A láthatatlan munkatárs esete
Vezetőként a következő helyzetek bármelyike ismerős lehet számodra?
- Ráeszmélsz, hogy utoljára, amikor visszajelzést adtál az egyik beosztott munkatársadnak, az hónapokkal ezelőtt, az utolsó teljesítményértékelés során történt.
- Az elmúlt három hónap során nem töltöttél legalább egy órát minden közvetlen beosztottal, hogy visszajelezz a teljesítményükről.
- Csak akkor adsz visszajelzést, ha egy kollégád azt kifejezetten kéri.
- Azon veszed észre magad, hogy napokkal, hetekkel elhalasztod a visszajelzés adását az eredetileg tervezettnél.
- A kollégáid próbáltak visszajelzés és coaching adására megbeszélést szervezni veled és több alkalommal le kellett mondanod, vagy elhalasztanod őket.
- Miután visszajelzést adtál, a dolgok nem javulnak, vagy úgy tűnik, hogy egyenesen rosszabbak lesznek.
- Visszajelzés adásakor visszatartod a komolyabb kritikát, mert attól félsz, hogy megsérted a munkavállaló érzéseit és még soha senki nem tanított meg arra, hogyan kell jól csinálni.
- Titokban abban reménykedsz, hogy a beosztottad nem kér tőled visszajelzést, mert annyira nem figyeltél rá oda, hogy nem tudnál mit mondani neki.
Ha a fenti helyzetekből egy vagy több esetben bárki magára ismer, akkor ez azt jelenti, hogy a közvetlen beosztottjai nem kapják meg teljesítményük fejlesztéséhez, vagy fenntartásához szükséges visszajelzést és coachingot.
Egy vezető akkor lesz sikeres és befolyással rendelkező (karizmatikus), ha nemcsak profitorientáltan a számokat és elvárt termelési kvótát hozza, hanem ezzel egyidőben a munkatársakkal való kapcsolatait is megfelelően építi ki a szervezet minden szintjén, vagyis az emberi oldalhoz éppannyira jól ért, mint a mérőszámok teljesítéséhez.
Ha eddig kétségeink voltak azzal kapcsolatban, hogy miért olyan ritkák a jó vezetők, akkor megvan rá a válasz:
A vezetők többségétől az az elvárás, hogy eredményeket hozzon, ezért alapértelemzésben, személyiségjegyekhez köthetően a vezetők többsége az erősen eredményorientált, szakember típusok közül kerül ki. Elenyészőbb számmal találkozunk vezetőkkel az ember-, vagy a kapcsolatorientált személyiség típusból. Akiknél mindkét oldal egyaránt fejlett, azok ritkák, mint a fehér holló.
A jó hír az, hogy van megoldás. Lehetséges mindkét aspektus szempontjából jó vezetőként működni.
Ki áll a vezető figyelmének előterében?
A panaszkodó-problémás, vagy extrovertált típusú munkavállalókat lehetetlen nem észrevenni és kezelni a problémáikat, míg a csendesen dolgát tevő dolgozókat sokszor figyelmen kívül és magukra hagyják főleg a nagyobb szervezetekben, pedig számukra éppannyira fontos a törődés és odafigyelés, mint a hangosabb kollégáiknak. Ráadásul a vezetők - érthető módon - egyes kollégákat jobban kedvelnek és emiatt jóval több időt töltenek velük, mint csapatuk többi tagjával.
Nem tudatosan, de a menedzser maga is hozzájárulhat kollégája sikertelenségéhez vagy akár kudarcához, amennyiben nem figyel rá oda. A túlságosan elfoglalt vezető ugyanis saját viselkedésével teremti meg a láthatatlan munkatársat.
A láthatatlan beosztottak általában nem hozzák a tőlük telhető legjobb teljesítményt, teljesen elveszíthetik motivációjukat és elkötelezettségüket, nem kezdeményeznek többé és automatán kezdenek el működni a következő üzenetet küldve a felettesnek:
“Csak mondd meg mit kell tennem és megcsinálom.” - Az alulmotivált dolgozó világos definíciója…
Nemcsak egy esemény, az egész a kapcsolatról szól
A coaching és visszajelzés segítségével nemcsak a korábban észrevétlen dolgozók rejtett potenciáljainak felszínre hozásához járulhatsz hozzá, hanem a folyamat által te is eredményesebb vezetővé válsz.
Jó visszajelzést és coachingot adni a dolgozóknak többet jelent, mint találkozókat szervezni velük, sokkal inkább a vezető és beosztottja közötti nyílt és bizalomra épülő kapcsolat kiépítését jelenti.
Mindez a vezető részéről bátorságot, az önmagára való reflektálás képességét, gyakoribb kapcsolódást és igen, érzelmi bevonódást is a jelent a kollégával… De túl sok vezető nem motivált az ilyen transzformációkra.
Mi is a vezető feladata ezek után?
Ha vezető vagy, kérdezd meg magadtól van-e láthatatlan kolléga a csapatodban és te mit tehetsz ez ellen?
A nagyszerű vezetők, láthatóan az embereket vezetik - nem rendszereket, folyamatokat, technológiát, stratégiát, vagy részlegeket. Ha jobban megnézzük, mindezeket a dolgokat le lehet cserélni - de az embereket nem…
A sikeres vállalatok képesek valami extrát felmutatni, amely a dolgozóikat megtartó erőt generálja. Ez a valami extra azoknak az embereknek a szenvedélye, munkája, akikre odafigyelnek, coachinggal és visszajelzéssel folyamatosan támogatnak és értékelnek.
Más szavakkal, a vezető törődése nyomán úgy érzik, hogy ők is láthatók és számítanak.
Látva a jelen helyzetet azt kívánom: Legyen kevesebb a láthatatlan beosztott és minél több vezető fedezze fel és használja ki a coaching fejlesztő és átformáló erejét.
Camani Andrea
A CHN Nemzetközi Coach Iskola diákjai írták sorozatunk részét képezi.
A Coaching Határok Nélkül (CHN) 2011 szeptembere óta zajló rendezvénysorozat, amelynek célja, Magyarországra hozni a nemzetközi coaching szakma és a vezetőfejlesztés elismert – nemzetközi viszonylatban is a legkimagaslóbb tudású – szakértőit.
A programok szervezőjeként és ICF MCC akkreditált coachként fontos számomra a folyamatos tanulás. Nemzetközi tudás hazai terepen megengedhető áron.
Erre vállalkoztam. Ez a CHN.
Ábri Judit