Üzleti modell - mit adsz Te másoknak értékként?
Az üzleti modell egy másik fontos építőkockája a hozzáadott érték, amit a vállalkozás (vagy személy szerint Te) ügyfelei(d)nek adni kíván(sz). Ezt sokan összekeverik a 'tevékenységgel', ami azonban egyszerűen egy elvégzett feladat, ami alapján létrejön a hozzáadott érték, amit ügyfeled honorál és amiért téged választ más vállalkozásokkal szemben.
A hozzáadott érték nagyon leegyszerűsítve egy olyan termék vagy szolgáltatáscsomag, ami értéket nyújt egy meghatározott ügyfél csoportodnak. Az érték, amit kap az ügyfél, az ügyfél számára egy speciális igényt elégít ki vagy problémát old meg. Nemcsak egy hozzáadott értéke lehet vállalkozásodnak, hanem több is; és mindegyik a maga módján (egy termék vagy szolgáltatás biztosításával) egy speciális ügyféligényt szolgál ki. Aggregált vagy csomagszinten pedig komoly előnyt biztosíthat ez az ügyfeleknek. Van olyan hozzáadott értékfajta, ami innovatív, újszerű és így a jelenlegi piaci környezetet felbolygathatja; és van olyan is, ami már létező ajánlatokhoz hasonlót kínál, de teszi ezt valami extra tulajdonság vagy jellemvonás hozzáadásával.
Mi az az érték, amit ügyfeleidnek adsz? Mely problémáikra kínálsz megoldást? Mely igényeiket próbálod kielégíteni? Milyen termék- vagy szolgáltatáscsomagokat ajánlod egyik vagy másik ügyfélcsoportodnak?
A hozzáadott értékek lehetnek számszerűsíthetőek (pl. ár vagy a szolgáltatás gyorsasága) vagy minőségiek (pl. design vagy az ügyfél élménye a termékkel/szolgáltatással). Alant néhány példa arra, hogy milyen típusú dolgokkal kreálhatsz értéket ügyfeleid számára.
- Újszerűség: bizonyos hozzáadott érték ajánlatok egy teljesen új igényre kínálnak választ. Ezeket korábban az ügyfelek nem keresték, mert nem volt hasonló ajánlat a piacon.
- Teljesítmény: egy-egy termék vagy szolgáltatás teljesítményének javítása gyakori hozzáadott értékfajta. A PCk piaca jó példa, lévén egyre nagyobb teljesítményű gépeket dobnak piacra, egyre olcsóbban.
- Személyreszabhatóság: egy bizonyos ügyfélcsoportra szabni termékünket vagy szolgáltatásunkat már önmagában értékteremtő. Az elmúlt években a "tömegszemélyesítés" és a vásárlókkal közösen történő "ko-kreáció" egyre nagyobb jelentőséggel bír. Ez a módszer lehetővé teszi, hogy megtartva a tömegtermelésből fakadó költséghatékonyságot, mégis személyreszabott termékek vagy szolgáltatások láthassanak napvilágot.
- Mások helyett elvégzett munka: ez is egy érték az ügyfél számára, mivel egy konkrét munkát helyettük végzünk el. Ilyen pl. a Rolls Royce repülőgépmotor karbantartó szolgáltatása, melyet légitársaságok számára kínál, hogy ne nekik kelljen.
- Design: nehéz, de sokszor meghatározó hozzáadott érték. Godoljunk pl. egy hagyományos vs. Apple Mac laptopra.
- Márka/status: sok ügyfél már attól jobban érzi magát, ha egy jól látható helyen tart egy mások által (is) nagyra tartott márkájú terméket. Ld. Rolex órák, vagy skateboardosok megfelelő márkájú ruházatait. (És most már kezded érteni, hogy miért nem látsz senkinél Rolex márkájú ébresztőórát az ágy mellett?)
- Ár: hasonló értéket kínálunk alacsonyabb áron, hogy az árérzékeny vásárlókat is elérjük.
- Költségcsökkentés: ügyfelek által használt szolgáltatások vagy termékek költségeinek csökkentése úgy, hogy azt tőlünk bérelhetik és így nem kell nekik megvenniük.
- Rizikó csökkentés: a szolgáltatásokra garanca biztosítása lehet erre jó példa.
- Hozzáférhetőség: olyan termékek/szolgáltatások biztosítása egy konkrét célcsoport számára, amelyet korábban az a célcsoport nem használt. Gyakran játszik ebben szerepet új technológia vagy innováció.
- Kényelem/használhatóság: ha valamit segítünk könnyebben használhatóvá tenni. Ld. iPod vagy iTunes, aminek segítségével sokkal egyszerűbb és élvezhetőbb lett a zenék megszerzése, meghallgatása és tárolása is. Mára ez let a piacvezető.