Tanulópénz nélkül a diákmunkáról
Mel Gibsontól tudjuk, hogy „Mi kell a nőnek?”. Vajon munkaadóként - különös tekintettel arra, ha nyári munkában fiatalokat is szeretnénk foglalkoztatni - azzal is tisztában vagyunk, hogy mi kell a diáknak?
Pedig a Z-generáció sajátosságait ismerve növelhetjük hatékonyságunkat e téren.
Érdemes megfontolni azt, hogy milyen csatornákon keresztül szólítjuk meg ezt a célcsoportot, vagyis az 1996-2007 között születetteket. Nem véletlenül nevezi őket úgy a szakirodalom, hogy digitális nemzedék, hiszen ez az a generáció, amelynek az internet épp olyan természetes, mint a levegő.
Éppen ezért a közösségi médiában, illetve általánosságban az online térben elhelyezett felhívások lényegesen könnyebben eljutnak hozzájuk, mint a hagyományos, printhirdetések.

Az euDIÁKOK Iskolaszövetkezet korábbi kutatási is kimutatták, hogy a fiatalok a social médiát egy virtuális játszótérként használják
. A Z-generáció tagjainak 92%-a használ social médiát, 91%-a posztol fotókat, 92%-a használja valódi adatait és 84%-a oszt meg személyes információkat.Magyarországon a 15-25 éves korcsoport közösségi média használata az alábbi arányok szerint oszlik meg: Facebook: 87%, Instagram: 75%, Snapchat 49%, Pinterest: 27%, Tumblr: 24%, Twitter 14%.
Az Instagram a következő években várhatóan átveszi majd az uralmat a Facebook felett, mivel a Facebookon egyre inkább jelennek meg a Z-generáció szülei, nagyszülei.
Azoknál az állásoknál, ahol a munkavégzést betanulási időszak előzi meg, komoly vonzerőt jelenthet, ha a képzés részben vagy teljes egészében számítógépen történik. Mivel ezek a diákok az előző generációknál magabiztosabban beszélnek idegen nyelveket, a betanítás akár más országból is megvalósítható.
A mai tizen-huszonévesek monotónia tűrése a jelek szerint elmarad a korábbi korosztályokétól, viszont a rövid ideig tartó, kihívást jelentő projektmunkákban kimagaslóan teljesítenek. Ez akár még előnyt is jelenthet a munkaadó számára, hiszen a kisebb részegységekre tagolt munkafolyamatok, különösen, ha a különböző tevékenységek rotációban is végezhetők, nagyobb vonzerőt jelentenek.
A Z-k generációs jellegzetességeit ismerve a versenytársaknál sikeresebben kiaknázhatjuk a bennük rejlő lehetőségeket
. Így például azt, hogy az idősebb nemzedékeknél jóval hatékonyabban képesek megosztani a figyelmüket.Ezen tulajdonságuk alkalmassá teszi őket arra, hogy két vagy több különböző tevékenységet szimultán végezhessenek - természetesen a megfelelő kontroll mellett.
Életkorukból adódóan a csoportélmény kiemelkedően fontos a mai fiatalok számára. Bár az önmegvalósítás lehetőségét hordozó egyéni feladat komoly motiváló erőként hat rájuk, legalább ilyen népszerű körükben a csapatban, jó hangulatban végezhető fizikai vagy szellemi munka.
Az iskolapadot épp csak a vakáció idejére elhagyó diákoktól nem érdemes ugyanazt a munkamorált és elkötelezettséget elvárni, mint a hosszútávra tervező munkavállalóktól. Számukra elsősorban kaland, mintsem pénzkereső tevékenység a nyári munka - bár, sok esetben ez utóbbi sem elhanyagolható tényező egy diák munkavállalásakor.
Ha ismerjük, hogy miben mások a mostani fiatalok és képesek vagyunk túllépni a „bezzeg a mi időnkben!” típusú hozzáálláson, és igyekszünk elfogadni vagy legalább megismerni az általuk hozott újfajta értékrendet, munkaadóként előnyt kovácsolhatunk. Mert bár a diákmunka egy nyárra szól, azért nem szabad szem elől téveszteni, hogy ezek a fiatalok lesznek a holnap munkavállalói.
Rumpf Nikoletta
marketing és kommunikációs vezető
euDIÁKOK Iskolaszövetkezet
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Idén már tizenharmadik alkalommal hirdeti meg a kormány a nagy népszerűségnek örvendő Nyári diákmunka programot, amelyre 4,5 milliárd forintos hazai... Teljes cikk
A diákok bejelentésére, adózására - a diákszövetkezeten keresztül vállalt munka kivételével - ugyanolyan szabályok vonatkoznak, mint más... Teljes cikk
Magyarországon a tavaszi vizsgaidőszakban több mint 70.000 középiskolás érettségiző és nagyságrendileg 330.000 felsőoktatási képzésben... Teljes cikk
- Kihalás szélére kerülhet ez a vezetői réteg - mi lesz a multikkal? 1 hónapja
- Így dolgozik a jövő generációja – Diákmunkavállalási trendek 2 hónapja
- Miért kerüli a Z generáció a vezetői szerepeket és hogyan változtathat ezen a HR? 2 hónapja
- Pályaválasztástól a karrierváltásig - Útkeresés generációkon át 2 hónapja
- A Z generáció nem igazítja az életét a munkához 2 hónapja
- "Karrier-hack" fiataloknak: miért érdemes visszatérni az irodába? 3 hónapja
- Jönnek az ötgenerációs munkahelyek: hogyan lehet jól együttműködni? 3 hónapja
- Generációkra szabott megoldások: egymás után harmadszor lett Top Employer az MBH Bank 3 hónapja
- Hogyan tehető vonzóvá a vegyipar a Z generáció számára? 3 hónapja
- Fokozódó trend: egyre többet esnek ki a munkából a dolgozók 3 hónapja
- Conscious unbossing: csak mítosz, hogy nem akar vezető lenni a Z generáció? 4 hónapja