logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2025.06.11 - 6 hónapja
BPiON

A szállodák bérszámfejtési kihívásai: amit az egyszerűsített foglalkoztatásról tudni kell

Ez a cikk kb. 3 percet igényel az életedből. Önmagában nem fogja megoldani a problémáidat, ha azok bérjegyzékek, idő- és erőforrásgazdálkodás, munkaidőnyilvántartó körül forognak, de a megoldáshoz vezető úthoz visz.

Az első lépés ez az ingyenes e-book, amelyben a szálloda- és vendéglátóipart érintő bérszámfejtési problémákat vesézzük ki szinte azok teljes mélységében, valamint megoldási javaslatokat kínálunk.

A szállodaipar sajátos működési ritmusa – a szezonális kiugrások, a gyakori fluktuáció és a különböző foglalkoztatási formák egészen más típusú bérszámfejtési megközelítést kíván meg, mint más iparágakban. A szállodai bérszámfejtés során különösen nagy figyelmet kell fordítani az alkalmi munkavállalók kezelésére, az egyszerűsített foglalkoztatás (EFO) szabályainak betartására.

Ez a bejegyzés röviden összefoglalja azokat a gyakorlati buktatókat, amelyekkel te is szembesülhetsz. És azt is, hogyan lehet ezeket hatékonyan kezelni.

Szezonális igény, gyors reakció

A legtöbb szálloda az év bizonyos időszakaiban jelentősen megnövekedett munkaerőigénnyel dolgozik. Gondoljunk csak a nyári szezonra, ünnepi időszakokra vagy rendezvényekre. Ilyenkor az alkalmi munkavállalók alkalmazása tűnik kézenfekvő megoldásnak.

Azonban nem mindegy, hogy ez hogyan történik.

A 2025. július 1-jén életbe lépő változások értelmében már nem munkáltatóként, hanem a munkavállaló oldaláról kell nézni az éves 120 napos korlátot. Fontos, hogy csak a július 1 utáni időszak számít bele a 120 napba. Azonos felek között az eddigi időkorlátok nem változnak. Ha ezt nem ellenőrizzük, az adóhatóság visszautasíthatja a bejelentést.

Október végétől (ha már elérhette a 120 napot a munkavállaló), a foglalkoztatás előtt érdemes lekérdezni az adóhivatali nyilvántartásból, hogy a munkavállaló nem lépte-e túl a keretet. A lekérdezés technikai részletei még nem ismertek cikkünk megírásakor.

Az EFO bejelentés kritikus pont, itt hibázik a legtöbb munkáltató – de neked nem muszáj

Az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai 2025-ben is szigorúak. A legfontosabb: időben és pontosan kell bejelenteni a munkaviszonyt. Ha a bejelentés késik, az egyszerűsített foglalkoztatás nem jön létre, az általános szabályok szerint köteles megfizetni a munkáltató a közterhet, és az adóhatóság bírságot szabhat ki.

Az ilyen hibákat nemcsak pénzbüntetés követheti, hanem a céged neve is felkerül egy nyilvános listára, akár 2 évre, mint be nem jelentett foglalkoztatást alkalmazó munkáltató.

Mi van, ha a munkavállaló nem jelenik meg?

Előfordul, hogy az alkalmi munkavállaló mégsem érkezik meg a műszakra. Ilyenkor a bejelentés 2 órán belül visszavonható, de csak akkor, ha a foglalkoztatás még nem kezdődött el.
Ha a bejelentés előző nap történt, akkor a visszavonás határideje a következő nap délelőtt 9:00. Ezen túl viszont már meg kell fizetni a közterheket, a NAV nem dolgozza fel a visszavonást.

Megemelkedtek a közterhek, a hibák ára is magasabb

Efo-s munkavállaló foglalkoztatásánál a fizetendő közteher a tárgyhónap első napján érvényes minimálbértől függ.

A 2025-ös változások alapján az EFO közterhei is nőttek február 2-án vagy az követően kezdődő jogviszonyoknál:

  • Alkalmi munka: 4400 Ft / nap
  • Idénymunka (pl. turizmus): 2200 Ft / nap
  • Filmipari statiszta: 8700 Ft / nap

2025. május 25-től bekerült a jogszabályba, hogy a közteher fizetésének alapja mindig a tényleges munkavégzés napja szerinti mérték. Tehát, ha korábban előre bejelentette valaki az efo-s munkavállalót, akkor is a munkavégzéskor hatályos közterhet kell fizetni.

Ha a bejelentés nem történik meg időben, akkor az adott munkaviszony a normál adózási szabályok szerint adózik – ami jelentős többletköltséget jelenthet a munkáltatónak.

Mit tehet egy szálloda, hogy minimalizálja a kockázatot?

A szállodai bérszámfejtés kiszervezése vagy a megfelelő szoftveres támogatás lehet a kulcs. Egy megbízható bérszámfejtési szolgáltató:

  • valós időben követi a foglalkoztatási korlátokat,
  • segít a határidők pontos betartásában,
  • megfelelő riportokat biztosít a HR és a vezetés számára,
  • és gyorsan tud reagálni a gyakran változó jogszabályi környezetre.

A szállodai munkaerő-menedzsment már önmagában is komoly kihívás. Nem érdemes tetézni felesleges adminisztrációs hibákkal vagy bírságkockázattal.
Az egyszerűsített foglalkoztatás szabályos alkalmazása nem lehet opcionális. De ha profin menedzseled, vagy mások profin menedzselik neked, költséghatékony megoldás lehet.

Töltsd le ingyenes e-bookunkat a témáról, vagy vedd fel velünk a kapcsolatot, ha szeretnél biztosra menni!

Címkék:
bérszámfejtés payroll bérszámfejtés kiszervezés vendéglátás
BPiON

Minden a könyvelésről, bérszámfejtésről, adózásról és európai outsourcing trendekről, angol és magyar nyelven egyaránt.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-11-14 15:41:45
Agilitás vagy túlélés? Hogyan építs, működtess és fejlessz adaptív szervezeti kultúrát a bizonytalan világban? 3.
2025-11-14 13:55:45
A stressz nem az ellenség – Új tudományos szemlélet a munkahelyi kihívások kezelésére
2025-11-12 10:26:55
Blended (whisky) program fogyaszd felelősséggel!
BPiON blog

Minden a bérszámfejtésről, HR adminról, magyar és európai outsourcing trendekről, angol és magyar nyelven egyaránt.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda elearning Munka Törvénykönyve önéletrajz Scotwork tárgyalás tárgyalástechnika stressz képzés munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás scotwork kiválasztás vezetőfejlesztés szervezetfejlesztés tippek változás érthető jog tanulás szabadság online tanulás profitárgyaló önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu