Megjelent: 8 hónapja

Munkavállalói élménnyel a fluktuáció ellen

Napjainkban a munkaerőpiacon egyre élesebb a verseny a munkaadók között, a megfelelő végzettséggel, szaktudással és tapasztalattal rendelkező munkavállalók megszerzéséért, illetve egyre kiemeltebb szerepe van, a már a munkáltatók alkalmazásában lévő tehetségek megtartásának is.

images

A megtartásra irányuló intézkedések, azonban csak akkor lesznek eredményesek, ha valódi munkavállalói igényekre reagálnak. A vállalatok éppen ezért egyre inkább elkezdtek nyitottá válni a munkavállalói élmény fogalmának megértésére, és különböző gyakorlatban alkalmazható eszközeinek, saját működésükbe való integrálására.

De mi is az a munkavállalói élmény?

Fontos tisztázni, hogy a munkavállalói élmény túlmutat mind a jólét, mind a munkáltatói márkaépítés, sőt még a motiváció fogalmán is. Ezeket ugyan mind magába foglalja, ám egy sokkal átfogóbb koncepciót képez.

A fő különbségek:

1. A munkavállalói élmény a HR minden egyes területére kiterjed, és a teljes munkavállalói életciklust végigköveti. Ez azt jelenti, hogy a potenciális munkavállalók megszólításától a szervezetből való távozásukig tart, sőt még a kilépő munkavállalók munkáltatóról alkotott véleményének formálását is magába foglalja. Ebben az esetben, tehát nem csak a potenciális, a meglévő és a távozó munkavállalók felé irányulnak a tevékenységek, hanem gyakorlatilag mindenki érintetté válik, aki bármilyen formában kapcsolatba kerül a munkaadóval.

2. A munkavállalói élmény megteremtése számos párhuzamos célt szolgál. A célok közé tartozik a munkáltató köztudatba való beintegrálása, a pozitív megítélés kialakítása, a potenciális munkavállalók figyelmének felkeltése és bevonzása, valamint a motiváltság, elégedettség és munkáltató felé való elköteleződés megteremtése.

3. A munkavállalói élmény megteremtésének igen gazdag eszköztára van. Ami minden eszközére általánosan elmondható, hogy mindegyik konkrét munkavégzéshez, vagy munkahelyhez kapcsolódik. Míg a jólét megteremtésének eszközei első sorban a jóléti- és juttatási csomag elemeit érintik, a munkáltatói márkaépítéshez pedig leginkább a különböző kommunikációs felületek kapcsolódnak, a munkavállalói élmény eszközei a munkához kapcsolódó munkavállalói igények minél jobb kiszolgálását igyekszenek elősegíteni.

A munkavállalói jólét biztosítása érdekében, tehát a következő eszközöket lehet alkalmazni:

- Egészségmegőrzés (pl.: szűrővizsgálatok, életmód tanácsadás)
- Közösségépítés munkahelytől elkülönülten (pl.: csapatépítő
programok, tréningek, sportnapok, melyek 1-2 napos elvonulást
igényelnek)
- Cafeteria elemek, melyek az egészségmegőrzést, és a jó közérzetet
támogatják (pl.: SZÉP-kártya)

A munkáltató márkaépítés eszközei közé az alábbiakat sorolhatjuk:

- Közösségi média felületek aktív használata
- Médiában való megjelenés, az elért eredményekhez, szakmai
eseményekhez, elismerésekhez kapcsolódóan
- Jótékony, közhasznú, tehetséggondozó tevékenységekben való
részvétel, vagy ezek szponzorációja
- Vallott és követett értékek közti összhang

A munkavállalói élmény megteremtéséhez pedig az alább felsoroltakat érdemes alkalmazni:

- Munkavállalói igények felmérés és a sokak által igényelt változtatások
tényleges megvalósítás
- Modern, ergonomikus, inspiráló munkakörnyezet
- Fejlődési, önmegvalósítási célok támogatása (hard-skill fejlesztő,
szakmai témájú képzések, tudásmegosztás a munkacsoporton, vagy
a teljes szervezeten belül)
- Önfejlesztési, önismereti célok támogatása (soft-skill fejlesztő
tréningek)
- Tapasztalati tanulás (saját működési minták felismerése, erősségek
és fejlesztendő területek azonosítása, munkacsoport és egyén
szintjén)
- Közösségépítés támogatása a munkahelyhez kapcsolódóan (pl.:
munkahelyi közösségi terek kialakítása /ebédlő, kávézó,
pihenőszoba/, különböző területek szakemberi közti kommunikáció
támogatása)
- Testi-lelki egészségmegőrzés (pl.: előadások, workshopok egészséges
táplálkozásról, sportról, relaxációs technikákról, munkahelyi masszőr,
pszichológus biztosítása)
- Munka és magánélet közti egyensúly megteremtése
- Tehetségmenedzsment minden munkavállalónak
- Érdekes, változatos feladatok (hasznosság érzésének megteremtése)
- Empowerment (felhatalmazás, önirányítás, döntési jogosultság)
- Fejlett technológia alkalmazása a munkavégzés során (pl.:virtuális
valóság a feladatok végrehajtásában, Gamification a kiválasztásban)
- Team alapú munkavégzés (közösségi élmény erősítése)
- Rendszeres, közvetlen visszajelzés, és a megfelelő teljesítmény
elismerése (pl.: teljesítmény alapú bérezés)
- Előre lépési, karrierépítési lehetőség (önmegvalósításra vonatkozó
célok támogatása)
- Vallott és követett értékek közti összhang (azonosulás a szervezeti
kultúrával)
- Közösségi média felületek aktív használata közösségépítésre (pl.:
munkavállalók számára rendezett események létrehozása, csoportok
létrehozása, párbeszéd elindítása

Miért éri meg a munkáltatóknak élményt nyújtani?

Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy a munkáltatóknak mi hasznuk származhat a munkavállalói élmény megteremtéséből. Nos, azok a vállalatok, melyek a fentieket elkezdik beépíteni a működésükbe, és tudatosan figyelnek a munkavállalóik aktuális igényeire, a következő előnyökre számíthatnak:

- A munkáltató pozitív megítélése, vonzerejének növekedése
- A tehetségek nagyobb arányú bevonzása
- A vállalat megtartó erejének növekedése
- A fluktuációból adódó költségek csökkentése
- Jobb jelöltélmény megteremtése
- Motivált, elkötelezett, és nagy hatékonysággal dolgozó munkaerő-
állomány megteremtése
- Nagymennyiségű szaktudás felhalmozása
- Innovatív, piacvezető ötletek megszületése


Kovács Tímea, a BDO Magyarország Recruitment munkatársa

  • 2019.11.21Transzformatív Team Coaching Lab A Transzformatív Team Coaching Lab alkalmat ad arra, hogy konkrét eseteken keresztül ismerkedj a módszertan erejével. Egy ügyféleset, amelyben a team coaching folyamat során transzformáltuk valódi kapcsolattá a csapatban élő projekciókat. Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter