Munkavállalói élménnyel a fluktuáció ellen
Napjainkban a munkaerőpiacon egyre élesebb a verseny a munkaadók között, a megfelelő végzettséggel, szaktudással és tapasztalattal rendelkező munkavállalók megszerzéséért, illetve egyre kiemeltebb szerepe van, a már a munkáltatók alkalmazásában lévő tehetségek megtartásának is.
De mi is az a munkavállalói élmény?
Fontos tisztázni, hogy a munkavállalói élmény túlmutat mind a jólét, mind a munkáltatói márkaépítés, sőt még a motiváció fogalmán is. Ezeket ugyan mind magába foglalja, ám egy sokkal átfogóbb koncepciót képez.
A fő különbségek:
1. A munkavállalói élmény a HR minden egyes területére kiterjed, és a teljes munkavállalói életciklust végigköveti. Ez azt jelenti, hogy a potenciális munkavállalók megszólításától a szervezetből való távozásukig tart, sőt még a kilépő munkavállalók munkáltatóról alkotott véleményének formálását is magába foglalja. Ebben az esetben, tehát nem csak a potenciális, a meglévő és a távozó munkavállalók felé irányulnak a tevékenységek, hanem gyakorlatilag mindenki érintetté válik, aki bármilyen formában kapcsolatba kerül a munkaadóval.
2. A munkavállalói élmény megteremtése számos párhuzamos célt szolgál. A célok közé tartozik a munkáltató köztudatba való beintegrálása, a pozitív megítélés kialakítása, a potenciális munkavállalók figyelmének felkeltése és bevonzása, valamint a motiváltság, elégedettség és munkáltató felé való elköteleződés megteremtése.
3. A munkavállalói élmény megteremtésének igen gazdag eszköztára van. Ami minden eszközére általánosan elmondható, hogy mindegyik konkrét munkavégzéshez, vagy munkahelyhez kapcsolódik. Míg a jólét megteremtésének eszközei első sorban a jóléti- és juttatási csomag elemeit érintik, a munkáltatói márkaépítéshez pedig leginkább a különböző kommunikációs felületek kapcsolódnak, a munkavállalói élmény eszközei a munkához kapcsolódó munkavállalói igények minél jobb kiszolgálását igyekszenek elősegíteni.
A munkavállalói jólét biztosítása érdekében, tehát a következő eszközöket lehet alkalmazni:
- Egészségmegőrzés (pl.: szűrővizsgálatok, életmód tanácsadás)
- Közösségépítés munkahelytől elkülönülten (pl.: csapatépítő
programok, tréningek, sportnapok, melyek 1-2 napos elvonulást
igényelnek)
- Cafeteria elemek, melyek az egészségmegőrzést, és a jó közérzetet
támogatják (pl.: SZÉP-kártya)
A munkáltató márkaépítés eszközei közé az alábbiakat sorolhatjuk:
- Közösségi média felületek aktív használata
- Médiában való megjelenés, az elért eredményekhez, szakmai
eseményekhez, elismerésekhez kapcsolódóan
- Jótékony, közhasznú, tehetséggondozó tevékenységekben való
részvétel, vagy ezek szponzorációja
- Vallott és követett értékek közti összhang
A munkavállalói élmény megteremtéséhez pedig az alább felsoroltakat érdemes alkalmazni:
- Munkavállalói igények felmérés és a sokak által igényelt változtatások
tényleges megvalósítás
- Modern, ergonomikus, inspiráló munkakörnyezet
- Fejlődési, önmegvalósítási célok támogatása (hard-skill fejlesztő,
szakmai témájú képzések, tudásmegosztás a munkacsoporton, vagy
a teljes szervezeten belül)
- Önfejlesztési, önismereti célok támogatása (soft-skill fejlesztő
tréningek)
- Tapasztalati tanulás (saját működési minták felismerése, erősségek
és fejlesztendő területek azonosítása, munkacsoport és egyén
szintjén)
- Közösségépítés támogatása a munkahelyhez kapcsolódóan (pl.:
munkahelyi közösségi terek kialakítása /ebédlő, kávézó,
pihenőszoba/, különböző területek szakemberi közti kommunikáció
támogatása)
- Testi-lelki egészségmegőrzés (pl.: előadások, workshopok egészséges
táplálkozásról, sportról, relaxációs technikákról, munkahelyi masszőr,
pszichológus biztosítása)
- Munka és magánélet közti egyensúly megteremtése
- Tehetségmenedzsment minden munkavállalónak
- Érdekes, változatos feladatok (hasznosság érzésének megteremtése)
- Empowerment (felhatalmazás, önirányítás, döntési jogosultság)
- Fejlett technológia alkalmazása a munkavégzés során (pl.:virtuális
valóság a feladatok végrehajtásában, Gamification a kiválasztásban)
- Team alapú munkavégzés (közösségi élmény erősítése)
- Rendszeres, közvetlen visszajelzés, és a megfelelő teljesítmény
elismerése (pl.: teljesítmény alapú bérezés)
- Előre lépési, karrierépítési lehetőség (önmegvalósításra vonatkozó
célok támogatása)
- Vallott és követett értékek közti összhang (azonosulás a szervezeti
kultúrával)
- Közösségi média felületek aktív használata közösségépítésre (pl.:
munkavállalók számára rendezett események létrehozása, csoportok
létrehozása, párbeszéd elindítása
Miért éri meg a munkáltatóknak élményt nyújtani?
Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy a munkáltatóknak mi hasznuk származhat a munkavállalói élmény megteremtéséből. Nos, azok a vállalatok, melyek a fentieket elkezdik beépíteni a működésükbe, és tudatosan figyelnek a munkavállalóik aktuális igényeire, a következő előnyökre számíthatnak:
- A munkáltató pozitív megítélése, vonzerejének növekedése
- A tehetségek nagyobb arányú bevonzása
- A vállalat megtartó erejének növekedése
- A fluktuációból adódó költségek csökkentése
- Jobb jelöltélmény megteremtése
- Motivált, elkötelezett, és nagy hatékonysággal dolgozó munkaerő-
állomány megteremtése
- Nagymennyiségű szaktudás felhalmozása
- Innovatív, piacvezető ötletek megszületése
Kovács Tímea, a BDO Magyarország Recruitment munkatársa
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A hazai munkaerőpiac látszólag megnyugodott: a dolgozói fluktuáció országos szinten csökken, a vállalatok mégis egyre nagyobb kihívásokkal néznek... Teljes cikk
Egy friss felmérés szerint a HR és az értékesítési vezetők cserélődtek leggyakrabban az utóbbi egy évben. Teljes cikk
Tavaly mintegy 19 ezer munkahely szűnt meg a német autóiparban az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég friss elemzése szerint: 2024 végén még... Teljes cikk
- Mi a leggyakoribb felmondási ok és miért nem meri kimondani senki? 2 hónapja
- Itt van május 1-je: mit is ünneplünk ma pontosan? 2 hónapja
- Miért mondanak fel, és hogyan tarthatjuk meg őket? 4 hónapja
- A növekedés nemcsak az üzleti eredményekről szól, hanem a munkavállalók fejlődéséről is 5 hónapja
- Nagy árat fizetnek azok a cégek, akik korlátozzák a rugalmas munkát 6 hónapja
- A brit dolgozók közel negyede tervezi, hogy jövőre felmond, ez az oka 7 hónapja
- A kékgalléros munkavállalók megtartásának titka - mélyelemzés és a megoldás 7 hónapja
- Három módszer, amivel az AI csökkentheti az alkalmazottak lemorzsolódását 7 hónapja
- A helyeden vagy? Így segíti a munkavállalói jóllétet a CIB Bank 7 hónapja
- Ezek a covid hosszú távú hatásai a munkahelyeken: friss kutatás 7 hónapja
- Mitől lesznek boldogok és elkötelezettek a dolgozók? 7 hónapja