logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2016.05.12 - 9 éve
asystems

Milyen kulturális különbségek vannak a vezetésben?

Mi tesz valakit jó vezetővé? Bár a tökéletes vezetés fő összetevői univerzálisak (jó döntéshozatali képesség, integritás, szociális készségek) a tökéletesség receptje mégis kultúra- specifikus szempontokat is igényel. En

cultures_leadership

Mi tesz valakit jó vezetővé? Bár a tökéletes vezetés fő összetevői univerzálisak (jó döntéshozatali képesség, integritás, szociális készségek) a tökéletesség receptje mégis kultúra- specifikus szempontokat is igényel. Ennek fő oka, hogy a kultúrák eltérőek abban, hogy milyenek egyáltalán az emberek vezetésről alkotott elképzelései és mit gondolnak arról, hogy milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy vezetőnek. A kulturális kontextustól függően egy tipikus viselkedési tendencia és stílus, előnyként vagy hátrányként is szolgálhat. Más szavakkal élve, a jó vezetés személyiség kérdése.

Kutatások igazolják, hogy a vezetők döntéshozatali módját, kommunikációs stílusát, és negatív viselkedéses jellemzőit befolyásolja az, hogy milyen földrajzi területen dolgoznak.

A fentiek alátámasztására a továbbiakban hat fő vezetési stílust mutatunk be.

Döntéshozatal

Az összehangoló vezető: Az ügyek végigvitele fontos vezetői tulajdonságnak tűnik olyan régiókban, mint Észak-Ázsia (pl. Kína, Dél-Korea és Japán), Indonézia, Thaiföld, az Egyesült Arab Emírségek és Latin-Amerika nagy része (Mexikó, Brazília, Kolumbia és Chile). Ahhoz, hogy a vezetők feljebb kerüljenek a ranglétrán, konszenzuson alapuló döntést kell hozniuk és lelkesen végig vezetniük az embereket a folyamaton. Az ilyen vezetők általában szorgalmasak, szisztematikusak és jobban figyelnek a lehetséges kockázatokra mintsem az elérhető eredményekre.

Az alkalmazkodó vezető: A kezdeményező és a célok elérésében rugalmas vezetők sokkal keresettebbek a germán és skandináv európai területeken (Németország, Hollandia, Dánia, Norvégia), Angliában, a nyugati országokban, ahol az angol kultúrának jelentős befolyása van (Amerikai Egyesült Államok, Ausztrália, Új-Zéland) és olyan ázsiai országokban, amelyek a gazdasági és államigazgatási rendszerüket az angol modell alapján építették fel (India, Szingapúr, Malajzia, Hong Kong). Ezek a vezetők jól bírják a bizonytalanságot, kétértelműséget, viszont gyakran kell egyeztessenek a csapattagokkal a változások megfelelő nyomon követése érdekében. Az alkalmazkodó vezetők általában ambiciózusak a kockázatos döntések meghozatalában.

Kommunikációs stílus

Az egyenes vezető: Egyes területeken elvárt a vezetőtől, hogy egyenesen és nyíltan konfrontálódjon másokkal. Például Észak-Ázsiában és Hollandiában a túlságosan sok beszéd egyáltalán nem kívánatos, az emberek azt várják, hogy a vezetők a lényegre térjenek rá. Ennek megfelelően a feladat-orientált vezetőket preferálják. Ezeken a területeken sokkal gyakoribbak a rögtönzött teljesítményértékelő meetingek, a közvetlen jelentések és visszajelzések, továbbá nem kívánatos viselkedés esetén a vezető rögtön szól a csapattagoknak. Az egyenes vezetők személyközi érzékenysége általában alacsonyabb.

A diplomatikus vezető: Számos országban a finom és tapintatos üzenetközvetítés az elvárt, nemcsak annak érdekében, hogy a vezetők kijöjjenek másokkal, hanem hogy tudjanak előre haladni. Olyan területeken, mint pl. Új-Zélandon, Svédországban, Kanadában és Latin-Amerika nagy részén az alkalmazottak olyan főnökökkel dolgoznak szívesen együtt, akik az üzleti beszélgetések során is udvariasak és barátságosak. Fontos számukra, hogy a konfrontáció során empátiával közelítsék a problémát. Ezeken a területeken a vezetőktől elvárt, hogy folyamatosan figyeljék a hallgatóság reakcióit tárgyalások és meetingek közben, így a vezetők mindig odafigyelnek rá, hogy a megbeszélés barátságos legyen. A diplomatikus vezetők általában udvariasak és készségesek.

Negatív viselkedési tendenciák

A „felettesekkel kedves, beosztottakat bunkó” vezető: Amikor egy szervezetben nagyon hangsúlyos érték a vezetési szint, akkor a vezetők különböző megküzdési módokat fejlesztenek ki annak érdekében, hogy feljebb jussanak.  Amikor túlzásba esnek ezek a személyek, előfordul, hogy a feletteseknek szóló elszámoláskor túlzottan védekezőek vagy hirtelen nagyon részletesek, ugyanakkor, ha beosztottakkal kommunikálnak, akkor túlságosan erőszakosak vagy elutasítják a kompromisszumokat. Bár ez nem egy követendő viselkedésfajta, számos országban mégis jobban elfogadott, úgymint Nyugat-Ázsiában (Törökország, India, Egyesült Arab Emírségek), Szerbiában, Görögországban, Kenyában és Dél-Koreában. Ezek a vezetők általában szorgalmasak és alaposak a főnökük szemében ugyanakkor uralkodóak és hevesek lehetnek a beosztottakkal szemben.

A passzív-agresszív vezető: Egyes vezetők cinikussá, bizalmatlanná és ellenállóvá válhatnak, főképp stresszhatás/nyomás alatt. Bár együttműködőnek tűnni és valamelyest szkeptikusnak lenni előny lehet sok esetben, ez a viselkedés ugyanakkor hátráltathatja a végrehajtást. Ezek a vezetők sokkal szélesebb körben elfogadottak Indonéziában és Malajziában ahol ez a viselkedés nem akadályozza őket az előrehaladásban.  A passzív-agresszív vezetők általában kritikusak és könnyen megsértődnek. Ironikus módon, ezek a vezetők általában olyannyira tartózkodnak a konfrontálódástól, hogy emiatt sokszor keverednek konfrontációba.

Szükség esetén minden vezető tud úgy viselkedni, hogy az a környezetnek megfelelő legyen, ugyanakkor erős erőfeszítés kell ahhoz, hogy valaki a saját természetével és előfeltevéseivel ellentétesen viselkedjen és a szokásokat is nehéz megváltoztatni. Az is fontos, hogy figyelembe vegyük az adott szervezet kultúráját, hogy melyek azok a tulajdonságok, amelyek az adott szervezetben támogatják vagy akadályozzák a vezetői pozíció betöltését, ez azonban sokkal részletesebb elemzést igényel. Az idősebb vezetők nagyon sokszor formálják a környezetet saját képükre. Így a szervezeti kultúra sok esetben a befolyásos vezetők értékeit és tulajdonságait közvetíti.

Forrás: Dr. Tomas Chamorro-Premuzic https://hbr.org/2016/05/what-leadership-looks-like-in-different-cultures

Címkék:
asystems

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-05-15 20:52:54
Mit tehet egy vezető a pszichésen egészséges munkahelyért?
2025-05-14 09:16:00
A papír, mint az agy izzítója
2025-05-12 09:00:00
Álláskeresés traumák árnyékában – két történet, három tanulság
Assessment Systems

Régiónk legnagyobb teszt és HR tanácsadó vállalkozása rávilágít a lényegre

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda elearning Scotwork tárgyalás önéletrajz Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka Dr. Kocsis Ildikó coach Linkedin felmondás képzés scotwork kiválasztás érthető jog szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés tippek szabadság tárgyalásikészség-fejlesztás online tanulás profitárgyaló tanulás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu