Munkavállalói élménnyel a fluktuáció ellen
Napjainkban a munkaerőpiacon egyre élesebb a verseny a munkaadók között, a megfelelő végzettséggel, szaktudással és tapasztalattal rendelkező munkavállalók megszerzéséért, illetve egyre kiemeltebb szerepe van, a már a munkáltatók alkalmazásában lévő tehetségek megtartásának is.
De mi is az a munkavállalói élmény?
Fontos tisztázni, hogy a munkavállalói élmény túlmutat mind a jólét, mind a munkáltatói márkaépítés, sőt még a motiváció fogalmán is. Ezeket ugyan mind magába foglalja, ám egy sokkal átfogóbb koncepciót képez.
A fő különbségek:
1. A munkavállalói élmény a HR minden egyes területére kiterjed, és a teljes munkavállalói életciklust végigköveti. Ez azt jelenti, hogy a potenciális munkavállalók megszólításától a szervezetből való távozásukig tart, sőt még a kilépő munkavállalók munkáltatóról alkotott véleményének formálását is magába foglalja. Ebben az esetben, tehát nem csak a potenciális, a meglévő és a távozó munkavállalók felé irányulnak a tevékenységek, hanem gyakorlatilag mindenki érintetté válik, aki bármilyen formában kapcsolatba kerül a munkaadóval.
2. A munkavállalói élmény megteremtése számos párhuzamos célt szolgál. A célok közé tartozik a munkáltató köztudatba való beintegrálása, a pozitív megítélés kialakítása, a potenciális munkavállalók figyelmének felkeltése és bevonzása, valamint a motiváltság, elégedettség és munkáltató felé való elköteleződés megteremtése.
3. A munkavállalói élmény megteremtésének igen gazdag eszköztára van. Ami minden eszközére általánosan elmondható, hogy mindegyik konkrét munkavégzéshez, vagy munkahelyhez kapcsolódik. Míg a jólét megteremtésének eszközei első sorban a jóléti- és juttatási csomag elemeit érintik, a munkáltatói márkaépítéshez pedig leginkább a különböző kommunikációs felületek kapcsolódnak, a munkavállalói élmény eszközei a munkához kapcsolódó munkavállalói igények minél jobb kiszolgálását igyekszenek elősegíteni.
A munkavállalói jólét biztosítása érdekében, tehát a következő eszközöket lehet alkalmazni:
- Egészségmegőrzés (pl.: szűrővizsgálatok, életmód tanácsadás)
- Közösségépítés munkahelytől elkülönülten (pl.: csapatépítő
programok, tréningek, sportnapok, melyek 1-2 napos elvonulást
igényelnek)
- Cafeteria elemek, melyek az egészségmegőrzést, és a jó közérzetet
támogatják (pl.: SZÉP-kártya)
A munkáltató márkaépítés eszközei közé az alábbiakat sorolhatjuk:
- Közösségi média felületek aktív használata
- Médiában való megjelenés, az elért eredményekhez, szakmai
eseményekhez, elismerésekhez kapcsolódóan
- Jótékony, közhasznú, tehetséggondozó tevékenységekben való
részvétel, vagy ezek szponzorációja
- Vallott és követett értékek közti összhang
A munkavállalói élmény megteremtéséhez pedig az alább felsoroltakat érdemes alkalmazni:
- Munkavállalói igények felmérés és a sokak által igényelt változtatások
tényleges megvalósítás
- Modern, ergonomikus, inspiráló munkakörnyezet
- Fejlődési, önmegvalósítási célok támogatása (hard-skill fejlesztő,
szakmai témájú képzések, tudásmegosztás a munkacsoporton, vagy
a teljes szervezeten belül)
- Önfejlesztési, önismereti célok támogatása (soft-skill fejlesztő
tréningek)
- Tapasztalati tanulás (saját működési minták felismerése, erősségek
és fejlesztendő területek azonosítása, munkacsoport és egyén
szintjén)
- Közösségépítés támogatása a munkahelyhez kapcsolódóan (pl.:
munkahelyi közösségi terek kialakítása /ebédlő, kávézó,
pihenőszoba/, különböző területek szakemberi közti kommunikáció
támogatása)
- Testi-lelki egészségmegőrzés (pl.: előadások, workshopok egészséges
táplálkozásról, sportról, relaxációs technikákról, munkahelyi masszőr,
pszichológus biztosítása)
- Munka és magánélet közti egyensúly megteremtése
- Tehetségmenedzsment minden munkavállalónak
- Érdekes, változatos feladatok (hasznosság érzésének megteremtése)
- Empowerment (felhatalmazás, önirányítás, döntési jogosultság)
- Fejlett technológia alkalmazása a munkavégzés során (pl.:virtuális
valóság a feladatok végrehajtásában, Gamification a kiválasztásban)
- Team alapú munkavégzés (közösségi élmény erősítése)
- Rendszeres, közvetlen visszajelzés, és a megfelelő teljesítmény
elismerése (pl.: teljesítmény alapú bérezés)
- Előre lépési, karrierépítési lehetőség (önmegvalósításra vonatkozó
célok támogatása)
- Vallott és követett értékek közti összhang (azonosulás a szervezeti
kultúrával)
- Közösségi média felületek aktív használata közösségépítésre (pl.:
munkavállalók számára rendezett események létrehozása, csoportok
létrehozása, párbeszéd elindítása
Miért éri meg a munkáltatóknak élményt nyújtani?
Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy a munkáltatóknak mi hasznuk származhat a munkavállalói élmény megteremtéséből. Nos, azok a vállalatok, melyek a fentieket elkezdik beépíteni a működésükbe, és tudatosan figyelnek a munkavállalóik aktuális igényeire, a következő előnyökre számíthatnak:
- A munkáltató pozitív megítélése, vonzerejének növekedése
- A tehetségek nagyobb arányú bevonzása
- A vállalat megtartó erejének növekedése
- A fluktuációból adódó költségek csökkentése
- Jobb jelöltélmény megteremtése
- Motivált, elkötelezett, és nagy hatékonysággal dolgozó munkaerő-
állomány megteremtése
- Nagymennyiségű szaktudás felhalmozása
- Innovatív, piacvezető ötletek megszületése
Kovács Tímea, a BDO Magyarország Recruitment munkatársa
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az Amazon története legnagyobb leépítésére készül: egyetlen hét alatt 30 ezer irodai dolgozótól válhat meg, miközben az ING Bank is közel ezer... Teljes cikk
Drasztikus átalakításba kezd a Nestlé: az új vezérigazgató, Philipp Navratil bejelentette, hogy világszerte 16 ezer munkahelyet szüntetnek meg a... Teljes cikk
Elbocsátások, leépítések, bizonytalanság a munkaerőpiacon. A vállalatok ma már nemcsak a profitért, hanem a hírnevükért is küzdenek. A kérdés... Teljes cikk
- Lemaradtak a középvezetők – csak ennyivel nőtt a fizetésük idén 2 hónapja
- Lebuktat a WIFI: mostantól pontosan lehet tudni, ki honnan dolgozik 2 hónapja
- Dolgozz bárhonnan 30 napot, több hónapos apaszabi, élethelyzethez alkalmazkodó rugalmas munkavégzés 2 hónapja
- Fluktuációs kihívásokkal küzd a kékgalléros munkaerőpiac 2 hónapja
- A kékgalléros valóság: élethelyzetek hatása a munka világára 2 hónapja
- Próbaidő: munkavállaló hosszabbítaná, munkáltató elengedné? 2 hónapja
- Extra szabadság, home office és kreatív HR-sek: ezt teszik a jóllétért a megbízható munkaadók 3 hónapja
- Tömegesen mennek el a dolgozók – a magyar cégek még mindig nem értik, miért 3 hónapja
- A vezetők többsége szerint a Z generáció a legnehezebben motiválható generáció a munkahelyen 3 hónapja
- A munkavállalói élmény ma már nem luxus, hanem alapelvárás: interjú Vincze Mónikával, a CPI Hungary HR vezetőjével 3 hónapja
- Betanítás vagy pénzégetés? A próbaidő alatt dől el a jövő 3 hónapja

Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja