Megjelent: 6 éve

Munkaügyi és munkavédelmi szabályok a munkahelyen

A munkaügyi és munkavédelmi szabályok betartása kiegyensúlyozottabb munkavégzést tesz lehetővé, ami a hosszú távú, eredményes vállalkozás létrejöttének alapja - nyomatékosítja a Nemzetgazdasági Minisztérium a portálunknak eljuttatott anyagban.

Minden vállalkozás elindításakor kulcsfontosságú, hogy az induló cég eleget tegyen a kötelező munkaügyi és munkavédelmi szabályoknak is - hívja fel a figyelmet a Nemzetgazdasági Minisztérium.

Egy vállalkozás elindítása rendkívül izgalmas, de egyben bonyolult és felelősségteljes munka. Érdemes már a tevékenység megkezdése előtt végiggondolni, hogy mit kell tenni cégvezetőként annak érdekében, hogy a munkavállalók foglalkoztatása és a munkavégzés a szabályoknak megfelelő, biztonságos legyen. A keretfeltételek megteremtésével a munkavállalók motiváltabbak és produktívabbak lesznek, amely elengedhetetlen a vállalkozás kiegyensúlyozott működéséhez.

1.Jelentse be munkavállalóit!

A munkáltató alkalmazottait a foglalkoztatás megkezdése előtt köteles bejelenteni a tényleges foglalkoztatás teljes időtartamára. Ez nem csak a munkavállaló és az állam, de a munkáltató érdeke is: bejelentett foglalkoztatás esetén az állam nagyrészt leveszi a terhet a munkáltatóról, ha az alkalmazottat baleset éri, illetve ha megbetegszik. A bejelentés az új alkalmazott munkába állása előtt, de legkésőbb a munkábaállás első napján, a tényleges munkakezdés előtt meg kell hogy történjen az adóhatóság irányába, így a munkavállaló a munkába állás első percétől biztosítva van. A bejelentési kötelezettség akkor is fennáll, ha a foglalkoztatás úgynevezett egyszerűsített foglalkoztatás keretében történik.


2. Ne dolgoztassa az alkalmazottait "ingyen"!

A munkavállaló részére a munkavégzés ellenértékeként mindenképpen jár valamilyen díjazás, munkabér. A jelenleg hatályos munkaügyi szabályok nem ismerik az ingyenes "próbamunka" vagy ellenérték nélküli "betanítás" fogalmait! Az a munkáltató, aki ilyen módon foglalkoztatja munkavállalóit, törvényt szeg. Ide tartozik, hogy a munkáltató a túlórákat is köteles megfizetni, rendkívüli munkavégzés okán bérpótlék jár a munkavállalóknak. A munkaszerződésben a feleknek mindenképpen meg kell állapodniuk írásban a munkavállaló alapbérében, ami legalább a minimálbér vagy a garantált bérminimumösszegének kell hogy megfeleljen.

3. Tartsa/tartassa be a munkaidőre és a pihenőidőre vonatkozó előírásokat!

Ne dolgoztassa a munkavállalókat munkaidőn túl, mindenképpen tartsák be a munkaidőre, rendkivüli munkavégzésre, készenlétre, ügyeletre, éjszaka vagy pihenőnapon történő munkavégzésre, valamint a pihenőidőre vonatkozó szabályokat. A munkaidőre, munkarendre vonatkozó törvényi előírások nem véletlenül jöttek létre, ezeknek a be nem tartása veszélyeztetheti a munkavállaló egészségét, szélsőséges esetben pedig munkahelyi balesethez vezethet.

4. Gondoskodjon arról, hogy a munkavégzés egészséget nem veszélyeztető és biztonságos legyen!

A munkavédelmi előírások nem csupán a gyárakra és üzemekre vonatkoznak, hanem minden olyan vállalkozásra, ahol legalább egy munkavállalót foglalkoztatnak! Egy hibásan működő eszköz, egy nem karbantartott gép, a rendetlen és kivilágítatlan munkahely, vagy egy kényelmetlen irodai szék is tetemes károkat tud okozni.

A munkáltatóknak ügyelniük kell az egészséget és testi épséget nem veszélyeztető munkakörnyezet és munkahely kialakítására, a biztonságos munkaeszközök, szükség esetén egyéni védőeszközök biztosítására, a munkavállalók orvosi vizsgálataira, munkavédelmi oktatásukra, képzésükre is. Ezek megvalósításához számos esetben munkavédelmi szakembert, illetve foglalkozás-egészségügyi orvost is igénybe kell venni.

A munkavédelmi előírásokat azonban nem csak a hatósági ellenőrzésektől való félelem miatt, vagy humánus okokból, hanem anyagi megfontolások alapján is érdemes átgondolni, tanulmányok szerint ugyanis a munkahelyi kockázatok megelőzésére fordított befektetések átlagosan kétszeresen térülnek meg!

5. Végeztessen kockázatértékelést és tartson rendszeres felülvizsgálatot!

A tevékenység megkezdése előtt fontos felmérni, hogy milyen veszélyek merülhetnek fel a munkavégzés során. A munkahelyi kockázatértékelés elvégzésekor a munkáltató és a munkabiztonsági, munkaegészségügyi szakemberek a létesítmények, a munkaeszközök, az alkalmazott technológiák és anyagok biztonságosságát, valamint a munkavégzés során előforduló fizikai, kémiai, biológiai, pszichoszociális és ergonómiai tényezőket (például a dolgozók fizikai igénybevételét, a zajt és megvilágítást, a veszélyes anyagok munkahelyi légtérbe jutását, a munka monotonitását) vizsgálják, és szükség esetén megelőző intézkedéseket hoznak a munkavállalók megóvása érdekében.

A dolgozókat tájékoztatni kell a kockázatértékelés eredményéről, emellett azonban érdemes bevonni őket a megelőző intézkedések kialakításába is, hiszen nekik kell majd betartaniuk a munkáltató utasításait.

A fentiek csupán a legalapvetőbb tudnivalókat tartalmazzák, ezért vállalkozás alapítása előtt érdemes alaposan, többször is áttanulmányozni a Munka Törvénykönyvét, az egyszerűsített foglalkozásról szóló törvényt, az adózás rendjéről szóló törvényt, valamint a munkavédelmi törvényt és az egyéb munkavédelmi tárgyú jogszabályokat.

Ha a munkáltató betartja a munkaügyi és munkavédelmi szabályokat, cserébe kiegyensúlyozott munkára, motivált munkatársakra számíthat, akik megbecsülik a jó munkahelyüket, és boldogan működnek közre a vállalkozás sikerre vitelében.

A cikk a Nemzetgazdasági Minisztérium TÁMOP-2.4.8-12/1-2012-0001 azonosító számú „A munkahelyi egészség és biztonság fejlesztése, a munkaügyi ellenőrzés fejlesztése” című kiemelt projekt keretében, az Európai Unió Szociális Alapjának támogatásával készült.
  • 2021.06.23Visszatérés az irodába, de hogyan? Visszacsöppenni az irodai forgatagba kihívásokkal teli feladat, tudatosan megtervezett lépések mentén azonban viszonylag zökkenőmentessé tehetjük a folyamatot. Részletek Jegyek
  • 2021.06.28Minőségellenőr képzés A minőségellenőrök felkészítése a minőségellenőrzési és fejlesztési tevékenységek eredményes elvégzésére. A minőségellenőrzéshez szükséges alapvető ismeretek és módszerek készségszintű elsajátítása, a résztvevők minőségirányítási kompetenciájának fejlesztése. Részletek Jegyek
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Szabadidős sportszervezetek pályázhatnak 350 millió forintra

Sportegyesületek és sportvállalkozások 350 millió forintnyi támogatásra pályázhatnak a Fitt, Egészséges Nemzetért Tárt Kapus Program keretében. Teljes cikk

A pályakezdők számára a kellemes munkahelyi légkör a legfontosabb

A kérdőív kitöltőinek jelentős része el tudja képzelni, hogy 5 évnél tovább dolgozik egy munkahelyen. Teljes cikk

Nem a járvány, hanem a pénzhiány tartja vissza a magyarokat a nyaralástól

A magyarok többsége, 57 százaléka idén csak maximum négyéjszakás, belföldi kikapcsolódással számol, mindössze 16 százalék tervez hosszabb... Teljes cikk