Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 8 hónapja

Toborzás és HR menedzsment digitálisan

Miként lehet felgyorsítani a toborzási folyamatot és jobbá tenni a jelöltélményt? A jelenlegi munkaerő-piaci helyzetben ráadásul egyre nehezebb a minőségi munkaerő toborzása és kiválasztása, így szükséges az innováció, egy hatékonyan működő stratégia kialakítása. Mindehhez nem árt, ha van olyan digitális HR rendszer, amely a HR-es segítségére van ebben: átlátható és rengeteg információ nyerhető belőle a folyamat és a HR-es hatékonyságára nézve is. Erről cseréltek eszmét, osztottak meg tapasztalatokat és jó gyakorlatokat HR-esek, folyamatfejlesztők és más érintettek az SAP által szervezett üzleti reggeli keretében.

SAP
A HR-eseknek és cégvezetőknek a változó munkaerő-piaci környezetben be kell látniuk, hogy hatékonyabbá, egyszerűbbé és átláthatóbbá kell tenniük toborzás-kiválasztási folyamataikat. Ebben sokat segíthet egy digitális rendszer, amilyen például az SAP Success Factors. A közös beszélgetést elindítandó a szoftver toborzási moduljának bevezetési tapasztalatairól a TDK EPCOS-tól Pintér Henrietta és Lakos Nikoletta számolt be, az OTP Bankot pedig Batta Mária és Szőke-Oláh Katalin képviselte, Pálffy Viktória, az Auchan Magyarország HR vezetője pedig katalizálta a beszélgetést.

Más tempó, más üzenet

Egy új rendszer bevezetéséhez le kell számolni rossz beidegződésekkel, már több évtizede működő folyamatokkal, amelyektől gyakran nem könnyű megválni. Így nem egyszerűen csak a cégvezetést, hanem a HR-eseket is meg kell győzni egy bevezetéskor arról, hogy bár egyelőre több dolguk lesz, és újdonságokat kell megtanulniuk, elsajátítaniuk, a végén mégis ők (is) jönnek ki majd nyertesen a helyzetből. Mert egyszerűbb, átláthatóbb, sok mindent automatikusan elvégző eszközt kapnak a kezükbe, amely levesz a vállukról terheket, és a céghez jelentkező munkavállaló számára is élményt ad, mert visszajelez, tartja a kapcsolatot, stb. A rendszerből nyerhető adatok segítségével ráadásul nagyon különböző szempontú statisztikák is készíthetők, amelyek a HR-eseknek és a vezetésnek is tükröt tartanak. Előbbieknek például megmutatja, hogy mennyire hatékonyak, milyen átfutási idővel dolgoznak, esetleg hol akad el a folyamat, a jelölt. Ráadásul az adminisztráció csökkentésével a HR-nek több ideje és energiája marad a nagyobb hozzáadott értékű munkára, így a szakmailag megalapozott döntéstámogatásra is. Míg a vezetők is a számok mentén győzhetők meg leginkább, ha még a bőrükön esetleg nem érzékelik, hogy a munkaerőpiac már nem a régi.

Toborzási folyamat: elejétől a végéig

Pintér Henrietta hangsúlyozta, hogy ők egy olyan rendszert akartak bevezetni a TDK EPCOS-nál, amely a toborzási folyamatot elejétől a végéig kézben tartja: a jelentkezéstől kezdve, az interjú „leszervezésén” át, az ajánlat adásig. Ráadásul nem csak a felsővezetés és a HR, hanem a középvezetők és műszakvezetők is tudják használni, megfelelő jogosultságok mentén, így sokkal gyorsabban pótolható egy-egy szükséges munkavállaló, vagy akár egy jelentkező hiány egy műszakban, átláthatóbbá válik a működés. A felhős toborzási rendszer mobiltelefonos applikáción keresztül történő kezelhetősége is nagyon leegyszerűsíti a folyamatot. Rengetegen jelentkeznek ma már mobilon keresztül állásra, lehetőleg egy-két gombnyomással.

Az OTP-nél a rendszer biztosította hatékonyabb folyamatmenedzsment és analitika lehetővé tette, hogy elszakadjanak a napi adminisztratív teendőktől, és bevezessék a bankban a HR business partneri modellt. Mint Batta Mária elmondta, a rendszer segít a teljesítménymenedzsmentben is, a karrierutak kialakításában, és mivel modulokból áll, az igényeknek megfelelően lehet kialakítani.

Mindkét cégnél beszámoltak arról, hogy a toborzásban nagyon jól működnek a karrieroldalon beállítható állásértesítők, hiszen ezeket is a jelölt szabhatja testre magának, hogy mi az, amilyen pozíció őt valóban érdekli; valamint a munkavállalói ajánló programok, amelyek komoly motivációt jelenthetnek a már a cégnél dolgozóknak is.

A jelöltek kezében a gyeplő

Mindebből is kitűnik, hogy míg korábban reaktív volt a toborzási folyamat, a cégek a pozíciók meghirdetésén túl „passzívan” várakoztak a jobbnál jobb jelöltekre, addig ma már a jelöltek tartják kezükben a gyeplőt. A toborzás sikere pedig azon múlik, hogy a cégek meg tudják-e őket szólítani a számukra releváns módon, releváns csatornán keresztül, és ha ez sikerült, fenn tudják-e tartani az érdeklődésüket a toborzási folyamat során, elég gyorsak-e ahhoz, megfelelő élményt nyújtanak-e a jelöltnek annak érdekében, hogy valóban a vállalatnál akarjon dolgozni.
A beszélgetés résztvevői azt egyhangúan hangsúlyozták, hogy egy ilyen rendszer bevezetését alaposan elő kell készíteni a szükséges anyagokkal és kommunikációs szempontból egyaránt, a változást pedig nem csak kifelé, hanem befelé is megfelelően kell kommunikálni, felkészíteni rá a munkavállalókat.

Az SAP a rendszeresen szervezett üzleti reggelikkel egy olyan HR-es közösséget szeretne kialakítani, amely a digitális szoftvermegoldásokon túl, jó gyakorlatok, tapasztalatok megosztásával könnyebbé teheti a HR-esek életét.

A digitális toborzási rendszer előnyei:

  • lerövidíti, egyszerűsíti a jelentkezési folyamatot
  • hatékonyabbá teszi a HR-t, lehetőséget ad a nagyobb hozzáadott értékű munkavégzésre
  • eredményesebb döntéstámogatás: adatok, analitika, statisztikák segítségével
  • átlátható
  • testreszabható
  • GDPR kompatibilis: a jelölt által megadott, kezelt adatokkal dolgozik


Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A szakértelemben hisznek az ügyfélszolgálatok?

2019. 01. 17., Budapest - A Cofidis Magyarország hiánypótló szakmai napot szervez az ügyfélszolgálatok, a Shared Service Center-ek (Szolgáltató... Teljes cikk

Két év alatt 20 százalékkal emelné dolgozói bérét az Audi Hungaria

Két év alatt húsz százalékkal növelné minden munkavállalója bérét az Audi Hungaria Zrt. Németh Sándor, az AHFSZ elnöke arról tájékoztatta az... Teljes cikk

Generációváltás finisben. Sok sikeres példa van előttünk. De a kudarc még több.

A cégek generációváltásának problémája mára tömeges méretűvé vált. A rendszerváltás után a magánszektor szereplőinek száma rohamosan... Teljes cikk

Generációváltás finisben. Sok sikeres példa van előttünk. De a kudarc még több.

A cégek generációváltásának problémája mára tömeges méretűvé vált. A rendszerváltás után a magánszektor szereplőinek száma rohamosan... Teljes cikk

Egy férfi éveken keresztül vett fel jogosulatlanul családi pótlékot

Vádat emelt az ügyészség Szegeden egy szerb férfi ellen, aki három Szerbiában lakó gyermeke után több mint öt éven keresztül vett föl... Teljes cikk