kapubanner for mobile
tehetség  BSC  SSC  EY 
Megjelent: 2 éve

Új szintre lép a tehetségekért folyó verseny az SSC-szektorban

Az elmúlt évtizedben gyökeresen megváltozott a nagyvállalatok globális, illetve regionális szolgáltatóközpontjainak (SSC-k) szerepe. Már nem csupán a költség- és működési hatékonyság növelése a feladatuk, hanem stratégiai területen is értéket teremtő egységekké váltak. Növelik a bevételt, ösztönzik az innovációt, új megoldásokat hoznak és képességeket építenek be a szervezetbe. Az EY Global szakértőinek írása az SSC-k HR-es kihívásairól.

BSC, SSC tehetség-

A bevezetett technológiákban is ugrásszerű fejlődést tapasztalhattunk, így az SSC-k még nagyobb értékű szolgáltatásokat tudnak nyújtani. A digitalizációt a globális világjárvány tovább gyorsította – nem véletlen, hogy számos szervezet éppen az elmúlt két évben bővítette szolgáltatóközponti kapacitását. Magától értetődő, hogy ezzel párhuzamosan az elvégzett feladatokhoz szükséges készségek is megváltoztak, és az ehhez kapcsolódó követelmények is átalakultak. Sőt, kimondhatjuk, hogy a készségek és képességek ma már olyan új erőforrásoknak tekinthetők, amelyekbe a befektetés világszerte prioritás.
       
Egy munkavállaló ma egészen mást vár el a munkakörétől, mint tíz évvel ezelőtt: előtérbe kerültek a személyre szabott élmények és a felelősségvállalás lehetősége. Egyre jellemzőbb a demokratizálás is, azaz a munkavállalóknak ma már az alkalmazotti életciklus szinte minden aspektusába beleszólásuk van. A jövő munkahelyét olyan feltörekvő trendek határozzák meg, mint a platformmunka, a technológiailag támogatott távmunka vagy a rugalmas munkarend. A munka természete, a munkavégzés módjai, maguk a munkavállalók és a munkahely definíciója is mind-mind átalakult, és mindezek a változások között egyre nagyobb hangsúly helyeződik a munkavállalói jóllétre.

Ma a mikroképzések, a mikrofeladatok és az automatizálás felé való elmozdulást látjuk: a munka kisebb, jobban ellenőrzött modulokra bomlik. A munkavégzés módja is dinamikusan változik – ez kevesebb hierarchikus struktúrát, együttműködőbb környezetet jelent, ahol az egyes területek szakértői közösen találják meg a megfelelő megoldásokat, méghozzá a hely, az idő és a stílus tekintetében rugalmas munkavégzés mellett. Megjelennek a platformmunkák és a rövid távú megbízások, az egyszemélyes vállalkozók (solopreneur), akik számukra érdekes projekteket választanak, és a munkafolyamatok váltogatása – mindez azt mutatja, hogy a mai munkavállalónak nagyon határozott elképzelése van arról, mit szeretne, és ő határozza meg karrierje irányát. A hagyományos irodák átadták helyüket a hibrid munkavégzésnek, így a munkahely képlékeny térré vált. Az irodák már nem pusztán terek, ahol le lehet ülni és el lehet végezni a napi feladatokat, hanem az együttműködés, a társadalmi interakció és a hálózatépítés színterei is. Az egyén a hivatalos konstrukciótól függetlenül határozza meg a munkaterület fogalmát: ez az a tér, amelyet a legkreatívabbnak és legtermékenyebbnek érez, legyen az az otthona, egy közeli kávézó vagy a kert.

Ezek a változások egy további következménnyel is jártak: ma nyugodtan beszélhetünk a tehetségekért folytatott küzdelemről. Bizonyos területeken a készségek szűkössége tapasztalható, ami erőteljesen befolyásolja a munkaerőpiac alakulását, beleértve a megosztott szolgáltatások területét is. Mindez természetesen hatással van a munkatársak toborzására, fejlesztésére és megtartására is.

Az EY nemzetközi szolgáltató központja, az EY Global Delivery Services világszerte több mint 60 ezer munkatársat foglalkoztat, így ezeket a tendenciákat az összes régióban megfigyelhetjük. Minden piac hozza a saját egyedi tényezőit, amelyeket sok minden befolyásol – többek között a kultúra, a készségek, a tehetségek. Magyarországon például érett a munkaerőpiac, így nemcsak a kedvező működési és üzleti környezet miatt a közép- és kelet-európai térség egyik legalkalmasabb helyszíne SSC-k létesítésére. Erős az oktatási rendszer, magas a diplomások aránya, nagy mennyiségben és a hiányterületeken is elérhető a sokféle készséggel rendelkező, európai nyelveken beszélő tehetséges munkaerő, akik más országoknál nyitottabbak a platformmunkára. Nem véletlen, hogy már több mint 150 globális vállalat hozott létre itt megosztott szolgáltatóközpontot – a szükséges ökoszisztéma tehát már kialakult. Emiatt is döntöttünk úgy tavaly, hogy integrált hálózatunk részeként Budapesten is létrehozzuk nemzetközi szolgáltató központunkat, az EY Global Delivery Servicest (EY GDS).

A szolgáltatóközpontok a jövőben is jelentős szerepet játszanak majd a magasabb értékű szolgáltatások nyújtásában, Közép- és Kelet-Európában is. Az SSC-knek ugyanakkor kemény versenyre kell számítaniuk a munkaerőpiacon, és ezért a tehetségek vonzása és megtartása érdekében a cégeknek differenciált stratégiákat kell kidolgozniuk az alkalmazotti életciklus minden állomására.

Sreekanth K Arimanithaya, A tehetségfejlesztésért felelős globális szolgáltatások vezetője, EY Global Delivery Services,
Mukul Pachisia. globális operatív vezető, EY Global Delivery Services

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk