Megjelent: 4 éve

Munkaerőhiány: A szállítási szektorban 2022 is kritikus év lehet

A vírus újabb variánsai 2022-ben, sőt 2023-ban is jókora problémákat okozhatnak a szállítási szektorban. Európa sofőrhiánnyal küzd, a tengeri szállítmányozásban fontos szerepet betöltő indiai és Fülöp-szigeteki tengerészek jó része pedig nincs beoltva.

A koronavírus újabb variánsai újabb zavarokat okozhatnak a globális ellátási láncban, és az akut munkaerőhiány a szállítási szektorban akár 2023-ra is áthúzódhat - írja a Világgazdaság

A korlátozások, a karanténok és a fertőzéstől való félelem miatt sok sofőr nem fogad el bizonyos fuvarokat, vagy egyszerűen elhagyja a pályát. Romániában például sok kamionsofőr nem hajlandó az Európai Unión kívülre, így az Egyesült Királyságba szállítani a hosszas várakozási idő miatt a határokon, illetve olyan helyekre sem, ahol magas a fertőzöttek aránya.

A sofőrhiány már a járvány előtt is gondokat okozott, de a válság azóta még akutabbá vált, pedig egyes cégek akár harminc százalékkal is emelték a béreket az elmúlt években. Az Egyesült Királyságban például 23 százalékkal, vagyis 72 ezerrel kevesebb kamionsofőr dolgozott az év második felében, mint 2019-ben.

A tengeri szállításban sem enyhült a válság. Bár a július közepi kilenc százalékról november közepére öt százalék alá csökkent azoknak a tengerészeknek az aránya, akiknek lejárt a szerződése, sokan közülük nem akarnak új szerződést kötni, és visszatérni a hajókra. A szingapúri központú Western Shippingnél ez a probléma például a tengerészek húsz százalékát, mintegy ezer embert érint, míg az Anglo-Eastern Univan Groupnál foglalkoztatott harmincezer tengerész öt százaléka jelezte a múlt hónapban, hogy nem érdekli újabb szerződés. Ami még nagyobb baj, hogy a vonakodók egy része tapasztalt tiszt, kiesésük pedig veszélyeztetheti a biztonságot.

A munkaerőhiányt tovább fokozhatja az is, ha a megrendelők ragaszkodnak hozzá, hogy a hajótársaságok csak oltottakat alkalmazzanak. A tengerészek között nagy arányt képviselő indiaiaknak és Fülöp-szigetekieknek ugyanis például nem egészen harminc százaléka volt teljesen beoltva november közepén.

  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Költséges kivárás: mit veszít a HR, ha nem lép nyáron?

A nyári hónapokban a munkaerőpiac ritmusa lelassul, különösen az irodai, szellemi munkakörökben. A szabadságolások miatt elérhetetlenné váló... Teljes cikk

Jó fizetés vagy valami más? Ez a legfontosabb a magyar munkavállalóknak

Aki állást keres, annak a fizetés a legfontosabb szempont. A munkahelyen azonban a legtöbben a barátságos légkört, a közelséget és a stabilitást... Teljes cikk

AI a toborzásban: a siker titka, hogy nem kell túlbonyolítani

Sok cég vagy HR-szakember túlkomplikálja az AI (mesterséges intelligencia) alkalmazását a munkaerő-felvételben. A Business Insider interjúja rámutat:... Teljes cikk