Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 2 éve

Y és Z generáció - új szemlélet a munkavállalásban

A munkaerőpiacon az X generáció mellett, már az Y és Z-generáció is nagy számban képviselteti magát. A Z-generáció elsősorban a diákmunkát vállalók arányát erősíti. Ez a korcsoport már a like-ok és digitális eszközök világában nőtt fel, ez döntően meghatározza a munkához való hozáállásukat/munkavállalói hozzáállásukat.

Új generáció, új kommunikáció

A jelenlegi munkaerőpiacon egyre nagyobb a verseny a jó munkaerő megszerzésére. A munkaerőhiány komoly problémát okoz nemcsak a külföldi, hanem a magyarországi vállalatoknak is.

Az új munkaerő pedig már az Y és Z generációból kerül ki. Pont ezért a vállalatoknak egyre nehezebb a fiatalok igényeinek megfelelő munkakörnyezet, munkakör kialakítása, valamint a toborzási csatornák kialakítása. A jó munkavállalókért folytatott verseny során még jobban felértékelődik az álláskínálat egyedi tartalma, feltételrendszere, és hogy mindezt hogyan kommunikálja az adott cég. Ebben nyújthatnak segítséget a közvetítő cégek és az iskolaszövetkezetek, hiszen ők rendelkeznek adatbázissal, egyedi keresést tudnak folytatni gyakran fejvadász technikákat, egyedi keresést folytatnak olyan állások esetében is, amelyek hirdetésére korábban tömegesen jelentkeztek az érdeklődők. Így az állást kínáló cégnek már nem kell időt és energiát fordítania a kiválasztásra.

Az utóbbi évek adatai alapján elmondhatjuk, hogy a munkavállalók 14-15%-a* az Y és Z-generációból kerülnek ki.

A legtöbb fiatal már középiskolai évei alatt vállal diákmunkát, ezáltal megismerik lehetőségeiket a munkaerőpiacon,valamint önálló keresetre tesznek szert/plusz pénzforráshoz jutnak. Számukra érdekes, izgalmas és plusz értéket adó munkát szeretnének végezni. Főiskolai/ egyetemi éveik alatt elsődleges szempont számukra, hogy olyan munkakörben tudjanak elhelyezkedni, ami kapcsolódik iskolai tanulmányaikhoz, illetve ahol lehetőség adódik a diploma megszerzése után elhelyezkedni.
diákmunka

A diákok munkavállalási hajlandóságát az is növeli, hogy jelenleg a munkaadók 1-3 éves szakmai tapasztalatot várnak el a pályázótól, ez a diákmunka keretein belül már megszerezhet ez is növelheti a diákok munkavállalási kedvét tanulmányaik mellett.

Képezze most jövőbeni főállású alkalmazottját

Egyre több cég ismerte fel a diákmunka adta lehetőségeket, hiszen egyrészt megismerik az alkalmazott diák munkáját, eldönthetik, hogy szeretnék e hosszabb távon főállású munkavállalóként is alkalmazni. Másrészt a diák megismeri a vállalat szervezeti kultúráját és könnyebbé válik az integráció. A gyakornoki programok és a diákmunkák megfelelő kiindulási alapnak bizonyulnak a diákoknak. Ez a cégeknek is optimális lehetőség, hiszen a munkáltatók gyorsabban integrálhatják a már releváns szakértelemmel rendelkező jelentkezőket. Nem ritka, hogy a gyakornoki időt már annál a cégnél kívánják eltölteni a diákok, ahol a későbbiekben elképzelik a főállásukat is. Így az ő betanításuk és képzésükkel megalapozható a későbbi főállású munkavállalók szakképzettsége és a céghez való lojalitása.

A mai fiatalok már teljesen új kommunikációs csatornán érhetőek el, mint az 5-10 évvel ezelőtti munkavállalók. Álláshirdetéseket mobilon böngészik, ahol azonnal tudnak is jelentkezni az adott pozícióra. Álláskeresésnél fontos szempont számukra a work-life balnce, a munka és a magánélet egyensúlyának megtartása, a fiatalos munkakörnyezet, a rugalmas időbeosztás és természetesen a megfelelő díjazás. Ezért is kecsegtető a diákok számára az otthonról végezhető munka, a modern irodai környezet. A gyors jelentkezésre gyors reagálást várnak és ezt elmulasztani szarvas hiba. Fontos, hogy ne érezzék merevnek és görcsösnek a munkaidőt, mert ez elrettenti őket.

Az alábbi statisztika is jól mutatja, hogy 2012 óta dinamikusan ível felfelé a fiatal munkavállalók aránya, mint ahogy az alábbi ábrán is látható.
diákmunka

Igény van rá a fiatalok körében és a cégek is egyre nagyobb számban veszik igénybe a fiatal munkaerőt. Egy jól tálalt álláslehetőségre magas túljelentkezésekkel számolhatunk. Jelenleg egyre több cég kezdi felismerni a diákmunkában rejlő lehetőségeket valamint, hogy így a saját vállalti kultúrájuknak megfelelően taníthatják be a diákot az adott pozícióra.

Költségek és előnyök

Fontos szempont lehet a diákok alkalmazása mellett döntő szervezetek számára, hogy a foglalkoztatott diák béréről egyösszegű számlát kap, melyet költségként elszámolhat.
diákmunka

De nézzünk konkrét példát! Nettó 100 ezer forintos bérrel számolva egy iskolaszövetkezeten keresztül alkalmazott diák 43 ezer forint béren felüli költség keletkezik a cég számára, míg egy főállású dolgozónál kb. 96 ezer forint.

Iskolaszövetkezet a munkaerő-toborzásban

A toborzási folyamat során iskolaszövetkezet igénybevételével csökkenthetők az adminisztrációs költségek, a kiválasztásra fordított idő és energia, ezáltal a megfelelő diák munkába állításának ideje is lecsökken. A megfelelő diákok felkutatása sem a cég feladata, nem kell hetekig, hónapokig önéletrajzokat szortírozni és interjúztatni - ezt is mind megoldja a megbízott iskolaszövetkezet.

A MŰISZ Iskolaszövetkezet 1996 áprilisában alakult, immár 21 éves tapasztalattal rendelkeznek a diákmunkaerő-közvetítés területén. Legfőbb céljuknak tekintik, hogy a tanulmányaik mellett dolgozni kívánó hallgatók részére szervezett keretek között munkát biztosítsanak.

A MŰISZ jelenleg is több száz céggel áll partneri kapcsolatban; többek között olyan nagy nevű, nemzetközileg is ismert vállalatokkal, mint az LG, a Coca-Cola vagy a Toyota. Ezek a cégek, vállalatok felismerték már az iskolaszövetkezetek nyújtotta előnyöket/a diákok alkalmazása nyújtotta előnyöket

Ezen a dinamikusan változó piacon új szereplők jelentek meg a cégek életében, akiknek már másfajta elvárásaik vannak a munkáltatójukkal szemben. Ma már elengedhetetlen a cégek számára az employer branding/munkáltatói márkaépítés és a minél szélesebb körű toborzási csatornák alkalmazása.
Follow hrportal_hu on Twitter