Megjelent: 13 éve

Milyen a jó szóvivő? - szakmák mérlegen

Magyarországon körülbelül ezren dolgoznak ebben a munkakörben. Fizetésük széles skálán mozog: bruttó 280 ezertől 1 millió forintig is terjedhet. Ők a cégek arcai, hangjai, "kommunikációs tűzoltóként" igyekeznek kezelni a kínos helyzeteket vagy egyszerűen csak tájékoztatják a nyilvánosságot a legkülönfélébb ügyekben. Mi is kell kell ahhoz, hogy valaki jó szóvivő legyen? Szakmabemutató sorozatunkban őket vesszük nagyító alá.

"Az egyik legnagyobb szakmai kihívás, hogy két különböző világ - azaz a vállalat és a fogyasztók érdekeit - egyaránt tudni kell képviselni és mindkét fél motivációját érteni kell" - magyarázza Kutas István, Telenor vállalati kommunikációs igazgatója.


Kell a gyors reakcióidő



A másik, ugyancsak nagy kihívás az adott pozícióban lévőre folyamatosan irányuló médiafigyelem kezelése és a gyors reakcióidő - emellett a váltakozó ütemben érkező sajtómegkeresésekkel is tudni kell együtt élni. A megkeresések ráadásul gyakran periodikusak. "Egy-egy rövidebb, viszonylag eseménytelen időszakot hamar felválthatnak az egyszerre tucatjával özönlő megkeresések a médiától." Szerencsére a feladatok minél hatékonyabb elvégzését a kommunikációs osztály is segíti. A szóvivőknek a váltakozó mennyiségű megterhelés mellett a kiszámíthatatlan időpontokban befutó telefonhívásokat is bírniuk kell. "Különösen elfoglalt időszakban volt rá példa, hogy reggel 6 órakor fogadtam telefonon az első sajtómegkeresést, míg az utolsóra 22 órakor került sor" - engedett bepillantást munkájába Kutas István, aki PR-ügynökségnél kezdte pályáját (Hill & Knowlton), majd a Béres Gyógyszergyár és az E.ON kommunikációs vezetőjeként is szolgált.


Már reggel rövid sajtószemle a cégről



Iglódi-Csató Judit 2010 márciusa óta a Tesco Magyarország Vállalati kapcsolatok és kommunikációs igazgatója. Az eredetileg bölcsészként végzett kommunikációs szakember 2002-2005 között a K&H Bank PR osztályvezetőjeként dolgozott, majd 2005 októberétől a Magyar Nemzeti Bank kommunikációs szakértőjeként, később kommunikációs igazgatójaként és szóvivőjeként szerzett nevet a szakmában.

"Reggel, ébredés után gyakorlatilag azonnal az okostelefonom böngészésével indul a napom. Tulajdonképpen egy rövid sajtószemlét tartok - áttekintem, mi minden jelent meg rólunk a médiában az elmúlt napban, hogy készen álljak a sajtóval való kapcsolatfelvételre. A következő, rövid időszakot a "családi logisztikának" szentelem - azaz bölcsődébe viszem vagy indítom a kisfiamat. Nem sokkal később, az irodában rendszerint meetingekkel indul a nap. A szokásos napi menetrend szerint általában délelőtt 10-11 órától érkezik a sajtótól a kérdésáradat. A munkatársaimmal ezeket is szép sorban áttekintjük, összegyűjtjük a szervezeten belülről, a társosztályoktól az információkat, amik a lehetséges válaszok tartalmát adják. Amennyiben több médium, a szélesebb közösség érdeklődésére is számot tartó témák kerülnek terítékre, elkészítjük az ezzel kapcsolatos állásfoglalásokat az újságírók számára"- enged rövid betekintést munkája hátterébe.

Iglódi-Csató Judit szerint a szóvivői munka nélkülözhetetlen előfeltétele a vállalat és a szektor alapos ismerete - mindezek nélkül aligha tudna hitelt érdemlően nyilatkozni a felmerülő témákról. A megfontolt, higgadt, nyugodt viselkedés, a megingathatatlanság ugyancsak elengedhetetlen ennél a munkakörnél. "A jó szóvivő képes függetleníteni magát az érzelmeitől, még a nem ritkán kínos témákkal kapcsolatban is - legyen szó akár a brókerbotrányról, akár arról, ha valami miatt homokszem került a hipermarket gépezetébe és nem alakultak zökkenőmentesen a dolgok."


Kell tudni idegen nyelven nyilatkozni



A szóvivőknek a nemzetközi színtérről is bármikor címezhetnek kérdéseket - így aztán egy-két világnyelv magas szintű ismerete is elvárás a szakmában. Mindemellett a kulturált, bizalomgerjesztő megjelenés, a munkakör betöltéséhez szükséges, kellemes beszédstílus is elengedhetetlen - éppúgy, mint a karizma és a személyes hitelesség, hiszen a szóvivőknek megbízhatóságot kell sugároznia, amikor kiáll a nyilvánosság elé. "Nem kell feltétlenül szépségkirálynőnek vagy Dávid szobrának lenni. Az igényes megjelenés ugyanakkor alapkövetelmény." Ezt már Orodán Sándor, a Magyar Szóvivők Országos Egyesületének elnöke fűzi hozzá. Becslései szerint ma mintegy 1000-1100 főre tehető a hazai szakmabeliek száma, akinek feladatköre gyakran túlmutat a szóvivőség megszokott keretein. Közülük így sokan munkájuk részfeladataként szóvivők - egyébként PR, - és kommunikációs vezetők, igazgatók.


Bruttó 250 ezerrel kezdik a frissdiplomások



A szóvivők javadalmazása ráadásul meglehetősen széles skálán mozog - hiszen egy néhány fős sportegyesületnek éppúgy lehet szóvivője, mint az ezreket foglalkoztató multinacionális vállalatoknak. Posztgraduális, szóvivőképzésben szerzett, friss diplomával a tarsolyban, pályakezdőként a piacra lépve átlagosan bruttó 250-280 ezer forint kereshető a szakmában. Multinacionális vállalatnál, komoly szakmai múlttal már akár bruttó 1 millió forintos havi fizetéssel számolhatnak a szóvivők. Itt jegyezzük meg: hazánkban rendszerint másoddiplomás képzés keretében lehet szóvivőnek tanulni a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán, illetve a Nyugat-magyarországi Egyetemen. E két intézmény hamarosan mintegy 30 végzőst bocsát ki a munkaerőpiacra.


Bizalmi beosztás, vezetői szimpátia nélkül nem megy



A szakmabeliek körében a férfi-női arány átlagosan 60-40 százalék - ám érzékelhetően egyre több nő érez kedvet ehhez a pályához. Szóvivőként persze a sajtókapcsolatok rátermett kezelése is kulcskérdés - éppúgy, mint a képviselt céghez vagy személyhez fűződő, kiegyensúlyozott viszony. "Egy jó szóvivő pontosan ismeri az újságírói elvárásokat - így egyáltalán nem jelent problémát a számára az újságíró fejével és már 3-4 lépéssel előre gondolkodni a válaszadást illetően. Szóvivőnek lenni egyébként bizalmi beosztás: feltétlenül bírni kell a felettes szimpátiáját. A behódolás, az elvtelen lojalitás azonban semmiképpen nem ajánlott. Egy jó szóvivőnek így a felmerülő téma tálalásának rizikófaktoraira, esetleges kockázataira is fel kell tudni hívnia a felettese figyelmét - kiváltképp, ha kínos vagy érzékeny témákról van szó. Amennyiben ez nem valósul meg, szóvivő és nyilatkozat egyaránt hiteltelenné válik"- teszi hozzá Orodán Sándor.

  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
DNS-be kódolt versenyelőny: fájdalmas generációváltás jöhet az IT-szektorban

Az IT-szektorban fájdalmas generációváltás kezdődhet: az AI térnyerése nemcsak a szenior tudást, de a jelenlegi készségkészleteket is elavulttá... Teljes cikk

"Három állás kell, hogy túléljek!" – hová vezet hosszú távon az új munkahelyi valóság?

Egyre több fiatal felnőtt dolgozik párhuzamosan több állásban – nem luxusból, hanem kényszerből. Az infláció, a stagnáló bérek és a... Teljes cikk

Az ápoló is írhat majd receptet – bővül a szakdolgozók hatásköre

A magasan képzett egészségügyi szakdolgozók a jövőben önállóan, saját jogon is elláthatnak olyan tevékenységeket, amelyeket eddig kizárólag... Teljes cikk