A CHN a WBECS-ről jelenti: Stratégia és coaching
A WBECS-ről jelentjük – a világ legnagyobb online coach képzési fóruma – itt minden előadásról beszámolót adunk hétről hétre.
Roger Martin 2017-ben a világ első számú management gondolkodója volt a Thinkers50 listáján, a Torontói Egyetem Rotman School of Management professzor emeritus-a. A nevéhez fűződik 28 Harvard Business Review cikk és 10 könyv megírása is. Roger jelenleg is számos nagyvállalat, köztük a Procter & Gamble, a Lego és a Ford stratégiai tanácsadója.
Miért fontos, hogy a coach is birtokában legyen a stratégiai szemléletnek? Roger előadásából megtanuljuk, hogy mi az a hozzáadott érték, amit ennek segítségével a coaching az ügyfélnek tud adni.
A stratégia a választásról szól. Egy egyszerű kérdés segít abban, hogy felismerjük valóban megfelelő-e a döntés, amit meghoztunk. Gondoljuk át, hogy ha a döntésünk ellenkezője valósulna meg, az mennyire lenne profitábilis megoldás. Nos, ha a válaszunk az, hogy semennyire, hiszen melyik cégvezető akarna például olyan döntést hozni, hogy ők mostantól egyáltalán nem figyelnek a vásárlói igényekre – akkor kijelenthetjük, hogy nem hoztunk megfelelő stratégiai döntést, illetve nem valós problémát oldunk meg a döntésünkkel.
Az alábbi dia is alátámasztja a fentieket: „A stratégia a választásról szól. Ahhoz, hogy egy vállalat sikeres legyen, el kell döntenie, hogy mely döntések azok, amiket meg akar tenni mások ellenében”
Bármennyire is tűnik a stratégiai tervezés rendszeres és kötelező analitikai feladatnak minden negyedik negyedévben, valójában a problémamegoldás a cél. Egy kreatív folyamatról van szó, és mint ilyenben, a coaching hatásos támogatást tud adni. A problémára talált megoldás nem kell, hogy kirekesztő legyen, nem mások ellen kell meghozni egy-egy döntést, hanem valamilyen cél érdekében.
Az előadás közepe táján Roger egy ismerős szituációt hozott példának: az ügyfél / vezető úgy érzi, hogy egy nehéz választási helyzet előtt áll, két alternatíva között őrlődve. A helyzet nem ritka, minden bizonnyal mi is átéltük már életünk során, többször is. Ilyenkor elsőre az analitikus megközelítés tűnik a legkézenfekvőbbnek. Coachként is gyakorta ezt az irányt támogatjuk és segítünk az ügyfélnek ránézni a lehetőségeire, elemezni azokat a vélhető előnyök és potenciális hátrányok szempontjából. Nos, Roger ismét a stratégiai tervezés definíciójához nyúl vissza, hiszen egy kreatív folyamatról van szó. Ha a döntés nehéz, akkor segítsünk egy olyan alternatív megoldást találni, amely ötvözi bizonyos előnyös tulajdonságait az előzetes választási lehetőségeknek. Így valósul meg az ötletek szintetizálása, aminek eredményeképpen jobb döntéshez segítjük az ügyfelet.
A stratégia jellemzői az alábbiak:
- problémamegoldás: amíg nem kerül azonosításra a probléma, addig nem lehet megoldást találni rá
- valós választási lehetőség, mert nem valami ellen kell döntést hozni, a döntés ellenkezője sem rossz önmagában
- kreatív folyamat
- ha a meghozandó döntés nem tűnik elég jónak, akkor újra kell kezdeni a folyamatot és megfelelőbb választási lehetőségeket kell teremteni

A fenti dia azoknak a lépéseknek az egymásra ható folyamatát mutatja be, amelyek a stratégia alapját képezik:
- megoldandó probléma azonosítása
- hogyan kezdhetünk hozzá a megoldáshoz?
- lehetőségek generálása:
- nincsenek rossz lehetőségek
- mindegyik lehetőséget ki kell elemezni
- csak logikára van szükség (ezen a ponton) adatokra még nem
- a lehetőségeknek a probléma megoldására kell irányulniuk
- előfeltételek azonosítása
- gátló tényezők azonosítása
- az előfeltételek közül választjuk ki azokat, amelyek szabotálhatják a tervet
- tesztelés
- döntéshozás
Roger az Olay amerikai krémmárka példáján keresztül mutatta be a hatékony stratégiai tervezés lépéseit, amelynek eredményeként létrejöhetett egy új, korábban nem létező „masstige” brand, ötvözve a tömegtermékek és a prémium termékek bizonyos előnyeit. A „masstige” kifejezés nem véletlenül cseng furcsán, a „mass products” (tömegtermékek) és prestige products (prémium termékek) kifejezések összeolvasztásából keletkezett, sem ez a kifejezés, sem hasonló termékvonal korábban nem létezett. A márka népszerűsége azóta is töretlen, a stratégia kisebb-nagyobb módosításaival, igény szerinti újra tervezésével továbbra is piacvezető az USA-ban.
Coachként az eszközök kreatív használata, a lehetőségek, új összefüggések felismerése és kiemelése alapvető feladat. Az is egy stratégiai döntés a coach részéről, hogy éppen milyen eszközhöz nyúl, hiszen lényegében lehetőségek közül választ.
Ha az ügyfelet a nehéz döntési helyzetekben képesek vagyunk kreatívan támogatni, kizökkenteni a szokásos gondolatmenetéből, a fentiek értelmében hozzásegítjük egy a korábbi lehetőségeket okosan ötvöző megoldáshoz, ami a helyes stratégia ismérve.
Pozsik Darinka
Business & Executive coaching
a Károli Gáspár Református Egyetem pszichológia szakos hallgatója