Megjelent: 11 éve

Munkatársak motiválása, megtartása az IT szektorban

Manapság informatikai területen az a tendencia tapasztalható, hogy kiéleződött a piac, nagy és folyamatos az igény a cégek részéről a tapasztalt/speciális tudással rendelkező informatikus szakemberek iránt. Ennek kapcsán érdemes nagyító alá venni, hogy egyrészt valóban fontos a jó szakember megtalálása, kiválasztása és beillesztése a szervezetbe, másrészt viszont felértékelődik az új munkatárs motiválása és megtartása is.

Számos ösztönző elem létezik, melyeket alkalmazni lehet az informatikus szakemberek motiválására és megtartására (például szakmai képzések biztosítása, karrierút feltérképezésére/kidolgozása a munkatárs részére - milyen fejlődési vagy előrelépési lehetőséggel számolhat stb.). Érdemes ezeket mielőbb kidolgozni és alkalmazni, hogy a későbbiekben elkerüljük az esetleges kellemetlen következményeket.

Melyek a leggyakoribb váltási indokok IT területen?

  • nincsen lehetőség szakmai fejlődésre, továbblépésre (elérte az adott területen/pozícióban azt, amit lehetett)
  • nincsen lehetőség előrelépésre, karrierépítésre
  • sok a túlóra/plusz munka és ez nem jár sem anyagi sem erkölcsi megbecsüléssel
  • rossz munkahelyi légkör
  • vezetővel való összeférhetetlenség, rossz viszony (szakmai hozzáértés hiánya, "feedback" visszacsatolás hiánya)
  • nincsenek új kihívások a munkában (fennáll a kiégés veszélye)
  • lakóhelytől távoli munkahely - bejárás megterhelő hosszú távon

    Ebből látható, hogy vannak olyan indok, amelyet nem igazán lehet orvosolni - például lakóhelytől távoli munkahely ténye, melyet még a munkahelyre való belépés előtt kell mérlegelnie a munkavállalónak, hogy tudja-e vállalni a bejárást vagy sem.

    Viszont több olyan elem is szerepel a felsoroltak között, amelyeken lehet változtatni/javítani annak érdekében, hogy motiváljuk és megtartsuk a szakembereinket. Ilyen lehet például:

  • nincsenek új kihívást jelentő feladatok:
    amennyiben az adott szervezeti struktúra megengedi, érdemes a munkavállaló számára lehetőséget biztosítani arra, hogy a cégen belül több területbe is betekintést nyerhessen és a szakmai kompetenciájához mérten a neki megfelelő területre/üzletágba kerülhessen. Így az új területtel új kihívásokra tehet szert és nem utolsó sorban szélesedik a munkavállaló bevethető szakmai tapasztalata. Célszerű odafigyelni erre a tényezőre, ugyanis az ugyanabban a pozícióban eltöltött évek előrehaladtával egyre csökken a munkavállaló motivációja, illetve egyre inkább fennáll a kiégés veszélye, amely egyik fél szempontjából sem előnyös.

  • vezetővel való viszony:
    ez a jelöltek visszajelzései alapján javítható, ha folyamatos a kommunikáció és a visszacsatolás/visszajelzés a vezető részéről a beosztott irányába, illetve a kommunikáció segíthet abban is, hogy ha időben értesülnek a felek egy-egy problémáról, akkor még időben orvosolható az adott probléma.

    Ezen gondolatébresztő gondolatok után érdemes átgondolni, hogy az adott szervezetben melyek lehetnek azok a motivációs elemek, a "kis plusz", amit nyújtani tudunk a munkatársak számára, és itt nem feltétlenül csak az anyagi juttatásokra gondolhatunk (például egy-egy pozitív visszacsatolás a vezető részéről nem kerül pénzbe, mégis értékesnek és megbecsültnek érezheti tőle magát a munkatárs).

    A tapasztalatok, visszajelzések alapján ezek a lépések a későbbiek folyamán megtérülnek az adott cég számára, és nem utolsó sorban elégedett, lojális, motivált dolgozókat tudhat a magáénak a vállalat.

    Dobák Eszter
    Senior HR Tanácsadó
    TESK Tanácsadó Kft.
    • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

    Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk

    Kitüntetett autóbusz-vezetők: 9 ezerszer kerülték meg a Földet baleset nélkül

    Közel 460 munkavállaló teljesítményét jutalmazta idén a Volánbusz kitüntetéssel, illetve elismeréssel – közülük mintegy 300 autóbusz-vezető... Teljes cikk

    TÉR típushibák, avagy mit ne kövessünk el

    Jártamban-keltemben a minap, megkérdezték tőlem, hogy tudnék-e valami jótanáccsal szolgálni egy bevezetés előtt álló, egészen friss... Teljes cikk