A szállodák bérszámfejtési kihívásai: amit az egyszerűsített foglalkoztatásról tudni kell

Ez a cikk kb. 3 percet igényel az életedből. Önmagában nem fogja megoldani a problémáidat, ha azok bérjegyzékek, idő- és erőforrásgazdálkodás, munkaidőnyilvántartó körül forognak, de a megoldáshoz vezető úthoz visz.
Az első lépés ez az ingyenes e-book, amelyben a szálloda- és vendéglátóipart érintő bérszámfejtési problémákat vesézzük ki szinte azok teljes mélységében, valamint megoldási javaslatokat kínálunk.
A szállodaipar sajátos működési ritmusa – a szezonális kiugrások, a gyakori fluktuáció és a különböző foglalkoztatási formák egészen más típusú bérszámfejtési megközelítést kíván meg, mint más iparágakban. A szállodai bérszámfejtés során különösen nagy figyelmet kell fordítani az alkalmi munkavállalók kezelésére, az egyszerűsített foglalkoztatás (EFO) szabályainak betartására.
Ez a bejegyzés röviden összefoglalja azokat a gyakorlati buktatókat, amelyekkel te is szembesülhetsz. És azt is, hogyan lehet ezeket hatékonyan kezelni.
Szezonális igény, gyors reakció
A legtöbb szálloda az év bizonyos időszakaiban jelentősen megnövekedett munkaerőigénnyel dolgozik. Gondoljunk csak a nyári szezonra, ünnepi időszakokra vagy rendezvényekre. Ilyenkor az alkalmi munkavállalók alkalmazása tűnik kézenfekvő megoldásnak.
Azonban nem mindegy, hogy ez hogyan történik.
A 2025. július 1-jén életbe lépő változások értelmében már nem munkáltatóként, hanem a munkavállaló oldaláról kell nézni az éves 120 napos korlátot. Fontos, hogy csak a július 1 utáni időszak számít bele a 120 napba. Azonos felek között az eddigi időkorlátok nem változnak. Ha ezt nem ellenőrizzük, az adóhatóság visszautasíthatja a bejelentést.
Október végétől (ha már elérhette a 120 napot a munkavállaló), a foglalkoztatás előtt érdemes lekérdezni az adóhivatali nyilvántartásból, hogy a munkavállaló nem lépte-e túl a keretet. A lekérdezés technikai részletei még nem ismertek cikkünk megírásakor.
Az EFO bejelentés kritikus pont, itt hibázik a legtöbb munkáltató – de neked nem muszáj
Az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai 2025-ben is szigorúak. A legfontosabb: időben és pontosan kell bejelenteni a munkaviszonyt. Ha a bejelentés késik, az egyszerűsített foglalkoztatás nem jön létre, az általános szabályok szerint köteles megfizetni a munkáltató a közterhet, és az adóhatóság bírságot szabhat ki.
Az ilyen hibákat nemcsak pénzbüntetés követheti, hanem a céged neve is felkerül egy nyilvános listára, akár 2 évre, mint be nem jelentett foglalkoztatást alkalmazó munkáltató.
Mi van, ha a munkavállaló nem jelenik meg?
Előfordul, hogy az alkalmi munkavállaló mégsem érkezik meg a műszakra. Ilyenkor a bejelentés 2 órán belül visszavonható, de csak akkor, ha a foglalkoztatás még nem kezdődött el.
Ha a bejelentés előző nap történt, akkor a visszavonás határideje a következő nap délelőtt 9:00. Ezen túl viszont már meg kell fizetni a közterheket, a NAV nem dolgozza fel a visszavonást.
Megemelkedtek a közterhek, a hibák ára is magasabb
Efo-s munkavállaló foglalkoztatásánál a fizetendő közteher a tárgyhónap első napján érvényes minimálbértől függ.
A 2025-ös változások alapján az EFO közterhei is nőttek február 2-án vagy az követően kezdődő jogviszonyoknál:
- Alkalmi munka: 4400 Ft / nap
- Idénymunka (pl. turizmus): 2200 Ft / nap
- Filmipari statiszta: 8700 Ft / nap
2025. május 25-től bekerült a jogszabályba, hogy a közteher fizetésének alapja mindig a tényleges munkavégzés napja szerinti mérték. Tehát, ha korábban előre bejelentette valaki az efo-s munkavállalót, akkor is a munkavégzéskor hatályos közterhet kell fizetni.
Ha a bejelentés nem történik meg időben, akkor az adott munkaviszony a normál adózási szabályok szerint adózik – ami jelentős többletköltséget jelenthet a munkáltatónak.
Mit tehet egy szálloda, hogy minimalizálja a kockázatot?
A szállodai bérszámfejtés kiszervezése vagy a megfelelő szoftveres támogatás lehet a kulcs. Egy megbízható bérszámfejtési szolgáltató:
- valós időben követi a foglalkoztatási korlátokat,
- segít a határidők pontos betartásában,
- megfelelő riportokat biztosít a HR és a vezetés számára,
- és gyorsan tud reagálni a gyakran változó jogszabályi környezetre.
A szállodai munkaerő-menedzsment már önmagában is komoly kihívás. Nem érdemes tetézni felesleges adminisztrációs hibákkal vagy bírságkockázattal.
Az egyszerűsített foglalkoztatás szabályos alkalmazása nem lehet opcionális. De ha profin menedzseled, vagy mások profin menedzselik neked, költséghatékony megoldás lehet.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat a témáról, vagy vedd fel velünk a kapcsolatot, ha szeretnél biztosra menni!