5 kérdés, hogy eldöntsd Te milyen coach vagy
Egyre több kollégámnál tapasztalom azt, hogy kezdik megfogalmazni, hogy mi a coach profiljuk. Van, aki tudatosan teszi, van, aki ösztönösen, egy a lényeg: itt az ideje felismerni és megnevezni, hogy mi a Te specializációd.
A coach szakmának a fejlődése, ismertsége és mind ezekből adódó elfogadottsága hozza magával a specializálódás igényét és szükségszerűségét.
A coach szakma hajnalán
Amikor elindult a coaching az ügyfelek nem tudták, hogy mire való, a coachok pedig minden érdeklődőt és a coachingra nyitott elmét elvállaltak azzal a szándékkal, hogy fejlesszük azt, akinek erre igénye van és akar dolgozni önmagán és "problémáin", másfelől coachként próbálgattuk, hogy mi áll jól nekünk, hogyan és kinél tudunk eredményt elérni. Anyagi szempontból is annak a coachnak, aki ebből akart megélni kötelező volt mindent elvállalnia.
Napjainkban
Mára már változott a kép. Egyre több coach rendelkezik sokszínű coach képesítéssel, és az ügyfelek is tudatosabbak abból a szempontból, hogy mire van szükségük, hol, miben szeretnének fejlődni, továbblépni.
Coach kollégáim, hogy megkülönböztessék magukat a coach tömegből előszeretettel kezdenek el a coach titulusuk elé jelzőket tenni például karrier coach, motivációs coach…. Ez már a szakosodás jele. Így ügyfeleknek még könnyebb lesz megtalálni a megfelelő coach támogatót megoldásaik kereséséhez.
Coach szakmai mérce
Ami lassan – de nem is lassan -, kihagyhatatlan lesz az a nemzetközi minősítés megszerzése. Legyen az ICF (a legnagyobb nemzetközi coach szervezet: Nemzetközi Coach Szövetség) vagy EMCC, az európai coach szervezet, de kell a megmérettetés a nemzetközileg elfogadott coach szakmai sztenderdek mentén.
A specializálódás korszaka
Elindult és hiszem, hogy egyre inkább meghatározó lesz, hogy a coachok szakosodnak és egy-egy témában vagy területen jártasabbak lesznek. Ehhez elengedhetetlen a folyamatos képzés az adott területen és nemcsak coachképzések kellenek, hanem minden, ami a témához kapcsolódhat. Hiszen az ügyfél elvárása egy kombinált szolgáltatás lehet, ahol a tanácsadás ötvözve van a coachinggal, különválasztva, de igény szerint kombinálva a tökéletes fejlesztési eredmény érdekében. Fontos, hogy az ügyfél önreflexiós folyamatot is végezzen, hiszen ettől coaching a coaching. A specializálódás útján a következő lépés: blogok és előadások útján bemutatni a speciális és egyedi tudást, hogy a nevünkhöz kapcsolódjon, mert így épül a coach márka.
Hogyan döntsd el, hogy Neked mi a specializációd
- Hol, melyik területen érzed magad a legjobban?
- Milyen ügyfelek, milyen ügyfél igények vannak nálad többségében?
- Szakmai előéleted mire predesztinál, kikre, milyen típusú ügyfelekre számíthatsz, hogy megbízzanak benned?
- Milyen coaching vagy coachingon túl mutató irányzatot vagy eszközt tanultál meg?
- Anyagilag mi éri meg, mivel kell foglalkoznod, hogy bevételed legyen?
Eljött ezen specializációkat támogató üzletfejlesztés kora. Ami engem illet mostanában az ilyen típusú támogatásokban, megbízásokban tudom legjobban kreatív vénámat megélni.
Izgalmas kihívások!
Von Bartheldné Ábri Judit MA, MCC
Henley Business School (UK) coach tanár
Coach, coach tréner, vezetőfejlesztő
Coaching Határok Nélkül (CHN) alapító
+36 30 942 2419
www.coachinghataroknelkul.hu
www.motivaciosterkeppartnerek.hu
https://www.linkedin.com/in/juditabrivonbartheld