kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

Tanulópénz nélkül a diákmunkáról

Mel Gibsontól tudjuk, hogy „Mi kell a nőnek?”. Vajon munkaadóként - különös tekintettel arra, ha nyári munkában fiatalokat is szeretnénk foglalkoztatni - azzal is tisztában vagyunk, hogy mi kell a diáknak?

Még bő két hét és véget ér a tanév, ezzel együtt kezdetét veszi a nyári munka időszaka. Számos vállalkozás ez idő tájt a szezonális munkákra, vagy a szabadságolások idején időszakosan kieső munkavállalók pótlására diákmunkásokat tervez alkalmazni. Sok esetben azonban már az elején hiba csúszik a számításban, vagy az álláshirdetés vagy maga a munka nem elég figyelemfelkeltő, nem kellően csábító a cél eléréséhez.

Pedig a Z-generáció sajátosságait ismerve növelhetjük hatékonyságunkat e téren.

Érdemes megfontolni azt, hogy milyen csatornákon keresztül szólítjuk meg ezt a célcsoportot, vagyis az 1996-2007 között születetteket. Nem véletlenül nevezi őket úgy a szakirodalom, hogy digitális nemzedék, hiszen ez az a generáció, amelynek az internet épp olyan természetes, mint a levegő.

Éppen ezért a közösségi médiában, illetve általánosságban az online térben elhelyezett felhívások lényegesen könnyebben eljutnak hozzájuk, mint a hagyományos, printhirdetések.

eudiakokA csoportélmény kiemelkedően fontos


Az euDIÁKOK Iskolaszövetkezet korábbi kutatási is kimutatták, hogy a fiatalok a social médiát egy virtuális játszótérként használják

. A Z-generáció tagjainak 92%-a használ social médiát, 91%-a posztol fotókat, 92%-a használja valódi adatait és 84%-a oszt meg személyes információkat.

Magyarországon a 15-25 éves korcsoport közösségi média használata az alábbi arányok szerint oszlik meg: Facebook: 87%, Instagram: 75%, Snapchat 49%, Pinterest: 27%, Tumblr: 24%, Twitter 14%.

Az Instagram a következő években várhatóan átveszi majd az uralmat a Facebook felett, mivel a Facebookon egyre inkább jelennek meg a Z-generáció szülei, nagyszülei.

Azoknál az állásoknál, ahol a munkavégzést betanulási időszak előzi meg, komoly vonzerőt jelenthet, ha a képzés részben vagy teljes egészében számítógépen történik. Mivel ezek a diákok az előző generációknál magabiztosabban beszélnek idegen nyelveket, a betanítás akár más országból is megvalósítható.

A mai tizen-huszonévesek monotónia tűrése a jelek szerint elmarad a korábbi korosztályokétól, viszont a rövid ideig tartó, kihívást jelentő projektmunkákban kimagaslóan teljesítenek. Ez akár még előnyt is jelenthet a munkaadó számára, hiszen a kisebb részegységekre tagolt munkafolyamatok, különösen, ha a különböző tevékenységek rotációban is végezhetők, nagyobb vonzerőt jelentenek.


A Z-k generációs jellegzetességeit ismerve a versenytársaknál sikeresebben kiaknázhatjuk a bennük rejlő lehetőségeket

. Így például azt, hogy az idősebb nemzedékeknél jóval hatékonyabban képesek megosztani a figyelmüket.

Ezen tulajdonságuk alkalmassá teszi őket arra, hogy két vagy több különböző tevékenységet szimultán végezhessenek - természetesen a megfelelő kontroll mellett.

Életkorukból adódóan a csoportélmény kiemelkedően fontos a mai fiatalok számára. Bár az önmegvalósítás lehetőségét hordozó egyéni feladat komoly motiváló erőként hat rájuk, legalább ilyen népszerű körükben a csapatban, jó hangulatban végezhető fizikai vagy szellemi munka.

Az iskolapadot épp csak a vakáció idejére elhagyó diákoktól nem érdemes ugyanazt a munkamorált és elkötelezettséget elvárni, mint a hosszútávra tervező munkavállalóktól. Számukra elsősorban kaland, mintsem pénzkereső tevékenység a nyári munka - bár, sok esetben ez utóbbi sem elhanyagolható tényező egy diák munkavállalásakor.

Ha ismerjük, hogy miben mások a mostani fiatalok és képesek vagyunk túllépni a „bezzeg a mi időnkben!” típusú hozzáálláson, és igyekszünk elfogadni vagy legalább megismerni az általuk hozott újfajta értékrendet, munkaadóként előnyt kovácsolhatunk. Mert bár a diákmunka egy nyárra szól, azért nem szabad szem elől téveszteni, hogy ezek a fiatalok lesznek a holnap munkavállalói.

Rumpf Nikoletta
marketing és kommunikációs vezető
euDIÁKOK Iskolaszövetkezet
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Újraindul a Nyári diákmunka program – akár 260 ezer forintos támogatás jár a munkáltatóknak

Idén már tizenharmadik alkalommal hirdeti meg a kormány a nagy népszerűségnek örvendő Nyári diákmunka programot, amelyre 4,5 milliárd forintos hazai... Teljes cikk

Szja-mentesség 25 év alatt – útmutató diákoknak a NAV-tól

A diákok bejelentésére, adózására - a diákszövetkezeten keresztül vállalt munka kivételével - ugyanolyan szabályok vonatkoznak, mint más... Teljes cikk

Munkaerőhiány? Itt a rejtett 400 ezres tartalék - digitális, rugalmas, elérhető

Magyarországon a tavaszi vizsgaidőszakban több mint 70.000 középiskolás érettségiző és nagyságrendileg 330.000 felsőoktatási képzésben... Teljes cikk