A CHN a WBECS-ről jelenti: Coach Amanda - Mesterséges intelligencia által vezérelt coach applikáció
A WBECS-ről jelentjük – a világ legnagyobb online coach képzési fóruma – itt minden előadásról beszámolót adunk hétről hétre.
Mesterséges Intelligencia által támogatott digitális coaching „Coach Amanda” segítségével. Az előadás címe rögtön felvetett bennem egy csomó kérdést, amelyek mindegyike arra vonatkozott, hogy vajon mennyire fogja az „élő” coach-ok szerepét átvenni egy ilyen alkalmazás. Hiszen a világ történéseit egyre inkább mobilon követjük és a mesterséges intelligencia már rengeteg szektorban használatban van, lehet, hogy a coaching is egy lesz ezek közül?
Kevin Kruse egy a New York Times által is elismert szerzője kilenc vezetőfejlesztés témában írt könyvnek, tíz évig dolgozott felsővezetői coach-ként, ő az alapítója és vezetője a LEADx nevű tech cégnek, amelynek a nevéhez „Coach Amanda” fejlesztése is fűződik.
Mit csinál „Coach Amanda”?
Nem a coaching ülést próbálja szimulálni az applikáció, hanem a coaching folyamatot. Ez esetben a cél olyan viselkedésbeli változás a vezetők esetében, amely a csapat elköteleződésére és teljesítményére is pozitív hatással van.
„Coach Amanda” az alábbi területeken nyúlt támogatást:
- tudatosság felmérését szolgáló feladatok
- személyre szabott cselekvési terv végrehajtásában támogatás
- a felismerések, új gondolatok lejegyzése a coaching naplóba mobileszközre küldött figyelmeztetések támogatásával
- a választott fejlődési területhez kapcsolódó egyéb források gyűjteménye
A fenti fázisokat mutatja be az alábbi dia is, amelyen képernyőképeken látszik az applikáció:
Milyen hosszú a folyamat?
A „Coach Amanda” által vezetett coaching folyamat 12 hetes és három egyenlő hosszúságú szakaszra van bontva. Az első szakaszban a fő fókusz a kiválasztott coaching célhoz kapcsolódó elköteleződésen, az új viselkedésminta elsajátításán és a tudatosságon van. A második szakaszban „Coach Amanda” a mobileszközre küldött figyelmeztetéseivel a gyakorlásra és a reflektálásra helyezi a hangsúlyt. Az utolsó szakasz célja pedig az, hogy az új viselkedésmintákat az ügyfél tudja a gyakorlatban is alkalmazni és mérhetővé tegyék az eredményt.
Az applikáció egy fontos funkciója az, hogy a különböző kommunikációs preferenciákra vagy személyiség típusokra vonatkozó diagnosztikai tesztek eredményeit integrálni lehet. Ilyen például az Insights vagy a DISC és a HOGAN teszt eredményei. Ezeket az alap adatokat, a választott cselekvési tervet, valamint azt a fejlődési területet, amellyel aktuálisan foglalkozik az ügyfél, az applikáció a lenti kezelőfelületen gyűjti össze:
A fentiek alapján egyértelműen látszik, hogy az applikáció fejlesztői nagy hangsúlyt helyeznek a mérhetőségre. Mivel ezesetben nem egy valós személy az, aki az elért eredményeket az előzetesen kitűzött céllal összehasonlítja, ezért fontos, hogy minél több adat álljon rendelkezésre a kiindulási állapotról, majd pedig a coaching folyamat lezárulását követően oly módon lehet értékelni „Coach Amanda” rátermettségét, hogy az érintett vezető csapatában ismételten felveszik az elköteleződésre vagy teljesítményre vonatkozó teszteket, és ezek eredményét összehasonlítják a coaching-ot megelőző időszak eredményeivel.
Mennyire eredményes „Coach Amanda”?
A Bio Haven amerikai gyógyszeripari cég 700 alkalmazottja bevonásával vett részt a 12 hetes coaching folyamatban. Az applikáció használatára vonatkozó adatok az alábbiak:
A felhasználók:
- 89,3%-a válaszol Coach Amanda mobileszközre küldött figyelmeztetéseire
- 84%-a követi Coach Amanda cselekvési tervét
- 81,3%-a havonta használja az applikációt
- 17.3%-a szuperfelhasználó, aki naponta használja az applikációt
A vállalatok által használt népszerű e-learning felületek kihasználtsági mutatója ~15% / hó, azaz átlagosan a dolgozók 15%-a lép be havi szinten az oldalra. Ezen applikáció esetében a napi használók száma van hasonló értéken, így ez az eredmény azt mutatja, hogy egy mobil applikáció – amely a személyes fejlődésünket hivatott segíteni – jobban illeszkedhet korunk elvárásaihoz, mint egy számítógépről elérhető felület.
A használatra vonatkozó adatoknál beszédesebbek azok az eredmények, amelyeket a produktivitásra vagy a dolgozói elkötelezettségre vonatkoznak. Előadásában Kevin egy másik cég statisztikáit mutatta be, ahol 32%-os növekedés volt megfigyelhető a dolgozói elkötelezettség mutatószámában a coaching folyamat lezárulását követően.
Nos, a fentiek alapján látszik, hogy vannak bizonyos területei a coaching-nak, ahol egy „okos” applikáció igen kézenfekfő és eredményes segítőtárs tud lenni, különösképpen akkor, ha a folyamatot egy szélesebb réteg számára kedvező áron elérhető szolgáltatássá próbálják tenni. Amit viszont „Coach Amanda” jelenleg bizonyosan nem tud, az a valós emberi párbeszéd aktív hallgatással, erős jelenléttel, használva a coach kompetenciák összességét, hogy az itt és most-ban késztesse reflektálásra az ügyfelet.
Az előadás meghallgatása után kíváncsiságomnak engedve letöltöttem az alkalmazást, és megfogadtam, hogy a segítségével kitűzök egy fejlődési célt. 12 hét múlva már saját élményeim alapján is be tudok róla számolni, hogy mennyire találtam hasznosnak.
Pozsik Darinka
Business & Executive coaching
a Károli Gáspár Református Egyetem pszichológia szakos hallgatója