A munkaerő-megtartás eszközei - Így szerezz versenyelőnyt!

Tudni szeretnéd, melyek a munkaerő-megtartás legjobb eszközei? Kíváncsi vagy, mit csinál a konkurencia és mivel szerezhetnél versenyelőnyt? Cikkünkből most megtudod, mire érdemes fókuszálnod, ha elkötelezett munkatársakat szeretnél!
Korábban már írtam a hazai munkavállalók által ideálisnak tartott munkahelyről. Mostani cikkemben pedig a munkavállalók számára legfontosabb egészségfejlesztési eszközöket mutatom be, a hazai munkáltatók körében végzett vizsgálat alapján.
Kíváncsi vagy, hogyan alkalmazzák az egészségfejlesztési tervet a hazai cégek és milyen kommunikációs platformokat használnak? Olvass tovább!
A hazai munkavállalók számára az alábbi tényezők a legfontosabbak egy egészséges, biztonságos munkahely kapcsán.
- Korrekt teljesítményértékelési rendszer
- Ergonómikus irodai berendezések (pl. korszerű monitor, ülőlabda)
- Rugalmas munkaidő
- Munkahelyi érkezde kialakítása / átalakítása
- Vízautomata
- Egészséges étkezdei / büfékínálat
- Védőeszközök biztosítása (pl. zajvédő)
- Adminisztratív kontroll (Betanítás, munkautasítások pontosítása)
- Családbarát munkahely
- Stresszkezelő tréning
- Távmunka lehetősége
- Műszaki kontroll (gépek, berendezések ellenőrzése, karbantartása)
- Képzések, workshopok
- Uszoda / Fitness / Sportpálya bérlet
- Önismereti tréning
- Pszichológiai tanácsadás
- Vérnyomásmérés
- Mobil laborvizsgálatok
- Munkábajárás megszervezése / buszoztatás
- Hallásvizsgálat
- Munkahelyi masszázs
- Allergiavizsgálat
- Bőrgyógyászati vizsgálat
- Fogyatékosságbarát munkahely
- Pszicho-terror megelőzés, tréning
- Családi / Sport / Egészségnap rendezése
- Edzőterem berendezése / Sporteszközök beszerzése
- Egészségfejlesztő megbeszélések
- Életmódtanácsadás
- Bringázz a munkába program
- Autogén tréning
- All You Can Move SportPass
- Munkahelyi bölcsőde / óvoda
- Nyári gyerekfelügyelet
- Munkahelyi torna
- Fitness Klub / Egyesület létrehozása
- Csapatverseny / Sportbajnokság
- Leszokást segítő csoportok (pl. dohányzás)
- 0-24-es munkatárs támogató rendszer, telefonos segélyszolgálat
- Munkahelyi alkoholstratégia, mértékletességet segítő programok
- Gyalog / Vízi / Evezős túra
Ezekre az igényekre változóan reagálnak a hazai cégek. A hangsúlyt még mindig a költséghatékony és gyors megoldások kapják, mint például vízautómata, az adminisztratív kontroll, a munkahelyi étkezde átalakítása, valamint a műszaki kontroll. Azonban ezek a megoldások is csak a hazai szervezetek alig több, mint 40%-ánál figyelhető meg. A cégek egy harmadára jellemző a védőeszközök biztosítása, a vérnyomásmérés, az ergonomikus irodai berendezések, a képzések és a családbarát intézkedések. Még ennél is kevesebben fordítanak figyelmet, az amúgy igen fontos, teljesítményértékelésre, a stresszkezelésre, a távmunka lehetőségének megteremtésére és a választékos, egészséges büfékínálatra.
Mivel a cég munkáltatói márkáját nagymértékben építik a szervezett események, a sport-és egészségnap, bringázz a munkába program, csapatverseny, céges túrák, így a cégek sokszor nem veszik figyelembe azt, hogy ez kevésbé fontos a munkavállalók számára. Ameddig azonban nem reagál a cég a fontosabb igényekre mindezek előtt, ezek az események csak rövidtávon lesznek a munkaerő megtartás eszközei. A lojalitás megteremtéséhez először a fontosabb problémákat kell megoldani. Az igazi versenyelőnyt és munkáltatói márkát ezekre építve lehet szerezni.
A munkahelyi egészségfejlesztési terv elkészítéséről korábban már írtam. Most arról lesz szó, hogy mely lépések azok, amelyekre a hazai szervezetek nem fordítanak megfelelő figyelmet. Valósítsd meg őket elsőként, így vonzó és hiteles munkáltatói márkát építhetsz a konkurenciákkal szemben.
A hazai cégek fele jelöl ki a vállalati teljesítmény mérésére alkalmas mutatókat és kevesebb, mint 40% határozza meg az elérendő célokat és a KPI-okat. Ha nem szeretnéd, hogy az egészségfejlesztésre szánt büdzsé ablakon kidobott pénz legyen, akkor fordíts figyelmet az elégedettségre és az eredményekre fókuszáló mérőszámokra is. Így a beruházás nemcsak meg fog térülni, de megfelelő eredmény esetén az erre szánt keretösszeg növelésére is lesz lehetőség.
A két legfontosabb pont, ahol messze jobb eredményeket érhetsz el, mint a versenytársaid:
- Az egészségügyi állapotfelmérés és ehhez kapcsolódóan a munkavállalók igényeinek felmérése,
- Az alapos tervezés és a kommunikáció.
MUNKAERŐ MEGTARTÁSI PROGRAM TERVEZÉSE- 1. LÉPÉS: KIINDULÓ HELYZET FELMÉRÉSE
Vállalati teljesítménymérők azonosítása a szervezetek többségénél megtörténik. Az a cél ezzel, hogy megtudd, milyen tényezőket fogsz mérni, milyen területen tűzöl ki célokat. Ezekhez a tényezőkhöz viszonyítva tudod majd mérni a folyamat eredményességét is.
Munkakörülményekkel és munkakörnyezettel kapcsolatos kockázatok azonosításával már csak a vállalatok egyharmada foglalkozik, holott ez és az igények felmérése alapján tudjuk meghatározni, hogy mit érdemes fejleszteni a munkaerő megtartása érdekében.
Igények felmérése, az egész munkaerő megtartási programunk alapja. Kérdezd meg a munkatársaidat, hogy mi az, amire szükségük van a hatékony és eredményes munkavégzéshez, mi az, amivel nem elégedettek. Ezek alapján bármilyen munkaerő megtartási eszközt vetsz be, az hatékony lesz.
MUNKAERŐ MEGTARTÁSI PROGRAM TERVEZÉSE – 2. LÉPÉS: CÉLOK KIJELÖLÉSE
Az üzleti életben célok kijelölése nélkül nincs értelme belevágni egyetlen fejlesztési, munkaerő megtartási programba sem. A célszámok alapján pedig tudod mérni, hogy elérte-e a célját a program. Reális, elérhető, számszerű és időhöz kötött célokat tűzz ki.
- Programelemek meghatározása, költség és időterv készítése: A programelemek meghatározásához korábbi cikkem jó alapot ad, hiszen rengeteg gyakorlatias ötletet tartalmaz, amelyekből válogatni tudsz.
- Egy-egy ötlet és akció megvalósításához számos árajánlatot kell majd kérni, így a költség és időterv elkészítése már bonyolultabb.
- Kommunikációs terv készítése: Fordíts kellő figyelmet a kommunikációra, hogy a jól megszervezett program és ehhez kapcsolódó ötleteid úgy valósuljanak meg ahogy azt elképzelted, eltervezted. Számos külső és belső kommunikációs csatorna áll rendelkezésre, de nem mindegy, hogy melyiken, hogyan és kikkel kommunikálsz. Gondold át, hogy ki a célcsoport, hogyan, milyen csatornákon és milyen üzenettel tudsz a leghatékonyabban elérni. Ne felejtsd el, hogy nem egyszeri, egy csatornás, hanem egy folyamatos, átgondolt, többcsatornás kampányra van szükség ahhoz, hogy tényleg célba érjenek az üzenetek és a kollégák részt vegyenek a programokon.
MUNKAERŐ MEGTARTÁSI PROGRAM TERVEZÉSE 3. LÉPÉS: KÜLSŐ ÉS BELSŐ KOMMUNIKÁCIÓ
A transzparens, folyamatos, kétirányú kommunikáció a munkaerő megtartás legjobb eszköze. Remek példa erre például az, felmérjük az igényeiket, bevonjuk őket az ötletelésbe és a szervezésbe. Ötleteikkel, meglátásaikkal sokat tudnak segíteni, arról nem beszélve, hogy sokkal elkötelezettebbek lesznek az egészségfejlesztési, munkaerő megtartási program megvalósítása iránt.
Kovácsolj előnyt a munkáltató márkád építésére, és kommunikálj az egészségfejlesztési programról átgondoltabban, mintha csak egyetlen e-mail küldenél ki a kollégáknak.A versenytársaid többnyire beérik ennyivel, így máris előnyben vagy. Számos platform létezik ahol könnyebben és interaktívabban elérheted a kollégáidat a szervezés folyamatával kapcsolatban. Használhatsz zárt facebook csoportot, vagy szervezz ezzel kapcsolatos, rövid meetinget.
A külső kommunikáció esetében már egy hirdetés vagy poszt is több mint a semmi, így máris megelőzted a konkurenciád. Facebook poszt-sorozat a cég oldalán, egy aloldal a weboldalon, vagy csak pár plusz mondat az álláshirdetésben. De lehet egy átfogóbb kommunikációs kampány, a kollégák által írt blogbejegyzésekkel, Facebookon és Instagramon megjelenő életképekkel, vagy bármi, ami még eszedbe jut. Ezzel tuti tarolsz, kár lenne nem kihasználni, és megmutatni milyen remekül érzik a kollégák magukat nálunk.
MUNKAERŐ MEGTARTÁSI PROGRAM TERVEZÉSE – 4. LÉPÉS: ÉRTÉKELÉS, MÉRÉS, VISSZACSATOLÁS
Minden esetben mérni és értékelni kell a munkaerő megtartási program eredményeit. Ilyen lehetőségeid vannak:
- Az előzetesen vizsgált adatok újbóli mérése és összehasonlítása a kitűzött célszámokkal.
- A programmal való elégedettség mérése a kollégák körében kérdőívvel vagy interjú keretében.
- A szervezet működésére és az emberi erőforrásra vonatkozó adatok úgybóli mérése. Ilyen lehet a fluktuáció, vagy a hiányzások hossza és gyakorisága.
- A kollégák egészségének mérése szűrővizsgálatokkal.