kapubanner for mobile
Szerző: Paraszt Imre
Megjelent: 16 éve

Utat mutat a coaching

Hallgatni arany, aktívan hallgatni azonban már művészet. Jól tudják ezt a Philip Morris-nál, a GE Energy-nél és a CIB Banknál is, ahol a tanácsadók konkrét javaslatai helyett egy coach rávezető kérdéseivel próbálják a fejlődés útjára terelni a vezetőket.

A Philip Morris-nál már régóta bevált gyakorlat a coachok alkalmazása, mivel idejekorán belátták, hogy egy külső - de mégis bensőig hatoló - szem milyen kiválóan rá tud világítani a problémák emberi oldalára. Elvégre választási lehetőségeink általában mindig szubjektív értékítéleteink alapján fogannak meg, önhittségünkből fakadóan fel sem merülnek olyan alternatívák, amelyek más módon is biztosíthatnák a megoldást.


Szájhagyomány útján terjed a coaching sikere



Egy coach azonban könnyen rávezetheti a vezetőt a helyes útra, akár egy konfliktusoktól megtépázott csapat kezeléséről, akár a személyes fejlődéséről is van szó - mondta el a HR Portalnak Modla Norbert, a Philip Morris HR igazgatója. Lényegre törő kérdésekkel, egy-egy elejtett szófoszlánnyal segíthet új megvilágításba helyezni a vezető tetteit, hogy újragondolva önmagát teljesebb életet tudjon élni, úgy a munkájában, mint a magánéletében. Azért azonban, hogy e harmónia létrejöjjön, nem szabad ráerőltetni senkire egy személyi trénert. "A Philip Morris-nál is csak több, HR osztállyal történő beszélgetés után ajánljuk fel a vezetőknek a coachingot mint lehetőséget, időt adva arra, hogy megbirkózzanak félelmeikkel, ellenérzéseikkel. Mindazonáltal az utóbbi időben egyre népszerűbbé vált e szolgáltatás a vezetők körében, a kollégák ajánlása alapján gyakorta kifejezett kérésre történik egy-egy "szárnysegéd" alkalmazása" - mutatott rá a HR vezető.

A coachok népszerűsége láttán azt hihetnénk, hogy vezetőképzés terén csak rájuk épít a dohányipari vállalat, ám ez nincs teljesen így, ők is tudják, hogy vezetői tréning nélkül nem lehet minden szinten fejlődést elérni. "Inkább "és" kapcsolatban áll egymással a két képzési mód, mivel fontosnak tartjuk, hogy ne csupán a "személyes varázsuk" terén fejlődjenek, hanem egy általánosabb ismeretanyagot is befogadjanak a dolgozók. Elvégre a tréning inkább csak mintával tud szolgálni a vezetői fortélyokról, a gyakorlati megvalósítás azonban már a coachingra kell, hogy háruljon, hiszen az személyre szabottabban képes rámutatni az alkalmazási hibákra" - magyarázta Modla Norbert.


Vezetőpátyolgatás hosszú távon



A Philip Morris-nál általában fél-egy éves időtartamig szoktak egy coachot igénybe venni, illetőleg addig, míg a vezető úgy érzi, szüksége van egy külső szemlélő éleslátására. Ezt az időtávot feltehetően egy shadow coaching (amelynél árnyékként követik a vezetőt) jelentősen lerövidíthetné, ám a HR vezető szerint bármennyire is van benne fantázia, a gyakorlatban igazából ritkán használható. Nemcsak azért, mert rengeteg pénzt, illetve időt emészt fel az alkalmazása, hanem mert nagyfokú elkötelezettséget igényel mindkét féltől - arról nem is beszélve, hogy eddig a "sima" executive coaching is pompásan kiszolgálta a Philip Morris igényeit, teszi hozzá a HR vezető.

A tapasztalatok szerint a coaching során rengeteg tanulnivalóval gazdagodnak a vezetők: megtanulják kezelni önmagukat, s azt, hogy miként befolyásolhatják viselkedésükkel a környező emberek, s így közvetve saját maguk teljesítményét, hangulatát. Kellő erőfeszítés esetén a siker(élmény) nem marad el, hiszen az informális visszajelzések hamar tudatosítják az emberben, hogy jó útra tért, nem feltétlenül szükséges ehhez tudományos hatásvizsgálat - véli Modla Norbert.


A GE Energy a szervezett coachingra esküszik



Kifejezetten a coaching sikerességét a GE Energy-nél sem vizsgálják, különösen, mivel az évi kétszeri teljesítményértékelésen keresztül igencsak jól nyomon követhetők a változások - mondta Szabó Letícia, a cég veresegyházi gyárának HR igazgatója. Az eredményekről természetesen a vezetőt is folyamatosan tájékoztatják, így mindig tisztában lehet azzal, hogy a következő coaching alkalmával mire kell majd koncentrálnia. A GE Energy-nél ugyanis nem aprózzák el a vezetőképzést, a HR ösztönzésére minden évben két alkalommal, szervezett formában valósul meg a coaching, akár év közben is, ha szükséges. "Mert bár alapvetően teljesítménynövelésre és az új vezetők segítésére használjuk a "személyi edzőt", azért nem korlátozzuk a felhasználhatóságát, bármilyen probléma esetén (pl. túl sok stressz, rossz időgazdálkodás stb.) lehet fogadni coachot" - magyarázta a HR vezető.

A GE Energy coaching-gyakorlatának érdekessége, hogy nem külső szakembert alkalmaznak, inkább a kolléga közvetlen vezetőjére bízzák a "fejtágítást", de tarthatja akár a HR vezető vagy bármely más magasabb beosztású munkatárs is. "A lényeg, hogy olyan emberek coacholjanak, akik amúgy is aktív kapcsolatban állnak a dolgozóval, így napi szinten tudják a helyes útra terelni az illetőt" - mondta Szabó Letícia. E nagyfokú szabadság miatt a coaching nem is vezetői kiváltság, a vállalat egyaránt alkalmazza a kezdő és a tapasztalt beosztott munkavállalók szakmai fejlesztésében is.

A coaching ilyen széles körű felhasználása mellett azonban a GE nem hanyagolja el a vezetői tréningeket sem. "Véleményünk szerint mind a két formára szükség van, hiszen mindkettőnek más a szerepe. A vállalat tréningjei professzionális, magas szintű képzései abban nyújtanak segítséget, hogy a vezetők megismerjék az elméleti koncepciókat, kipróbálhassák ezeket különböző szituációs gyakorlatokon keresztül; az viszont már az életben dől el, hogy a napi gyakorlatba miként sikerül ezeket beépíteni. Ennek a folyamatnak az elősegítésére van szükség a coachingra" - mutatott rá a HR vezető.


Átfogó coachingmodell a CIB-nél



Hasonló megfontolásból vezették be a coachingot a CIB Banknál is, sőt rögtön két célcsoportnak kínáltak fel "személyi edzőprogramot": egyet az értékesítők, illetve az értékesítési vezetők, egyet pedig a vezetők számára. Előbbieknél a coaching a lakossági értékesítés helyi, lokális fejlesztését és az ügyfélkezelési tréningeken megtanult ismeretek gyakorlatba való átültetését szolgálja, szemben a vezetői coachinggal, ahol az alkalmazás indokai teljesen különbözőek is lehetnek; mindazonáltal legtöbbször a vezetői szereppel való azonosulás, a felelősség tisztázása, illetőleg új vezető esetén a csapatba való beilleszkedést hivatott támogatni ez a módszer - mondta el a HR Portalnak Kulcsár Zoltán, a CIB Bank képzési vezetője.

Szerencsére a tapasztalatok szerint a vezetők tisztában vannak azzal, hogy egyes menedzsment és leadership készségeik fejlesztése kapcsán hathatós segítséget nyújthat egy coach. "Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a vezetői coachinghoz való hozzáállás jellemzően folyamatosan pozitív, sőt, újabban örömmel nyugtázzuk, hogy az értékesítést támogató coachingról is egyre kedvezőbb visszajelzéseket kapunk" - meséli lelkesen Kulcsár Zoltán. "Az eddigi vélemények, visszajelzések tehát kedvezőek, terveink között szerepel az is, hogy a vezetői coachingban résztvevők körét kibővítjük és harmonizáljuk a vezetésfejlesztési koncepciónkhoz. Csak a kettőt együtt tartjuk hatékonynak, hiszen a személyes fejlesztés sikere csak kellő vezetői ismeret birtokában valósulhat meg" - teszi hozzá a képzési vezető.

Paraszt Imre, HR Portal
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk