logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2021.09.12 - 4 éve
asconconsulting

3 tévhit a hibrid működésre való átállásról

Ismét ki kell találnunk, hogyan dolgozzunk a jövőben. De mire figyeljünk a hibrid átállásnál és a működtetésnél? A McKinsey nemzetközi kutatásai és saját magyarországi nagyvállalati tapasztalataink alapján 3 tévhitet azonosítottunk, amit fontos felülvizsgálni magunkban vezetőként, HR szakemberként.

2020-ban a COVID miatt a munkavállalók egy jelentős része otthonról volt kénytelen dolgozni. 1,5 évvel később a visszatérésről beszél mindenki, de pontosan senki sem tudja, hogyan is kellene visszatérni vagy hogy hogyan dolgozzunk a jövőben. A munkatársak és a munkadók mást és mást akarnak.

Terjednek az “5 lépés, hogy sikeresen átállj a hibrid működésre”-típusú tanácsadások. Cikkünk a jól hangzó, de leegyszerűsítő válaszok helyett a kérdés sokrétűségével foglalkozik. 

A McKinsey kutatásai alapján megvizsgáltunk három terjedőben levő tévhitet a hibridálással kapcsolatban, ami félreviheti a vezetőket az új normál kialakításában.

TÉVHIT 1: „A 3 + 2 mindent megold”

Egy 2021 májusában végzett kutatás alapján a vezetők legalább 3 napon várnák el, hogy egy munkatárs BENT LEGYEN a munkahelyén, így egy rugalmasabb, de a korábbiaktól nem jelentősen eltérő helyzetre állnának vissza. A munkavállalók több mint háromnegyede, azonban 3 vagy több napot szeretne OTTHONRÓL! dolgozni.

A távmunka tavalyi sikere azt kívánja, hogy a munkáltató indokolni tudja, hogy miért kell visszatérni az irodákba. Ha a vezetők hajlandók nulláról kezdeni az új normális kialakítását és mindent megkérdőjelezni, akkor ez egy olyan kreatív feszültségi pont lehet köztük és a munkatársak között, amivel a jövő munkahelyének működését kezdik el közösen kidolgozni.

TÉVHIT2: “Gyorsan átállunk a hibridre”

Az eddig megszerzett tapasztalatok csak részben segítik majd a hibrid működésre való átállást. A hibrid modell sokkal bonyolultabb, mint a távmunka volt, alkalmazása során pedig minden korábbi gyakorlatból származó norma megkérdőjeleződik majd.

Az irodában töltendő munkanapok száma csak egy kérdés a sok közül:

  • Milyen munkákat lehet hatékonyabban végezni személyesen, mint virtuálisan, és fordítva?
  • Hogyan működnek a legjobban a megbeszélések?
  • Hogyan lehet elkerülni egy olyan kétszintű rendszert, amelyben az irodában dolgozókat jobban megbecsülik és jutalmazzák, mint azokat, akik inkább otthonról dolgoznak?
  • Fizikailag egy helyen kell-e összegyűlniük a csapatoknak egy projekt megoldása során; és ha igen, milyen gyakran?
  • Lehet-e a vezetés kommunikációja a telephelyen kívül dolgozók felé ugyanolyan hatékony, mint az irodában dolgozók felé?

Kellemetlen, de valószínű: a következő működési modell kialakítása évekig fog tartani, és túlmutat az irodába való rövid távú visszatérésen.

TÉVHIT3: “Úgyis maradnak”

Sok vezető azt gondolja, hogy a környezeti bizonytalanság maradásra bírja a munkatársakat. Ám a kutatások mást mondanak!

Az elkövetkező 2 évben a munkatársak 40% szeretne munkahelyet váltani a korábban idézet felmérés szerint. Teszik ezt még úgy is, hogy a készítők hangsúlyozzák, hogy a munkatársak nem rendelkeznek egyértelmű vízióval a jövőjüket illetően.

A munkavállalók ráéreztek a digitalizáció adta szabadságra és igényesebbé váltak az őket figyelembe vevő munkakörnyezetre. Megélték azt is, hogy a saját életminőségükben milyen fontos szerepe van a pszichológiai biztonságnak, a minőségi kapcsolatoknak.

Ezért kifejezetten kockázatos a hibridálást “központi utasításos” rendelkezéseken keresztül, a munkatársakkal folytatott párbeszéd nélkül bevezetni.

A munkatársak “a lábukkal szavaznak” a hibridálásról. Ezért...

  • a vezetők jobban járnak, ha a jövő tervezgetése helyett, a mélyebb figyelésre összpontosítanának és ott találkoznának a munkatársaikkal, ahol ma vannak.
  • ismerjék el, hogy nincsen mindenre jelenleg válasz és együtt próbálják meg kitalálni, hogy mi lesz a jövőbeni megfelelő munkamodell.
  • a vezetők erősítsék a partnerséget, a cég és a munkatársak között.

Tévhitek helyett ajánlások - ami 2021 nyara óta bevált ügyfeleinknél:

  1. DIAGNÓZIS A munkatársak 39 % küzdött azzal, hogy hogyan tartson fenn erős kapcsolatot a kollégáival. A vállalatoknak érdemes befektetnie annak kiderítésébe, hogy hogyan működnek legjobban a hibrid közösségi hálózatok, valamint más módokon is segíteni kell a dolgozókat a minőségi kapcsolatok kialakításában, erősítésében és a bizalom megteremtésében.
  2. DIALÓGUS Fórumokat kell teremteni a beszélgetésekhez, amelyekben a vezetők a saját példamutatásukkal, saját személyes történeteik megosztásával is kifejezhetik, hogy nyitottak a visszajelzésekre és a sebezhetőség kifejezését is szívesen fogadják. Legyen ez egy őszinte kísérletezés és az eredményekből való tanulás.
  3. TRY&LEARN Nincs előzetes minta vagy példa, ezért a jövő normáit egy új tesztelés-tanulás üzemmódban kell kialakítani. A szervezetek kipróbálhatnak különböző munkamodelleket és -normákat, fizikai térelrendezéseket és eszközöket, hogy egy olyan jövőt hozzanak létre, amely egyensúlyt teremt az egyéni termelékenység és az innovációra ösztönző kreativitás, a személyes rugalmasság és a csoportos együttműködés, valamint az iroda és az otthon között. Kísérletezni kell egyénenként, csapatonként, irodánkként, szervezeti egységenként.

Mi lesz azokkal a vezetőkkel, akik nem ismerik el, hogy nem tudják, hogyan működik a jövő hibrid munkahelye? Jó eséllyel azzal fognak szembesülni, hogy a tehetséges munkatársaik kisétállnak az online és a valós irodai ajtón.

Azonban a vezetők nézhetnek másképp is a hibridálódásra. Innovatív változási lehetőségként kezelik, és együtt dolgoznak az embereikkel - szorosan és átláthatóan, kíváncsisággal, tisztelettel és a közös tanulásra való hajlandósággal parancsolgatás helyett - hogy felfedezzék a munka új és jobb módját.

Mi, az ASCONban ebben hiszünk és ebben segítjük partnereinket is. Reméljük, cikkünk is segít a legjobb működés kikísérletezésében.

Mikó Gábor, ASCON Consulting

tréner, gestalt terapeuta, szupervizor

www.ascon.hu

A cikkben hivatkozott McKinsey kutatás itt elérhető .

 

Címkék:
szervezetfejlesztés Leadership csapatépítés ascon hibrid hibridálás
asconconsulting

Az élet maga a változás. Ebben egyesek veszélyt látnak, mások lehetőségként élik meg. Változásmenedzsment tanácsadók vagyunk. Szakmai és személyes magabiztosságot, energiát és innovatív megoldásokat nyújtunk a változás szereplőinek – az Önök szervezetének.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
ASCON-Változás

Szakmai írások szervezetfejlesztés, változásmenedzsment, coaching, csapatfejlesztés témaköreiben

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés tippek érthető jog online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu