logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2013.01.09 - 12 éve
mickeyafeher

Business Case a sales coaching mellett – miért nem elég a tréning?

Az Egyesült Államokban már hosszú ideje megtörtént egy paradigmaváltás a humánfejlesztés területén arra vonatkozóan, hogy nem érdemes csak tréninggel fejleszteni az értékesítőket. Az egyik legmeghatározóbb kutatás, ami ebben

Az Egyesült Államokban már hosszú ideje megtörtént egy paradigmaváltás a humánfejlesztés területén arra vonatkozóan, hogy nem érdemes csak tréninggel fejleszteni az értékesítőket. Az egyik legmeghatározóbb kutatás, ami ebben a témában folyt az a Sales Executive Council 2005-ben folytatott kutatása, amely a következő eredményekkel zárult:

  • az értékesítők a tréning befejezte után 30 nappal már 87%-át nem tudják felidézni a tanultaknak;
  • amennyiben a tréning vezetői coachinggal támogatott, a termelékenység négyszeresére nő (22% helyett 88%-kal nőhet);
  • a sales coaching az egyik leghatékonyabb módszer a termelékenység növelésére és a legjobbak megtartására;
  • azok a sales csapatok, akik kevesebb, mint két óra coachingot kapnak a vezetőiktől, havonta max 90%-át érik el kitűzött sales céloknak;
  • azok a sales csapatok, ahol a vezető több mint 3 órát coachingolja az embereit havonta, 107%-ban túlteljesítik a terveiket;
  • az ideális havi sales coaching mennyiség kb 3-5 óra/ember/hó;
  • a coaching egyike azoknak a területeknek, amiben a sales vezetők a leggyengébbek.

A fentiekből következik tehát, hogy nem érdemes csak sales tréninget szervezni, mert az emberek egy hónappal később már nem fognak emlékezni arra, amit tanultak. Egyértelmű, hogy érdemes a vezetői sales coachingot bevezetni mint rendszert, hiszen ez drámaian pozitív hatással van az értékesítői, ügyfélszolgálati teljesítményre. 

  • Mi az oka, hogy gyakran mégis azt tapasztaljuk Magyarországon, hogy a HR és kereskedelmi döntéshozók inkább gondolkoznak csak tréning megoldásban?
  • Milyen bizonyítékra lehet még szükség, hogy a sales vezetőknek alapvetően sales coaching tréningre van szükségük és nem egy generikus, vezetői akadémiára?
  • Hogyan tehető egyértelművé, hogy nem érdemes külön kezelni a sales vezetők és az értékesítők képességeinek fejlesztését, hiszen e két dolog meghatározó a sales hatékonyság rendszerében?

Talán a fenti kutatási eredmények még nem ismertek, vagy a budget nem engedi a coachinggal kombinált tréning programok beindítását? Biztos, hogy néhány esetben ez a helyzet. Tapasztalataink szerint,  van emögött egy másik ok is. Nevezetesen, hogy a befektetés konkrét megtérülése kevés helyen HR szempont. A HR ritkán tekinti saját kompetenciának azt, hogy az értékesítési eredmények/KPIok növekedjenek és ez egyértelműen kapcsolható legyen a humánfejlesztéshez.  Pedig, amint látjuk, a kutatások is azt bizonyítják, hogy ez lehetséges, sőt. A kereskedelmi és ügyfélszolgálati vezetők pedig gyakran úgy gondolkoznak a tréning megoldás részleteiről, hogy az HR kompetencia. Ennek a végeredménye, hogy a két dolog, nevezetesen a fejlesztési megoldás mikéntje és a várt teljesítmény növekedés mint szempont, nem ér össze. Ezt követi az, hogy a beszerzés is bejön a képbe, ők pedig már azt nézik, hogy lehet a tréninget a lehető legolcsóbban megvenni. A végeredmény sajnos egy olyan "befektetés", ami olcsó ugyan, de nem hozza várt eredményt. Ha valaki nem nézi mindezen szempontokat madártávlatból felülről, akkor az egész fejlesztés értelmetlenné válik viszont kipipálható a to-do listán, hogy idén is költöttünk a sales csapatra.

Számoljunk együtt egy kicsit. Tegyük fel, hogy egy cégnél, ahol az éves bevétel 4 milliárd forint, 30 értékesítő dolgozik. Az egyik lehetőség, hogy elküldjük őket 3 csoportban egy két napos tárgyalástechnikai tréningre. A vezetők külön elmennek egy 2 napos vezetői tréningre, ahol az alapvető vezetői készségeiket fejlesztik. Mindez kb. 2 millió forintba fog kerülni. Ismerve a fenti eredményeket mire számíthatunk? Arra, hogy ezt a pénzt kidobtuk az ablakon, hiszen egy hónap múlva az emberek nem fognak emlékezni a tanultak 87 százalékára.

A másik eshetőség, hogy a vezetőt képezzük ki arra, hogy képesek legyen belső coachként működni. Ehhez szükségünk lesz egy tréningre, amit aztán legalább személyenként utánkövetés követ. Ennek a költsége várhatóan kb 3,6 millió forint plusz költség a fenti 2 millió forint felett. De nézzük a befektetés megtérülését! Mennyit ér meg a cégnek, ha munkavállalói motiváció 10-30 százalékkal nő? A kutatások és az általunk az elmúlt években világszerte lebonyolított programok tapasztalatai alapján ez akár 30-40% termelékenységi javulást jelenthet. Továbbá mennyit ér meg a cégnek az, ha az üzleti célokra kitűzött teljesítménymutatókban akár 30-50 százalékkal növekedést tapasztalunk? Az értékesítési eredményekben 5% javulás a négymilliárdos bevétel esetén 200 millió ft bevétel növekedést jelent, megéri ezért 3,6 millió forinttal többet kifizetni?

Az ilyen mérhető eredményeket hozó sales és ügyfélszolgálati programok segíthetnék azt is, hogy a HR valódi üzleti partnerségben dolgozzon a front-office területekkel, és egyértelművé tegye, hogy a fejlesztés valóban hozzá tud járulni egy vállalat profitabilitásához, illetve üzleti céljaink eléréséhez. Innentől kezdve a vezérigazgatók is úgy tekintenének a HR-re, hogy az valóban a vállalat egyik stratégiai jelentőségű területe.

A fentiekből következik tehát, hogy nem érdemes csak sales tréninget szervezni, mert az emberek egy hónappal később már nem fognak emlékezni arra, amit tanultak. Egyértelmű, hogy érdemes a vezetői sales coachingot bevezetni mint rendszert, hiszen ez drámaian pozitív hatással van az értékesítői, ügyfélszolgálati teljesítményre.

  • Mi az oka, hogy gyakran mégis azt tapasztaljuk Magyarországon, hogy a HR és kereskedelmi döntéshozók inkább gondolkoznak csak tréning megoldásban?
  • Milyen bizonyítékra lehet még szükség, hogy a sales vezetőknek alapvetően sales coaching tréningre van szükségük és nem egy generikus, vezetői akadémiára?
  • Hogyan tehető egyértelművé, hogy nem érdemes külön kezelni a sales vezetők és az értékesítők képességeinek fejlesztését, hiszen e két dolog meghatározó a sales hatékonyság rendszerében?

Talán a fenti kutatási eredmények még nem ismertek, vagy a budget nem engedi a coachinggal kombinált tréning programok beindítását? Biztos, hogy néhány esetben ez a helyzet. Tapasztalataink szerint,  van emögött egy másik ok is. Nevezetesen, hogy a befektetés konkrét megtérülése kevés helyen HR szempont. A HR ritkán tekinti saját kompetenciának azt, hogy az értékesítési eredmények/KPIok növekedjenek és ez egyértelműen kapcsolható legyen a humánfejlesztéshez.  Pedig, amint látjuk, a kutatások is azt bizonyítják, hogy ez lehetséges, sőt. A kereskedelmi és ügyfélszolgálati vezetők pedig gyakran úgy gondolkoznak a tréning megoldás részleteiről, hogy az HR kompetencia. Ennek a végeredménye, hogy a két dolog, nevezetesen a fejlesztési megoldás mikéntje és a várt teljesítmény növekedés mint szempont, nem ér össze. Ezt követi az, hogy a beszerzés is bejön a képbe, ők pedig már azt nézik, hogy lehet a tréninget a lehető legolcsóbban megvenni. A végeredmény sajnos egy olyan "befektetés", ami olcsó ugyan, de nem hozza várt eredményt. Ha valaki nem nézi mindezen szempontokat madártávlatból felülről, akkor az egész fejlesztés értelmetlenné válik viszont kipipálható a to-do listán, hogy idén is költöttünk a sales csapatra.

Számoljunk együtt egy kicsit. Tegyük fel, hogy egy cégnél, ahol az éves bevétel 4 milliárd forint, 30 értékesítő dolgozik. Az egyik lehetőség, hogy elküldjük őket 3 csoportban egy két napos tárgyalástechnikai tréningre. A vezetők külön elmennek egy 2 napos vezetői tréningre, ahol az alapvető vezetői készségeiket fejlesztik. Mindez kb. 2 millió forintba fog kerülni. Ismerve a fenti eredményeket mire számíthatunk? Arra, hogy ezt a pénzt kidobtuk az ablakon, hiszen egy hónap múlva az emberek nem fognak emlékezni a tanultak 87 százalékára.

A másik eshetőség, hogy a vezetőt képezzük ki arra, hogy képesek legyen belső coachként működni. Ehhez szükségünk lesz egy tréningre, amit aztán legalább személyenként utánkövetés követ. Ennek a költsége várhatóan kb 3,6 millió forint plusz költség a fenti 2 millió forint felett. De nézzük a befektetés megtérülését! Mennyit ér meg a cégnek, ha munkavállalói motiváció 10-30 százalékkal nő? A kutatások és az általunk az elmúlt években világszerte lebonyolított programok tapasztalatai alapján ez akár 30-40% termelékenységi javulást jelenthet. Továbbá mennyit ér meg a cégnek az, ha az üzleti célokra kitűzött teljesítménymutatókban akár 30-50 százalékkal növekedést tapasztalunk? Az értékesítési eredményekben 5% javulás a négymilliárdos bevétel esetén 200 millió ft bevétel növekedést jelent, megéri ezért 3,6 millió forinttal többet kifizetni?

Az ilyen mérhető eredményeket hozó sales és ügyfélszolgálati programok segíthetnék azt is, hogy a HR valódi üzleti partnerségben dolgozzon a front-office területekkel, és egyértelművé tegye, hogy a fejlesztés valóban hozzá tud járulni egy vállalat profitabilitásához, illetve üzleti céljaink eléréséhez. Innentől kezdve a vezérigazgatók is úgy tekintenének a HR-re, hogy az valóban a vállalat egyik stratégiai jelentőségű területe.

blog.advantagegroup.hu/

Címkék:
mickeyafeher

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Advantage Blog

...egy blog a HR Blogon...

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek profitárgyaló szabadság online tanulás tárgyalásikészség-fejlesztás tanulás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu