Munkaerőhiány: A szállítási szektorban 2022 is kritikus év lehet
A vírus újabb variánsai 2022-ben, sőt 2023-ban is jókora problémákat okozhatnak a szállítási szektorban. Európa sofőrhiánnyal küzd, a tengeri szállítmányozásban fontos szerepet betöltő indiai és Fülöp-szigeteki tengerészek jó része pedig nincs beoltva.
A koronavírus újabb variánsai újabb zavarokat okozhatnak a globális ellátási láncban, és az akut munkaerőhiány a szállítási szektorban akár 2023-ra is áthúzódhat - írja a Világgazdaság.
A korlátozások, a karanténok és a fertőzéstől való félelem miatt sok sofőr nem fogad el bizonyos fuvarokat, vagy egyszerűen elhagyja a pályát. Romániában például sok kamionsofőr nem hajlandó az Európai Unión kívülre, így az Egyesült Királyságba szállítani a hosszas várakozási idő miatt a határokon, illetve olyan helyekre sem, ahol magas a fertőzöttek aránya.
A sofőrhiány már a járvány előtt is gondokat okozott, de a válság azóta még akutabbá vált, pedig egyes cégek akár harminc százalékkal is emelték a béreket az elmúlt években. Az Egyesült Királyságban például 23 százalékkal, vagyis 72 ezerrel kevesebb kamionsofőr dolgozott az év második felében, mint 2019-ben.
A tengeri szállításban sem enyhült a válság. Bár a július közepi kilenc százalékról november közepére öt százalék alá csökkent azoknak a tengerészeknek az aránya, akiknek lejárt a szerződése, sokan közülük nem akarnak új szerződést kötni, és visszatérni a hajókra. A szingapúri központú Western Shippingnél ez a probléma például a tengerészek húsz százalékát, mintegy ezer embert érint, míg az Anglo-Eastern Univan Groupnál foglalkoztatott harmincezer tengerész öt százaléka jelezte a múlt hónapban, hogy nem érdekli újabb szerződés. Ami még nagyobb baj, hogy a vonakodók egy része tapasztalt tiszt, kiesésük pedig veszélyeztetheti a biztonságot.
A munkaerőhiányt tovább fokozhatja az is, ha a megrendelők ragaszkodnak hozzá, hogy a hajótársaságok csak oltottakat alkalmazzanak. A tengerészek között nagy arányt képviselő indiaiaknak és Fülöp-szigetekieknek ugyanis például nem egészen harminc százaléka volt teljesen beoltva november közepén.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk
„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk
- Felmérés: rosszabb a dolgozók hangulata, mint a járvány előtt 1 éve
- Ilyen hatással van a munkavégzésre a hosszú Covid 1 éve
- A víz az úr - a logisztikai szektort is érinti az árvízhelyzet 1 éve
- Több százezres jutalmat is kaphatnak az Uber új sofőrjei 1 éve
- Idén is megválasztják az év női logisztikusát 1 éve
- Egyre több az önvezető taxi Kínában, a sofőrök féltik a munkájukat 1 éve
- Vannak tanárok, akik csak most kapták meg a járvány miatt járó táppénz-kiegészítést 1 éve
- Több mint ezren szerezhetnek ingyen jogosítványt a sofőrhiány miatt 2 éve
- A COVID-19 jelentős veszteségeket okozhat a cégeknek, amelyek azonban elkerülhetőek vagy csökkenthetőek lehetnek 2 éve
- A teherautók és buszok vezetőinek harmada követett el szabálysértést 2 éve
- Meg kell erősíteni a hazai fuvarozókat - 280 ezer főről van szó 2 éve

Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja