjeként dolgozott, majd 2005 októberétől a Magyar Nemzeti Bank kommunikációs szakértőjeként, később kommunikációs igazgatójaként és szóvivőjeként szerzett nevet a szakmában.

"Reggel, ébredés után gyakorlatilag azonnal az okostelefonom böngészésével indul a napom. Tulajdonképpen egy rövid sajtószemlét tartok - áttekintem, mi minden jelent meg rólunk a médiában az elmúlt napban, hogy készen álljak a sajtóval való kapcsolatfelvételre. A következő, rövid időszakot a "családi logisztikának" szentelem - azaz bölcsődébe viszem vagy indítom a kisfiamat. Nem sokkal később, az irodában rendszerint meetingekkel indul a nap. A szokásos napi menetrend szerint általában délelőtt 10-11 órától érkezik a sajtótól a kérdésáradat. A munkatársaimmal ezeket is szép sorban áttekintjük, összegyűjtjük a szervezeten belülről, a társosztályoktól az információkat, amik a lehetséges válaszok tartalmát adják. Amennyiben több médium, a szélesebb közösség érdeklődésére is számot tartó témák kerülnek terítékre, elkészítjük az ezzel kapcsolatos állásfoglalásokat az újságírók számára"- enged rövid betekintést munkája hátterébe.

Iglódi-Csató Judit szerint a szóvivői munka nélkülözhetetlen előfeltétele a vállalat és a szektor alapos ismerete - mindezek nélkül aligha tudna hitelt érdemlően nyilatkozni a felmerülő témákról. A megfontolt, higgadt, nyugodt viselkedés, a megingathatatlanság ugyancsak elengedhetetlen ennél a munkakörnél. "A jó szóvivő képes függetleníteni magát az érzelmeitől, még a nem ritkán kínos témákkal kapcsolatban is - legyen szó akár a brókerbotrányról, akár arról, ha valami miatt homokszem került a hipermarket gépezetébe és nem alakultak zökkenőmentesen a dolgok."

Kell tudni idegen nyelven nyilatkozni

A szóvivőknek a nemzetközi színtérről is bármikor címezhetnek kérdéseket - így aztán egy-két világnyelv magas szintű ismerete is elvárás a szakmában. Mindemellett a kulturált, bizalomgerjesztő megjelenés, a munkakör betöltéséhez szükséges, kellemes beszédstílus is elengedhetetlen - éppúgy, mint a karizma és a személyes hitelesség, hiszen a szóvivőknek megbízhatóságot kell sugároznia, amikor kiáll a nyilvánosság elé. "Nem kell feltétlenül szépségkirálynőnek vagy Dávid szobrának lenni. Az igényes megjelenés ugyanakkor alapkövetelmény." Ezt már Orodán Sándor, a Magyar Szóvivők Országos Egyesületének elnöke fűzi hozzá. Becslései szerint ma mintegy 1000-1100 főre tehető a hazai szakmabeliek száma, akinek feladatköre gyakran túlmutat a szóvivőség megszokott keretein. Közülük így sokan munkájuk részfeladataként szóvivők - egyébként PR, - és kommunikációs vezetők, igazgatók.

Bruttó 250 ezerrel kezdik a frissdiplomások

A szóvivők javadalmazása ráadásul meglehetősen széles skálán mozog - hiszen egy néhány fős sportegyesületnek éppúgy lehet szóvivője, mint az ezreket foglalkoztató multinacionális vállalatoknak. Posztgraduális, szóvivőképzésben szerzett, friss diplomával a tarsolyban, pályakezdőként a piacra lépve átlagosan bruttó 250-280 ezer forint kereshető a szakmában. Multinacionális vállalatnál, komoly szakmai múlttal már akár bruttó 1 millió forintos havi fizetéssel számolhatnak a szóvivők. Itt jegyezzük meg: hazánkban rendszerint másoddiplomás képzés keretében lehet szóvivőnek tanulni a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán, illetve a Nyugat-magyarországi Egyetemen. E két intézmény hamarosan mintegy 30 végzőst bocsát ki a munkaerőpiacra.

Bizalmi beosztás, vezetői szimpátia nélkül nem megy

A szakmabeliek körében a férfi-női arány átlagosan 60-40 százalék - ám érzékelhetően egyre több nő érez kedvet ehhez a pályához. Szóvivőként persze a sajtókapcsolatok rátermett kezelése is kulcskérdés - éppúgy, mint a képviselt céghez vagy személyhez fűződő, kiegyensúlyozott viszony. "Egy jó szóvivő pontosan ismeri az újságírói elvárásokat - így egyáltalán nem jelent problémát a számára az újságíró fejével és már 3-4 lépéssel előre gondolkodni a válaszadást illetően. Szóvivőnek lenni egyébként bizalmi beosztás: feltétlenül bírni kell a felettes szimpátiáját. A behódolás, az elvtelen lojalitás azonban semmiképpen nem ajánlott. Egy jó szóvivőnek így a felmerülő téma tálalásának rizikófaktoraira, esetleges kockázataira is fel kell tudni hívnia a felettese figyelmét - kiváltképp, ha kínos vagy érzékeny témákról van szó. Amennyiben ez nem valósul meg, szóvivő és nyilatkozat egyaránt hiteltelenné válik"- teszi hozzá Orodán Sándor.

Follow hrportal_hu on Twitter

Rétvári: célzottan keresi a kormány a gyógypedagógusnak tanulókat

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára elmondta célzottan szólítja meg a kormányzat a gyógypedagógus-hallgatókat annak érdekében, hogy tovább emelkedhessen a gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézményekben és a pedagógiai szakszolgálati intézményekben foglalkoztatott gyógypedagógusok száma - írja az MTI.tovább..

További cikkek
Új hotelmenedzser a The Ritz-Carlton Budapest élén

Engelbrecht Kinga személyében új hotelmenedzsert neveztek ki a budapesti The Ritz-Carlton élére, aki a szállodaigazgatói posztot is betölti az új... Teljes cikk

Új HR-vezető csatlakozott a PwC Magyarország csapatához

A PwC Magyarország új HR-vezetőt nevezett ki: Bresztyenszky Éva főállású anyaszerepből érkezett a cég humánerőforrás csapatának vezetői... Teljes cikk

Rétvári: célzottan keresi a kormány a gyógypedagógusnak tanulókat

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára elmondta célzottan szólítja meg a kormányzat a gyógypedagógus-hallgatókat annak... Teljes cikk

Új programmal terjeszti ki szabadságolási rendszerét a Schneider Electric

A vállalat úttörőként biztosít plusz fizetett szabadnapokat szülési szabadság, ápolási távollét vagy gyászidő esetén. A világszerte több mint... Teljes cikk

Tízéves folyamatos béremelést ígér a pedagógusoknak a DK

A Demokratikus Koalíció oktatási szakpolitikusa azt ígéri, hogy kormányra kerülésük után tíz esztendőn keresztül folyamatosan emelni fogják a... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár