Megjelent: 4 éve

Nem olyan egyszerű, hogy változik a társasági adó

Jövőre egységesen kilenc százalékos lesz a társasági nyereségadó. Ez az elsőre egyszerűnek hangzó változás számos kérdést vet fel - írja elemző cikkében az adozasrolerthetoen.blog.hu.

Technikai jellegű, de sokak számára mégis gyakorlati probléma lehet, hogy 2017-ben mennyi adóelőleget kell fizetniük. Hiszen az adóelőleget az előző évi adók alapján kell kiszámolni, ekkor viszont még a magasabb volt az adókulcs. Jó hír, hogy a jogalkotó gondolt a problémára: a NAV határozata állapítja majd meg a fizetendő előleget, melyet már az alacsonyabb kulcsokkal fog kiszámolni - írja az adozasrolerthetoen.blog.hu.

Külföldi társaságok

Megoldatlan problémát vet fel azonban a nemzetközi gyakorlatban elterjedt - és az új BEPS szabályok szerint még inkább terjedő - az alacsony adókulcsú államokban működő vállalkozásokkal, illetve az úgy nevezett ellenőrzött külföldi társaságokkal (CFC, controlled foreign company) szemben alkalmazandó szankciók rendszere.

Ha egy több országban is működő cégcsoport egy tagja olyan országban adózik, ahol alacsony az adókulcs, akkor az anyacég államában, vagy akár más csoporttagok szintjén is speciális büntető kategóriába kerül. Így a hazánkban működő nemzetközi cégek ilyen, szankcionált társasággá válnak anya- vagy testvérországaikban, tehát a büntető adók miatt elveszthetik a nálunk „megnyert” társasági adót, vagy a büntetésekkel együtt akár még többet is fizethetnek a végén, mint ha itt 19%-os kulccsal számoltak volna.

A legfontosabb gazdasági partnerünknél, Németországban például rendkívül szigorú és bonyolult szabályrendszer vonatkozik az ellenőrzött külföldi társaságokra, így félő, hogy ott szankciók várnak a Magyarországon működő leányvállalatokra.

Más szankciók is sújthatják az alacsony adókulcsú államokban működő kapcsolat vállalkozásokat - írja az adozasrolerthetoen.blog.hu. Ausztriában például a kamat, amelyet olyan országba fizetnek, amelynek adókulcsa kevesebb, mint 10% nem számolható el költségként. Azaz 2017-től, ha egy osztrák vállalat magyar vállalattól kap kölcsönt, akkor a magyar társaság kamatbevétele után a 9%-os adókulccsal adózik, azonban az osztrák vállalat 25%-os adókulcs mellett lesz kénytelen adóalapját ugyanezen kamattal megnövelni. Az újonnan bevezetett túl alacsony magyar adókulcs hatására tehát akár 34% is lehet az adóterhelés az ilyen kamat után. Ezt a kérdést hamarosan részletesebben is elemezzük egy következő anyagunkban.

Fejlesztési adókedvezménnyel rendelkező vállalatok



Az adócsökkentés másik fontos következménye azokat érinti a blog szerint, akik korábban beruházásaik miatt részesültek adókedvezményben. Az úgy nevezett fejlesztési adókedvezménnyel rendelkező vállalatok, a 100, 500 millió, vagy akár 1-3 milliárd forint feletti eszközberuházás után, földrajzi elhelyezkedésük illetve kis-, közép- vagy nagyvállalati besorolásuk alapján számolt intenzitási rátával meghatározott összeget vonhatnak le, és tarthatnak vissza az egyébként fizetendő társasági adójukból 10 éven keresztül.

Például egy egymilliárd forintos nagyvállalati beruházás esetén ez a kedvezmény összege elérheti az 500 millió forintot is, amellyel a cég a beruházás befejezése után tíz éven keresztül csökkentheti a fizetendő társasági adót. Akik már megtervezték, hogy hogy tudják ez alatt az idő alatt a lehető legjobban felhasználni a kedvezményt, és már elkezdődött ez a szakasz, lehetséges, hogy nem tudják úgy átütemezni, hogy teljesen ki tudják használni a keretet. Az adócsökkentéssel együtt elfogadott határidő módosítás ugyanis a már megszerzett kedvezményekre nem, csupán az új kedvezményekre érvényes. Ezt a kérdést szintén részletesen fogjuk vizsgálni.

A klasszikus adók veszítenek jelentőségükből



A magyar adórendszerben egyre kisebb a jelentősége a klasszikus adóknak, ezen belül is leginkább a társasági adónak. Míg 2011 előtt a központi költségvetés bevételeinek kicsit több mint a fele származott a három „nagy” adónemből (személyi jövedelemadó, áfa, társasági adó), addig az utóbbi néhány évben ez az arány 50% alá csökkent. A különadókat a törvényhozás két okból részesítette kiemelt figyelemben. Az egyik ok a pénzügyi-gazdasági válság, ami alapjaiban változtatta meg a gazdasági folyamatokat Magyarországon. A kiesett bevételek pótlására 2010-től kezdődően elsősorban különféle szektorspecifikus különadókat vezettek be. A különadók bevezetésének másik oka pedig alakíthatóságuk rugalmassága - szemben a „hagyományos” adónemekkel.

Emelkedik a különadók aránya



A társasági adóból származó bevételek 2008-tól többnyire csökkenő vagy stagnáló tendenciát mutatnak, és ha van is kisebb mértékű növekedés bizonyos időszakokban, ez csak ideiglenes. A csökkenés egyik oka, hogy a társasági adó kedvezményes 10% kulcsának alkalmazását fokozatosan kiterjesztették: először feltételes, majd 2010-ben feltételek nélkül 500 millió forint adóalapig történő alkalmazása létrehozta a progresszív társasági adóztatást Magyarországon.

Ezt követően a fokozatosan kiépülő adókedvezmények rendszere (pl. látvány-csapatsportok támogatásakor igénybe vehető kedvezmény 2011-től), valamint a társasági adó alternatívájának számító új kisadók választhatósága (KATA, KIVA) is hozzájárult ahhoz, hogy csökkenjenek a társasági adóbevételek.

2015-ben azonban fordulópont következett be írja az adozasrolerthetoen.blog.hu: a társasági adóból származó bevételek ismét jelentősebb növekedésnek indultak és túlteljesítették az előirányzatokat. Ebben a növekedésben azonban megjelennek azok tételek, amelyeket az adózók ugyan a NAV-nak fizetnek be, de amelyek egy részét az adóalanyok rendelkezése szerint az adóhatóság 15 napon belül továbbít egy kedvezményezett szervezet részére. Vagyis a bevétel-növekedés csak papíron jelenik meg, ennek egy része ténylegesen nem marad az államnál (lásd az első bekezdést).

A különadók 2010-2012 közt viszont már a társasági adóval nagyjából azonos nagyságrendet képviseltek a költségvetés bevételein belül, 2013-tól pedig szignifikánsan meghaladják azt, még a 2015-ös társasági adó emelkedés és a különadó-bevételek kismértékű csökkenése után is csak közelített egymáshoz a két érték. Ezután azonban szinte bizonyosan tovább fog nőni a különbség a különadók javára.

adozasrolerthetoen.blog.hu
  • 2020.09.24Adókonferencia Jöjjön el a SALDO Adókonferenciájára és ismerje meg az új TB törvény szabályait, valamint a külföldi partnereivel kötött szerződések ÁFA előírásait! Szerezzen biztos tudást, kreditpontokat, tájékozódjon szakértőinktől. Országosan 7 helyszínen várjuk. Részletek Jegyek
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Valójában pályázni kell a pedagógusoknak az egyszeri juttatásként bejelentett félmillióra

Nem egyszeri juttatás a pedagógusoknak szánt, Kásler Miklós által bejelentett bruttó 500 ezer forint, hanem feladathoz kötött - európai uniós... Teljes cikk

Emelkedik a csecsemőgondozási díj összege 2021-ben

Összességében több mint egyhavi fizetésnek megfelelő összeggel emelkedik 2021 júliusától a hat hónapon át járó csecsemőgondozási díj (csed) -... Teljes cikk

Mennyit keresnek a katonák? - itt a bértáblázat

A Magyar Honvédség kommunikációs referensétől kaptunk egy részletes kimutatást, mennyi pénzt kereshetnek azok az álláskeresők, akik katonának... Teljes cikk