Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 2 éve

Munkaerőhiányos időkben emocionálisan lehet megérinteni az embereket

Ha energia, akkor spéci italok, pörgés, koffein- és adrenalin - mindez óriási dózisban. Vagy mégsem? Hogyan lehetünk dinamikusabbak, és főleg: miképpen juthat friss energiához, motivált munkatársakhoz egy hagyományos iparágban működő nagyvállalat? Az SAP Success Factors HR Challenge tavalyi versenyét a Grundfos nyerte; mostani nyeremény-tréningjük jóvoltából felsővezetőik immár tudják a válaszokat.

images

images

Ilyet sem hallott még a szálloda vezetősége: egyszer csak érkezik egy belga menedzsment guru és kikapcsoltatja kétnapos tréningjének ideje alatt az előadóteremben lévő, a prezentációk alatt alkalmazott elsötétítő gombot. Ne legyen sötét a vetítés alatt! A flipchartot pedig áthelyezteti egy olyan sarokba, ahonnan természetes fény beengedésekor is jól láthatóak a vetített diák. Ja, és a szokásos üdítő-kávé-nasi kombináció helyett egészséges ropogtatnivalókat kér: uborkát, répát, almát. És ásványvizet.

Ennél jobban talán csak a tréning résztvevői lepődhettek meg, amikor megtudták, hogy az egészséges napokat megkoronázandó, este még teniszoktatás is lesz…

A tréner ugyanis nem más volt, mint Koen Gonnissen, az INSEAD üzleti iskola oktatója, a teniszbajnok Kim Clijsters korábbi coach-a, nemzetközileg elismert szakember. Szakterülete a cégek energetizálása, amelynek rejtelmeibe rendhagyó módon vezeti be hallgatóit.

Töltekezés

Erről néhány hete a magyarországi tréning résztvevői, a Grundfos felsővezetői előtt is tanúbizonyságot tett. S hogy miért épp a 2200 főt foglalkoztató szivattyúgyártó vállalatra esett a választása? Nos, a cég e két jutalomnapot díjként nyerte: övék lett a legjobb HR projektet kereső régiós verseny első helyezése; a díj e kétnapos töltekezés volt.

S ezt érdemes szó szerint érteni. Mert a zöldségkockák meg az esti teniszoktatás mellett a kurzus egész menete azt sugallta, hogy itt most valami más zajlik, mint amit a változásmenedzsment vagy szervezetfejlesztési tréningeken edződött résztvevők megtapasztaltak.
Grundfos

A 32 menedzser három asztalnál, angolul dolgozott. A program kezdetén az energiaszintjüket mérte fel a szakértő egy rövid és egyszerű teszt segítségével. Az első napon ezt követően azt vették górcső alá, mennyire fontos az egyén jólléte, energiái a csapat összteljesítményének szempontjából. Az egyes munkavállalók hozzáadott értékének maximalizálása volt tehát a téma. Ennek keretében mindenekelőtt fontos tisztázni, hogy mindenki saját maga felelős az energiaszintjéért - márpedig a változások kezeléséhez nagyon sok energia és elkötelezettség szükségeltetik. „Az az alapkérdés, hogy az ember felvállalja-e a felelősséget vagy nem. Ha igen, akkor más energiákat tud beletenni a mindennapokba, mint ha kevésbé. És kiderült az is: akkor rendelkezik valaki megfelelő energiával, ha magát 8-9-es szinten tudja tízes skálán elhelyezni. Ám ennek eléréséhez legelőször is azt kell tisztázni, hogy saját magunk mit tudnánk másképpen csinálni” - idézi fel Urbán Anita HR igazgató.

Sok szó esett az alvás fontosságáról, minőségéről, energetizáló hatásáról - akár krízishelyzetben is. Az étkezés kapcsán is elgondolkodhattak a résztvevők arról, mi mindent tehetnek az egészségükért - ami az energiaszint meghatározó eleme.

Inspirációk kis könyve

Hosszan várták a beharangozott „nagyon fontos” szakkönyvet - ehhez képest mindenki egy szép, ám teljesen üres füzetet kapott. A tréner ehhez azt a feladatot adta, hogy minden helyzetből határozzanak meg lejegyzetelendő feladatokat, egyéni akciókat, változtatási pontokat, vállalásokat. Inspirációk kis gyűjteményévé érdemes hát tenni a füzetet - amelyet mindenki igyekszik azóta is vezetni. Ha bárki, bármilyen szituációban olyan élményt él át - legyen az egy prezentációs slide vagy egy idézet -, amely valamilyen formában megragadható, akkor azt dokumentálva a füzet a célkijelölés és az önmotiváció eszközévé tehető. „Ez volt a következő pont, ami megvilágította, hogy egy vezetőnek mekkora felelőssége is van abban, hogy a csapata és ő maga is hogyan működik. Akciókat dolgozunk ki egyéni, csapat- és szervezeti szinten is” - mondja Urbán Anita.
Grundfos

A HR vezető tapasztalata szerint egyébként kis dolgok - például egy „megálló”, egy ünneplés, lezárás - adhatnak nagy inspirációt egy-egy csapatnak. „Felírtam magamnak, hogy ezeknek a rendszerességét ki fogom alakítani. Éppen ma beszéltem meg a pontos dátumát annak a csapat-összejövetelnek, amelyen megosztom kollégáimmal a tanultakat” - fűzi hozzá.

Érzelmi alapon

A második nap a csapat és a szervezet energiaszintjéről szólt. „Ez azért lényeges, mert amíg nem tudjuk, mi ad energiát az egyénnek, csapatnak, addig nem tudunk változtatni a motiváción sem. Ahol az energiaszint alacsonyabb, ott ezért közbe kell lépni, akciókat kell megfogalmazni”.

Természetesen rendkívül fontos a fizikai állapot is; fontos kérdés, hogy mit tud tenni egy szervezet annak érdekében, hogy a cég erőnléti, szellemi és érzelmi szempontból egyaránt a topon legyen. Ez azért is lényeges kérdés, mert minderre brandinget lehet építeni. A mostani, munkaerőhiányos - és employer brandingről szóló - időkben jó tudni, hogy az embereket emocionálisan lehet igazán megérinteni.

Urbán Anita kollégáitól számtalan pozitív visszajelzést kapott a két nap után. „Rengeteg változásmenedzsent tréningen voltam már, de sosem fogalmaztunk meg ilyen egyszerű, de létfontosságú dolgokat, mint itt. A 32 résztvevő mindegyikétől azt hallottam, hogy ez volt élete leghasznosabb tréningje”.
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
E-learning trendek, amik időállóak

Jönnek mennek az e-learning trendek, gyorsan változnak a fogyasztói igények, mégis van, ami örök - derül ki az Artudásmenedzsment cikkéből a HRBlogon. Teljes cikk

Trendek és tendenciák a vállalati képzések és tréningek területén

Egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a képzések és tréningek előkészítésére, és míg ez a magáncégeknél a piaci verseny által vezérelt, addig a... Teljes cikk

Magyar egyetemisták tanulhatnak Kínában

Magyar egyetemistákat köszöntöttek Pekingben a Huawei kiállítóközpontjában, akik a kínai telekommunikációs óriásvállalat... Teljes cikk