kapubanner for mobile
Megjelent: 13 éve

Munkatársak motiválása, megtartása az IT szektorban

Manapság informatikai területen az a tendencia tapasztalható, hogy kiéleződött a piac, nagy és folyamatos az igény a cégek részéről a tapasztalt/speciális tudással rendelkező informatikus szakemberek iránt. Ennek kapcsán érdemes nagyító alá venni, hogy egyrészt valóban fontos a jó szakember megtalálása, kiválasztása és beillesztése a szervezetbe, másrészt viszont felértékelődik az új munkatárs motiválása és megtartása is.

Számos ösztönző elem létezik, melyeket alkalmazni lehet az informatikus szakemberek motiválására és megtartására (például szakmai képzések biztosítása, karrierút feltérképezésére/kidolgozása a munkatárs részére - milyen fejlődési vagy előrelépési lehetőséggel számolhat stb.). Érdemes ezeket mielőbb kidolgozni és alkalmazni, hogy a későbbiekben elkerüljük az esetleges kellemetlen következményeket.

Melyek a leggyakoribb váltási indokok IT területen?

  • nincsen lehetőség szakmai fejlődésre, továbblépésre (elérte az adott területen/pozícióban azt, amit lehetett)
  • nincsen lehetőség előrelépésre, karrierépítésre
  • sok a túlóra/plusz munka és ez nem jár sem anyagi sem erkölcsi megbecsüléssel
  • rossz munkahelyi légkör
  • vezetővel való összeférhetetlenség, rossz viszony (szakmai hozzáértés hiánya, "feedback" visszacsatolás hiánya)
  • nincsenek új kihívások a munkában (fennáll a kiégés veszélye)
  • lakóhelytől távoli munkahely - bejárás megterhelő hosszú távon

    Ebből látható, hogy vannak olyan indok, amelyet nem igazán lehet orvosolni - például lakóhelytől távoli munkahely ténye, melyet még a munkahelyre való belépés előtt kell mérlegelnie a munkavállalónak, hogy tudja-e vállalni a bejárást vagy sem.

    Viszont több olyan elem is szerepel a felsoroltak között, amelyeken lehet változtatni/javítani annak érdekében, hogy motiváljuk és megtartsuk a szakembereinket. Ilyen lehet például:

  • nincsenek új kihívást jelentő feladatok:
    amennyiben az adott szervezeti struktúra megengedi, érdemes a munkavállaló számára lehetőséget biztosítani arra, hogy a cégen belül több területbe is betekintést nyerhessen és a szakmai kompetenciájához mérten a neki megfelelő területre/üzletágba kerülhessen. Így az új területtel új kihívásokra tehet szert és nem utolsó sorban szélesedik a munkavállaló bevethető szakmai tapasztalata. Célszerű odafigyelni erre a tényezőre, ugyanis az ugyanabban a pozícióban eltöltött évek előrehaladtával egyre csökken a munkavállaló motivációja, illetve egyre inkább fennáll a kiégés veszélye, amely egyik fél szempontjából sem előnyös.

  • vezetővel való viszony:
    ez a jelöltek visszajelzései alapján javítható, ha folyamatos a kommunikáció és a visszacsatolás/visszajelzés a vezető részéről a beosztott irányába, illetve a kommunikáció segíthet abban is, hogy ha időben értesülnek a felek egy-egy problémáról, akkor még időben orvosolható az adott probléma.

    Ezen gondolatébresztő gondolatok után érdemes átgondolni, hogy az adott szervezetben melyek lehetnek azok a motivációs elemek, a "kis plusz", amit nyújtani tudunk a munkatársak számára, és itt nem feltétlenül csak az anyagi juttatásokra gondolhatunk (például egy-egy pozitív visszacsatolás a vezető részéről nem kerül pénzbe, mégis értékesnek és megbecsültnek érezheti tőle magát a munkatárs).

    A tapasztalatok, visszajelzések alapján ezek a lépések a későbbiek folyamán megtérülnek az adott cég számára, és nem utolsó sorban elégedett, lojális, motivált dolgozókat tudhat a magáénak a vállalat.

    Dobák Eszter
    Senior HR Tanácsadó
    TESK Tanácsadó Kft.
    • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    24 ezer tanár teljesen kimaradt, a többieknek morzsák jutottak a béremelésből

    Összesen 24 192 pedagógus maradt ki az idei őszi béremelésből – derül ki a Klebelsberg Központ adataiból. A teljesítményértékelés alapján a... Teljes cikk

    Így változik a teljesítményértékelés a globális IT-szektorban

    Az IT-óriás Infosys elindította éves teljesítményértékelési ciklusát, amelyben a hangsúly az önreflexión, a készségfejlesztésen és a... Teljes cikk